Ferrari F1 2005

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Zep sanoi:
Eli mikäli testaus olisi vapaampaa ei Ferrari ehkä enää olisi niin vahvoilla... Varsinkin tupakkarahojen pienentyessä (valtaosa budjetista taitaa tulla Philip Morrisilta) ja Fiatin rypiessä, ei Ferrari ehkä voisikaan testata entiseen malliin. Siinä kummasti voi innokkuus autonvalmistajien sarjaan vähentyä...
Ja Bridgestone maksaa rengastestit, joka lienee jopa merkittävin asia
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Zep sanoi:
Fuji on Toyotan omistuksessa. Ei ole tällä hetkellä "GP-kunnossa", mutta huhujen mukaan työt on käynnissä.
sen verran korjausta tuohon, että Ralffihan ajoi tuolla ennen Australiaa jo kierroksia Toyotan F1-kilpurilla ja käsittääkseni ainakin rataprofiili on jo muutettu, eli muokkaavat kyllä kovaa vauhtia GP-tason radaksi sitä...

Toinen syy miksei Toyota & Honda testaa hirveesti Japanissa on se että teamien HQ:t on euroopassa ja valtaosa kisoista & muusta testitoiminnasta tapahtuu vanhalla mantereella...
ongelmaksi muodostuu siis kustannukset kun taas Ferrarin radathan on ihan käytännössä teamin takapihalla...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Noh, Honda kierrätti kyllä McLarenia varsin lahjakkaasti 80-luvun lopulla Suzukassa testeissä kait ympäri vuoden. Yksi lisärunko vaan Japaniin ja avot! Rahalla saa...

Säännöt sanoo tosiaan kait jotakin GP-radoilla testaamisesta. Yhdessä välissä tiimi sai nimetä "kotiradakseen" yhden radan ja sillä sai sitten testata pikkasen vapaammin. Testejä ei saa mennä suorittamaan mihin tahansa Motoparkkiin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Zep sanoi:
Noh, Honda kierrätti kyllä McLarenia varsin lahjakkaasti 80-luvun lopulla Suzukassa testeissä kait ympäri vuoden. Yksi lisärunko vaan Japaniin ja avot! Rahalla saa...

Säännöt sanoo tosiaan kait jotakin GP-radoilla testaamisesta. Yhdessä välissä tiimi sai nimetä "kotiradakseen" yhden radan ja sillä sai sitten testata pikkasen vapaammin. Testejä ei saa mennä suorittamaan mihin tahansa Motoparkkiin.
mut pointti olikin siinä että 80-luvulla budjetitkin oli niin paljon pienempiä että oli varaakin pitää testitiimiä japanissa ;)
nykysin kun säästetään joka paikassa niin ymmärrettävää on ettei erillistä testitiimiä ole toisella puolen maapalloa...
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Jokos jonnekin olisi "vuotanut" f2005 mallilla ajettuja rataennätyksiä? Vai onko auto susi.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, no kustannukset ovat nousseet kautta linjan, väitän kumminkin että Hondan satsaukset f1-luokkaan olivat aikanaan omaa luokkaa. Ja tuloksetkin sitä myöten erinomaisia.

Tämä testausprobleema on kyllä mielenkiintoinen. Harva sarja sallii enää loputtoman testaamisen, se kun ei tuota hirveästi. Tv-kameroiden edessä ajetut kilometrit tuottaa parhaiten. En hirveän paljoa ymmärrä valituksia siitä, että toiminta ei ole tasapuolista. Ei f1 ole koskaan ollutkaan. Rikkaimmat tallit käyttävät taloudelliset etunsa surutta suorituskyvyn kehittämiseen.

Ferrari kärsi myös 1960-70 luvulla vähän vastaavanlaisesta tilanteesta. Silloin Britti-tiimit käyttivät pitkälti samaa tekniikkaa, koneet ja vaihdelaatikot olivat lähes kaikilla samat. Näin Cosworth-tiimit hyötyivät toistensa testaamisesta ja Ferrari tavallaan taisteli kaikkia vastaan. Jossain vaiheessa palikat saatiin kohdalle ja vuodesta 1975 lähtien Ferrari oli muutaman vuoden todella hyvä.

Mitä tuohon talouspuoleen tulee, niin se vaan on nyt näin. Ferrarilla on tiettyjä etuja neuvottelutilanteissa ja eivät he ole niin tyhmiä että jättäisivät käyttämättä nämä mahdollisuudet. Myös GPWC olisi ollut maksamaan Ferrarille suurimman potin. Ainoa vaan, kun kukaan ei osannut kertoa mistä GPWC ne rahansa olisi saanut. Se oli Bernien tarjoama etu, johon Ferrari tarttui.

Sinänsä Ferrari on aina halunnut muita suurempia rahasummia kisojen järjestäjiltä. Homma on tuttua jo 1950-luvulta. Saa sitä muutkiin pyytää, eri asia saavatko. Hulluhan ei ole se, joka pyytää, vaan se joka maksaa.

Itse näkisin tuon testirajoitus-sopimuksen liittyvän siihen, että muilta tiimeiltä alkaa taloudelliset resurssit loppumaan. Ei ne sponssitkaan jaksa ikuisuuksia rahoittaa toimintaa, jossa tuloksena on MM-sarjan neljäs tai viides tila.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Kenny sanoi:
Niinno tarvis kai ensin saada sovittua jotain ennenku aletaan vaatimaan että sopimusta tulee noudattaa.
Itse itseäni lainaten: "Niin no Schurrarihan keksi että se voi heittää vanhankin 50km:n sopimuksen romukoppaan vaikka sillä ei ole mitään tekemistä tämän uuden testirajoituksen kanssa."
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
pmv sanoi:
Myös GPWC olisi ollut maksamaan Ferrarille suurimman potin. Ainoa vaan, kun kukaan ei osannut kertoa mistä GPWC ne rahansa olisi saanut. Se oli Bernien tarjoama etu, johon Ferrari tarttui.
Sulla on varmaan heittää joku lähde tuohon että GPWC olisi maksanut Ferrarille eniten siis muuta kuin sen 50 miljoonan mukaantulorahan josta uutisoitiin jo pari vuotta sitten. On varmasti päivänselvää että Ferrari sai Ecclestonelta enemmän rahaa kuin olisi GPWC:ssä ikinä tullut saamaan ja sen takia Montezuman johdolla meni pettämään GPWC-leirin. GPWC:n kantava ajatus on tasaisempi rahanjako kun taas F1:n päätarkoitus on olla Ferrarin ja Ecclestonen henkilökohtainen rahasampo.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei GPWC:n ajatus ole ollut missään vaiheessa pääasiallisesti tasaisempi rahan jako tiimien kesken, vaan isomman osuuden nyhtäminen Bernien tv-tuloista! GPWC perustettiin aikanaan neuvotteluaseeksi Bernietä vastaan ja Ferrarin kohdalla se onnistui.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
Ei GPWC:n ajatus ole ollut missään vaiheessa pääasiallisesti tasaisempi rahan jako tiimien kesken, vaan isomman osuuden nyhtäminen Bernien tv-tuloista! GPWC perustettiin aikanaan neuvotteluaseeksi Bernietä vastaan ja Ferrarin kohdalla se onnistui.
kyllä ainakin viimeisimmän autonvalmistajien kokouksen muistiossa oli kerrottu että sarjan ideana on sekä saada tv-rahoista isompi osa teameille + jakaa rahaa tasaisemmin...
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Jos tuo uusi sarja toteutuu ja siitä tulee ns. kuninkuusluokka ja hallitseva sarja niin kyllä ferrari on siinä mukana.

Sillon neuvotellaan sopimukset uusiksi ja mennään (ainakin lähes):wink: niiden sääntöjen mukaan.

Nyt mennään tämän hetken tilanteen mukaan.

Menee aika offtopikiksi tää homma.


anyway,uutta ferraria luvassa ilmeisesti tänään radalle samaan aikaan 2004m kanssa.

Uskon että eletään niitä hetkiä että uutukaisella yritettän alkaa pullistelemaan kierrosajoilla.
Schumi ja rubens lomailee(?)
Joten ilmeisesti vielä ei kuitenkaan olla ihan siinä vaiheessa että uutuuden suorituskyky paljastuu...
Pientä jännää ilmassa...
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Onko kellään / missään kuvia näistä tämän viikon testeistä? Mietin vaan, että onko tähän autoon jo laitettu esittelystä ja ensitesteistä eroavaa näkyvää osaa?
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
FO110K sanoi:
mut pointti olikin siinä että 80-luvulla budjetitkin oli niin paljon pienempiä että oli varaakin pitää testitiimiä japanissa ;)
nykysin kun säästetään joka paikassa niin ymmärrettävää on ettei erillistä testitiimiä ole toisella puolen maapalloa...
Tämähän on suorastaan loistavaa päättelyä. Olisko tämän takana vielä joku järkevä logiikkakin?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
pmv sanoi:
En hirveän paljoa ymmärrä valituksia siitä, että toiminta ei ole tasapuolista. Ei f1 ole koskaan ollutkaan.
Itse en ymmärrä valituksia siitä että toiminnan tasapuolisuutta pyritään edistämään. Ei se, että toiminta ei ole ollut tähän mennessä tasapuolista, tarkoita etteikö siitä olisi syytä tehdä sitä jatkossa. Olihan ennen kuninkaita ja muita etuoikeutettujakin. Argumentoidaanko nyt, että kun kerran oli silloin ennen niin pitää olla nytkin? Ei ymmärretä valituksia siitä että toiminta ei ole tasapuolista?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Zep sanoi:
Säännöt sanoo tosiaan kait jotakin GP-radoilla testaamisesta. Yhdessä välissä tiimi sai nimetä "kotiradakseen" yhden radan ja sillä sai sitten testata pikkasen vapaammin. Testejä ei saa mennä suorittamaan mihin tahansa Motoparkkiin.
Tällä hetkellä säännöt kieltävät testaamisen Euroopan ulkopuolella. Talvikaudella testaaminen Kyalamissa olisi paljon järkevämpää kuin vaikka kylmässä Barcelomassa, jossa lämpötilat ovat liian alhaiset GP-viikonloppuihin verrattuna. Promokierrokset maailmalla ovat asia erikseen.

Originally posted by FO110K
mut pointti olikin siinä että 80-luvulla budjetitkin oli niin paljon pienempiä että oli varaakin pitää testitiimiä japanissa nykysin kun säästetään joka paikassa niin ymmärrettävää on ettei erillistä testitiimiä ole toisella puolen maapalloa...

Tämä vaatii kyllä jo korkeampaa matematiikkaa, kerro toki lisää...
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Originally posted by FO110K
mut pointti olikin siinä että 80-luvulla budjetitkin oli niin paljon pienempiä että oli varaakin pitää testitiimiä japanissa nykysin kun säästetään joka paikassa niin ymmärrettävää on ettei erillistä testitiimiä ole toisella puolen maapalloa...

Tämä vaatii kyllä jo korkeampaa matematiikkaa, kerro toki lisää... [/B][/QUOTE]

Toki kerro lisää miten 1+1 onkin kolme :D tai jopa nelja ;) Ojalan laskuoppi uusiks ala FO110K :) :) :) :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FO110K sanoi:
kyllä ainakin viimeisimmän autonvalmistajien kokouksen muistiossa oli kerrottu että sarjan ideana on sekä saada tv-rahoista isompi osa teameille + jakaa rahaa tasaisemmin...
Näin minäkin sen olen ymmärtänyt. Kymmenennelle olisi luvassa suhteessa isompi kakku kuin nyt.
 

Kenny

Thö spesölist
Liittynyt
5.4.2000
Viestit
100
Sijainti
tampere, finland
tv-rahoista isompi osa teameille....

Entäs jos ei oo sitä rahaa mitä pelkkä nimi FORMULA 1 tuo??

Koskas tää foorumi muuttuu GEEPEE-WEESEEFOORUMIKS??

Herätyyyyyys.

Kuulostaa ihan samalta tommoset

GPWC
GP2
A1
Mini 100
SRC

mikää noista ei oo FORMULA 1

ja .
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Spam sanoi:
Onko kellään / missään kuvia näistä tämän viikon testeistä? Mietin vaan, että onko tähän autoon jo laitettu esittelystä ja ensitesteistä eroavaa näkyvää osaa?
Ei ole kuvia, mutta vauhdista on saatu jotain viitteitä. Tänään mm Kovalainen vanhallakin Rellulla oli vielä f2005 autoa lähes sekunnin edellä. Montagny uudella Rellulla oli Heikkiä 1.5 sekkaa nopeampi. No testit testeinä, mutta f2005:n tuleminen vasta viidenteen kisaan näyttäisi todennäköiseltä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
siis ideana oli ja on se, että 80-luvulla oli varaa nostaa panostuksia vielä, kun budjetit oli jollakin tapaa järjissään...
nykysin kun puhutaan 1-2mrd mk:n vuosibudjeteista, ja sponssit katoo pois kuvioista niin ei oo varaa tehdä järjettömiä tempauksia...
Toisekseen nykypäivänä ei enää auta että "viedään yks runko japaniin ja ajetaan testiä", koska siellä pitäs pystyä myöskin tekeen vertailua, kokeilla eri osia jnejnejne jotka lisää tavaran rahtaamista + muita kuluja...
Myöskin on helpompaa & halvempaa testata Silverstonessa tai muualla euroopassa kun kerran tiimin päämaja on täällä, samoin myös rengasvalmistajan HQ on täällä
(esmes BAR:n tapauksessa)

Pointti siis oli lyhykäisyydessään että 80-luvulla jolloin autoja testattiin suhteellisen vähän, tuulitunneleita ei hirveesti ollut ja aerodynamiikkaosia ei vaihdeltu kuin sukkia sateisena päivänä, niin oli helpompaa & halvempaa viedä vain yksi runko japaniin ja ajaa testejä, myöskään se ei tod. näk. ihan järkyttävästi budjettejakaan nostanut, joten ymmärrettävää...

nykypäivänä ongelma on siinä että kaikki olemassa oleva raha menee jo nykyiseen toimintaan, niin kuvitelkaa mitä maksaa erillisen testitiimin lähettäminen Japaniin...

Ehkä ilmaisin tuossa ed. viestissä kantani hieman huonosti, toivottavasti tää selkiytti...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös