Ferrari 248 (F2006)

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Koskas tuon teki? Toisessa lähteessä sanoivat ettei Ferrari ole muuttanut tuota järjestelmäänsä, eikä ole aikeissa muuttaa.
 

männänpalautusjousi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2001
Viestit
88
Ferrarilla on oiva paikka protestoida sekä McLarenin että Renaultin pikkusiipien joustamisesta. Pikkusiivet on yritetty naamioida peilitelineiksi, mutta molemmilla valmistajilla kahdessa ensimmäisessä kisassa varsinkin vasen siipi on tehnyt melkoista liikettä. Miksi ne joustavat eri lailla kuin oikea puoli? Selitys lienee se että jotain hyötyä asiasta on haettu vaikka en perusinsinöörinä pystykään sanomaan mitä. Liikkuva aerodynaaminen osa joka tapauksessa, siitä ei ole epäilystäkään.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
männänpalautusjousi sanoi:
Ferrarilla on oiva paikka protestoida sekä McLarenin että Renaultin pikkusiipien joustamisesta. Pikkusiivet on yritetty naamioida peilitelineiksi, mutta molemmilla valmistajilla kahdessa ensimmäisessä kisassa varsinkin vasen siipi on tehnyt melkoista liikettä. Miksi ne joustavat eri lailla kuin oikea puoli? Selitys lienee se että jotain hyötyä asiasta on haettu vaikka en perusinsinöörinä pystykään sanomaan mitä. Liikkuva aerodynaaminen osa joka tapauksessa, siitä ei ole epäilystäkään.
Lääkkeet jääneet ottamatta??

...vai pitäisikö tämä naurattaa?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
männänpalautusjousi sanoi:
Ferrarilla on oiva paikka protestoida sekä McLarenin että Renaultin pikkusiipien joustamisesta. Pikkusiivet on yritetty naamioida peilitelineiksi, mutta molemmilla valmistajilla kahdessa ensimmäisessä kisassa varsinkin vasen siipi on tehnyt melkoista liikettä. Miksi ne joustavat eri lailla kuin oikea puoli? Selitys lienee se että jotain hyötyä asiasta on haettu vaikka en perusinsinöörinä pystykään sanomaan mitä. Liikkuva aerodynaaminen osa joka tapauksessa, siitä ei ole epäilystäkään.
Liikkuva aerodynaaminen osa ei ole kielletty...ainakaan niin tiukasti...
Liikkuva downforcea tuottava osa on kielletty...

Mutta sinänsä kyllä mielenkiintoista nuo peilien heilumiset...
Ei luulisi olevan vaikeaa laittaa niihin kunnon tukia. Mut kaippa siinäkin jotain haetaan...painopiste?

Luulis vatkaavan peilin häiritsevän takasiiven ilmavirtauksia...
 

Pan51

Member
Liittynyt
21.11.2002
Viestit
10
Ghost_Glove sanoi:
Liikkuva aerodynaaminen osa ei ole kielletty...ainakaan niin tiukasti...
Liikkuva downforcea tuottava osa on kielletty...
Säännöissä ei puhuta puolikkaalla sanallakaan downforcesta. Mutta siellä sanotaan yksiselitteisesti että mikään aerodynaamiikkaan vaikuttava osa ei saa liikkua.
 
Viimeksi muokattu:

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Takaisin Brysselissä, kesti hieman saada netti toimintaan.

Stefano Domenicali totesi lehdistölle, että Ferrarilla oli tarkoituksenakin tuoda uusi paranneltu siipimalli Melbourneen, joten mitään ongelmaa tämä farssi ei tuottanut tiimille.

Vastustajien mustamaalaus taasen päättyi huvittavalla tavalla, FIA käski virallisesti Mclarenia ja BMW:ta muuttamaan takasiivet laittomista laillisiksi kun taasen Ferrari ei joudu tekemään modifiointia suoranaisen käskyn seurauksena vaan enemmänkin omasta tahdosta.

En usko, että Ron Dennis ja kumppanit osasivat aavistaa tulevaa kun RB vetäytyi pois neuvottelupöydästä ja myöhemmin korkein auktoriteetti teki määräykset uusimpien todisteiden valossa - when the hunter becomes the hunted.

Erittäin armeliasta Ferrarin johdolta, että sen kummempia sanktioita ei lähdetty hakemaan näille kahdelle mustalle lampaalle. Vaikka tietenkin vastaavat tapaukset pysyvät muistissa ja niitä voidaan käyttää myöhemmissä konflikteissa tallin hyväksi.
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Tosin FIA on vaatinut muutoksia joten tuo kommentti oli lähinnä huvittava..
Tuo olisi uusin
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
FIA antoi virallisen määräyksen vain BMW:lle ja Mclarenille kun taasen Ferrarin kanssa päästiin sanalliseen sopimukseen - Ferrarin omasta tahdosta. Todennäköisesti tämä tarkoittaa sitä, että punaisten siipi oli harmaalla alueella kun taasen vastustajien siivissä ei ollut epäselvyyksiä. Huvittaavahan tässä farssissa oli se, että Mclaren ja BMW aiheuttivat perusteettomalla protestillaan hallaa vain itselleen (Ferrarin väliaikainen imagollinen tappio poisluettuna).
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ferrari 4ever sanoi:
FIA antoi virallisen määräyksen vain BMW:lle ja Mclarenille kun taasen Ferrarin kanssa päästiin sanalliseen sopimukseen - Ferrarin omasta tahdosta. Todennäköisesti tämä tarkoittaa sitä, että punaisten siipi oli harmaalla alueella kun taasen vastustajien siivissä ei ollut epäselvyyksiä. Huvittaavahan tässä farssissa oli se, että Mclaren ja BMW aiheuttivat perusteettomalla protestillaan hallaa vain itselleen (Ferrarin väliaikainen imagollinen tappio poisluettuna).
Kukaan ei kyllä saanut virallista määräystä, ainakaan tallien omien tiedottajien mukaan. BMW:lle ei tullut virallista ilmoitusta, vain suullinen pyyntö, ilmeisesti niin myös McLarenille ja edellisen perusteella Ferrarille.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Italialaisten lähteiden mukaan Lauda on valittanut julkisesti Renaultin lähtöjärjestelmästä ja asia voi mennä tarkempaan tutkintaan. Myös Hondan ja Toyotan siivissä on "epäselvyyksiä"

Kukaan ei kyllä saanut virallista määräystä, ainakaan tallien omien tiedottajien mukaan. BMW:lle ei tullut virallista ilmoitusta, vain suullinen pyyntö, ilmeisesti niin myös McLarenille ja edellisen perusteella Ferrarille.
Ferrariahan ei ole missään vaiheessa vielä pyydetty modifioimaan siipeään vaan punaiset tuovat omasta tahdostaan uuden siipimallin Melbourneen. Alunperin FIA:n piti saada tilanne selvitettyä ennen seuraavaa osakilpailua ja tämän takia mainitsin tuon lopputuloksen "sanallisena sopimuksena"
 
Viimeksi muokattu:

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Pan51 sanoi:
Säännöissä ei puhuta puolikkaalla sanallakaan downforcesta. Mutta siellä sanotaan yksiselitteisesti että mikään aerodynaamiikkaan vaikuttava osa ei saa liikkua.
Eikös kuljettajan kypäräkin ole aerodynamiikkaan vaikuttava osa? Taitaa olla kyllä nykysin HANSin avulla niin hyvin käytetty paikalleen, ettei paljon liiku... Schumin kypärästähän oli joskus ennen kautta puhetta (2003?), että se toimisi muka ilmanohjaimena, ja puhuttiinko siinä jopa 10 hevosvoiman merkityksestä?
 

männänpalautusjousi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2001
Viestit
88
Kuljettaja ei ole osa autoa, joten kypärä ja kuljettaja saavat luonnollisesti liikkua auton suhteen.

Yllä hieman kärjistäen kirjoittamani peileihin liittyvä tärinä sensijaan on osa autoa ja on aivan varma että peilien muoto on tuulitunnelissa hiottu viimeisen päälle niin että ne ainakin ohjaavat ilmavirtaa muille ilmanohjaimille tai mahdollisesti aiheuttavat pienen downforcen itsekin. Merkityksettömiä ne eivät missään tapauksessa ole.

Miksi nämä aerodynamiikkaan vaikuttavat ovat tuntuvat vipattavan varsin vallattomasti McLarenissa ja Renaultissa erityisesti auton vasemmalla puolella? Pelkkää sattumaa?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
männänpalautusjousi sanoi:
Miksi nämä aerodynamiikkaan vaikuttavat ovat tuntuvat vipattavan varsin vallattomasti McLarenissa ja Renaultissa erityisesti auton vasemmalla puolella? Pelkkää sattumaa?
Toinen peili on vahvempi, koska se sisältää telemetriatietojen lähettimen. Vahvempi peili on se, joka on pääsuoraa ajaessa kuljettajasta katsoen varikon puolella.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ferrari 4ever sanoi:
FIA antoi virallisen määräyksen vain BMW:lle ja Mclarenille kun taasen Ferrarin kanssa päästiin sanalliseen sopimukseen - Ferrarin omasta tahdosta. Todennäköisesti tämä tarkoittaa sitä, että punaisten siipi oli harmaalla alueella kun taasen vastustajien siivissä ei ollut epäselvyyksiä. Huvittaavahan tässä farssissa oli se, että Mclaren ja BMW aiheuttivat perusteettomalla protestillaan hallaa vain itselleen (Ferrarin väliaikainen imagollinen tappio poisluettuna).
Kuten on sanottu, niin kenellekkään ei ole annettu mitään virallista määräystä.
---
Peter Sauber totesi, että McLarenin, BMW:n ja Ferrarin lisäksi kolmella muulla tallilla olisi myös epämääräisiä siipiä käytössään, jotka ovat siinä ja siinä sääntöjen puitteissa. Ferrari oli selvästi räikein näistä tapauksista..
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Bleu sanoi:
Toinen peili on vahvempi, koska se sisältää telemetriatietojen lähettimen. Vahvempi peili on se, joka on pääsuoraa ajaessa kuljettajasta katsoen varikon puolella.
Vaan varikonkohdallako ne lähettää telemetriansa?
Jonkun painontakiakohan ne sit antaa toisen peilin olla viis grammaa kevyempi ja pirusti heiluvampi... :dunno:
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Ghost_Glove sanoi:
Vaan varikonkohdallako ne lähettää telemetriansa?
Jonkun painontakiakohan ne sit antaa toisen peilin olla viis grammaa kevyempi ja pirusti heiluvampi... :dunno:
Eiköhän se varikon puoleinen peili ole kuitenkin aina lähempänä varikkoa kuin toinen? Vai? :ahem:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Rusina sanoi:
Kuten on sanottu, niin kenellekkään ei ole annettu mitään virallista määräystä.
---
Peter Sauber totesi, että McLarenin, BMW:n ja Ferrarin lisäksi kolmella muulla tallilla olisi myös epämääräisiä siipiä käytössään, jotka ovat siinä ja siinä sääntöjen puitteissa. Ferrari oli selvästi räikein näistä tapauksista..
Ferrrarilla tais molemmat siivet taipua ja lerpattaa vähän sinne sun tänne.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ferrari 4ever sanoi:
Takaisin Brysselissä, kesti hieman saada netti toimintaan.

Stefano Domenicali totesi lehdistölle, että Ferrarilla oli tarkoituksenakin tuoda uusi paranneltu siipimalli Melbourneen, joten mitään ongelmaa tämä farssi ei tuottanut tiimille.

Vastustajien mustamaalaus taasen päättyi huvittavalla tavalla, FIA käski virallisesti Mclarenia ja BMW:ta muuttamaan takasiivet laittomista laillisiksi kun taasen Ferrari ei joudu tekemään modifiointia suoranaisen käskyn seurauksena vaan enemmänkin omasta tahdosta.

En usko, että Ron Dennis ja kumppanit osasivat aavistaa tulevaa kun RB vetäytyi pois neuvottelupöydästä ja myöhemmin korkein auktoriteetti teki määräykset uusimpien todisteiden valossa - when the hunter becomes the hunted.

Erittäin armeliasta Ferrarin johdolta, että sen kummempia sanktioita ei lähdetty hakemaan näille kahdelle mustalle lampaalle. Vaikka tietenkin vastaavat tapaukset pysyvät muistissa ja niitä voidaan käyttää myöhemmissä konflikteissa tallin hyväksi.
HEHEE..oletko ajatellut ryhtyväsi Sporttilaksi sporttilan paikalle? Samanlaista soopaa, kuvittelua ja omia päätelmiä erittäin epävarmojen(osin väärien) tietojen pohjalta, jossa joidenkin henkilöiden puheita pidetään faktoina ja ohitetaan muut asiat sieltä missä aita on matalin :D.

Minä olen aina luullut, että on säännöt, joiden perusteella FIA antaa rangaistuksen jos siihen on aihetta, tallit voivat tehdä vain protestin, eivät hakea sanktiota...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös