Bobakki
@f1hog
Ferrarin Stefano Domenicali vahvisti sport.de:lle, että he tuovat uudet siivet Melbourneen.
Lääkkeet jääneet ottamatta??männänpalautusjousi sanoi:Ferrarilla on oiva paikka protestoida sekä McLarenin että Renaultin pikkusiipien joustamisesta. Pikkusiivet on yritetty naamioida peilitelineiksi, mutta molemmilla valmistajilla kahdessa ensimmäisessä kisassa varsinkin vasen siipi on tehnyt melkoista liikettä. Miksi ne joustavat eri lailla kuin oikea puoli? Selitys lienee se että jotain hyötyä asiasta on haettu vaikka en perusinsinöörinä pystykään sanomaan mitä. Liikkuva aerodynaaminen osa joka tapauksessa, siitä ei ole epäilystäkään.
Liikkuva aerodynaaminen osa ei ole kielletty...ainakaan niin tiukasti...männänpalautusjousi sanoi:Ferrarilla on oiva paikka protestoida sekä McLarenin että Renaultin pikkusiipien joustamisesta. Pikkusiivet on yritetty naamioida peilitelineiksi, mutta molemmilla valmistajilla kahdessa ensimmäisessä kisassa varsinkin vasen siipi on tehnyt melkoista liikettä. Miksi ne joustavat eri lailla kuin oikea puoli? Selitys lienee se että jotain hyötyä asiasta on haettu vaikka en perusinsinöörinä pystykään sanomaan mitä. Liikkuva aerodynaaminen osa joka tapauksessa, siitä ei ole epäilystäkään.
Säännöissä ei puhuta puolikkaalla sanallakaan downforcesta. Mutta siellä sanotaan yksiselitteisesti että mikään aerodynaamiikkaan vaikuttava osa ei saa liikkua.Ghost_Glove sanoi:Liikkuva aerodynaaminen osa ei ole kielletty...ainakaan niin tiukasti...
Liikkuva downforcea tuottava osa on kielletty...
Kukaan ei kyllä saanut virallista määräystä, ainakaan tallien omien tiedottajien mukaan. BMW:lle ei tullut virallista ilmoitusta, vain suullinen pyyntö, ilmeisesti niin myös McLarenille ja edellisen perusteella Ferrarille.Ferrari 4ever sanoi:FIA antoi virallisen määräyksen vain BMW:lle ja Mclarenille kun taasen Ferrarin kanssa päästiin sanalliseen sopimukseen - Ferrarin omasta tahdosta. Todennäköisesti tämä tarkoittaa sitä, että punaisten siipi oli harmaalla alueella kun taasen vastustajien siivissä ei ollut epäselvyyksiä. Huvittaavahan tässä farssissa oli se, että Mclaren ja BMW aiheuttivat perusteettomalla protestillaan hallaa vain itselleen (Ferrarin väliaikainen imagollinen tappio poisluettuna).
Ferrariahan ei ole missään vaiheessa vielä pyydetty modifioimaan siipeään vaan punaiset tuovat omasta tahdostaan uuden siipimallin Melbourneen. Alunperin FIA:n piti saada tilanne selvitettyä ennen seuraavaa osakilpailua ja tämän takia mainitsin tuon lopputuloksen "sanallisena sopimuksena"Kukaan ei kyllä saanut virallista määräystä, ainakaan tallien omien tiedottajien mukaan. BMW:lle ei tullut virallista ilmoitusta, vain suullinen pyyntö, ilmeisesti niin myös McLarenille ja edellisen perusteella Ferrarille.
Eikös kuljettajan kypäräkin ole aerodynamiikkaan vaikuttava osa? Taitaa olla kyllä nykysin HANSin avulla niin hyvin käytetty paikalleen, ettei paljon liiku... Schumin kypärästähän oli joskus ennen kautta puhetta (2003?), että se toimisi muka ilmanohjaimena, ja puhuttiinko siinä jopa 10 hevosvoiman merkityksestä?Pan51 sanoi:Säännöissä ei puhuta puolikkaalla sanallakaan downforcesta. Mutta siellä sanotaan yksiselitteisesti että mikään aerodynaamiikkaan vaikuttava osa ei saa liikkua.
Toinen peili on vahvempi, koska se sisältää telemetriatietojen lähettimen. Vahvempi peili on se, joka on pääsuoraa ajaessa kuljettajasta katsoen varikon puolella.männänpalautusjousi sanoi:Miksi nämä aerodynamiikkaan vaikuttavat ovat tuntuvat vipattavan varsin vallattomasti McLarenissa ja Renaultissa erityisesti auton vasemmalla puolella? Pelkkää sattumaa?
Kuten on sanottu, niin kenellekkään ei ole annettu mitään virallista määräystä.Ferrari 4ever sanoi:FIA antoi virallisen määräyksen vain BMW:lle ja Mclarenille kun taasen Ferrarin kanssa päästiin sanalliseen sopimukseen - Ferrarin omasta tahdosta. Todennäköisesti tämä tarkoittaa sitä, että punaisten siipi oli harmaalla alueella kun taasen vastustajien siivissä ei ollut epäselvyyksiä. Huvittaavahan tässä farssissa oli se, että Mclaren ja BMW aiheuttivat perusteettomalla protestillaan hallaa vain itselleen (Ferrarin väliaikainen imagollinen tappio poisluettuna).
Vaan varikonkohdallako ne lähettää telemetriansa?Bleu sanoi:Toinen peili on vahvempi, koska se sisältää telemetriatietojen lähettimen. Vahvempi peili on se, joka on pääsuoraa ajaessa kuljettajasta katsoen varikon puolella.
Eiköhän se varikon puoleinen peili ole kuitenkin aina lähempänä varikkoa kuin toinen? Vai? :ahem:Ghost_Glove sanoi:Vaan varikonkohdallako ne lähettää telemetriansa?
Jonkun painontakiakohan ne sit antaa toisen peilin olla viis grammaa kevyempi ja pirusti heiluvampi... :dunno:
No keskimäärin taitaa näin olla... jep jep.mh_84 sanoi:Eiköhän se varikon puoleinen peili ole kuitenkin aina lähempänä varikkoa kuin toinen? Vai? :ahem:
Ferrrarilla tais molemmat siivet taipua ja lerpattaa vähän sinne sun tänne.Rusina sanoi:Kuten on sanottu, niin kenellekkään ei ole annettu mitään virallista määräystä.
---
Peter Sauber totesi, että McLarenin, BMW:n ja Ferrarin lisäksi kolmella muulla tallilla olisi myös epämääräisiä siipiä käytössään, jotka ovat siinä ja siinä sääntöjen puitteissa. Ferrari oli selvästi räikein näistä tapauksista..
HEHEE..oletko ajatellut ryhtyväsi Sporttilaksi sporttilan paikalle? Samanlaista soopaa, kuvittelua ja omia päätelmiä erittäin epävarmojen(osin väärien) tietojen pohjalta, jossa joidenkin henkilöiden puheita pidetään faktoina ja ohitetaan muut asiat sieltä missä aita on matalin .Ferrari 4ever sanoi:Takaisin Brysselissä, kesti hieman saada netti toimintaan.
Stefano Domenicali totesi lehdistölle, että Ferrarilla oli tarkoituksenakin tuoda uusi paranneltu siipimalli Melbourneen, joten mitään ongelmaa tämä farssi ei tuottanut tiimille.
Vastustajien mustamaalaus taasen päättyi huvittavalla tavalla, FIA käski virallisesti Mclarenia ja BMW:ta muuttamaan takasiivet laittomista laillisiksi kun taasen Ferrari ei joudu tekemään modifiointia suoranaisen käskyn seurauksena vaan enemmänkin omasta tahdosta.
En usko, että Ron Dennis ja kumppanit osasivat aavistaa tulevaa kun RB vetäytyi pois neuvottelupöydästä ja myöhemmin korkein auktoriteetti teki määräykset uusimpien todisteiden valossa - when the hunter becomes the hunted.
Erittäin armeliasta Ferrarin johdolta, että sen kummempia sanktioita ei lähdetty hakemaan näille kahdelle mustalle lampaalle. Vaikka tietenkin vastaavat tapaukset pysyvät muistissa ja niitä voidaan käyttää myöhemmissä konflikteissa tallin hyväksi.