Ferrari F1 2005

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kenny sanoi:
tv-rahoista isompi osa teameille....

Entäs jos ei oo sitä rahaa mitä pelkkä nimi FORMULA 1 tuo??

Koskas tää foorumi muuttuu GEEPEE-WEESEEFOORUMIKS??

Herätyyyyyys.

Kuulostaa ihan samalta tommoset

GPWC
GP2
A1
Mini 100
SRC

mikää noista ei oo FORMULA 1

ja .
Tästähän oli vastikään juttua, että sarjaa voitaisiin kutsua formula 1:ksi nykyisen sarjan olemassaolosta huolimatta. Tarkemmin en muista, mutta perustui kaiketi Bernien haastatteluun.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
FO110K sanoi:
siis ideana oli ja on se, että 80-luvulla oli varaa nostaa panostuksia vielä, kun budjetit oli jollakin tapaa järjissään...
nykysin kun puhutaan 1-2mrd mk:n vuosibudjeteista, ja sponssit katoo pois kuvioista niin ei oo varaa tehdä järjettömiä tempauksia...
Toisekseen nykypäivänä ei enää auta että "viedään yks runko japaniin ja ajetaan testiä", koska siellä pitäs pystyä myöskin tekeen vertailua, kokeilla eri osia jnejnejne jotka lisää tavaran rahtaamista + muita kuluja...
Myöskin on helpompaa & halvempaa testata Silverstonessa tai muualla euroopassa kun kerran tiimin päämaja on täällä, samoin myös rengasvalmistajan HQ on täällä
(esmes BAR:n tapauksessa)

Pointti siis oli lyhykäisyydessään että 80-luvulla jolloin autoja testattiin suhteellisen vähän, tuulitunneleita ei hirveesti ollut ja aerodynamiikkaosia ei vaihdeltu kuin sukkia sateisena päivänä, niin oli helpompaa & halvempaa viedä vain yksi runko japaniin ja ajaa testejä, myöskään se ei tod. näk. ihan järkyttävästi budjettejakaan nostanut, joten ymmärrettävää...

nykypäivänä ongelma on siinä että kaikki olemassa oleva raha menee jo nykyiseen toimintaan, niin kuvitelkaa mitä maksaa erillisen testitiimin lähettäminen Japaniin...

Ehkä ilmaisin tuossa ed. viestissä kantani hieman huonosti, toivottavasti tää selkiytti...
Kantasi tulee selville mutta logiikkasi pettää edelleen,
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
no laskutaidottomille käännettäköön sitten muotoon 168-336m€/vuosi .....:rolleyes:
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
FO110K sanoi:
siis ideana oli ja on se, että 80-luvulla oli varaa nostaa panostuksia vielä, kun budjetit oli jollakin tapaa järjissään...
nykysin kun puhutaan 1-2mrd mk:n vuosibudjeteista...
Tuo on tavallaan totta, koska yritysten mahdollisuudet sijoittaa joko sponssina tai teknisenä "apurina" F1-tallin toimintaan ovat nousseet varmasti paljon hitaammin (yleistä talouskehitystä seuraillen) kuin mitä F1-tallien budjetit ovat taas kasvaneet.

Rankasti yleistäen voi siis päätellä, että F-1 tallin toiminnan laajentaminen ja siis testitiiminkin ylläpitäminen oli 80-luvulla suhteellisesti helpompaa. Tätä suoraa vertailua tosin vaikeuttaa F1:sten suosion kasvu ja talleille tilitettävät entistä suuremmat tv-tulot. 80-luvulla taisi olla lisäksi mukana selvästi enemmän "harrastelijoita". Niiden ja silloisten huipputallien ero saattoi olla samaa luokkaa kuin Minardilla ja esim. Mclarenilla nykyisin, mutta tulojen kasvattaminen oli silti kai paljon nykyistä helpompaa.

edit: pientä korjailua
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
jkjanne sanoi:
Rankasti yleistäen voi siis päätellä, että F-1 tallin toiminnan laajentaminen ja siis testitiiminkin ylläpitäminen oli 80-luvulla suhteellisesti helpompaa. Tätä suoraa vertailua tosin vaikeuttaa F1:sten suosion kasvu ja talleille tilitettävät entistä suuremmat tv-tulot...
juurikin näin...
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Ferrari on testaillut uutta kilpuriaan ahkerasti Fioranossa. 154 kierrosta kasaan, eikä ainakaan mitään mainintaa tekniikan pettämisestä ollut :)
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
General FUp sanoi:
Ferrari on testaillut uutta kilpuriaan ahkerasti Fioranossa. 154 kierrosta kasaan, eikä ainakaan mitään mainintaa tekniikan pettämisestä ollut :)
:D :D Hehhehheh. Meinaatkos, että heti seuraavana päivänä Gazzetton etusivulla on kuva savuavasta Ferrarista, jos auto hajoaa testeissä? Tuskin. Saahan talli antaa julkisuuten minkälaisia tietoja hyvänsä. ;)
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Jeeves sanoi:
:D :D Hehhehheh. Meinaatkos, että heti seuraavana päivänä Gazzetton etusivulla on kuva savuavasta Ferrarista, jos auto hajoaa testeissä? Tuskin. Saahan talli antaa julkisuuten minkälaisia tietoja hyvänsä. ;)
Kuvaillaanhan sitä rataa ja autoja aitojen yli innokkaiden ihmisten toimesta kun testit on menossa, varmasti kuvia olisi saatu :D Ja kaipa noita kierroksiakin olisi vähemmän kertynyt jos jotain olisi pahemmin persiilleen mennyt ;)
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
312T4 sanoi:
Toivottavasti näemme uuden Ferrari F2005:n jo Bahrainin aavikolla! Sitä talli kaipaa; vanha on jo menneen talven lumia!
Nimenomaan aavikolla eli radan sivussa savuavana ;)
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
General FUp sanoi:
Ferrari on testaillut uutta kilpuriaan ahkerasti Fioranossa. 154 kierrosta kasaan, eikä ainakaan mitään mainintaa tekniikan pettämisestä ollut :)
Viikko sitten Espanjassa oltiin vielä kaksi sekuntia Rellua jäljessä, joten syytä onkin ajaa testiä ja paljon.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
toivottavasti uusi Ferrari ei ole kovin paljon nopeampi kuin nykyinen, muuten katoaa kaikki jännitys kärjen osalta, sillä nykyinenkin on jo nopein kaikista. Uusi sitten vain varmistaisi, että kuljettajien suoritustason vaihtelusta ja säästä huolimatta Ferrarit ovat aina kärjessä. Toivotaan ettei niin käy :ahem:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
vermula sanoi:
toivottavasti uusi Ferrari ei ole kovin paljon nopeampi kuin nykyinen, muuten katoaa kaikki jännitys kärjen osalta, sillä nykyinenkin on jo nopein kaikista. Uusi sitten vain varmistaisi, että kuljettajien suoritustason vaihtelusta ja säästä huolimatta Ferrarit ovat aina kärjessä. Toivotaan ettei niin käy :ahem:
F2005 pitäisi olla melkolailla mullistavin auto Ferrarilla tällä vuosituhannella..Eikä ensimerkit viittaa epäonnistumiseen.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Rusina sanoi:
F2005 pitäisi olla melkolailla mullistavin auto Ferrarilla tällä vuosituhannella..Eikä ensimerkit viittaa epäonnistumiseen.
Ajat ja kierrosmäärät Jerezissä olivat kieltämättä aika mullistavia :D

R. Zonta Toyota TF104B 1'15''708 -- 112
A. Wurz McLaren MP4-19B 1'16''324 +0''616 237
M. Gene Ferrari F2004M 1'17''076 +1''368 315
F. Montagny Renault R25 1'17''324 +1''616 202
R. Schumacher Toyota TF105 1'17''418 +1''710 58
L. Badoer Ferrari F2005 1'18''155 +2''447 106
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
hero tifosi sanoi:
Vesi kielellä odotamme uutta Ferraria. Mestaruuteen rittäisi varmasti vanhakin auto mutta ylivoima on ylivoimaa
Odota kaikessa rauhassa. Itse en ainakaan hengitystäni mokoman kotteron takia pidätä yhtään. :alppu:
 
Ylös