FERRARI F2007

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ghost_Glove sanoi:
Ja juu kyllä siitä varmaan osa sinne auton allekin toki eksyy. Olis kiva nähdä joku virtausanalyysi formula-autosta. Kun ei oikein osaa kuvitella minne ilma virtaukset menee noissa vauhdeissa...
En ole mikään nero, mutta tuli vain tällainen ajatus: Voisko kyse olla siitä, että mutkaan jarrutetaan (heureka), jolloin (jarruttaessa) sitä lämmintä ilmaa syntyy. Mutkaan täytyy myös kääntää, jolloin sisäkurvin rengas pukkaa ilman auton alle. Suorilla siitä tuskin on hyötyä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oberfeldwebel sanoi:
En ole mikään nero, mutta tuli vain tällainen ajatus: Voisko kyse olla siitä, että mutkaan jarrutetaan (heureka), jolloin (jarruttaessa) sitä lämmintä ilmaa syntyy. Mutkaan täytyy myös kääntää, jolloin sisäkurvin rengas pukkaa ilman auton alle. Suorilla siitä tuskin on hyötyä.
Suorillahan downforcesta on muutenkin lähinnä haittaa.
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
en itsekkään ole mikään aeroguru, mutta luulisin että hyöty kuumasta ilmasta menee about näin:

Kuumempi ilma = pienempi ilmanpaine.

eli kun auton jarruista höökii kuumaa ilmaa, jotka menevät auton pohjan vieressä / diffuuserin vierestä, niin se aiheuttaa sen että kylmä auton pohjan alla oleva ilma yrittää hakeutua matalempaan ilmanpaineeseen (tasata paine siis), niin tämä aiheuttaa sen, että pohjan alle muodostuu ns. imueffekti (ilma liikkuu nopeammin pohjan alta pois).

About samalla logiikallahan toimii ne pakoputketkin nykyään, kun ovat ponttoonien päällä. suihkuttaa kuumaa ilmaa ponttoonien päälle, ja siihen sitten hyökkää kylmä ilma kimppuun ja sitten tämä nopea ilmavirta menee takasiivelle.

Mutta tosiaankin, olisi kiva suunnitella itsekkin noita aerohommia. Tuskinpa mitään mullistavaa saisi aikaan, mutta kuitenkin.
 
Ylös