Tomppelille selvitys: Tuossa sanotaan, että Ferrarin auto pystyy automaattisesti ohjelmoimaan itsensä uudelleen jokaisen kurvin jokaista kohtaa varten. Käytännössä tarkoittanee moottorinohjauksen ja vaihteen asennon sijoittamista muistiin (oppimista) ja käyttämistä jatkossa. (Ei tarvita kaasupoljinta)
Tuo saattaa vaikuttaa ihan kohtalaiselta idealta, mutta käytännön hyöty on minulle epäselvä. Ilmeisesti tarkoitus on kuitenkin se, että moottoria ei edes pyrittäisi kiihdyttämään täysillä (jolloin renkaat voivat sutia), vaan juuri sen verran kun tietyn mutkan tietyssä kohdassa on optimaalista. Ja tähän optimaalisuuden hakuun tarvitaan luonnollisesti useita kierroksia radalla vastaavilla säädöillä ja vastaavissa olosuhteissa.
Perinteinen luistonestohan perustuu takaisinkytkentään, jossa liian nopea pyörimisliike aiheuttaa moottoritehon vähentämisen. Tässä ei ole mitään ongelmia, kunhan toiminta on reaaliaikaista.
Nyt siis pyrittäisiin korvaamaan tai parantamaan perinteistä tällä mäpätyllä ohjauksella.
Edut:
- moottorin käyntiä ei tarvi katkoa, riittää vähentää syöttöä etukäteen
- bensan kulutus pienenee?
Haitat:
- ei sopeudu nopeasti muuttuviin olosuhteisiin kuten öljyyn tai veteen radalla. Olosuhteet eivät tällöin varmasti pysy vakiona kierroksesta toiseen.
- kuljettaja ajaa ihannelinjalta ulos, sutiiko? Varmasti...
Avoinna:
- sopeutuuko kuljettajan ajovirheisiin vai tekee väärät muutokset niiden takia...
- sopeutuuko bensalastin ja renkaiden kulumisen aiheuttamiin muutoksiin?
- ottaako huomioon autoon tehdyt säätömuutokset? Keli lämpenee lämmittelystä?
Autoon tehdään säätöjä...
Kun katsoi Schumin ekaa kierrosta Suzukassa ei voinut kuin ihailla Ferrarin ja Schumin taitoja, jälleen kerran. En jaksa uskoa, että kisan aikana mäpätään moottorinohjausta, kuin moottorin seoksen /kierrosrajoittimen säätöä varten. Jos laite oli laittanut valmiit arvot boxiin, niin ettei Schumin tarvinnut kuin kääntää rattia ja jarruttaa, niin olipa taitavasti mäpätty.