Joo, no kustannukset ovat nousseet kautta linjan, väitän kumminkin että Hondan satsaukset f1-luokkaan olivat aikanaan omaa luokkaa. Ja tuloksetkin sitä myöten erinomaisia.
Tämä testausprobleema on kyllä mielenkiintoinen. Harva sarja sallii enää loputtoman testaamisen, se kun ei tuota hirveästi. Tv-kameroiden edessä ajetut kilometrit tuottaa parhaiten. En hirveän paljoa ymmärrä valituksia siitä, että toiminta ei ole tasapuolista. Ei f1 ole koskaan ollutkaan. Rikkaimmat tallit käyttävät taloudelliset etunsa surutta suorituskyvyn kehittämiseen.
Ferrari kärsi myös 1960-70 luvulla vähän vastaavanlaisesta tilanteesta. Silloin Britti-tiimit käyttivät pitkälti samaa tekniikkaa, koneet ja vaihdelaatikot olivat lähes kaikilla samat. Näin Cosworth-tiimit hyötyivät toistensa testaamisesta ja Ferrari tavallaan taisteli kaikkia vastaan. Jossain vaiheessa palikat saatiin kohdalle ja vuodesta 1975 lähtien Ferrari oli muutaman vuoden todella hyvä.
Mitä tuohon talouspuoleen tulee, niin se vaan on nyt näin. Ferrarilla on tiettyjä etuja neuvottelutilanteissa ja eivät he ole niin tyhmiä että jättäisivät käyttämättä nämä mahdollisuudet. Myös GPWC olisi ollut maksamaan Ferrarille suurimman potin. Ainoa vaan, kun kukaan ei osannut kertoa mistä GPWC ne rahansa olisi saanut. Se oli Bernien tarjoama etu, johon Ferrari tarttui.
Sinänsä Ferrari on aina halunnut muita suurempia rahasummia kisojen järjestäjiltä. Homma on tuttua jo 1950-luvulta. Saa sitä muutkiin pyytää, eri asia saavatko. Hulluhan ei ole se, joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Itse näkisin tuon testirajoitus-sopimuksen liittyvän siihen, että muilta tiimeiltä alkaa taloudelliset resurssit loppumaan. Ei ne sponssitkaan jaksa ikuisuuksia rahoittaa toimintaa, jossa tuloksena on MM-sarjan neljäs tai viides tila.