Ferrari 248 (F2006)

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Ghost_Glove sanoi:
Niin ferrarilla se etusiiven ylinprofiili on se mikä on nokkakappaleen ja siiven päätyprofiilien välissä... Eikö? Ainakin puhuit sen irtonaisesta tappiliitoksesta.

Jep jep, ja williamsilla ei ole mitään lähellekään vastaavaa rakennetta.

Eli?
Kuvittelin, että Williamsin osalta tarkoitettiin varsinaisen etusiiven ylintä profiilia. Eli mun moka sen osalta.

Mutta mitä siihen Ferkkuun tulee, niin olen edelleen sitä mieltä, että siipi on laiton, jos sen liitoksesta on tehtävä tarkoituksella joustava saadakseen siiven toimimaan halutulla tavalla.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Zeiar sanoi:
Kuvittelin, että Williamsin osalta tarkoitettiin varsinaisen etusiiven ylintä profiilia. Eli mun moka sen osalta.

Mutta mitä siihen Ferkkuun tulee, niin olen edelleen sitä mieltä, että siipi on laiton, jos sen liitoksesta on tehtävä tarkoituksella joustava saadakseen siiven toimimaan halutulla tavalla.

Kysehän on vain siitä, että jääkö siitä kiinni. :cool:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Bobakki sanoi:
FIA on myös hyväksynyt nyt käytössä olevat rakenteet katsastaessaan autoja, eli kilpailukiellot ovat sitäkin vasten hieman hankalia toteuttaa.
Tulee mieleen eräs bensatankki, jonka FIA oli myös hyväksynyt...

Vielä tohon Ferrarin siiven taipumiseen; Säännöissä ei oteta kantaa mihinpäin siipi liikkuu, vaan kielletään liikkuvat aerodynaamiset osat. Ja oli selvästi huomattavissa että osa liikkui ilmanvastuksen lisääntyessä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No mutta kun ne siivet saa liikkua toleranssien rajoissa!
Siitähän tässä on kyse. Mutta ausseissa viimestään nähdään mitä on muutettu ja mitä ei...

Mutta minusta ferrarin siipiä ei tee laittomaksi se, että siinä näkyy siiven laillinen liikkuminen ylimmän siiven avulla. Ja vielä kerran jos tässä jupakassa on kyse tuon ylimmän siiven liikkeistä. Niin voi toki olettaa koska se on ainoo mikä näkyy incar kuvissa.

Zeiar sanoi:
Mutta mitä siihen Ferkkuun tulee, niin olen edelleen sitä mieltä, että siipi on laiton, jos sen liitoksesta on tehtävä tarkoituksella joustava saadakseen siiven toimimaan halutulla tavalla.
Onko se väärin jos siiven annetaan TARKOITUKSELLA joustaa yhtälailla kuin muidenkin tallien siipien? Ferrarilla nyt vaan näkyy selvästi tuo etusiiven päiden taipuminen(mikä siis vetää mielestäni tuon ylimmän siiven irti nokasta).

Zeiar sanoi:
Kuvittelin, että Williamsin osalta tarkoitettiin varsinaisen etusiiven ylintä profiilia. Eli mun moka sen osalta.
Aattelinkin, että nyt ei puhuta samoista jauhoista. Mutta täsmentäisin vielä sen verran, että jos tarkoitit williamsin varsinaisen siiven ylintä profiilia niin ei se kyllä ole edes nokassa kiinni. Ainakin niin väittäisin. Yleensähän etusiivet ovat vain alimmasta profiilistaan kiinni nokassa. Joten williamsilla taitaa nuo kaksi ylintä profiilia olla kiinni vain päätylevyissä.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Ghost_glove: ne toleranssit on aika pienia mita saa liikkua. Ei missaan nimessa silmilla nahtavissa maaraa. Ei todellakaan. Eikos se toleranssi ole 5mm? Joskus ainakin lukeneeni muistan jostain. ELi jo sentin liikkumavara on jo laiton.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
butterfly sanoi:
Ghost_glove: ne toleranssit on aika pienia mita saa liikkua. Ei missaan nimessa silmilla nahtavissa maaraa. Ei todellakaan. Eikos se toleranssi ole 5mm? Joskus ainakin lukeneeni muistan jostain. ELi jo sentin liikkumavara on jo laiton.
Joo joo, mut se ylinsiipi voi liikkua enemmän kuin varsinaisen siiven päädyt...
Olen tässä vaan koittanut hakea kaikkia mahdollisuuksia... Eli kyse on minusta siitä mistä se liikkeen laajuus mitataan... Säännöt kun osaavat välillä(=aina) olla aika monimutkaisia. Ja tosiaan suoraa sääntöä tuollaiselle "ylimääräiselle" siivelle säännöistä tuskin edes löytyy...
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Ghost_Glove sanoi:
Joo joo, mut se ylinsiipi voi liikkua enemmän kuin varsinaisen siiven päädyt...
Olen tässä vaan koittanut hakea kaikkia mahdollisuuksia... Eli kyse on minusta siitä mistä se liikkeen laajuus mitataan... Säännöt kun osaavat välillä(=aina) olla aika monimutkaisia. Ja tosiaan suoraa sääntöä tuollaiselle "ylimääräiselle" siivelle säännöistä tuskin edes löytyy...
Eikos se toleranssi ole KAIKILLE aerodynaamisille osille sama?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
butterfly sanoi:
Eikos se toleranssi ole KAIKILLE aerodynaamisille osille sama?
No on, mutta haamuhanska on nyt päättänyt, ettei se voi pitää paikkaansa. Kyse tässä sotkussa on ainakin aiemmilla kerroilla aina ollut siitä, että noiden toleranssisääntöjen valvomiseen käytetyt keinot eivät ole olleet sellaisia, että niillä voisi luotettavasti säännönmukaisuutta tulkita ja näin on mahdollista tehdä katsastuksen läpäisevä osa, joka ei ole oikeasti sääntöjen mukainen. Turha tätä on enää jankata, olen yllättynyt, mikäli tässä päädytään johonkin lopputulokseen :rolleyes:

Niitä sääntöjä voi tutkia tuolta, jos joku siihen hinkua vielä kokee: http://www.fia.com/resources/documents/1603301296__2006_F1_TECHNICAL_REGULATIONS.pdf
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tuollahan nuo mittaustavat ja toleranssit on listattu kohdassa 3.17 Bodywork flexibility.

Tässä tapauksessa kannattaa huomata myös tuo viimeinen, eli 3.17.7:

In order to ensure that the requirements of Article 3.15 are respected, the FIA reserves the right to introduce further load/deflection tests on any part of the bodywork which appears to be (or is suspected of), moving whilst the car is in motion.
Eli jos on syytä epäillä jonkin tallin kehittäneen aerodynamiikkaa, joka läpäisee FIA:n testit, mutta silti liikkuu auton ollessa liikkeessä (kuten Ferrarin etusiiven härpäkkeet selvästi tekevät), voi FIA ottaa käyttöön uusia testimenetelmiä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ihan vaan aikasemmista sääntökikkailuista kertyneestä kokemuksesta koitin tuoda esiin sen, että jonkin tulkinnan mukaan toinen osa saattaa saada liikkua enemmän kuin säännöt sanoo jos sen liikkeen aiheuttaa joku toinen osa joka taas liikkuu sääntöjen mukaan... Ja tähän sopii eritoten hyvin se, että säännöistä ei varmaan löydy suoraa pykälää tälläiselle lisä profiilille. Ja lisätään nyt vielä, että vaikka säännöissä lukee, että mikään osa ei saa liikkua niin yleisesti sillä varmasti ymmärretään liikettä auton pituussuunnassa joten joku sääntönikkari voi tästäkin löytää porsaanreiän ja perustella poikittais suuntasen liikkeen hyväksytyksi...

Mutta ihan spekulointia tämä on ollut suurimmaksi osaksi...
Kun ei ole ollut kovaa faktaakaan tarjolla kauheesti. :D
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ghost_Glove sanoi:
Ja lisätään nyt vielä, että vaikka säännöissä lukee, että mikään osa ei saa liikkua niin yleisesti sillä varmasti ymmärretään liikettä auton pituussuunnassa joten joku sääntönikkari voi tästäkin löytää porsaanreiän ja perustella poikittais suuntasen liikkeen hyväksytyksi...
Kyllä siinä säännössä mielestäni kielletään selvästi liike yhtään mihinkään suuntaan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Otto Hokkanen sanoi:
Eli jos on syytä epäillä jonkin tallin kehittäneen aerodynamiikkaa, joka läpäisee FIA:n testit, mutta silti liikkuu auton ollessa liikkeessä (kuten Ferrarin etusiiven härpäkkeet selvästi tekevät), voi FIA ottaa käyttöön uusia testimenetelmiä.
Ja niinhän nyt tehtiin... Säännöt tulevat aina insinöörien perässä... :wink:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Otto Hokkanen sanoi:
Kyllä siinä säännössä mielestäni kielletään selvästi liike yhtään mihinkään suuntaan.
Sanamuotona on kohtisuoraan suuntaan...

3.17.1 Bodywork may deflect no more than 5mm vertically when a 500N load is applied vertically to it 700mm
forward of the front wheel centre line and 625mm from the car centre line. The load will be applied in a
downward direction using a 50mm diameter ram and an adapter 300mm long and 150mm wide. Teams
must supply the latter when such a test is deemed necessary.
Mutta siis fakta on, että ei formuloissa ole yhtäkään härpäkettä tai siipeä mikä ei liikkuisi... Kyse on aina siitä mikä liikkuu, minne liikku ja kuinka paljon liikkuu... Ja kun sääntöjä ei voida tehdä täysin yksiselitteisiksi (tai voidaan mut sit ollaankin jo vakioauto luokassa) niin aina loppujen lopuksi riitelevät näkökannat ja käsityserot... kunnes tehdään uusi pykälä sääntöihin...kuten nyt lienee tapahtuneen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ghost_Glove sanoi:
Ja lisätään nyt vielä, että vaikka säännöissä lukee, että mikään osa ei saa liikkua niin yleisesti sillä varmasti ymmärretään liikettä auton pituussuunnassa joten joku sääntönikkari voi tästäkin löytää porsaanreiän ja perustella poikittais suuntasen liikkeen hyväksytyksi...
Yksiselitteisiä sääntöjä ei noin vain "yleisesti ymmärretä" toisin kuin ne on kirjoitettu.

Sitä paitsi toivotuin liike lienee pystysuuntainen, ei pituus- tai poikittaissuuntainen. Ajatus tässä on se, että kovassa vauhdissa siipiprofiili oikenee vähentäen ilmanvastusta.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Sääntöjen 3.17 -osiossa on vain lisätty toleransseja ja mittaustapoja eri härpäkkeille.

Sääntöjen 3.15 -osassa todetaan että aerodynaamiset osat pitävät olla jäykästi kiinni ja liikkumattomia.

Tosin kaikkihan taipuu paineen alla joten tuo liikkumattomuus on ehkä hiukan väärin sanottu. Sääntöihin lisätyissä testeissä on sitten eri toleranssit eri lärpäkkeille, ja osalle siivistä näyttää olevan 10mm toleranssitkin.

Nuo kuormitusmäärät näyttävät kyllä naurettavilta tietyissä kohtaa vain 200N...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Toni_V sanoi:
Sääntöjen 3.17 -osiossa on vain lisätty toleransseja ja mittaustapoja eri härpäkkeille.

.... ja osalle siivistä näyttää olevan 10mm toleranssitkin.

Nuo kuormitusmäärät näyttävät kyllä naurettavilta tietyissä kohtaa vain 200N...
Juu, kun muinoin oli siivekkeen toleranssi +/-5mm, niin muuan talli keplotteli säännön koskemaan mittauspisteen toleranssia 5mm suuntaansa eli yhteensä 10mm. Tulkinta naurattaa vieläkin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
mikæl sanoi:
Juu, kun muinoin oli siivekkeen toleranssi +/-5mm, niin muuan talli keplotteli säännön koskemaan mittauspisteen toleranssia 5mm suuntaansa eli yhteensä 10mm. Tulkinta naurattaa vieläkin.
Niin no sitähän +/- viiden millin toleranssi tarkoittaa. :cool:
Viisi milliä suuntaansa... Eli ääripäistä 10mm..

Siihen en sitten ota mitään kantaa miten ja mistä tämä mainitsemasi talli mittasi tuon.
 
Ylös