siis ideana oli ja on se, että 80-luvulla oli varaa nostaa panostuksia vielä, kun budjetit oli jollakin tapaa järjissään...
nykysin kun puhutaan 1-2mrd mk:n vuosibudjeteista, ja sponssit katoo pois kuvioista niin ei oo varaa tehdä järjettömiä tempauksia...
Toisekseen nykypäivänä ei enää auta että "viedään yks runko japaniin ja ajetaan testiä", koska siellä pitäs pystyä myöskin tekeen vertailua, kokeilla eri osia jnejnejne jotka lisää tavaran rahtaamista + muita kuluja...
Myöskin on helpompaa & halvempaa testata Silverstonessa tai muualla euroopassa kun kerran tiimin päämaja on täällä, samoin myös rengasvalmistajan HQ on täällä
(esmes BAR:n tapauksessa)
Pointti siis oli lyhykäisyydessään että 80-luvulla jolloin autoja testattiin suhteellisen vähän, tuulitunneleita ei hirveesti ollut ja aerodynamiikkaosia ei vaihdeltu kuin sukkia sateisena päivänä, niin oli helpompaa & halvempaa viedä vain yksi runko japaniin ja ajaa testejä, myöskään se ei tod. näk. ihan järkyttävästi budjettejakaan nostanut, joten ymmärrettävää...
nykypäivänä ongelma on siinä että kaikki olemassa oleva raha menee jo nykyiseen toimintaan, niin kuvitelkaa mitä maksaa erillisen testitiimin lähettäminen Japaniin...
Ehkä ilmaisin tuossa ed. viestissä kantani hieman huonosti, toivottavasti tää selkiytti...