Ferrari 248 (F2006)

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Nopeuden mukaan muuttuva aerodynamiikka on itseasiassa mahdollista tehdä (ja tehdäänkin) myös laillisin keinoin jousitussäädöillä. Silloin siis auton keula nousee hieman ja downforce sekä vastus putoavat.

Tuo Ferrarin etusiipi oli sääntöjen puitteissa _täysin selvä_ tapaus, mielestäni FIA:n käyttäytyminen tilanteessa oli taas ala-arvoista. TV-kuvista näki selvästi että siipi taipui, joten asia pitäisi olla pihvi.

No, ehkäpä nyt ollaan taas hommassa hiukan edetty kun muutama taipuva rakenne on julistettu laittomaksi.

Pystyisiköhän siiven pinnan päällystämään jollain hyvin jäykällä aineella (tyyliin lakka). Jos kerros murtuu kisassa, siipi siis taipuu.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Zeiar sanoi:
Suurin ero Williamsin ja Ferrarin pikkusiivissä on se, että Williamsilla ne on kiinnitetty tiiviisti nokkapalaan, kun taas Ferrarilla käytetään jonkinlaista tarkoituksella joustavaa liitosta, jossa siipi pääsee liikkumaan selvästi irti rungosta. Sillä, että liikkuuko pikkusiipi vai varsinainen etusiipi ei edelleenkään ole merkitystä, koska kumpikaan ei saisi sääntöjen mukaan liikkua. Tottakai tietty toleranssi pitää olla, mutta Ferrarilla tuo siiven liitos on täysin tarkoituksella jätetty liikkuvaksi toisin kuin esim. Williamsilla.
Hmm... SUURIN ero williamsin ja ferrarin välillä on se, että williamsin pieni lisä siipi on täysin erilainen kuin ferrarin. Eikä alkuunkaan ole kiinni nokkakappleessa. Joten mitähän tarkoitit? :confused:

Ja nimenomaan sillä on merkitystä mikä liikkuu ja minkä aiheuttamaksi se liike luetaan. Ja ennenkaikkea luetaanko se liike toleranssien sisään eli sääntöjen mukaiseksi.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
2Lman sanoi:
Vielä ihmetyttää miksei tutkijat käytä InCar-kamerajärjestelmän äänisignaalia?

Kyllä päättely aerodynaamisesta vastuksesta ja tehon (mitattujen kierrosten ja tutkattujen nopeuksien) suhteesta vedetyistä taulukoista on puppua :eek!:
Jotain perusteita että ne ovat puppua?

Minusta tuo on aika loogisesti päätelty juttu(fysiikan alkeita). Jos moottori ei pysty tuottamaan enää lisää työntövoimaa mutta vauhti vain kiihtyy on ilmanvastuksen täytynyt pienentyä. Ja tämä siis tapahtuu vain yhden auton kohdalla, joten kyse tuskin on mittausvirheestä tai jousituksesta
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Toni_V sanoi:
Tuo Ferrarin etusiipi oli sääntöjen puitteissa _täysin selvä_ tapaus, mielestäni FIA:n käyttäytyminen tilanteessa oli taas ala-arvoista. TV-kuvista näki selvästi että siipi taipui, joten asia pitäisi olla pihvi.
Mikä taipuma siinä tv-kuvassa näkyy? Minä en vieläkään nää siinä kuin liikettä poikittais suunnassa. Minusta se siipi ei kierry mihinkään jolloin sen kohtauskulma voisi muuttua...
Se kuvassa näkyy (kiitos "ylimääräisen" profiilin), että siiven ulkolaidat taipuvat. Niin lienee tekevän jokaikinen etusiipi noissa karkeloissa.

Vielä kun joku tietäisi, että mikä siinä siivessä puhuttaa... Onko se tuo irtoaminen nokkakappaleesta, liike poikittain vai jonkun siiven osan taipuminen auton pituussuunnassa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Minua hieman mietityttää incar kameran äänisingnaalin taso...
Se tuskin on parasta mahdollista... Toki ei minusta ole sanomaan, että
vaikuttaako tämä asiaan... Mutta tuntuu jotenkin hakuammunnalta jos todisteena on sama incar kamera kuva/ääni joka kotiin asti välittyy..
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Felix sanoi:
Jotain perusteita että ne ovat puppua?

Minusta tuo on aika loogisesti päätelty juttu(fysiikan alkeita). Jos moottori ei pysty tuottamaan enää lisää työntövoimaa mutta vauhti vain kiihtyy on ilmanvastuksen täytynyt pienentyä. Ja tämä siis tapahtuu vain yhden auton kohdalla, joten kyse tuskin on mittausvirheestä tai jousituksesta
Mistäköhän sen tietää milloin moottorin työntövoima loppuu?
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Niin nopeushan ei voi nousta jollei kierroksetkaan nouse (työntövoima loppuu). Jollei sitten aja kytkin pohjassa.

Niinkuin edellä jo ehdotettiin pitäis FIA:n takavarikoida epäilly autot kokonaisuudessaan ja laittaa tuulitunneliin testattavaksi. Siinä näkis mitkä taipuu ja minne. Taitaa tosin maksaa liikaa.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ghost_Glove sanoi:
Mikä taipuma siinä tv-kuvassa näkyy? Minä en vieläkään nää siinä kuin liikettä poikittais suunnassa. Minusta se siipi ei kierry mihinkään jolloin sen kohtauskulma voisi muuttua...
Se kuvassa näkyy (kiitos "ylimääräisen" profiilin), että siiven ulkolaidat taipuvat. Niin lienee tekevän jokaikinen etusiipi noissa karkeloissa.

Vielä kun joku tietäisi, että mikä siinä siivessä puhuttaa... Onko se tuo irtoaminen nokkakappaleesta, liike poikittain vai jonkun siiven osan taipuminen auton pituussuunnassa.
Jos seuraisit sen kyseisen siiven alareunaa pelkästään, niin näet, että siipi vaihtaa kulmaa keinotekoisesti, ei siihen kohdistuvan stressin takia..
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Felix sanoi:
Jotain perusteita että ne ovat puppua?

Minusta tuo on aika loogisesti päätelty juttu(fysiikan alkeita). Jos moottori ei pysty tuottamaan enää lisää työntövoimaa mutta vauhti vain kiihtyy on ilmanvastuksen täytynyt pienentyä. Ja tämä siis tapahtuu vain yhden auton kohdalla, joten kyse tuskin on mittausvirheestä tai jousituksesta
Jos tämän ajatuksen aukaisee, otit yhtälöön vielä takapyörien sutimisen. Tai kytkimen luistamisen.

Ymmärsin jutun, että on mitattu kierroksia ja nopeuksia. Näistä on päätelty, miten auton vastus käyttäytyy nopeusalueella (mapping) ja jollain kulkee kovempaa. Mielestäni ei voida päätellä varmasti, ellei jossain alueella tapahdu selvä hyppäys. Asia ei k.o. jutusta selvinnyt.

Kyllä kierrosluku InCar-signaalista saadaan aivan tarkasti. Oletan tässä viimeisemmässä jutussa että kun takasiiven taipuminen testataan tietyllä voimalla vääntäen, on jollain tullut houkutus rakentaa tämän testivoiman ylittävällä alueella todennäköisesti juuresta eli kiinnityksestä taipuva takasiipi, joka pienentää sen kohtauskulmaa. Mielestäni millään muulla komponentilla ei vastusta voi vähentää paljon ainakaan kovin helposti toteutettavalla tekniikalla.

Kun on spekuloitu kierroksista moottorin tehoja ja niiden tarkkuutta, on vastuksen arvioiminen vielä paljon vaikeampaa.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Nyt maikkari uutisoi tästä tapauksesta ja sanoo FIA:n käskeneen Ferraria vaihtamaan sekä etu, että takasiipeään Australian kisaan mennessä. Sanoi myös tuosta, että McLarenin ja BMW:n pitää muuttaa takasiipiään.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Rusina sanoi:
Jos seuraisit sen kyseisen siiven alareunaa pelkästään, niin näet, että siipi vaihtaa kulmaa keinotekoisesti, ei siihen kohdistuvan stressin takia..
Kiitos vaan ystävällisestä vinkistä... Juuri katselin aika-ajoista olevan pätkän jossa nokan viereinen osuus on suurennettu(linkki oli jossain täälä foorumissa).
Ja en nää siinä muuta muutosta kuin, että vauhdin hidastuessa siiven päädyt nousevat jolloin toki myös tuo ylimmän siiven alareuna(kuten sen ilmaisit, eli ilmeisesti auton puoleinen reuna. vai?) nousee siiven mukana.

Olen pahoillani, mutta en löydä muuta liikettä siivestä. :cool:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Rusina sanoi:
Nyt maikkari uutisoi tästä tapauksesta ja sanoo FIA:n käskeneen Ferraria vaihtamaan sekä etu, että takasiipeään Australian kisaan mennessä. Sanoi myös tuosta, että McLarenin ja BMW:n pitää muuttaa takasiipiään.
Minusta maikkari uutisoi suoraan vain bemarin ja mäkin joutuvan tekemään muutoksia...
----------------
McLarenin ja BMW:n muutettava siivekkeitä
Julkaistu 21.03.2006 17:46 (päivitetty 18:11)

Kansainvälisen autoliiton FIA:n tekninen työryhmä on ohjeistanut formula ykkösissä ajavia McLarenia ja BMW:tä tekemään muutoksia autojensa takasiipeen seuraavaan osakilpailuun, Australian gp:hen mennessä. Tallit vahvistivat asian tiistaina.

Viime viikonlopun Malesian GP:n jälkeen kohun kohteeksi nousi Ferrari-tallin etusiipi, kun kahdeksan tallia, mukaan lukien McLaren ja BMW, kirjelmöivät FIA:lle asiasta. Tallien mukaan saksalaisen tv-yhtiön kuvamateriaali osoitti, että Ferrarin etusiipi taipuu tietyissä olosuhteissa enemmän kuin säännöt sallivat ja tuo tallille etua. FIA:n mukaan kaikki epäselvyydet siipien suhteen laitetaan kuntoon seuraavaan osakilpailuun mennessä. BMW ja McLaren vakuuttavat myös tekevänsä vaaditut muutokset.

- FIA:n tekninen työryhmä ilmoitti meille suullisesti, että meidän pitäisi tehdä muutoksia tiettyihin takasiiven yksityiskohtiin ennen Melbournea. Tämä ei ole mitenkään tavatonta. Tämä pieni muutos on jo suoritettu. Jacques Villeneuven auto tarkastettiin Malesian kisan jälkeen ja se todettiin sääntöjenmukaiseksi, BMW-tallin tiedottaja kertoi asiasta.

McLaren-tallin mukaan "vähäpätöinen asia lisäsiivekkeen kiinnityksen suhteen tuotiin tietoomme Malesiassa. Tämä korjataan Australian GP-kisaa varten".

Australian gp-kilpailu ajetaan 2. huhtikuuta.
-------------------------------------------(MTV3)
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Ghost_Glove sanoi:
Minusta maikkari uutisoi suoraan vain bemarin ja mäkin joutuvan tekemään muutoksia...
----------------
BMW ja McLaren vakuuttavat MYÖS tekevänsä vaaditut muutokset.[/B]

-------------------------------------------(MTV3)
myös-sana paljastaa ;) voisihan se selvemminkin olla... noh kuitenkin muista lähteistä, esim. planetF1 saa paremman kuvan:

"After being threatened with an official protest from eight other teams, Ferrari are believed to have agreed after the Malaysian GP that they had 'misinterpreted' the regulations and assured their rivals that they would use modified wings at Melbourne."
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No minusta tuo MYÖS sana meinaa sitä, että mäkki ja bemari MYÖS ovat luvanneet tehdä muutokset. Ei sitä että MYÖS mäkkäri ja bemari tulevat tekemään nämä muutokset... :wink: Eli ei puhetta ferrarista...

Ja Planetf1 kuten olikohan f1racing antavat ymmärtää, että ferrari ei ole vielä kertonut mitä tekee ja tekeekö mitään...
F1racing: "Whether Ferrari plays ball or sticks to its guns we will have to wait and see..."

Että sen puoleen...
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Rusina sanoi:
Jos seuraisit sen kyseisen siiven alareunaa pelkästään, niin näet, että siipi vaihtaa kulmaa keinotekoisesti, ei siihen kohdistuvan stressin takia..
Mikäs sen siiven kääntää jos ei paine?
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Ghost_Glove sanoi:
Hmm... SUURIN ero williamsin ja ferrarin välillä on se, että williamsin pieni lisä siipi on täysin erilainen kuin ferrarin. Eikä alkuunkaan ole kiinni nokkakappleessa. Joten mitähän tarkoitit? :confused:

Ja nimenomaan sillä on merkitystä mikä liikkuu ja minkä aiheuttamaksi se liike luetaan. Ja ennenkaikkea luetaanko se liike toleranssien sisään eli sääntöjen mukaiseksi.
Tarkoitin etusiiven ylintä profiilia, en sitä Williamsin korvan muotoista siiven palaa.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Aika semanttisia asioita pohditaan, eiköhän tämä sääntöjen tiukentunut tulkinta koske kaikkia talleja. Ilmeisesti asialla ei katsota olevan oleellisesti suorituskykyä parantavaa vaikutusta kun ei rätkästä kilpailukieltoja. Parempi tietysti hoitaa tämän mittasuhteen asioita näin kuin lähteä ratkaisemaan mestaruuskamppailua jonkin pienen epäselvän teknisen yksityiskohdan vuoksi. FIAkin on skarpannut selvästi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Zeiar sanoi:
Tarkoitin etusiiven ylintä profiilia, en sitä Williamsin korvan muotoista siiven palaa.
Niin ferrarilla se etusiiven ylinprofiili on se mikä on nokkakappaleen ja siiven päätyprofiilien välissä... Eikö? Ainakin puhuit sen irtonaisesta tappiliitoksesta.

Jep jep, ja williamsilla ei ole mitään lähellekään vastaavaa rakennetta.

Eli?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rapu-70 sanoi:
Ilmeisesti asialla ei katsota olevan oleellisesti suorituskykyä parantavaa vaikutusta kun ei rätkästä kilpailukieltoja.
FIA on myös hyväksynyt nyt käytössä olevat rakenteet katsastaessaan autoja, eli kilpailukiellot ovat sitäkin vasten hieman hankalia toteuttaa.
 
Ylös