Ferrari F1 2005

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mun mielestä Siri Markula on Hesarin näkökulmassa-palstalla kiteyttänyt omat ajatukseni aikasen hyvin.

Ecclestone on hokenut, että F1-sarja tarvitsee Ferraria ja Schumacherin tapaista tähteä. Samoilla linjoilla on Ferrarin tallipäällikkö Jean Todt. Hän sanoi vastikään, että Ferrari ansaitseekin saada enemmän rahaa kuin muut, koska se on sarjan vetonaula.

Niinpä. Ensin talli elää yli varojensa tehdessään jättibudjetillaan sarjasta tylsempää kuin vuosiin, sitten se pettää muut (viittaa loikkauksesta GPWC-ryhmästä) voidakseen jatkaa samaa rataa.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Ferrari tests F2005

As F1 qualified and raced in Melbourne on Saturday and Sunday, Ferrari - and the brand new F2005 model - returned to the test track. On Vairano's long straight, Ferrari-Maserati GT test driver Andrea Bertolini took to the wheel in freezing Italy for aerodynamic assessment. He covered a total of 258 kilometres (on Saturday) and continued a day later, according to the Maranello-based team's motor sport press office.

Uutinen F1Racing.netistä. Syytä onkin testata ja oikein kunnolla, jotta auto on Imolassa valmis radalle :thumbup:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Hienoa että Schurrari näin rehdisti kunnioittaa yhteisiä sopimuksia. :ahem: :yuck:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
General FUp sanoi:
Tosi sopimuksia, joihin vain muut ovat tosin sitoutuneet ;)
Niin no Schurrarihan keksi että se voi heittää vanhankin 50km:n sopimuksen romukoppaan vaikka sillä ei ole mitään tekemistä tämän uuden testirajoituksen kanssa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Aamulehdessä oli aika hyvin sanottu kun muut tallipäälliköt oli ilmottanu Melbournessa Ferrarin ajavan yksistään omaa sarjaansa kun kerta testaavatkin millon haluavat....
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Jones sanoi:
Kyllä tolla testaamisella ja FIAn rahoituksella pitää ajaa toiset kierroksella jo kiinni.;)
Eikös se ollut FOM eikä FIA jonka kanssa tuo rahoitusjuttu sovittiin? :)
 

Kenny

Thö spesölist
Liittynyt
5.4.2000
Viestit
100
Sijainti
tampere, finland
Observer sanoi:
Hienoa että Schurrari näin rehdisti kunnioittaa yhteisiä sopimuksia. :ahem: :yuck:
Niinno tarvis kai ensin saada sovittua jotain ennenku aletaan vaatimaan että sopimusta tulee noudattaa.

Jos nyt oikeesti aletaan höpiseen testikielloista niin mitähän tallia se haittais eniten? no Ferraria, koska niillä on oma testirata..

Mitäs Peter Sauber sanois jos tuulitunnelitestien määrää rajotettaisiin "kulujen säästämiseks"????:eek!:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kenny sanoi:
Niinno tarvis kai ensin saada sovittua jotain ennenku aletaan vaatimaan että sopimusta tulee noudattaa.

Jos nyt oikeesti aletaan höpiseen testikielloista niin mitähän tallia se haittais eniten? no Ferraria, koska niillä on oma testirata..

Mitäs Peter Sauber sanois jos tuulitunnelitestien määrää rajotettaisiin "kulujen säästämiseks"????:eek!:
no toinen ero on vielä se että Bstone maksaa Ferrarille 35m$/vuosi pelkästä testaamisesta,
kuinka moni saa rahaa pelkkien tuulitunnelitestien takia? ;)

no mut joo, Ferrarihan on ollut mukana tuossa säännössä ettei GP viikon aikana testata, ilmeisesti kyseessä on ollut jonkinasteinen herrasmies soppari, mutta soppari kuitenkin.
(ferkkuhan on kyllä ollut testaamatta yli 50km matkoja ennen tätä vuotta, nyt sitten teestaavat melkein joka päivä)

Totta tietty on että Ferrari on selkeästi se talli joka kärsii jos testirajoituksia tulee, mm. Bstone ei saisi enää niin paljoa kilsoja...
Toisaalta, oliko Ferrarilta järkevä ehdotus että kumpikin rengasfirma saisi vain 15tkm/v testata kun he hoitavat kaiken testin käytännössä Bstonelle?!?
(niin se on tietty epäreilua jos yksi talli joutuu tinkimään asioistaan, mutta miksikäs sitä kutsutaan että 9 tallia kymmenestä joutuisi tinkimään omistaan yhden takia? ;))
Ferrarin halun testata tietenkin ymmärtää, jos he eivät tee rengastestiä niin kuka sitten, ja heillä on oma testiratakin + Bstonen sponssaama testitiimi...
Kannattaa muistaa sekin että vielä 2001 Bstonella oli useita huipputiimejä tekemässä rengastestiä, tällä hetkellä sarjan 2 köyhintä tallia + Ferrari, joten oman veneensä ovat kyhänneet, ja sillä pitää nyt pärjätä...
(niin, jos rakentaa renkaat vain yhdelle teamille eikä välitä muista asiakkaistaan yhtään niin kaikki lähtee, McLaren ensin ja Sauber + BAR myöhemmin tästä hyvänä esimerkkinä)

Tän hetken valitettava tosiasia on, että Ferrari ei suostu ainoastaan yhden rengasmerkin käyttöön (lähde aamulehti) ja toisaalta muut teamit ei suostu Ferrarin ehtoihin testirajoituksista eikä Ferrari muiden esittämiin testirajoituksiin...
ikävä pattitilanne, ja luultavasti pian ollaankin siinä tilanteessa että ns. "point of no return" on ohitettu GPWC suunnitelmien osalta ja uusi sarja alkaa väkisin ilman Ferraria...
(taino, kerkiäähän nekin viel muuttaan ehkä kantaansa jossain välissä :rolleyes:

Sääli sinänsä, en ikinä uskonut että CART/IRL tyyppinen kahtiajako olisi mahdollista ykkösissäkin, mutta näin se vain näyttää kohta olevan... :(
 
Viimeksi muokattu:

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
No Ferrarin salaisuushan on juuri testaaminen ja sille on luotu hyvät puitteet omaan testirataan sijoittamalla. Mittava ja kannattava investointi. Vähän samat fiilikset kun McLarenilta kielettäisiin Paragonin käyttö parin tallin sopimuksen perusteella. Reilua eiks juu.:eek!: :ahem:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
MaranelloRed sanoi:
No Ferrarin salaisuushan on juuri testaaminen ja sille on luotu hyvät puitteet omaan testirataan sijoittamalla. Mittava ja kannattava investointi. Vähän samat fiilikset kun McLarenilta kielettäisiin Paragonin käyttö parin tallin sopimuksen perusteella. Reilua eiks juu.:eek!: :ahem:
Tietenkin sillä erolla että Laareni raapii itse rahansa sponsseilta, Ferrari maksattaa ylisuuret kulunsa muilla talleilla ja FIA/FOMilla.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
General FUp sanoi:
Eikös se ollut FOM eikä FIA jonka kanssa tuo rahoitusjuttu sovittiin? :)
Erittäin hyvä ja taistelumieltä kohottava lausahdus....:thumbup:

Sama paska. Tomeitous/tomatous:tongue:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
MaranelloRed sanoi:
No Ferrarin salaisuushan on juuri testaaminen ja sille on luotu hyvät puitteet omaan testirataan sijoittamalla. Mittava ja kannattava investointi. Vähän samat fiilikset kun McLarenilta kielettäisiin Paragonin käyttö parin tallin sopimuksen perusteella. Reilua eiks juu.:eek!: :ahem:
No mun mielestä yhdeksän tallia ei ole ihan sama asia kuin pari tallia, ja tässä kyllä piileekin yksi sarjan suurimmista epäkohdista tällä hetkellä. Mikäli vaikka edes 80 prosentin enemmistö riittäisi päätöksentekoon, olisi tästäkin asiasta päästy jo aikaa sitten sopuun ja esimerkiksi aika-ajot ajettaisiin pitkälti vanhan mallin mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed sanoi:
Vähän samat fiilikset kun McLarenilta kielettäisiin Paragonin käyttö parin tallin sopimuksen perusteella. Reilua eiks juu.:eek!: :ahem:
no itse asiassa ei ollenkaan sama asia, melkein joka teamilla on nykypäivänä oma kohtuu iso tehdas josta todennäkösesti löytyy mm. tuulitunnelit yms, eli kieltämällä Paragonin vois laittaa sitten Ferrarinkin tehtaan säppiin samalla :D

eikös Ferrarin laitokset ollu 90-luvun lopulla ne parhaimmat, niihinhän siellä investoitiin kanssa schummelin mukaan tulon myötä...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Testirata hommaa vois hiukan kommentoida....

Fioranohan on jo sen verran vanha investointi, että ei ehkä voi katsoa Ferrarin kokevan suuren suurta tappiota testikiellon myötä, varsinkin kun radan ominaisuudet taitaa nykyisin palvella paremmin urheiluautosektoria. Toki rataan on myöhemmin investoitu ajanmukaistamiseksi, mutta ei ne summat ole kovin hirmuisia olleet.

Mugello taisi tulla Ferrarin omistukseen vasta tuossa 90-luvun aikana ja radalla on sen verran toimintaa, että taitaa tuoda rahaa Ferrarille...

Suzukahan on Hondan rata, joten kyllä silläkin suunnalla olisi pikkasen toisenlaiset testausmahdollisuudet, jos tarve vaatii...
- Tosin tuo GP-radan status taitaa nykyisin vaikuttaa testaamiseen?

Fuji on Toyotan omistuksessa. Ei ole tällä hetkellä "GP-kunnossa", mutta huhujen mukaan työt on käynnissä.

McLaren omistaa Lydden Hillin, mutta kyseessä on käytännössä vanhentunut clubirata, jota pitää uudistaa valtavasti, jos testikäyttöön haaveilee. Dennis haluaa ilmeisesti pitää radan reservissä.

Eli mikäli testaus olisi vapaampaa ei Ferrari ehkä enää olisi niin vahvoilla... Varsinkin tupakkarahojen pienentyessä (valtaosa budjetista taitaa tulla Philip Morrisilta) ja Fiatin rypiessä, ei Ferrari ehkä voisikaan testata entiseen malliin. Siinä kummasti voi innokkuus autonvalmistajien sarjaan vähentyä...

-edit- Ja Hockenheim on ainakin alunperin ollut Mersun...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös