Ferrari 248 (F2006)

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ferrari 4ever sanoi:
Michelin taisteli aikanaan - kansainväliselle medialle ja FIA:lle valehdellen - katkeraan loppuun saakka rengasedustaan. He tiesivät rikkoneensa epäsuorasti sääntöjä mutta samalla halusivat säilyttää kaulansa kilpailijaan.

Ferrari ei lähde tähän leikkiin vaan lähteiden mukaan modifioi siipensä seuraavaan kilpailuun. Todennäköisin syy on se, että toimenpide on helppo suorittaa, talli ei kärsi ajallisesti kilpailuissa siiven muuttamisesta ja näin talli voi taasen keskittyä täysin omaan tekemiseensä ja jättää turhat ulkopuoliset ininät sikseen.
Kyseiset renkaat olivat FIA:n mielestä sääntöjenmukaiset siihen saakka kunnes FIA:n edustajat oltiin kutsuttu Ferrarin pakeille.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Mielestäni siipijutut ovat Ferrarin menestyksen kannalta kuitenkin varsin pieni juttu. Antoiko Bahrain sittenkin epärealistisen kuvan Ferrarin iskukyvystä ( valmistautumistestit Bahrainissa, poikkeavan hyvä vauhti siellä viimevuonnakin, Bridgestonen toimiminen kuumassa ja oliko viimehetken vauhdinparantumiseen juuri ennen kauden alkua osasyynä myös liikkuva etusiipi)?. Nopeus oli jo Malesiassa lähellä sitä mitä talvitestien perusteella saattoi odottaa.

Seuraavasta kisasta arvelen Ferrarin saavan enintään irtopisteitä, koska Australiassa joudutaan ajamaan vielä Malesian kuumentamilla koneilla pahimpien kilpailijoiden saadessa uudet koneet, jos ei kierroksella jää voidaan Ferrarilla olla tyytyväisiä.

PS: Ja pisteet Ferrarille(tai Massalle) siitä, että Schumille ei annettu lahjapistettä. Kaikesta päätellen Schumilla ei ole vielä sopimusta Ferrarin kanssa ensivuodesta.
 
Viimeksi muokattu:

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Kyseiset renkaat olivat FIA:n mielestä sääntöjenmukaiset siihen saakka kunnes FIA:n edustajat oltiin kutsuttu Ferrarin pakeille.
Aivan, Ferrari oli tuolloin vastuussa oikeutetusta protestista.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Tosin FIA:n testeissä havaittiin kyseinenen ominaisuus, ja ne olivat yksinkertaisesti lailliset. FIA muutti kyseisessä tapauksessa sääntötulkintaansa!
Tässä ei ole kyse sääntötulkinnan muuttamisesta..
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Felix sanoi:
Mielestäni siipijutut ovat Ferrarin menestyksen kannalta kuitenkin varsin pieni juttu. Antoiko Bahrain sittenkin epärealistisen kuvan Ferrarin iskukyvystä ( valmistautumistestit Bahrainissa, poikkeavan hyvä vauhti siellä viimevuonnakin, Bridgestonen toimiminen kuumassa ja oliko viimehetken vauhdinparantumiseen juuri ennen kauden alkua osasyynä myös liikkuva etusiipi)?. Nopeus oli jo Malesiassa lähellä sitä mitä talvitestien perusteella saattoi odottaa.
Dih no huomioidaan nyt kuitenkin että Ferrarit lähtivät ruuduista 14 ja 21 ja ajoivat kisassa kuitenkin viidenneksi ja kuudenneksi, eikä Montoyakaan ollut enää kaukana. Jos tuo ei ole hyvä suoritus niin mikä sitten?
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
Se että FIA on todennut siivet lailliseksi ei vielä oikein vakuuta minua (eikä näköjään myöskään muita talleja). Kaikki tietävät että FIA:lla on todella suuria vaikeuksia testata taipuvia siipiä ja siksi laittomatkin rakennelmat menevät helposti läpi. Tällöin taipuvien siipien rakentaminen on myös melko riskitön temppu, koska ne voi testata itse lailliseksi FIA:n käyttämillä menetelmillä ja tällöin rankaiseminen kyseisestä asiasta muuttuu mahdottomaksi, vaikka siivet vaihtamaan joutuisikin.

Huvittavaa tämä joidenkin usko Ferrarin puhtoisuuteen ja yleisen ajojahdin kohteena olemiseen. Kaikki tietävät että Ferrari on yhdessä McLarenin kanssa varikon laskelmoivin talli, joka rikkoo sääntöjä täysin tietoisesti. Jos Ferrari pystyy muutaman kisan aikana ottamaan laittomalla menetelmällä 0.2 sekunttia kierrosajastaan pois, ilman että se tulee jäämään asiasta kiinni, se tulee sen myös tekemään. Sitten nostellaan käsiä ilmaan:"no laillisiahan nämä meidän menetelmät ovat, mutta jos te muut vaaditte niin voimme tietysti alistua tahtoonne".
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Barco:[ sanoi:
Huvittavaa tämä joidenkin usko Ferrarin puhtoisuuteen ja yleisen ajojahdin kohteena olemiseen. Kaikki tietävät että Ferrari on yhdessä McLarenin kanssa varikon laskelmoivin talli, joka rikkoo sääntöjä täysin tietoisesti. Jos Ferrari pystyy muutaman kisan aikana ottamaan laittomalla menetelmällä 0.2 sekunttia kierrosajastaan pois, ilman että se tulee jäämään asiasta kiinni, se tulee sen myös tekemään. Sitten nostellaan käsiä ilmaan:"no laillisiahan nämä meidän menetelmät ovat, mutta jos te muut vaaditte niin voimme tietysti alistua tahtoonne".
Huvittavaa on mielestäni myös se, että tämä liki kausittain esille nouseva siipijuttu on joka kerta tullessaan jotenkin uusi ja ihmeellinen. Enemmän tai vähemmän kaikki tallit ovat sillä saralla itseään toteuttaneet ja väittäisin kyllä, ettei Ferrarin viritelmä ole tänäkään vuonna ainut, vaikka räikein olisikin. Renaultin siipiähän FIA:nkin toimesta jo hämmästelty. McLarenin yritys vuonna 1996 on joka tapauksessa edelleen suosikkini, taipuvien siivekkeiden sijaan talli saikin niistä aikaan heiluvat, mikä johti ongelmiin erityisesti nopeissa mutkissa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Barco:[ sanoi:
Kaikki tietävät että Ferrari on yhdessä McLarenin kanssa varikon laskelmoivin talli, joka rikkoo sääntöjä täysin tietoisesti.
Aivan turha yrittää niputtaa McLarenia samaan kastiin Schurrarin kanssa. Maranellon poijjaat ovat ihan omaa luokkaansa.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Barco:[ sanoi:
Huvittavaa tämä joidenkin usko Ferrarin puhtoisuuteen ja yleisen ajojahdin kohteena olemiseen. Kaikki tietävät että Ferrari on yhdessä McLarenin kanssa varikon laskelmoivin talli, joka rikkoo sääntöjä täysin tietoisesti.
Tässä vaiheessa tulee mieleen myös eräs bannia saanut talli viime vuodelta :wink:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ambomaan Mambo sanoi:
Dih no huomioidaan nyt kuitenkin että Ferrarit lähtivät ruuduista 14 ja 21 ja ajoivat kisassa kuitenkin viidenneksi ja kuudenneksi, eikä Montoyakaan ollut enää kaukana. Jos tuo ei ole hyvä suoritus niin mikä sitten?
Oikeassa olet, että sijat 5-> tulevat olemaan Ferrarille hyviä suorituksia. Se on parasta mihin tuolla autolla maksimissaan tulee pystymään mistä ruudusta hyvänsä. Kaikenlisäksi pisteitä ei olisi tullut pelkästään ajamalla yhtään mutta nyt edestä keskeyttivät ainakin Williamssit, Kimi ja Heidfeld. Kimi taas ajoi Bahrainissa ilman muiden apua kolmanneksi 20 sekunnin päähän voittajasta, Schumin suoritus tähän verrattuna oli täysi varjo.
 
Viimeksi muokattu:

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
No, pisteissä valitettavasti asiat ovat toisin. Kuten täällä on todettu, Ferrariin vaihdettiin moottoria oikein hiki hatussa ja pisteitä tais kuitenkin tulla tästä kisasta enemmän kuin Mclarenilla ja Williamsilla.

Olen samaa mieltä siitä asiasta että Schumi on varjo vain siitä, mitä se on joskus esittänyt. Tänäänkään ei edes yrittänyt mitään. Mutta Ferraria tallina ei voi dissailla ihan tohon tyyliin. Se on kuitenkin sellanen porukka, jonka toimintatapoja kopioimalla ja jatkojalostamalla Rellu on nyt niin vahva kuin se on. Monet näistä kikoista mitä kaikki käyttää tänä päivänä on Ferrarin keksimiä.

Jos toi niiden kone saadaan kestämään niin kyllä tulee ferrarikin laittamaan kapuloita Mclarenin rattaisiin, varsinkin kun Mäcin kakkoskuski on täys sukka. Johan Red Bullikin oli sanonut, että Montoya ei tuo tallille mitään sellaista mitä siellä ei jo olisi. DTM -häämöttää Juan Pablolle. Ei ole Mclarenkaan kun kolmas tai neljäs talli alkukauden perusteella. Kimiltä ei olla vielä normaalisuoritusta nähty, joten nopeudesta ei vielä pysty kummoisia sanomaan. Luotettavuus on ihme ja kumma ollutkin se Mäcin vahvin osa-alue.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Felix sanoi:
Oikeassa olet, että sijat 5-> tulevat olemaan Ferrarille hyviä suorituksia. Se on parasta mihin tuolla autolla maksimissaan tulee pystymään mistä ruudusta hyvänsä. Kaikenlisäksi pisteitä ei olisi tullut pelkästään ajamalla yhtään mutta nyt edestä keskeyttivät ainakin Williamssit, Kimi ja Heidfeld. Kimi taas ajoi Bahrainissa ilman muiden apua kolmanneksi 20 sekunnin päähän voittajasta, Schumin suoritus tähän verrattuna oli täysi varjo.
Noh noh jopas sieltä tuli yks puolinen näkökanta...
En väittä että sumin tai massan tän päiväsiä vois kimin viime viikkoseen verrata, mutta ei kimikään pallille olis bahrainissa päässy (ehkä) jos nico olis ajanut ehjän kisan. ;)

Eli kyllä kiminkin edestä poistui heti alussa nico ja nick...
Ja sitten fisin auto hajos.....rubensilta meni vaihdelaatikko sekä massa pyörähti ja menetti loput varikolla... Eli kyllä siitä kiminkin edestä poistu ainakin 5 jamppaa..

Ja kimillä oli parempi taktiikka. Mielestäni suminkin olis pitäny ajaa yhdellä stopilla. Ja senhän massa tänään osotti. :cool:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ghost_Glove sanoi:
Noh noh jopas sieltä tuli yks puolinen näkökanta...
En väittä että sumin tai massan tän päiväsiä vois kimin viime viikkoseen verrata, mutta ei kimikään pallille olis bahrainissa päässy (ehkä) jos nico olis ajanut ehjän kisan. ;)

Eli kyllä kiminkin edestä poistui heti alussa nico ja nick...
Ja sitten fisin auto hajos.....rubensilta meni vaihdelaatikko sekä massa pyörähti ja menetti loput varikolla... Eli kyllä siitä kiminkin edestä poistu ainakin 5 jamppaa..

Ja kimillä oli parempi taktiikka. Mielestäni suminkin olis pitäny ajaa yhdellä stopilla. Ja senhän massa tänään osotti. :cool:
Mihin lie hävinnyt Ferrarin taktinen osaaminen Schumin kisataktiikan suhteen, sehän oli jo etukäteen selvää että lähtöruutu tulee olemaan 10+ moottorinvaihdon takia. Kuten aikaisemmin kirjoitin seuraavasta kisasta ei ole kuitenkaan mitään syytä odottaa yhtään parempaa.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Kuinkas muuten oli, jos joku sattui huomaamaan, oliko Ferrarin motteja rajoitettu massiivisten vaihtotoimenpiteiden takia, eli otettiinko ns varman päälle verrattuna Bahrainiin.

Jos jollakulla on nauhalla molemmat kisat, niin siitä vaan vertaamaan kiertääkö koneet eri tavalla..

Pitää tunnustaa että toivon että olisi varmistelusta kyse. Ja yhdestä setistä huonoja Bridgestoneja. :p
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Ferrari 4ever sanoi:
FIA oli aikaisemmin hyväksynyt siivet. Pieni muotoseikka, johon tallit halusivat väkisin tarttua. Psykologinen sota on vahvaa kauden aikana ja tällaisilla pienillä asioilla yritetään horjuttaa vastapuolta. Ferrari tulee rakentamaan nykyistä paremman siiven tulevaan kilpailuun ja näin muut voivat painua ****** inisemästä.
Huvittavaa nähdä Ferrari-fanin syyttävän muita talleja inisemisestä. :D Ei taida sarjassa olla toista tallia, joka olisi yhtä usein itkenyt toisten tallien "laittomuuksista" FIAlle. FIA toki rehtinä kattojärjestönä on sitten muuttanut sääntötulkintoja Ferrarin toivomuksia vastaaviksi.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Eipä näytä tulevan tästä kaudestakaan mitään riemujuhlaa Ferrarille. Ilman Räikkösen, Heidfeldin, Webberin ja Rosbergin keskeytyksiä ei Massalla tai Schumilla olisi ollut asiaa pisteille. :alppu:

Schumin paras terä on myös jo poissa. Se tosin on jo tuolla ikää luonnollista. :eek:
 

tehy03

Well-known member
Liittynyt
2.6.2004
Viestit
84
Felix sanoi:
Mihin lie hävinnyt Ferrarin taktinen osaaminen Schumin kisataktiikan suhteen, sehän oli jo etukäteen selvää että lähtöruutu tulee olemaan 10+ moottorinvaihdon takia. Kuten aikaisemmin kirjoitin seuraavasta kisasta ei ole kuitenkaan mitään syytä odottaa yhtään parempaa.
Kukaan ei oikein ollut vissiin varma saako kisataktiikan valita aika-ajojen jälkeen myös kuski joka on rangaistuksen vuoksi tippunut sijalle 11 ->
 

tehy03

Well-known member
Liittynyt
2.6.2004
Viestit
84
Minusta Ferrari kulki hyvin. Shumin aika-ajokin oli hyvä... monta pykälää Alonsoa parempi ja bensaa vain pari kierrosta vähemmän! :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Felix sanoi:
Mihin lie hävinnyt Ferrarin taktinen osaaminen Schumin kisataktiikan suhteen, sehän oli jo etukäteen selvää että lähtöruutu tulee olemaan 10+ moottorinvaihdon takia. Kuten aikaisemmin kirjoitin seuraavasta kisasta ei ole kuitenkaan mitään syytä odottaa yhtään parempaa.
Niin no... Olishan vikasta aika-ajo sessiosta voitu lähtee tietty hakemaan yhdellä pysähdyksellä sijaa seitsemän viiva yhdeksän... jolloin sumi olis siis lähtenyt sijalta 17-19... Ilmeisesti kuitenkin haluttiin päästä hieman parempaan ruutuun.
Ja eihän 14 ruutu paha ollut kun alonso-kimi kaksikko oli kans normaalia kauempana. Sumi ajeli vaan alussa liian kauan tulppa villen takana jolloin massa pääsi kantaan kiinni...

Ei paras viikonloppu ferkulle, mutta mitä sitten... Nauti nyt felix siitä. :thumbup:
Mitä tulevaan tulee niin kyllä ferkku on tällä kaudella se joka varmuudella tulee haastamaan renun mahdollisesti hondan kanssa.... Mäkkärin on edelleen pieni epävarmuus... joko montyn vauhti on sitä mitä autolla keskimäärin pääsee tai sit ne vaan on yhden miehen varassa...

Ei hätää vielä! Kuten tehy03 mainitsi niin aika-ajossa vauhtia oli kuitenkin ihan bahrainin malliin... :thumbup: :thumbup:
 

mrj-fin

Banned
Liittynyt
5.6.2005
Viestit
179
Sijainti
Helsinki
Nytkö jo se alamäki alkoi uudestaan? Kuten jo usein on todettu niin mestaruustaistelun kannalta hyvin tärkeätä on juuri auton kehitys, jotta siitä saataisiin maksimaallisen luotettava ja ennenkaikkea nopea. Luotettavuus juuri ainakin Michaelin autossa on ollut vuosikaudet erinomaista, miksi nyt ollaan tehty virheitä vaikka valmistautumisaikaa on ollut jo kaksi vuotta? Bridgestonen rengaiden kestävyys riittää kun saatiin varikkopysähdykset takaisin, mutta miten se tulee käyttäytymään hieman viileämmällä kelillä kun tullaan euroopan kisoihin? Toivottavasti kehitystyö tuottaa tulosta ja pystytään vähintään Michelinin kanssa samalla tasolla kamppailemaan. Schumacherilta toivoisi enemmän riskinottoja kuten Trullin ohituksessa tänään, pelkät hyvät harjoituskierrokset eivät riitä.
 
Ylös