Ferrari 248 (F2006)

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Vilperi sanoi:
:D :D Koville näyttää nyt joku ottavan! Joo, mutta ihan vakavissaan, vapaan puolelle läpänheitto sitten jatkossa, jookos? :ahem:
Et ilmeisesti ole männä kausilla keskusteluja seurannut tällä forumilla? Ihan sama keskustelu on käyty, tosin "puolet" on nyt vaan vaihtuneet.

Oma mielipiteeni on yhä se, että on ohittajan velvollisuus tehdä ohituksensa ja katsoa ettei kolise.

Tällä kertaa vaan tarkoitukseni oli muistuttaa Kimi-faneja omasta tekopyhyydestään. :ahem:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
General FUp sanoi:
Niin täällä on anti-schumistit (= kimi-fanit) aiemmin selittäneet. Kuten sanottu, homma vaan ei tunnu toimivan kun oma Kimi-kulta on kyseessä. :thumbup:
Tästä olis mukavaa saada sellainen ihan konkreettinen esimerkki :)
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Rusina sanoi:
Tosin olisiko siitä älytöntä iloa jos rahtaisivat? Australiassa Ferrarit joutuvat ajamaan Malesiassa käytetyllä motilla..saako siihen muka vaihtaa noita osia?
Sepä se, mitä saa vaihtaa ennen kuin moottoria ei enää tulkita samaksi moottoriksi?

Tuossa joku mainitsikin että Ferrarilta sanotun ettei moottorit edes olleet samanlaiset kuin Bahrainissa. Mikäli noissa nyt käytössä olevissa moottoreissa homma tosiaan on jo korjattu, niin olihan harvinaisen nopeaa toimintaa...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
General FUp sanoi:
Sepä se, mitä saa vaihtaa ennen kuin moottoria ei enää tulkita samaksi moottoriksi?
Moottorissa on sinetit ja kaiken, mitä niitä rikkomatta pystyy vaihtamaan, saa vaihtaa jos en väärin ole ymmärtänyt. Siitä, että mitä tuo koskee noin tarkalleen ei ole mitään hajua, mutta FIA:n katsastusraportteja lukemalla saanee aika hyvää osviittaa jos kiinnostaa.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Bobakki sanoi:
Tästä olis mukavaa saada sellainen ihan konkreettinen esimerkki :)
Vaikkapa se kun Montoya yritti ängetä eräässä mutkassa ulkokautta ohi Schumista. Oli vielä Montoyan Williams-ajoilla tuo tapaus. Kyseisessä mutkassa ajetaan muutenkin leveästi kanttareiden päältä ulostulossa, ja jos sinne koettaa itsensä sulloa, päätyy ennemminkin nurmikolle.

Siitä oli piiiiitkä keskustelu täällä, ja kovin moni oli sitä mieltä että Schumin olisi pitänyt jättää Montoyalle paras ajolinja vaikkei tämä ollut edes rinnalla.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Bobakki sanoi:
Moottorissa on sinetit ja kaiken, mitä niitä rikkomatta pystyy vaihtamaan, saa vaihtaa jos en väärin ole ymmärtänyt. Siitä, että mitä tuo koskee noin tarkalleen ei ole mitään hajua, mutta FIA:n katsastusraportteja lukemalla saanee aika hyvää osviittaa jos kiinnostaa.
Oletettavasti mäntiin ei sitten pääse käsiksi sinettejä rikkomatta.. taikka muutenkaan moottorin sisuskaluihin. No, ei kun raportteihin tutustumaan, sillähän sitä selvän saan :thumbup:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
General FUp sanoi:
Siitä oli piiiiitkä keskustelu täällä, ja kovin moni oli sitä mieltä että Schumin olisi pitänyt jättää Montoyalle paras ajolinja vaikkei tämä ollut edes rinnalla.
Tarkotatko sitä Nyrren 2003 kamppailua? Siinä Montoya oli rinnalla ja Sgumi aliohjasi sen kylkeen ja pyörähti sen seurauksena.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Bröm bröm:

http://i3.photobucket.com/albums/y93/mb230e/Image22ttt.gif

FIA:n säännöt:

3.15 Aerodynamic influence :
With the exception of the cover described in Article 6.5.2 (when used in the pit lane) and the ducts
described in Article 11.4, any specific part of the car influencing its aerodynamic performance :
- Must comply with the rules relating to bodywork.
- Must be rigidly secured to the entirely sprung part of the car (rigidly secured means not having any
degree of freedom).
- Must remain immobile in relation to the sprung part of the car.

http://www.fia.com/resources/documents/1603301296__2006_F1_TECHNICAL_REGULATIONS.pdf
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Rusina sanoi:
No..tämä sentään tarkoittaa sitä, että muutkin tallit saavat kehittä tuon laittoman järjestelmän
Minkähän järjestelmän??

Onko kukaan edes tietoinen tarkkaan mikä siinä ferrarin etusiivessä nyt puhuttaa??

Itse olen ymmärtänyt, että se on tuo "väljä tappiliitos" ylimääräisen profiilin ja nokkakappaleen välissä. Ja siinä minusta ei kyllä tv-kuvasta voi sanoa muuta kuin, että juu se liikkuu...vaakasuunnassa. Eli itse en noista videoista pysty sanomaan, että taipuuko se siipi auton pituussuunnassa eli siten, että siitä voitaisiin kuvitella olevan jotain hyötyä. Vai onko siitä jotain hyötyä, että suorilla siiven ja nokan välissä on sentin rako?? :doubtful:

Moottorista sen verran, että täytyy toivoa, että malesiassa asennettujen moottoreiden kanssa ei olisi enää ongelmia. Tätä (siis, että moottorit olisivat parempaa(uudempaa) versiota) tukee se, että massallekin vaihdettiin motti vielä malesiassa. Vai oliko massan motissa muka jotain vikaa malesiassa? Sehän vaihdettiin alunperin heti bahrainin jälkeen... Eli voisiko olla, että massalle ensin vaihdettu motti oli vielä mäntä vikaista tyyppiä ja sen takia hänelle vaihdettiin vielä toisen kerran mylly.... Jos vian aihettaja löytyi männän renkaasta niin lienee ihan mahdollista, että se olisi pystytty paikallistamaan ja korjaamaan viikossa....
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Observer sanoi:
Bröm bröm:

http://i3.photobucket.com/albums/y93/mb230e/Image22ttt.gif

FIA:n säännöt:

3.15 Aerodynamic influence :
With the exception of the cover described in Article 6.5.2 (when used in the pit lane) and the ducts
described in Article 11.4, any specific part of the car influencing its aerodynamic performance :
- Must comply with the rules relating to bodywork.
- Must be rigidly secured to the entirely sprung part of the car (rigidly secured means not having any
degree of freedom).
- Must remain immobile in relation to the sprung part of the car.

http://www.fia.com/resources/documents/1603301296__2006_F1_TECHNICAL_REGULATIONS.pdf
Mitähän tarkalleen tarkoitetaan tolla sanalla jousitettu...
Mutta itseasiassahan ferrarin siiven osa joka liikkuu on lähes suora, joten voisiko olla, että se nokkakappaleen vieressä oleva osuus ei tuota downforcea? Ja täten se saa liikkua?
 

technine

Active member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
40
General FUp sanoi:
Kimihän se peileihin katsomatta Klienin eteen käänsi. Kopterikuvassa selvästi näki miten olisi voinut helposti jättää Klienille väylää jota niin kovasti tälläkin forumilla on ohittajille vaadittu, jos vähänkin autoa on ohitettavan rinnalla.
Tuota tilannetta en kilpaa 10 vuotta ajaneena missään nimessä laittaisi räikkösen piikkiin. Klien omaa varomattomuuttaan tunki selvästi räikköstä taaempaa sisäkaarteeseen. Siitä että klienin eturengas osuu räikkösen takarenkaaseen voi jo päätellä jotain.
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Ghost_Glove sanoi:
Minkähän järjestelmän??

Onko kukaan edes tietoinen tarkkaan mikä siinä ferrarin etusiivessä nyt puhuttaa??

Itse olen ymmärtänyt, että se on tuo "väljä tappiliitos" ylimääräisen profiilin ja nokkakappaleen välissä. Ja siinä minusta ei kyllä tv-kuvasta voi sanoa muuta kuin, että juu se liikkuu...vaakasuunnassa. Eli itse en noista videoista pysty sanomaan, että taipuuko se siipi auton pituussuunnassa eli siten, että siitä voitaisiin kuvitella olevan jotain hyötyä. Vai onko siitä jotain hyötyä, että suorilla siiven ja nokan välissä on sentin rako?? :doubtful:
Ei kai sillä pitäisi olla väliä, liikkuuko etusiipi vaaka-, pituus-, vai pystysuunnassa, kun sääntöjen mukaan sen tulisi pysyä paikallaan. Pitää muutenkin ihmetellä, että miksi siinä pitää olla noin löysä tappiliitos, olisi siitä jäykänkin saanut tehtyä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Zeiar sanoi:
Ei kai sillä pitäisi olla väliä, liikkuuko etusiipi vaaka-, pituus-, vai pystysuunnassa, kun sääntöjen mukaan sen tulisi pysyä paikallaan. Pitää muutenkin ihmetellä, että miksi siinä pitää olla noin löysä tappiliitos, olisi siitä jäykänkin saanut tehtyä.
Sen kun tietäis... Mutta toisaalta jos se siipi olisi nokka kappaleessa kiinni jäykästi niin silloin se estäis etusiiven päätylevyjen liikkeen täysin... Eli ehkä tällä on haluttu mahdollistaa päätylevyille normaali liike(siis se liike mitä varmasti kaikkien etusiivet tekevät).... :cool:
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Kun tappi tuli ulos, ylempi taso piteni, jolloin kärjet taipuivat alaspäin. On todennäköistä että siipi oli rakennettu siten, että tällöin kohtauskulma pieneni aiheuttaen downforcen vähenemisen ja siten vastuksen vähenemisen.

En keksi muuta syytä rakenteen joustamiseksi tuolla tavalla kuin aerodynaamisen edun hakeminen.

Siipi olisi pitänyt takavarikoida luotettavaan testiin ja rankaista mikäli olisi todettu laittomaksi.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
azai sanoi:
Tuskin viikon sisään ongelmaa olisi ratkaistu, logistiikka tulee taas vastaan. Ja ihmettelen suuresti yhä miksei Ferrarilla ole tätä ongelmaa aiemmin huomattu?
Tiedä sitten mitä tuo ongelman ratkaisu tarkoittaa mutta kyllä takuuvarmasti moottorin valmistumisesta vuorokaudessa se moottori saadaan roudattua tehtaalta melkeinpä minne tahansa F1-radalle. Tuskinpa siis mistään logistisesta (varsinkaan noilla budjeteilla!) ongelmasta on kyse tai sitten Ferrarilla ei ole ko ala oikein hallussa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ghost_Glove sanoi:
Eli ehkä tällä on haluttu mahdollistaa päätylevyille normaali liike(siis se liike mitä varmasti kaikkien etusiivet tekevät)....
Tekevät tai ei, on myös päätylevyjen liike saman säännön nojalla kiellettyä. Eli jos jokin osa on sääntöjen vastainen vain siksi, että se mahdollistaisi toisen sääntöjenvastaisuuden, ei se tee siitä sääntöjen mukaista.

Mutkun kaikki muutkin teki niin, ei ole ainakaan mun kokemusten mukaan koskaan toiminut persuteluna, vaikka olen sitä usein yrittänytkin tarjota :eek:
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Otto Hokkanen sanoi:
on myös päätylevyjen liike saman säännön nojalla kiellettyä.
Kai ne etusiivet vääntyvät kaikilla vähäsen, kun ne kerran tuottavat downforcea ja ajetaan melko haipakkaa ja ne on tuettu vaan keskeltä auton nokkapalaan. Ferrari on vaan muotoillut ton ylemmän profiilin niin että siitä nyt sattuu näkemään tuon vääntymisen tapahtuvan. Eikö se sama vääntyminen tapahtuisi vaikkei se yläprofiili sitä meille osoittaisikaan? Erona muiden tallien samankaltaisiin ratkaisuihinhan Ferrarilla on ilmeisesti vain pyritty poistamaan se yläsiivekkeen kiinnityskohdan aiheuttamat aerodynaamiset ongelmat eli kuten esim. Rellulla yläprofiili on tuettu pystysuuntaisella tuella joka varmasti aiheuttaa ei toivottuja pyörteitä alaprofiilin alueella.

Ilmeisesti hallittu vääntyminen on erittäin toivottavaa, jos eivät Ferrarillakaan ole sitä halunneet poistaa tukemalla rakennetta tekemällä yläprofiilista kiinteän. Luulisi halutessa rakenteesta saatavan huomattavasti tukevamman lisäämällä tollaisen ylimääräisen kiinnityspisteen maksimi etäisyydelle toisesta kiinnityspisteestä.
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Punainen sanoi:
Kai ne etusiivet vääntyvät kaikilla vähäsen, kun ne kerran tuottavat downforcea ja ajetaan melko haipakkaa ja ne on tuettu vaan keskeltä auton nokkapalaan. Ferrari on vaan muotoillut ton ylemmän profiilin niin että siitä nyt sattuu näkemään tuon vääntymisen tapahtuvan. Eikö se sama vääntyminen tapahtuisi vaikkei se yläprofiili sitä meille osoittaisikaan? Erona muiden tallien samankaltaisiin ratkaisuihinhan Ferrarilla on ilmeisesti vain pyritty poistamaan se yläsiivekkeen kiinnityskohdan aiheuttamat aerodynaamiset ongelmat eli kuten esim. Rellulla yläprofiili on tuettu pystysuuntaisella tuella joka varmasti aiheuttaa ei toivottuja pyörteitä alaprofiilin alueella.

Ilmeisesti hallittu vääntyminen on erittäin toivottavaa, jos eivät Ferrarillakaan ole sitä halunneet poistaa tukemalla rakennetta tekemällä yläprofiilista kiinteän. Luulisi halutessa rakenteesta saatavan huomattavasti tukevamman lisäämällä tollaisen ylimääräisen kiinnityspisteen maksimi etäisyydelle toisesta kiinnityspisteestä.
Hallittu vääntyminen on varmasti toivottavaa, mutta valitettavasti edelleen kiellettyä.
Nuo muiden tallien käyttämät pystysuuntaiset tuet varmasti häiritsevät ilmavirtauksia hieman, mutta ne on pakko olla siellä, muuten siipi taipuu --> ja on näin ollen sääntöjenvastainen.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Kummallinen auto toi Ferrari. Aina kun löytyy sääntöjen vastaisia aerodynaamisia osia niin niistä ei kuulemma saa mitään hyötyä (Malesia 1999 anyone?). Minkä vitun takia se Ferrari niitä tunkee sinne autoonsa, jos niistä ei mitää hyötyä saa? Härpäkkeiden asennuksen ilostako?
 
Ylös