FERRARI F2007

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
IceManFani sanoi:
Kyllähän tohon vielä "pirunsarvet" mahtuis...
Kamerasta taakse-ja alaspäin olevat siivekkeet toiminevat samansuuntaisesti kuin pirunsarvet (eli kai siistivät ja suuntaavat ilmavirtaa korin takaosaa varten), vaikka sijotus ja muoto ovat hieman toiset.
Eivätkö nuo Ferrarin etupyörien pölykapselit täytä määritelmää liikkuva tai liikuteltava aerodynaaminen osa? Ne liikkuvat auton koriin nähden joustossa ja pyörää käännettäessä ja ohjaaavat ilmavirtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ghost_Glove sanoi:
Juu eihän tuossa nyt vielä noita kovasti ole...

Etuakselin päälle mahtuu vielä yhdet härpättimet, ponttoonien etu ja taka härpättimet voi yhdistää toisiinsa, jolloin saadaan super-härpäke...
Pirun sarvet moottorikoppaan. Pari härpäkettä moottorikopan yläreunaankin mahtuisi vielä... jne... :D
Entä härpäkkeiden omat härpäkkeet?
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
IceManFani sanoi:
Kyllähän tohon vielä "pirunsarvet" mahtuis...
Sit se vasta lentäis kirjaimellisesti! :alppu: Ei tarvii enään varoa korkeita kanttikiviä! Hienoa! :thumbup: :alppu:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Nuo jo tutut kisassa nähdyt "pölykapselit" on mielenkiintoiset tai lähinnä niistä käytävä keskustelu.



http://www.f1technical.net/development/95 sanoi:
The fixed location meanwhile also has the benefit that it washes away earlier protests of rivalling teams who claim that the wheel covers (the ones that rotate with the wheel itself) are forbidden moveable aerodynamic devices.
Ja tuostakin innovaatiosta tai sen sääntöjen mukaisuudesta ollaan siis kiistelty ja toisaalta liikkuuhan tuo nytkin renkaiden kääntyessä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllähän takapöläritkin liikkuu ja niitä ei olla vieläkään kielletty...

No monien härpekkeiden kanssa samalle listalle voisi kyllä laittaa nuo pöläritkin.. :)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Loppuviimeksi aerodynaamisten osien liikkuminen on kiinni siitä mihin verrataan. Luonnollisinta taitaisi olla verrata jonkin tietyn härpäkkeen liikkumista runkoon (vai mikä monokokki se nyt onkaan) nähden. Käsittääkseni se on kuitenkin suurinpiirtein isoin yksittäinen kokonaisuus formula ykkösessä.

Toisaalta voisi tuollaisen vannelätkän selittää vaikka jarrujen lämmittämiseen tarkoitettuna osana, jolloin se kai saisi liikkuakin. Eri asia uskoisiko kukaan kun jarruja yleensä yritetään jäähdyttää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JPP sanoi:
Loppuviimeksi aerodynaamisten osien liikkuminen on kiinni siitä mihin verrataan. Luonnollisinta taitaisi olla verrata jonkin tietyn härpäkkeen liikkumista runkoon (vai mikä monokokki se nyt onkaan) nähden. Käsittääkseni se on kuitenkin suurinpiirtein isoin yksittäinen kokonaisuus formula ykkösessä.
"Must remain immobile in relation to the sprung part of the car. " Sitä siis verrataan runkoon.
Toisaalta voisi tuollaisen vannelätkän selittää vaikka jarrujen lämmittämiseen tarkoitettuna osana, jolloin se kai saisi liikkuakin. Eri asia uskoisiko kukaan kun jarruja yleensä yritetään jäähdyttää.
"Their purpose is to direct the hot airflow generated under braking away from the wheels and underneath the car (red arrow). The slit in the rim shield has a specific 27-degree angle to achieve this. The hot air accelerates the airflow underneath the car, hence helping with the extraction of air via the diffuser. This provides additional downforce, better stability and an improved aero balance. As you can see, the function of the front shields is completely different to the rears, which simply aid brake cooling and reduce turbulence."

Niiden päätehtävä on siis jäähdyttäminen, mutta niistä on myös aerodynaamista etua.
http://www.formula1.com/news/technical/2007/778/444.html
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
WebSlave sanoi:
"Must remain immobile in relation to the sprung part of the car. " Sitä siis verrataan runkoon.
Ovat siis sääntöjä miettiessään ajatelleet samalla tavoin kuin minä, pitäisiköhän olla tyytyväinen vai huolestunut.

WebSlave sanoi:
Niiden päätehtävä on siis jäähdyttäminen, mutta niistä on myös aerodynaamista etua.
http://www.formula1.com/news/technical/2007/778/444.html
Niin kun siellä tosiaan on se aukko siinä levyssä. Mutta pysyykö se levy siis samassa asennossa koko ajan eikä pyöri pyörän mukana? Ja jos pysyy niin miten se on toteutettu. Pitänee koittaa itsekin hiukan haeskella tietoa.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
JPP sanoi:
Niin kun siellä tosiaan on se aukko siinä levyssä. Mutta pysyykö se levy siis samassa asennossa koko ajan eikä pyöri pyörän mukana? Ja jos pysyy niin miten se on toteutettu. Pitänee koittaa itsekin hiukan haeskella tietoa.
Se pysyy paikallaan, ei siis ole siinä mielessä "pölykapseli" että pyörisi pyörän mukana.
Ei oo vaikea toteuttaa, tollaset paikallaanpysyvät pölykapselit oli jossain määrin muotia 80-luvulla rakennetuissa autoissa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Runar ja Kyllikki sanoi:
Se pysyy paikallaan, ei siis ole siinä mielessä "pölykapseli" että pyörisi pyörän mukana.
Ei oo vaikea toteuttaa, tollaset paikallaanpysyvät pölykapselit oli jossain määrin muotia 80-luvulla rakennetuissa autoissa.
Perhana, pitääköhän tästä lähteä tunkkaamaan oman auton keula ilmaan ja tsekata, että mitä kaikkea siellä pysyy paikoillaan kun ei oikein kaali toimi jostain syystä. Ainakin se rasvakuppi keskellä taitaa jättää pyörimisen väliin. Formuloissa saattaa kyllä pyörien kiinnityssysteemit olla hiukan toisenlaiset kuin 25 vuotta vanhoissa Volvoissa että sikäli olisi turhaa hikoilua moinen. Ehkä pitää odotella ajatuksen selkenemistä tai ainakin rajoittaa nää parin kaljan jälkeiset horinat tuonne vapaamman puolelle.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
JPP sanoi:
Formuloissa saattaa kyllä pyörien kiinnityssysteemit olla hiukan toisenlaiset kuin 25 vuotta vanhoissa Volvoissa että sikäli olisi turhaa hikoilua moinen. Ehkä pitää odotella ajatuksen selkenemistä tai ainakin rajoittaa nää parin kaljan jälkeiset horinat tuonne vapaamman puolelle.
Se levy näytti olevan viime kisoissa kiinni siinä pulttipistoolissa (mikä se nyt on oikealta nimeltään, ei tule mieleen) ja mielestäni myös pyöri sen kiinnitysmutterin mukana kun rengas vaihdettiin, mutta jäi kiinni aina samaan asentoon. Voin olla pahasti väärässäkin. :doubtful:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
CamoN sanoi:
Se levy näytti olevan viime kisoissa kiinni siinä pulttipistoolissa (mikä se nyt on oikealta nimeltään, ei tule mieleen) ja mielestäni myös pyöri sen kiinnitysmutterin mukana kun rengas vaihdettiin, mutta jäi kiinni aina samaan asentoon. Voin olla pahasti väärässäkin. :doubtful:
uusi pöläri irtoaa toki pultin mukana renkaiden vaihdossa...tai no voishan se olla vanteessakin kiinni kuten taka "pölärit". Ja sen verran se näytti olevan sen verran liikkuva (ja näin ulkomaisillakin sivuilla on asia nähty), että mekaanikko pyöräytti sen paikalleen renkaanvaihdon jälkeen... Eli ilmeisesti se jotenkin lukittuu tiettyyn asentoon. Joku säätöhän siinä täytyy olla, jotta aukon kulma saadaan halutun laiseksi...
 

Pizarro

Well-known member
Liittynyt
20.6.2004
Viestit
85
Nelssoni sanoi:
Näytti että pultti lensi vastoin suunnitelmia ja piti ottaa varapistooli käyttöön.
Jep, kisassako näin tämän saman niin luulin että se kapseli jäi asentamatta kokonaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nelssoni sanoi:
Näytti että pultti lensi vastoin suunnitelmia ja piti ottaa varapistooli käyttöön.
Niin, se pultti lennätti sen "pölykapselin" irti siitä pistoolista, joten piti ottaa pistooli, jossa se oli kiinni.

Aika näppärä systeemi. Kaveri vain kevyesti pyöräyttää levyä ja se lukittuu paikalleen niin hyvin, että kestää kisan täristykset.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Monessa paikassa on selitetty, että ton ideana olis ohjata jarrujen lämmin ilma auton alle... Sitä en vaan ihan heti hiffaa että miten se ilma osaa just sinne eksyä?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ghost_Glove sanoi:
Monessa paikassa on selitetty, että ton ideana olis ohjata jarrujen lämmin ilma auton alle... Sitä en vaan ihan heti hiffaa että miten se ilma osaa just sinne eksyä?
Mitä hyötyä lämpimän ilman saamisesta auton alle on? Sinne se kuitenkin vaikuttaisi päätyvän, ainakin osittain.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Milkman sanoi:
Mitä hyötyä lämpimän ilman saamisesta auton alle on? Sinne se kuitenkin vaikuttaisi päätyvän, ainakin osittain.
Lämmin ilma käsittääkseni alentaa ilmanpainetta ja siten nopeuttaa virtausta. Mitä nopeampi virtaus auton alla sitä tehokkaammin ainakin diffuuseri toimii ja sitä paremmin auto liimaa itsensä tiehen...

Ja juu kyllä siitä varmaan osa sinne auton allekin toki eksyy. Olis kiva nähdä joku virtausanalyysi formula-autosta. Kun ei oikein osaa kuvitella minne ilma virtaukset menee noissa vauhdeissa...
 
Ylös