Ferrari 248 (F2006)

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Ghost_Glove sanoi:
Niin no sitähän +/- viiden millin toleranssi tarkoittaa. :cool:
Viisi milliä suuntaansa... Eli ääripäistä 10mm..

Siihen en sitten ota mitään kantaa miten ja mistä tämä mainitsemasi talli mittasi tuon.

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: Mittaus pisteen paikkaa !!!! Jos mittaus pisteen paikan toleranssi on +/- 5mm ja toleranssi on +/- 5mm, niin kyllä siitä tulee maksimi mitoiksi +/- 10mm. Ei mittaus pisteellä ikinä ole mitään toleranssia, vaan ainoastaan mitalla.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Kappas.. MTV3 muutti sitten uutisointiaan aiheesta ja siellä ei enää lue mitään siitä, että Ferrari joutuisi muuttamaan..aika moni muu sivusto on poistanut tuon uutisen..

Tämä tarkoittaa siis sitä, että muutkin tallit voivat kehittää etusiiven, mikä muuttaa keinotekoisesti kulmaansa (ei tapahdu siipeen kohdistuvasta stressistä johtuen) ja on muutenkin liikkuva.
 
Viimeksi muokattu:

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Rusina sanoi:
Kappas.. MTV3 muutti sitten uutisointiaan aiheesta ja siellä ei enää lue mitään siitä, että Ferrari joutuisi muuttamaan..aika moni muu sivusto on poistanut tuon uutisen..

Tämä tarkoittaa siis sitä, että muutkin tallit voivat kehittää etusiiven, mikä muuttaa keinotekoisesti kulmaansa (ei tapahdu siipeen kohdistuvasta stressistä johtuen) ja on muutenkin liikkuva.

Eli ferrari voitti taas. Perkele.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Rusina sanoi:
Kappas.. MTV3 muutti sitten uutisointiaan aiheesta ja siellä ei enää lue mitään siitä, että Ferrari joutuisi muuttamaan..aika moni muu sivusto on poistanut tuon uutisen..

Tämä tarkoittaa siis sitä, että muutkin tallit voivat kehittää etusiiven, mikä muuttaa keinotekoisesti kulmaansa (ei tapahdu siipeen kohdistuvasta stressistä johtuen) ja on muutenkin liikkuva.
Muuttuuko se kulma sitten? Ja mikä kulma? Ja mitä tuo "keinotekoisuus" on? Tuskin siellä mikään moottori surraa ja siipeä vääntelee.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Rusina sanoi:
Kappas.. MTV3 muutti sitten uutisointiaan aiheesta ja siellä ei enää lue mitään siitä, että Ferrari joutuisi muuttamaan..aika moni muu sivusto on poistanut tuon uutisen..

Tämä tarkoittaa siis sitä, että muutkin tallit voivat kehittää etusiiven, mikä muuttaa keinotekoisesti kulmaansa (ei tapahdu siipeen kohdistuvasta stressistä johtuen) ja on muutenkin liikkuva.

Jos noin todellakin on, niin onhan tämä jo käsittämätöntä.. Jos kyseessä olisi ollut Midland tai mikä tahansa muu talli, ei olisi kahta sanaa, pitäisikö muutoksia tehdä..

Edit: Täällä kyllä vielä uutisoidaan uusista siivistä, jotka ferkku olisi muutenkin tuonut Melbourneen, hehe
http://f1.racing-live.com/f1/en/headlines/news/detail/060322154853.shtml
 
Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ferrarin siipi joka on kiinni keulapalassa pinnillä joka on suunniteltu liikkumaan on melkein yhtä nokkela idea kuin Toyotan turbohuijaus rallissa. Oikea ratkaisu olisi nollata Ferrarin ja sen kuskien pisteet kahden ensimmäisen kisan ajalta.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Observer sanoi:
Ferrarin siipi joka on kiinni keulapalassa pinnillä joka on suunniteltu liikkumaan on melkein yhtä nokkela idea kuin Toyotan turbohuijaus rallissa. Oikea ratkaisu olisi nollata Ferrarin ja sen kuskien pisteet kahden ensimmäisen kisan ajalta.
Ehkä sille pikemminkin annetaan vapaus liikkua :)
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Ghost_Glove sanoi:
Niin no sitähän +/- viiden millin toleranssi tarkoittaa. :cool:
Viisi milliä suuntaansa... Eli ääripäistä 10mm..

Siihen en sitten ota mitään kantaa miten ja mistä tämä mainitsemasi talli mittasi tuon.

Joo kyllä teknisissä jutuissa mitta 100 +/- 5 tarkoittaa, että ko. mitta on oikeasti välillä 95-105.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
tmoi sanoi:
:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: Mittaus pisteen paikkaa !!!! Jos mittaus pisteen paikan toleranssi on +/- 5mm ja toleranssi on +/- 5mm, niin kyllä siitä tulee maksimi mitoiksi +/- 10mm. Ei mittaus pisteellä ikinä ole mitään toleranssia, vaan ainoastaan mitalla.
Mikä mittauspisteen paikka?? En pysyny mukana nyt ollenkaan.. :confused:
En mä mistään mittauspisteestä puhunu...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Rusina sanoi:
Tämä tarkoittaa siis sitä, että muutkin tallit voivat kehittää etusiiven, mikä muuttaa keinotekoisesti kulmaansa (ei tapahdu siipeen kohdistuvasta stressistä johtuen) ja on muutenkin liikkuva.
Paljon taas sanoja ilman yhtään perustelua tai lähdettä... Olkoonkin että siivessä ois vikaa niin voisit silti kertoa meille muillekin, että miten se siipi muuttuu keinotekoisesti eikä ilmavirtauksen takia ja miten se muutenkin on liikkuva...
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
General FUp sanoi:
Muuttuuko se kulma sitten? Ja mikä kulma? Ja mitä tuo "keinotekoisuus" on? Tuskin siellä mikään moottori surraa ja siipeä vääntelee.
Ainakin näissä videoissa on näkynyt tuo hienoinen kulman muutos kun on seurannut kyseisen siiven alareunaa tarkasti
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joo kulma muuttuu kun koko siiven pääty nousee jarrutuksessa ylös päin..
Eli onko siinä jotain keinotekoista??
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
General FUp sanoi:
Ehkä sille pikemminkin annetaan vapaus liikkua :)
Toleransseista valittamatta :D Ja noissa huijauksissa oli se ero etta siita saatiin rallissa selva hyoty ja kun kiinni jaatiin niin sita oikeesti havettiiin. Eika tuolla tavalla etta "me nyt keskustellaan fia(T)in kanssa ja katsotaan mutta ei ross ole minulle mitaan tallaisesta ongelmasta sanonut joten se on ookoo. Sit kun ma sanon fia(T)ille ni se sit on ookoo" tyyppinen mita todt sanoi haastattelussa.

Jollekin muuten ei nayta yhtaan uppoavan tuo liikkumisjuttu. Saatte arvata kenelle.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
butterfly sanoi:
Toleransseista valittamatta :D Ja noissa huijauksissa oli se ero etta siita saatiin rallissa selva hyoty ja kun kiinni jaatiin niin sita oikeesti havettiiin. Eika tuolla tavalla etta "me nyt keskustellaan fia(T)in kanssa ja katsotaan mutta ei ross ole minulle mitaan tallaisesta ongelmasta sanonut joten se on ookoo. Sit kun ma sanon fia(T)ille ni se sit on ookoo" tyyppinen mita todt sanoi haastattelussa.

Jollekin muuten ei nayta yhtaan uppoavan tuo liikkumisjuttu. Saatte arvata kenelle.
Vähän kun höykyttää niin mikä vaan auto diskattaisiin, kyllä ne siivet siellä taipuvat ja joustavat kun tarpeeksi runnoo.

Tuossa muuten oli jokin tietty voima mitä käytetään, josko tuo voima sitten ylittyy siinä vaiheessa kun toleranssikin ylittyy? :idea:
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Incar kuvista väittäisin, että viime kausina Minardin etusiipi taipui eniten, sen näki jopa silmällä.

Rehellisesti sanottuna aika amatöörimäistä lähteä lyömään parhaimmat kortit pöytään tässä vaiheessa kautta ja itkeä ferrarin siivistä. Tietysti Ferrarin tapauksessa heille ei tule mitään sanktioita. Tällä kertaa, kun lyötiin parhaat kortit pöytään niin vain Mäkillä ja BMW:llä kajahti siipeen.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
mikæl sanoi:
Juu, kun muinoin oli siivekkeen toleranssi +/-5mm, niin muuan talli keplotteli säännön koskemaan mittauspisteen toleranssia 5mm suuntaansa eli yhteensä 10mm. Tulkinta naurattaa vieläkin.
Ghost_Glove sanoi:
Niin no sitähän +/- viiden millin toleranssi tarkoittaa. :cool:
Viisi milliä suuntaansa... Eli ääripäistä 10mm..

Siihen en sitten ota mitään kantaa miten ja mistä tämä mainitsemasi talli mittasi tuon.
Ghost_Glove sanoi:
Mikä mittauspisteen paikka?? En pysyny mukana nyt ollenkaan.. :confused:
En mä mistään mittauspisteestä puhunu...
Asiassa, johon kommentoit, oli kyseessä mittaus pisteen toleranssista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Alunperinhän tuo 5 mm toleranssi oli tarkoitettu vain pohjalevyn kulumiselle. :ahem:

Ferrarin lakimiehet sai sen sitten koskemaan myös toleranssisiipiä yms. :rolleyes:

Jos joku vielä muistaa 1999 tapahtumia, niin Todthan oli jo eroamassa Ferrarin jäätyä kiinni vilpistä. Hän jopa myönsi että oli syyllinen 'siipifarssiin'. Kukaan joka Formula ykkösiin tekee osia ja runkoja ei hyväksy 5 mm toleranssia tuotteissaan. :ahem:

Kuten niin useasti ennenkin tää juttu vesittyi vain jurisitien mobilisoimalla sääntöjen vääntämisellä halutunlaiseksi. :thumbup:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tuolla jossakin kirjoitettiin, ettei Ferrarin tarvitse muuttaa siipiään. Onko Urheilulehden uutisointi siis ajan tasalla ( yleensä kyllä ei ole ):


Ferrari muuttaa siipiään
Ferrari on suostunut modifioimaan F1-autonsa siipiä Australian Melbournen kisaan, 2. huhtikuuta, mennessä. Ferrari muuttaa autossaan sekä sen etu- että takasiipiä.

Italialaistallin autojen siivet nousivat kiistan aiheeksi Malesian GP:ssä, kun kahdeksan sarjassa ajavaa tallia näkivät ne sääntöjen vastaisiksi ja tekivät asiasta FIA:lle vastalausekirjelmän.

Asiaa tutkittiin alkuviikon aikana ja siitä neuvoteltiin. Lopulta kaikkia tyydyttävä ratkaisu asiaan löytyi, kun Ferrari myöntyi muutoksiin.

Ferrarin lisäksi myös McLaren ja BMW joutuvat hiomaan siipiensä muotoilun FIA:n tulkinnan mukaisiksi.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Moe Szyslak sanoi:
Alunperinhän tuo 5 mm toleranssi oli tarkoitettu vain pohjalevyn kulumiselle. :ahem:

Ferrarin lakimiehet sai sen sitten koskemaan myös toleranssisiipiä yms. :rolleyes:

Jos joku vielä muistaa 1999 tapahtumia, niin Todthan oli jo eroamassa Ferrarin jäätyä kiinni vilpistä. Hän jopa myönsi että oli syyllinen 'siipifarssiin'. Kukaan joka Formula ykkösiin tekee osia ja runkoja ei hyväksy 5 mm toleranssia tuotteissaan. :ahem:

Kuten niin useasti ennenkin tää juttu vesittyi vain jurisitien mobilisoimalla sääntöjen vääntämisellä halutunlaiseksi. :thumbup:
Kekehän oli tän asian suhteen aika piikikäs suzukan selostuskopissa. Kehui kuinka insinööreille tulee kiire talven aikana esim. koneen suunnittelussa ja kuinka niistä saadaan 20% enemmän tehoa irti tämän 5 millin toleranssin takia. :D
 
Ylös