Ferrari F1 2005

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Matxi sanoi:
Jep. Alkukaudesta aika-ajoissa BS oli heikompi mutta pitkässä juoksussa eipä rengasrintamalla ole suuria eroja ollut.
Mistä sitä tietää kuinka isoja eroja noitten merkkien välillä on?

Nyt loppukaudesta Sgumi on tainnut ottaa isommalla riskillä pehmeempiä renkaita käyttöön. Aika-ajossa vauhti on parantunut hetkittäin, mutta kisan lopussa vauhti on tällöin romahtanut. Rubenssi taas on ajanut niillä kovemmilla kivenmurikoilla, ja ollut hitaampi niin aika-ajossa kuin kisassakin.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
vmjs sanoi:
Mistä sitä tietää kuinka isoja eroja noitten merkkien välillä on?

Nyt loppukaudesta Sgumi on tainnut ottaa isommalla riskillä pehmeempiä renkaita käyttöön. Aika-ajossa vauhti on parantunut hetkittäin, mutta kisan lopussa vauhti on tällöin romahtanut. Rubenssi taas on ajanut niillä kovemmilla kivenmurikoilla, ja ollut hitaampi niin aika-ajossa kuin kisassakin.
Kyllä sen tietää missä se pääsyy Rubenssin hitauteen loppukaudella on ollut. Mutta siis, vika on varmasti siinä, että BS:t ei olekaan enää paremmat kuten esim viimekaudella oli. Siihen päälle vielä se, että Ferrari on ottanut autopuolella turpiin McLarenilta ja Renaultilta niin tulos nähdään radalla.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Ferrarilla tuntui olevan tosi vahva konsepti viime vuosina. Mallit olivat aina sopivaa evoluutiota edelliseen verrattuna, ja koska konsepti (pohja) oli todella hyvä, niin tulosta syntyi. Nyt kun säännöt muuttuivat noinkin paljon, ei tätä vanhaa hyvää konseptia varmasti voi enää ihan samalla tavalla suoraan siirtää uuteen automalliin (F2005) kuin ennen. Tämä antoi muille talleille isomman mahdollisuuden tavoittaa Ferrarin etumatka kuin silloin, jos säännöt eivät olisi muuttuneet. Luulenpa, että ilman ko. sääntömuutoksia autoihin ja renkaisiin, Ferrari olisi hallinnut vielä tätäkin vuotta. Tuskin yhtä ylivoimaisesti kuin viime vuotta, mutta molemmat mestaruudet taskuun kumminkin.

Mutta mikähän on tilanne vuonna 2006? Saakohan Ferrari homman toimimaan, vai aloittiko tämä vuosi uusine sääntömuutoksineen Ferrarille pitkän alamäen?
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Spam sanoi:
Mutta mikähän on tilanne vuonna 2006? Saakohan Ferrari homman toimimaan, vai aloittiko tämä vuosi uusine sääntömuutoksineen Ferrarille pitkän alamäen?
Ensi vuosi kaiken näyttää. Jos taistellaan mestaruudesta, niin Kimmyn kannattaa siirtyä 2007 Ferkulle. Jos ei, niin paikan voi jättää auki muille. :D
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ellei kolmessa viimeisessä kisassa ihmeitä tapahdu, F2005 on kymmeneen vuoteen huonoin Ferrari.Tai, jos ollaan aivan tarkkoja (ja jätetään Indyn "voitto" pois laskuista niin huonoin vuoden 1993 F93A-mallin
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Itse kyllä näkisin Ferrarille aika valoisan tulevaisuuden, FIA on voimakkaasti ajamassa yhden valmistajan rengaspolitiikkaa, ja Michelin vastaavasti ilmoittanut että ei kiitos. Bridgestone taas vastaavasti on ilmaissut kiinnostuksensa, ja vaikka asiasta varmasti järjestetään kilpailutus niin en yhtään ihmettelisi vaikka se olisi nimenomaan Bridgestone joka ne renkaat lopulta toimittaa.

Ferrarilla on luonnollisesti Bridgestoneista eniten kokemusta, ja vaikka renkaat tulisivatkin reilusti muuttumaan niin nimenomaan läheiset suhteet Bridgestoneen varmasti auttavat kummasti. Toyota ja Williams saattoivat tehdä 2008-kautta koskien fiksun tempun vaihtaessaan Bridgestoneihin, suoraan Micheliniltä vaihtaminen voi osoittautua yllättävän hankalaksi.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Black Leopard sanoi:
Ellei kolmessa viimeisessä kisassa ihmeitä tapahdu, F2005 on kymmeneen vuoteen huonoin Ferrari.Tai, jos ollaan aivan tarkkoja (ja jätetään Indyn "voitto" pois laskuista niin huonoin vuoden 1993 F93A-mallin

No, jos Japanissa tai Kiinassa sataa, niin mahkuja voittoon on vielä F2005:kin :thumbup: Mutta suuri pettymys se on ollut kaikille meille Ferrarifaneille :frown:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
No ei se mitään vaikka 05 "vähän" jalkoihin jäikin. Osa lienee renkaiden syytä mutta kyllä autokin taisi olla lerpattavine alahuulinen suoraan sanoen ruma ja muutenkin vähän välimallin juttu eli paska rakkine. Ensikaudella rohkeampia suuntia suunnitteluun ja kova konen alle + kavereita rengas talkoisiin niin McLarenit on hätää kärsimässä ilman kolmatta autoaan.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Noh... Ferrari on ollut viimevuosina varsin konservatiivinen auton kehittämisen suhteen. F2005 polvetuu minun mielestä niinkin kaukaa kuin F2000:sta. Miksi voittoisaa konseptia muuttamaan radikaalisesti? Nyt se vain tuli kehityskaarensa päähän ja varsin tylyllä tavalla.

F2005 on varsin vanhanaikaisen näköinen esim. Renaultiin ja McLareiin verrattuna. Selvääkin on, että evoluutio ei pidemmällä tähtäimellä voi jatkua auton kehityksessä loputtomiin. Nyt Ferrari tarvitsee vallankumouksellisen auton noustakseen takaisin kärkeen.

Rengaskehityksessäkin Ferrari sai nyt kaksi apuria lisää, eli Williamsin ja Toyotan.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Ainoa vallankumouksellinen asia ykkösissä tällä vuosituhanella on ollut F2002. Se auto näytti mallin tämänkin päivän kilpureille ja oli lajissaan ylivoimaistakin ylivoimaisempi. Kreikkalainen luopio vei erittäin paljon tietoa mennessän McLarenille ja yleisesti onkin tunnustettu että McLaren on huipulla Ferrarin opein. Ensikaudella McLarenille koittaa arki. Uusi moottori a´la Mersu ja kolmos auto hyllylle (ron kylläkin inunnut kolmannen auton puolesta) niin arki alkaa ja Kimi pakkaa kimpsunsa ja pimpsunsa ja matkaa Maranelloon. Tämä on jo tallin tiedossa ja merkit Räikkösen syrjimisestä ovat jo ilmassa. Uskoo ken tahtoo. :eek!: :eek!: :eek!:
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Säälihän se on että Ferrarin valtakausi loppui näin nololla tavalla, mutta eiköhän punaisilta tule kova kampe ensikaudelle - todennäköisesti valtava määrä testejä alla jo nyt, mikäs se on omaa rataa kiertäessä - voi ajattaa vaikkaa useampaakin autoa kuin kolmea... :rolleyes:

Kun tuota Kimin ferrarille siirtymistä arvuutellaan, niin sanon nyt sen mitä olen aina sanonut ennenkin; minulle käy, kunhan auto on kunnollinen.

Ferkkuhan on ilmaissut nyt jo ihan suoraan kiinnostuksensa Rossiin kaudelle 2007, ainakin BBC:llä oli juttua. Onkohan Massan pesti vuoden mittainen....
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No joo..Kovaa ja (ei ehkä niin)korkealta sitä on ennenkin pudottu. Ferrarin puoli vuosikymmentä kestänyt domiointi(voitti ajanjaksolla reilusti yli 50% kisoista) ei saanut enää tällä kaudella jatkoa. EIlen kuitenkin tuo MM-sarjan kolmostila taisi tulla pykälän lähemmäs kun Toyota ei saanut kuin yhden pisteen. Suurin pettymys on kaiketi se että voittoja ei ole tullut kuin se yksi ja sekin vähän typerissä olosuhteissa.

Voimasuhteet kääntyy yllättävän nopeasti. Nyt MM:ssä juhlii viime vuoden viitonen ja viime vuoden MM-kakkonen on jäämässä kuudenneksi. Vaikea näitä on ennustaa.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
MaranelloRed sanoi:
Ainoa vallankumouksellinen asia ykkösissä tällä vuosituhanella on ollut F2002. Se auto näytti mallin tämänkin päivän kilpureille ja oli lajissaan ylivoimaistakin ylivoimaisempi. Kreikkalainen luopio vei erittäin paljon tietoa mennessän McLarenille ja yleisesti onkin tunnustettu että McLaren on huipulla Ferrarin opein. Ensikaudella McLarenille koittaa arki. Uusi moottori a´la Mersu ja kolmos auto hyllylle (ron kylläkin inunnut kolmannen auton puolesta) niin arki alkaa ja Kimi pakkaa kimpsunsa ja pimpsunsa ja matkaa Maranelloon. Tämä on jo tallin tiedossa ja merkit Räikkösen syrjimisestä ovat jo ilmassa. Uskoo ken tahtoo. :eek!: :eek!: :eek!:

Olen samaa mieltä! Eniten luotan Marannellon kykyyn tehdä parhaan VEEKASIN! Siihen Ferrarilla on satsattu jo viime vuodesta ja uskon, että ensi kauden paras kone tulee sieltä, samoin kuin autokin! Tämä oli välivuosi! :ahem:
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Toivottavasti Maranellossa on tajuttu aloittaa tulevaan kauteen valmistuminen ajoissa, koska tämän kauden peli oli menetetty jo varsin aikaisessa vaiheessa.

Uskoni Ferrari tiimin täydelliseen ylivertaisuuteen on kyllä rapistunut kovasti tämän kauden tulosten mukana. Pelkään ettei suunnittelu osaston taidot riitä korjaamaan tilannetta ensikaudeksi. Ongelmat ovat kuitenkin niin suuria että nykyisen kaluston tekniset linjaukset tulee kaikki asettaa kyseenalaisiksi. Mihin katosivat ne suuruuden päivät, jolloin kalustosta ilmenneet ongelmat pyyhittiin olemattomiin kuin ihmeen avulla? Oliko sittenkin ratkaiseva tietotaito vain parista insinööristä kiinni ja jotka siirtyessään taka-alalle tai kilpailijan leipiin, veivät mukanaan "voiton salaisuuden"?


Katkeruuttani lisää joka perjantai harjoituksissa sarjan ylivoimaisesti nopeimman tallin oikeus ajattaa kolmatta autoaan. Onneksi säännöt ovat samat kaikille...
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
MaranelloRed sanoi:
Ainoa vallankumouksellinen asia ykkösissä tällä vuosituhanella on ollut F2002. Se auto näytti mallin tämänkin päivän kilpureille ja oli lajissaan ylivoimaistakin ylivoimaisempi. Kreikkalainen luopio vei erittäin paljon tietoa mennessän McLarenille ja yleisesti onkin tunnustettu että McLaren on huipulla Ferrarin opein.
Mietin hieman tuota laittaisinko F2000:sen sijaan F2002:sen, mutta tosiasiahan on se, että F2000:stahan kaikki Ferrarin mestaruusautot jalostettiin.

Ja voi helvetti sun kanssas. :p Kukas McLarenin elintärkeä insinöörivelho vei Ferrarille kaudeksi 2001 elintärkeää tietoa McLarenin eletroniikasta?? Mikset tuota muista, kun kerran kreikkailaisen luopion muistat noin hyvin? :D
 
Viimeksi muokattu:

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
312T4 sanoi:
Olen samaa mieltä! Eniten luotan Marannellon kykyyn tehdä parhaan VEEKASIN! Siihen Ferrarilla on satsattu jo viime vuodesta ja uskon, että ensi kauden paras kone tulee sieltä, samoin kuin autokin! Tämä oli välivuosi! :ahem:
Moottori tosin ei varmaankaan ole se Ferrarin suurin ongelma. Ihmeitä saavat tehdä saadakseen Larenin ja Rellun kiinni muilla auton eri osa-alueilla. Joutuvat kaiketi piirtämään/suunnittelemaan täysin uuden auton, kun taas huipputiimit selviävät varmasti pienemmillä muutoksilla. Larenilla meni lähes koko viime kausi saadakseen uudet radikaalit muutoksen toimimaan autoonsa ja tänä vuonna tulokset näkyi selvästi. Veikkaisin ensi kauden olevan Ferrarille se varsinainen "välivuosi", jolloin suuret muutokset autoon tehdään. Toivottavasti kuitenkin pysyvät suht lähellä kärkeä, koska Kimin täytyy saada nöyryyttää Schumia myös. :thumbup:
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
"You have to really think about it. Our year was anything but good, we were hardly ever able to compete and never really in a position to fight for the title that we had won in the years before. And still we're finishing in third place this season, and I'm even third in the drivers' championship. That's not so bad after all. And if you also consider that over the whole ten years that I've been with Ferrari now, this is the worst result to date, then the whole thing is put into perspective."

"I don't want to be misunderstood, of course it's not enough for us to not be able to compete for the title, and of course we want to be able to do it next year, but we don't have to be ashamed of this year, either. That just goes to show how much class our team has, even if not a whole lot is possible, they always strive for the maximum. So therefore I'm so happy that we came in third in the constructors'." - Michael Schumacher
Kolmas sijoitus on ollut hyvä saavutus ottaen huomioon olosuhteet. Schumacher on taistellut leijonan lailla osoittaen, että motivaatio on edelleen huipussaan. Manageri totesi tänään, että mies jatkanee vuoteen 2008 saakka.

Myös uusi maailmanmestari on todennut, että punaisten valtakausi ei ole loppunut. Tulevan kauden pakettia ja totaalista dominointia odotellessa voidaan todeta, että :



ride bene chi ride l'ultimo (se parhaiten nauraa..)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös