Ferrari 248 (F2006)

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Moe Szyslak sanoi:
Ai vittu ne on Ferrarilla ovelia! :D

Nyt kun on toi uloke, niin ei näy miten paljon se yläpaneeli elää ja irtoaa nokkapalasta. :eek:

Ferrari on sarjan paras talli kulkemaan sääntöjen harmaalla alueella, niillä taitaa olla yksi työryhmä miettimässä näitä :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mikkoz84 sanoi:
Ferrari on sarjan paras talli kulkemaan sääntöjen harmaalla alueella, niillä taitaa olla yksi työryhmä miettimässä näitä :D
Eiköhän sellanen osasto löydy kyllä kaikilta...
Kun säännöt vedetään tiukalle joka suunnalta, niin pakkohan se on miettiä (ja kokeilla) kaikki vaihtoehdot... :thumbup:
Ja näinhän kaikki tekevät.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
melko hyvä kuva etusiiven uudistuksesta (ainakin tuosta ulokkeesta)...

Ainakin näyttäs tuo siipi olevan (kuvassa) vasemmasta reunastaan kiinni "ruuvilla"
päätylevyssä, joten tuskin se ainakaan taipuu taaksepäin.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Ghost_Glove sanoi:
melko hyvä kuva etusiiven uudistuksesta (ainakin tuosta ulokkeesta)...

Ainakin näyttäs tuo siipi olevan (kuvassa) vasemmasta reunastaan kiinni "ruuvilla"
päätylevyssä, joten tuskin se ainakaan taipuu taaksepäin.
Yksi kiinnityskohta mahdollistaa periaatteessa siiven liikkumisen. Jos sen olisi haluttu pysyvän paikoillaan, se olisi varmaankin kiinnitetty kahdesta kohtaa päätylevyyn.

Edit. Tosin tuo ruuvi on melko lähellä siivekkeen jättöreunaa, joten siinä tuskin pääsee syntymään kovinkaan maharotoonta liikettä sen puolesta. Jos vaikka vertaa taaempana näkyvän profiilin kiinnitykseen. :wink:
 
Viimeksi muokattu:

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Tuohon olakkeen rajaan, siipeen, pitäisi vetäistä mustalla tussilla viiva niin näkisi kamerasta jälleen, tuleeko ulos vauhdissa. Se toinen kamera viime kisassa taisi olla harvinaisessa paikassa? Onkohan tässä kisassa?
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Ghost_Glove sanoi:
melko hyvä kuva etusiiven uudistuksesta (ainakin tuosta ulokkeesta)...

Ainakin näyttäs tuo siipi olevan (kuvassa) vasemmasta reunastaan kiinni "ruuvilla"
päätylevyssä, joten tuskin se ainakaan taipuu taaksepäin.

Siitäpä ei kauheasti näe, paljonko se antaa periksi tarvittaessa.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
vmjs sanoi:
Yksi kiinnityskohta mahdollistaa periaatteessa siiven liikkumisen. Jos sen olisi haluttu pysyvän paikoillaan, se olisi varmaankin kiinnitetty kahdesta kohtaa päätylevyyn.

Edit. Tosin tuo ruuvi on melko lähellä siivekkeen jättöreunaa, joten siinä tuskin pääsee syntymään kovinkaan maharotoonta liikettä sen puolesta. Jos vaikka vertaa taaempana näkyvän profiilin kiinnitykseen. :wink:
Tuo ruuvihan saattaa olla se siipiprofiilin taaempi kiinnityspiste. Etummaista ei välttämättä näe kuvasta. Näkyvä "ruuvi" saattaa siis olla profiilin kulman säätämiseen tarkoitettu systeemi. Toki teoriassa sekin voitaisiin tehdä "joustavaksi" suuntaan tai toiseen. Toisaalta voidaan olettaa, että haluttu "jousto" on jo toteutettuna nokkakartion puoleisessa kiinnityksessä, ainakin vaakasuuntainen jousto siis.

Toivottavasti muut tallit nyt ovat tyytyväisiä kun Ferrari piti rehdisti lupauksensa muuttaa siipeään Melbourneen. :ahem:
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
vmjs sanoi:
Edit. Tosin tuo ruuvi on melko lähellä siivekkeen jättöreunaa, joten siinä tuskin pääsee syntymään kovinkaan maharotoonta liikettä sen puolesta. Jos vaikka vertaa taaempana näkyvän profiilin kiinnitykseen. :wink:
Jos elementtiä ei ole kiinnitetty päätylevyyn myös alareunastaan pääsee koko elementti kiertymään ulkopäästään käyttäen ruuvia akselina. En tuota aerodynamiikkaa tunne alkuunkaan mutta mitähän vaikutusta tasojen välisen solan aukaisemisella ois?

Aikaslailla varmaa on että kaikilla talleilla on siipeen laskettu jousto mutta Ferrarin stydeemi sylki päin sääntöjä niin railakkaasti, että siihen oli varmaan pakko puuttua. Nyt ne sitten piilotti sen systeeminsä tolla nokkaulokkeella mutta eiköhän se ole muuten muuttumaton. Sinänsä oppimaton arvaukseni on, että uusi stydeemi on entistä parempi koska se estää aiemmin mahdollisen vuodon elementin nokkakartion päästä, käyttää siis nokkaa päätylevynä.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Molemmat yläprofiilit näyttäisivät olevan etureunastaan saranoitu (Ghost_Glove:n lähettämät kuvat eilen 18:12). Tossa taaemmassa siivessä näyttäisi olevan kulman säätö ja samanlainen ruuvi lienee etummaisessa tuo musta. Vaan jos siinä onkin pelkkä kanta hämäyksenä? :ahem:
Entäs joustaako tuo siipi keskiosastaan, vaikka se olisi kunnolla kiinni? Jne.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Onko veikkauksia, missä vaiheessa nämä suoraan etusiiven yläpuolella olevat siipiprofiilit kielletään?

Näkisin, että jos muut tallit vieläkin burnaavat, FIA kieltää nuo Monacoon mennessä.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Zep sanoi:
Onko veikkauksia, missä vaiheessa nämä suoraan etusiiven yläpuolella olevat siipiprofiilit kielletään?

Näkisin, että jos muut tallit vieläkin burnaavat, FIA kieltää nuo Monacoon mennessä.
Kieltää joo, mutta kaikilta muilta paitsi Ferrarilta, koska ovat keksineet sen :ahem: :ahem: :ahem:
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Vittorio Jano sanoi:
Molemmat yläprofiilit näyttäisivät olevan etureunastaan saranoitu (Ghost_Glove:n lähettämät kuvat eilen 18:12). Tossa taaemmassa siivessä näyttäisi olevan kulman säätö ja samanlainen ruuvi lienee etummaisessa tuo musta. Vaan jos siinä onkin pelkkä kanta hämäyksenä? :ahem:
Entäs joustaako tuo siipi keskiosastaan, vaikka se olisi kunnolla kiinni? Jne.
No niinpä onkin siis akseli etureunassa. Ei tossa ylemmässä elementissä näittäisi olevan vastaavaa pikasäätöä kuin alemmassa.

Alemman elementin jättävän reunan kiinnike tuntuu oelvan suunnilleen "huonekaluruuvi" josta menee pultti läpi, pultin kantahan näkyy päätylevyn yläreunasta ja pulttia kääntämällä säädetään elemetin kulmaa, siksihän päätylevyn sisäpinnassa on tuo ura jossa kiinnike liikkuu.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Ainakaan ensimmäisten harjoitusten perusteella ei etusiivessä ole samaa silmämääräisesti havaittavaa liikettä, mitä Malesiassa oli.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
ihmettelempä vain, että jos tuo ylin profiili nyt edelleen liikkuisi sivusuunnassa ja siis tuon ulokkeen alla piilossa niin mikse siihen nyt vasta olisi laitettu tuollainen uloke... Sillä mun mielestä on päivän selvää, että malesiassa nähty siiven irtoominen nokkakappaleesta ei varmasti ole sinänsä toivottu ratkaisu koska siiven ja nokan raosta aiheutuu aivan varmaan kaiken maailman pyörteilyä...
Näinhän se bemarin kaverikin sanoi...

Eli jos tuolla ulokkeella vain haluttaisiin peitellä siiven liikettä niin kai se olis tehty jo ennen kautta.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ghost_Glove sanoi:
ihmettelempä vain, että jos tuo ylin profiili nyt edelleen liikkuisi sivusuunnassa ja siis tuon ulokkeen alla piilossa niin mikse siihen nyt vasta olisi laitettu tuollainen uloke...
Se vanha ratkaisu salli elementille vapausasteen, elikkä elementti pystyi kiertymään vapaasti asennustappinisa ympäri ollen kiinni vain ulkopäästä, toi kaulus estää sen.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ei nyt oikein tuloksista päätellen toimineet nämä Ferrarin suunnitelmien mukaan päivitetyt siivekkeet kun samoilla renkailla Toyota meni kovempaa.
 

tehy03

Well-known member
Liittynyt
2.6.2004
Viestit
84
Observer sanoi:
Ei nyt oikein tuloksista päätellen toimineet nämä Ferrarin suunnitelmien mukaan päivitetyt siivekkeet kun samoilla renkailla Toyota meni kovempaa.
Toyotan pojat varmaan aika kevyillä autoilla...
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
tehy03 sanoi:
Toyotan pojat varmaan aika kevyillä autoilla...
Kai ne Ferraritkin siinä osiossa oli jossa karsittiin osallistujia viimeisen kympin sakkiin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kuinkahan paljon sumia hidasti se etujarrun jäähdyttäjän aiheuttamat osumat...
Harmittavan vähän sumi jäi kymmenennestä sijasta.. oliko se neljä tuhannes osaa... :jaska:
Olis päässy ainakin kaks sijaa korkeemmalle ku nyt. No ei se kymmenes ruutukaan ihan hirvee oo...jos saa hyvän startin... :cool:
 
Ylös