Ferrari F2003

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
mikæl:
.

Aerodynaamikon ja auton innovatiivisen suunnittelijan osuus on kaventunut ja tilalle tarvitaan mm softa-alan erikoisyksiköitä.
...
Ferrarilla olevan karkumatka elektroniikassa ja muut tallit vasta kirivät sitä kiinni mm uudistamalla suunnitteluorganisaatioitaan ja painopisteitä ... Ja harjoittelu Ferrarilla alkoi kauan ennen elektroniikan sallimista. Ferrari oli paljon edellä silloinkin kun elektroniikan sallimista lykättiin muutamilla kisoilla - sallimisen jälkeen ero pysyi samana.

Ferrarin moottori ja integroitu voimansiirto ei olisi mahdollinen ilman nykyisiä vapauksia elektroniikassa ja sitä myöden myös nykyinen alhainen painopiste jäisi saavuttamatta.
Voi herran jee. Ferrari on taas.. Miten esim. Moottorin ja vaihteiston kuorien rakentaminen yhteen ei onnistu ilman elektroniikkaa?
Miten painopisteeseen vaikutetaan elektroniikalla? Onko Adrian Newey ainut henkilö, joka osaa suunnitella aerodynamiikka, vai miksi aerodynamiikan merkitys on pienentynyt? Ferrari on tässäkin liian hyvä? Mun käsittääkseni pito renkaisiin tulee alustan ja aerodynamiikan ominaisuuksista edelleen.

Fysiikan lakeja ei edelleenkään softalla kumota.

Olisi perin kummallista, ettei muissa talleissa olisi mietitty valmiiksi elektroniikan mahdollista vapauttamista ja annettu lisäaika, joka muistaakseni tuli Jaguarin pyynnöstä auttoi eniten käsittääkseni niitä, jotka olivat huonommin valmistautuneet.

Musta tuo -"sallimisen jälkeen ero pysyi samana" on aika kuvaavaa.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Vittorio Jano:

Voi herran jee. Ferrari on taas.. Miten esim. Moottorin ja vaihteiston kuorien rakentaminen yhteen ei onnistu ilman elektroniikkaa?
Miten painopisteeseen vaikutetaan elektroniikalla? Onko Adrian Newey ainut henkilö, joka osaa suunnitella aerodynamiikka, vai miksi aerodynamiikan merkitys on pienentynyt? Ferrari on tässäkin liian hyvä? Mun käsittääkseni pito renkaisiin tulee alustan ja aerodynamiikan ominaisuuksista edelleen.

Fysiikan lakeja ei edelleenkään softalla kumota.

Olisi perin kummallista, ettei muissa talleissa olisi mietitty valmiiksi elektroniikan mahdollista vapauttamista ja annettu lisäaika, joka muistaakseni tuli Jaguarin pyynnöstä auttoi eniten käsittääkseni niitä, jotka olivat huonommin valmistautuneet.

Musta tuo -"sallimisen jälkeen ero pysyi samana" on aika kuvaavaa.
Ensinnäkin aerodynaamiset uudistukset on rajattu säännöin niin tarkkaan, ettei uutta juuri pystytä keksimään. Uutta on ehkä jos Mclaren onnistuu yhdistämään keulan kaksoissolan ja Ferrarimaisen pienen takaosan - ellei sitä tee sitä ennen joku muu. Mutta kaiken kaikkiaan säännöt on niin tiukat, ettei pelivaraa juuri ole - edes Ferraritoleranssein.

Aerodynamiikan osuus on pienentynyt juuri mekaanisen pidon apuvälineiden vuoksi. On luistonestoa, starttijärjestelmiä, moottorinohjaukseen ja kaksisuuntaiseen tiedonvaihtoon sekä jarruihin liittyviä elementtejä joilla hoituu mm ajonhallinta eli kurvikäytös. Ts siipeä ei tarvita enää entiseen malliin ja niimpä suorilla kulkee kurveista huolimatta.

Moottorin ja voimansiirron yhdistämisessä käsitellään sellaisia sekunnin tuhannesosia että luotettava toiminta on mahdollista vain kaksisuuntaisella tiedonvaihdolla ja pitkälle viedyilla sähköisillä ohjauksilla. Koon ja painon säästö edesauttaa painopisteiden sijoittamista vapaammin ja alemmaksi.

Luistoneston sallimisen lykkäyksen laittoi liikkeelle juuri Ferrari - olkoonkin että puhui taakseen tarvittavan määrän muita talleja. Tätä edelsi vielä edellisvuonna manipuloitu elektroniikkayksiköiden vähentäminen joka vuoti Fiasta Ferrarille kuukausia ennen muita talleja - mm Ron yllätettiin housut nilkoissa.

Elektroniikan salliminen ei tarkoita yksi yhteen että sitä harrastaneet voisivat käyttää entisiä piilotettujä järjestelmiä, puolimekaanisia sun muita. Tottakai tässä tulee ylimenokauden sukupolvia tekniikkaan mutta tämänvuotinen Ferrari on ollut suunnittelupöydällä jo vuodesta 97. Ja voidaan myös sanoa, että Ferrarilla myös tämä elektroniikka - alustan hallinta, voiman hallinta ja kevyiden materiaalien hallinta on pisimmällä älymetalleista puhumatta nyt lainkaan. Aivan kiistatta Mclaren ja Williams etsivät edelleen omia sovelluksiaan.

Kerro vain Vittorio lisää, jollet ymmärtänyt.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
mikæl:
Vittorio Jano:

Voi herran jee. Ferrari on taas.. Miten esim. Moottorin ja vaihteiston kuorien rakentaminen yhteen ei onnistu ilman elektroniikkaa?
Miten painopisteeseen vaikutetaan elektroniikalla? Onko Adrian Newey ainut henkilö, joka osaa suunnitella aerodynamiikka, vai miksi aerodynamiikan merkitys on pienentynyt? Ferrari on tässäkin liian hyvä? Mun käsittääkseni pito renkaisiin tulee alustan ja aerodynamiikan ominaisuuksista edelleen.

Fysiikan lakeja ei edelleenkään softalla kumota.

Olisi perin kummallista, ettei muissa talleissa olisi mietitty valmiiksi elektroniikan mahdollista vapauttamista ja annettu lisäaika, joka muistaakseni tuli Jaguarin pyynnöstä auttoi eniten käsittääkseni niitä, jotka olivat huonommin valmistautuneet.

Musta tuo -"sallimisen jälkeen ero pysyi samana" on aika kuvaavaa.
Luistoneston sallimisen lykkäyksen laittoi liikkeelle juuri Ferrari - olkoonkin että puhui taakseen tarvittavan määrän muita talleja. Tätä edelsi vielä edellisvuonna manipuloitu elektroniikkayksiköiden vähentäminen joka vuoti Fiasta Ferrarille kuukausia ennen muita talleja - mm Ron yllätettiin housut nilkoissa.
Muistaakseni F1-foruminkin yhdessä uutisessa nimenomaan Lauda vahvisti, että he pyysivät että sitä luistoneston tuloa lykättäisiin. Eli siis Ferrari on sinunmielestäsi jotenkin saanut Jaguarin vaatimaan, että sitä luistonestoa lykättäisiin. Kuulostaa aika uskomattomalta salaliittoteorialta, mutta niistä sinä olet ennenkin ollut täysin selvillä.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
mikæl:

Ensinnäkin aerodynaamiset uudistukset on rajattu säännöin niin tarkkaan, ettei uutta juuri pystytä keksimään. ... - edes Ferraritoleranssein.

Aerodynamiikan osuus on pienentynyt juuri mekaanisen pidon apuvälineiden vuoksi. On luistonestoa, starttijärjestelmiä, moottorinohjaukseen ja kaksisuuntaiseen tiedonvaihtoon sekä jarruihin liittyviä elementtejä joilla hoituu mm ajonhallinta eli kurvikäytös. Ts siipeä ei tarvita enää entiseen malliin ja niimpä suorilla kulkee kurveista huolimatta.
Säännöissä on rajattu pois siipien elementtejä viimeksi, eli siipeä ei ole entiseen tapaan. Vapaaehtoisesti tallit eivät poistaneet profiilejen määrää. Eli toisin sanoen mekaanisen pidon vaikutus + aerodynaamisen muulla kuin siivellä tehdyn voiman merkitys kasvaa. Ja tallit ovat varsin nopeita paikatessaan puuttuvaa downforcea. Toiset vaan osaa tämän paremmin. Elektroniikalla ei pitoa tuoteta. Jarrut eivät edelleenkään käsittääkseni saa ottaa eritavalla kiinni eri nurkista tietokoneen ohjaamana.

Kerropas sitten miten muka luistonesto erottaa mekaanisesti tuotetun ja aerodynaamisen pidon?

Moottorin ja voimansiirron yhdistämisessä käsitellään sellaisia sekunnin tuhannesosia että luotettava toiminta on mahdollista vain kaksisuuntaisella tiedonvaihdolla ja pitkälle viedyilla sähköisillä ohjauksilla. Koon ja painon säästö edesauttaa painopisteiden sijoittamista vapaammin ja alemmaksi.
Onko muunlaisia tuhannesosia kuin nuo?
Miten se vaihteiston ja moottorin liittäminen riippui elektroniikasta? Kysymys on vielä auki.

Kyllä joo: koon ja painon säästö auttaa- sinä olet oikeassa, mutta ei oo asiakaan kovin monimutkainen. :)
Mites luulet että tollanen sähköhydraulinen kytkin/vaihteisto toimii ilman noita ohjauksia? Entä moottori? Miten tuo yhdistäminen vaikuttaa niiden toimintaan? Miten se vaikuttaa luotettavuuteen ja miten luotettavuutta haetaan kaksisuuntaisen ohjauksen avulla? Kyllä mä luulen että ensin se luotettavuus täytyy olla niissä mekaanisissa osissa, ennen kuin autolla kannattaa ajaa. Jos sitten ruvetaan ajamaan säästöliekillä se on eri asia. Jos tiedät tästä jotain mitä mä en niin anna toki tulla.

...tämänvuotinen Ferrari on ollut suunnittelupöydällä jo vuodesta 97. ...
Kerro vain Vittorio lisää, jollet ymmärtänyt.
Haa mä en ymmärrä autoista juuri mitään, mutta luulen ymmärtäväni vähän enemmän kuin jotkut täällä usein purkautuvat.
 

oneway

Member
Liittynyt
7.10.2002
Viestit
23
Sijainti
suomi
Tutkailija:
Voi kun kivaa,että tänne on tullut näitä yksi lisää.Kimin ajotaidot ei hänestä ole kummoiset ja Ferrari on jo etukäteen murskaavan mahtavan orgastisen ihanan jumalaisen ylivoimainen.Vallankumouksellisenkin voi kirjoittaa väärin eli erikseen ja etupään isolla,kun Ferrari on niin vitun mahtava.

Voisiko esim MaranelloRed aktivoitua kirjoittamaan enemmän,olisi ihan kiva lukea myös älyissään olevia kommentteja punaiselta puolelta??
Tämä viesti osoittaa kuinka alhainen tämän foorumin taso on.
Jos et ole Kimi fani niin oot täys paska ja pahinta vielä on jos olet Ferrari fani.
jee jee k-i-m-i on paras :) :) :) :)

Toivon ,että Kimi ei IKINÄ voita yhtään kisaa ja jää Salon tasolle(tai ei voi edes nousta salon tasolle koska jätkä ei osaa kommunikoida)

Kyllä jotkut tämän viestin jälkeen riemastuu :D :D :D :D
 

Tutkailija

Well-known member
Liittynyt
9.7.2001
Viestit
909
Sijainti
singularity
En ole Kimi-enkä mikään muukaan fani(ehkä nyt kuitenkin ylipäänsä kilpa-autoilufani).Siispä voin mielestäni puolueettomasti sanoa,että osa teistä Ferrari-uskovaisista on keskimäärin enemmän sekaisin kun muut mitkä tahansa-fanit ja ylisanainen hehkutuksenne on lapsellista.Jostakin syystä en riemastunut nyt kyllä....
 

Isanta

Well-known member
Liittynyt
11.9.2000
Viestit
244
Sijainti
Hyvinkää
Eiks täällä pysty enää keskustelmaan mistään ilman että täytyy aina ruveta puhumaan:

"kimi fani sitä"
"ferrari fanit tätä"

doubtful
 

jjp

Active member
Liittynyt
14.2.2002
Viestit
28
Sijainti
espoo
Vittorio Jano:
Elektroniikalla ei pitoa tuoteta.
Elektroniikan avulla kaikki pito käytetään hyödyksi. Tämä on sutimiseneston sun muiden perusidea. Ellei niistä olisi hyötyä, niihin ei varmasti turhaan rahoja laitettaisi.

- jjp
 

rob-ro

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
93
Karpow:
Kossu:
oneway:

Tulevat takaamaan että ferrarin murskaava ylivoima tulee säilymään tai jopa kasvamaan ensi kaudella :) .
Eikös tuon lauseen perään sopisi enneminkin :( hymiö, ketä oikeasti kiinnostaa kattoa kisoja joissa yksi talli on aivan ylivoimainen muihin nähden?
Tottahan toki sitä katsoisi, mutta tämä punainen tiimi pelaa pisteet vain yhden kuskin pussiin... Williams ja McLaren sentään antavat kuskiensa kisata täysillä toisiaan vastaan. Esimerkkeinä esim. taisteluparit: Senna-Prost, Mansell-Piquet, Hill-Villeneuve. Eipä parista Schumacher-Barrichello voi noiden muiden kanssa voi puhua edes samana päivänä... :mad:
MITÄ HELVETIN JÄRKEÄ ON TUHOTA TALLIN AUTOT JA HENKILÖKUNNAN ILMAPIIRI JA MOTIVAATIO???

EIKS TALLISSA OLE KYSE JOUKKUE URHEILUSTA JA JAOUKKUEESSA EI SAA OLLA KITKAA MIKÄ HAITTAISI YHTEISTYÄTÄ.

<small>[ 11-10-2002, 16:52: Message edited by: rob-ro ]</small>
 

hikkaveks

Well-known member
Liittynyt
27.5.2001
Viestit
495
Sijainti
Helsinki
oneway:
Tutkailija:
Voi kun kivaa,että tänne on tullut näitä yksi lisää.Kimin ajotaidot ei hänestä ole kummoiset ja Ferrari on jo etukäteen murskaavan mahtavan orgastisen ihanan jumalaisen ylivoimainen.Vallankumouksellisenkin voi kirjoittaa väärin eli erikseen ja etupään isolla,kun Ferrari on niin vitun mahtava.

Voisiko esim MaranelloRed aktivoitua kirjoittamaan enemmän,olisi ihan kiva lukea myös älyissään olevia kommentteja punaiselta puolelta??
Tämä viesti osoittaa kuinka alhainen tämän foorumin taso on.
Jos et ole Kimi fani niin oot täys paska ja pahinta vielä on jos olet Ferrari fani.
jee jee k-i-m-i on paras :) :) :) :)

Toivon ,että Kimi ei IKINÄ voita yhtään kisaa ja jää Salon tasolle(tai ei voi edes nousta salon tasolle koska jätkä ei osaa kommunikoida)

Kyllä jotkut tämän viestin jälkeen riemastuu :D :D :D :D
olen niin riemuissani kun toivot epäonnea Suomalaiskuskille, jatka samaan tapaan. Ihan tulee "häkä on paska"-ajat mieleen....
 

McMika

Active member
Liittynyt
30.5.2002
Viestit
31
Sijainti
Vantaa
rob-ro

MITÄ HELVETIN JÄRKEÄ ON TUHOTA TALLIN AUTOT JA HENKILÖKUNNAN ILMAPIIRI JA MOTIVAATIO???

EIKS TALLISSA OLE KYSE JOUKKUE URHEILUSTA JA JAOUKKUEESSA EI SAA OLLA KITKAA MIKÄ HAITTAISI YHTEISTYÄTÄ.
Tarkoititko tässä sitä, että jos annetaan kuskien ajaa omaan pussiin se tuhoaa tiimihengen, vai että tallimääräykset tekevät sen? Viittasit niin vahvasti viestiin, jossa suositeltiin kuskien vapautta, että voisin melkein päätellä sinun pitävän Ferrarin tyylistä.

Minusta McLarenin ja Williamsin tyyli antaa kuskien ajaa vapaasti ja taistella keskenään, kunhan eivät kolaroi, on kunnon urheilua. Ferrarin tyyli rakentaa auto ja talli yhdelle kuskille johti tähän ylivoimaisuuteen, joten ei tämä katsojan viihtymistason kannalta ollut hyvä asia. Vihdoin Ecclestonekin tajusi sen! Formuloita oli mahtava seurata, kun Senna ja Prost taistelivat keskenään, ja vaikka he eivät toisista tykänneetkään, toimi yhteistyö loistavasti.
 
Viimeksi muokattu:

Tomppeli

Active member
Liittynyt
3.2.2001
Viestit
42
Sijainti
Oulu
MaranelloRed:


Mutta paha on mennä sanomaan miten käy. Toivon vain että säännöt eivät muuttuisi mitenkään hirveästi. Elektroniikkaa ei saisi kieltää sillä sitä käytettäisiin kuitenkin väärin välittömästi eräiden tallien toimesta. En sano minkä mutta miettikää kuka tai ketkä sen laillistamisesta on eniten kärsinnyt ja joidenkin ajajaura on jopa tyssännyt silloin kokonaan (meninköhän liian pitkälle?
Häh?? Kun elektroniikkavehkeet virallisesti sallittiin, alkoi lopullisesti nykyinen Ferrari-show. Joku oli ilmeisesti harjoitellut salaa. Sääntömuutoksia kaivattaisiin, mutta ei turhan suuria sellaisia. Tällaista juttua löytyi Atlaksesta. Voisiko joku selittää, mitä boldattu kohta käytännössä tarkoittaa. It's become obvious that rules stability hasn't really worked, but instead has allowed even more money to be poured into long-term R&D projects which have put the leaders even further in front, and for longer periods of time. For example while Williams and McLaren were busily tweaking suspension geometries and creating ever more Dali-esque wing designs, Ferrari were busily building their software depeartment and now have a car which automatically remaps itself to every section of every curve of every F1 circuit in the world. Meanwhile Williams are just bringing their new supercomputer network online, the largest of it's kind in the UK, in order begin building it's own software base.

Arvatkaapa sallivatko suuret autonvalmistajat sääntömuutoksia, kun he ovat jo ehtineet upottaa pitkän tähtäimen suunnitelmiinsa satoja miljoonia dollareita? Homma on lähtemässä käsistä, ja Maxilla ja Berniellä ei ole enää keinoja pysäyttää tätä suuntausta. Ferrari tulee olemaan ensi vuonna entistä ylivoimaisempi, valitettavasti.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Tomppelille selvitys: Tuossa sanotaan, että Ferrarin auto pystyy automaattisesti ohjelmoimaan itsensä uudelleen jokaisen kurvin jokaista kohtaa varten. Käytännössä tarkoittanee moottorinohjauksen ja vaihteen asennon sijoittamista muistiin (oppimista) ja käyttämistä jatkossa. (Ei tarvita kaasupoljinta)

Tuo saattaa vaikuttaa ihan kohtalaiselta idealta, mutta käytännön hyöty on minulle epäselvä. Ilmeisesti tarkoitus on kuitenkin se, että moottoria ei edes pyrittäisi kiihdyttämään täysillä (jolloin renkaat voivat sutia), vaan juuri sen verran kun tietyn mutkan tietyssä kohdassa on optimaalista. Ja tähän optimaalisuuden hakuun tarvitaan luonnollisesti useita kierroksia radalla vastaavilla säädöillä ja vastaavissa olosuhteissa.

Perinteinen luistonestohan perustuu takaisinkytkentään, jossa liian nopea pyörimisliike aiheuttaa moottoritehon vähentämisen. Tässä ei ole mitään ongelmia, kunhan toiminta on reaaliaikaista.

Nyt siis pyrittäisiin korvaamaan tai parantamaan perinteistä tällä mäpätyllä ohjauksella.
Edut:
- moottorin käyntiä ei tarvi katkoa, riittää vähentää syöttöä etukäteen
- bensan kulutus pienenee?
Haitat:
- ei sopeudu nopeasti muuttuviin olosuhteisiin kuten öljyyn tai veteen radalla. Olosuhteet eivät tällöin varmasti pysy vakiona kierroksesta toiseen.
- kuljettaja ajaa ihannelinjalta ulos, sutiiko? Varmasti...
Avoinna:
- sopeutuuko kuljettajan ajovirheisiin vai tekee väärät muutokset niiden takia...
- sopeutuuko bensalastin ja renkaiden kulumisen aiheuttamiin muutoksiin?
- ottaako huomioon autoon tehdyt säätömuutokset? Keli lämpenee lämmittelystä?
Autoon tehdään säätöjä...

Kun katsoi Schumin ekaa kierrosta Suzukassa ei voinut kuin ihailla Ferrarin ja Schumin taitoja, jälleen kerran. En jaksa uskoa, että kisan aikana mäpätään moottorinohjausta, kuin moottorin seoksen /kierrosrajoittimen säätöä varten. Jos laite oli laittanut valmiit arvot boxiin, niin ettei Schumin tarvinnut kuin kääntää rattia ja jarruttaa, niin olipa taitavasti mäpätty. :)
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
McMika:
rob-ro

MITÄ HELVETIN JÄRKEÄ ON TUHOTA TALLIN AUTOT JA HENKILÖKUNNAN ILMAPIIRI JA MOTIVAATIO???

EIKS TALLISSA OLE KYSE JOUKKUE URHEILUSTA JA JAOUKKUEESSA EI SAA OLLA KITKAA MIKÄ HAITTAISI YHTEISTYÄTÄ.
Minusta Mäcin ja Williamsin tyyli antaa kuskien ajaa vapaasti ja taistella keskenään kunhan kolareita ei tapahdu on kunnon urheilua.

Niin ja nämä kaksi moraaliltaan loistavaa tallia eivät ole ikinä syyllistyneet tallimääräyksiin. Vastaavasti myös molemmat tallit ovat taistelleet maaliviivalle hampaat irvessä ja mitään tilanteen jäädytyksiä ei ole tapahtunut koskaan.
------------------
Ferrarin yhdelle kuskille tallin rakentaminen johti tähän ylivoimaisuuteen joten tämä ei ollut hyvä taktiikka ollenkaan!

Luultavasti Ferrarilla ollaan todella tyytyväisiä.
--------------------------
Formuloita oli mahtava seurata silloin kun Senna ja Prost taistelivat keskenään ja vaikka he eivät toisista tykänneetkään yhteistyö toimi loistavasti!

Mikä yhteistyö ja mikä taistelu ?
---------------------
joten Räikkönen-Coulthard taisteluja ei ole vielä näkynyt..

Tuskin tullaan koskaan näkemäänkään.....
-----------------------
edit: öh, virhe tuli!
<small>[ 14-10-2002, 18:57: Message edited by: Ron Jeremy ]</small>
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Jaahas nyt selvisi taas yksi Mikaelin lähteistä.

now have a car which automatically remaps itself to every section of every curve of every F1 circuit in the world.
-------------

Meanwhile Williams are just bringing their new supercomputer network online, the largest of it's kind in the UK, in order begin building it's own software base.

Hubaa. Harmi, että Mikael ei kertonut tästä mitään. Jollakin on ollut todella hauskaa tätä kirjoitusta tehdessä. :D

<small>[ 14-10-2002, 19:05: Message edited by: Ron Jeremy ]</small>
 

rob-ro

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
93
McMika:
rob-ro

MITÄ HELVETIN JÄRKEÄ ON TUHOTA TALLIN AUTOT JA HENKILÖKUNNAN ILMAPIIRI JA MOTIVAATIO???

EIKS TALLISSA OLE KYSE JOUKKUE URHEILUSTA JA JAOUKKUEESSA EI SAA OLLA KITKAA MIKÄ HAITTAISI YHTEISTYÄTÄ.
Tarkoititko tässä sitä että jos annetaan kuskien ajaa omaan pussiin se tuhoaa tiimihengen vai että tallimääräykset tekevät sen? Viittasit niin vahvasti siihen viestiin jossa suositeltiin kuskien vapautta että tosta voisi päätellä että pidät Ferrarin tyylistä?!

Minusta Mäcin ja Williamsin tyyli antaa kuskien ajaa vapaasti ja taistella keskenään kunhan kolareita ei tapahdu on kunnon urheilua. Ferrarin yhdelle kuskille tallin rakentaminen johti tähän ylivoimaisuuteen joten tämä ei ollut hyvä taktiikka ollenkaan! Vihdoin Ecclestonekin tajusi sen! Formuloita oli mahtava seurata silloin kun Senna ja Prost taistelivat keskenään ja vaikka he eivät toisista tykänneetkään yhteistyö toimi loistavasti! Samoin toimii Williamsinillakin! McLarenilla ei ole kertaakaan Räikkösen aikana ollutkaan sellaista taistelua, usein kun toinen on vielä kisassa mukana on toisella vikaa autossa joten Räikkönen-Coulthard taisteluja ei ole vielä näkynyt..

edit: öh, virhe tuli!
aika pitkälti. mielummin selvästi näkyvästi, kuin varikkokäynnillä tai kilpailun aikana toisen auton moottorin tehojen laskemisena tai vastaavana toimintana (entarkoita että joku tekisi niin). ja mielelläni näkisin tiukkaa kisailua esim semmoista että kaikki kärkitallit ovat kokoaika samassa nipussa ja ainakin 2-3 autoa olisi koko ajan rinnakkain.

mutta tallin sisäinen kamppailu kun muista ei ole uhkaa on sinänsä järjetön, koska ohitus on aina riski. varsinkin jos siinä kilpaillaan niin että kumpikin yrittää mahdollisimman hyvään sijoitukseen tai pitää sijoituksen. williamsien (usan gp) tekeminen olisi typerää ja jos niin ei kävisi jompi kumpi luovuttaisi suosiolla.

käsitykseni mukaan fangio oli myös aina tallin ykkös kuljettaja. kun häneltä hajosi auto alta otti hän seuraavana tulevan talli kaverin auton.

näin räikeästä ykköskuskin asemasta schumi ei sentään nauti.
 

Tomppeli

Active member
Liittynyt
3.2.2001
Viestit
42
Sijainti
Oulu
Kiitokset Vittorio Janolle. Systeemiä tuskin on kuitenkaan viety niin pitkälle, että kaasupolkimen käyttö tulee tarpeettomaksi. Erilaisten ohjelmien käyttö moottorissa kierroksen eri osuuksilla lienee mahdollista toteuttaa. Syheröisellä osuudella kone käyttää "vääntöohjelmaa" ja pitkillä suorilla koneesta otetaan maksimikierrokset.

Ron Jeremylle...teksti oli Atlaksen technology forumilta, ja tekstin kirjoittaja forumin host, jolla ei ole tapana kirjoittaa satuja.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Tomppeli:
Kiitokset Vittorio Janolle. Systeemiä tuskin on kuitenkaan viety niin pitkälle, että kaasupolkimen käyttö tulee tarpeettomaksi. Erilaisten ohjelmien käyttö moottorissa kierroksen eri osuuksilla lienee mahdollista toteuttaa. Syheröisellä osuudella kone käyttää "vääntöohjelmaa" ja pitkillä suorilla koneesta otetaan maksimikierrokset.

Ron Jeremylle...teksti oli Atlaksen technology forumilta, ja tekstin kirjoittaja forumin host, jolla ei ole tapana kirjoittaa satuja.
No kyllä aika uskomaton on väite, että Williamsilla on useampi super- tietokone vääntämässä softaa.
 
Ylös