Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
F1-ruudun keskimääräisten kierrosnopeuksien vertailu tuotti kyllä aivan uskomattoman yllätyksen. Australia on yksi nopeimmista radoista! Oikeastaan Monzan, Span ja Silverstonen jälkeen neljäs. Esim. Malesia ei pääse lähellekään. Voiko tämä todella pitää paikkansa?????????

:jaska: :eek!: :yuck: :dunno: :mad_old: :idea: :eek:

edit. Turkki näyttäisi olevan sitten viides. Eli ilmeisesti noilla radoilla ei sitten reikää nähdä.
 
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
formulastara sanoi:
F1-ruudun keskimääräisten kierrosnopeuksien vertailu tuotti kyllä aivan uskomattoman yllätyksen. Australia on yksi nopeimmista radoista! Oikeastaan Monzan, Span ja Silverstonen jälkeen neljäs. Esim. Malesia ei pääse lähellekään. Voiko tämä todella pitää paikkansa?????????

:jaska: :eek!: :yuck: :dunno: :mad_old: :idea: :eek:

edit. Turkki näyttäisi olevan sitten viides. Eli ilmeisesti noilla radoilla ei sitten reikää nähdä.
Pitäähän se paikkansa, eihän Australian GP mikään katurata ole vaan oikeastaan ihan normaali moottorirata joka vain sijaitsee kaupungin puistossa, tiukkoja mutkia on vain yksi ennen pääsuoralle tuloa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Felix sanoi:
Pitäähän se paikkansa, eihän Australian GP mikään katurata ole vaan oikeastaan ihan normaali moottorirata joka vain sijaitsee kaupungin puistossa, tiukkoja mutkia on vain yksi ennen pääsuoralle tuloa.

Niinno se oli retorinen kysymys. Mutta silti rata on profiililtaan sellainen, että olisin luullut esim. juuri Malesian ja Turkin olevan nopeampi. Melbournessa on kuitenkin vähän sellaista lyhyt suora-jarrutus-kiihdytys -meininkiä, ja siivetkin siellä ovat isoimmasta päästä, niin kyllähän tuota sopii ihmetellä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
formulastara sanoi:
Niinno se oli retorinen kysymys. Mutta silti rata on profiililtaan sellainen, että olisin luullut esim. juuri Malesian ja Turkin olevan nopeampi. Melbournessa on kuitenkin vähän sellaista lyhyt suora-jarrutus-kiihdytys -meininkiä, ja siivetkin siellä ovat isoimmasta päästä, niin kyllähän tuota sopii ihmetellä.
Kyllähän se vähän ihmetyttää, tosin australiassa taitaa olla vain 2 pikkuvaihteella ajettavaa mutkaa. Ja osa australian keskinopeista mutkista ajetaan lämä pohjassa, että rata ei siltäkään osin ole niin hidas, kuin mutkaisuuden perusteella näyttäisi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Zaikom sanoi:
Kyllähän se vähän ihmetyttää, tosin australiassa taitaa olla vain 2 pikkuvaihteella ajettavaa mutkaa. Ja osa australian keskinopeista mutkista ajetaan lämä pohjassa, että rata ei siltäkään osin ole niin hidas, kuin mutkaisuuden perusteella näyttäisi.
Njoo, jos tarkoitat sitä vasemmalle viettävää takasuoraa, niin minen pidä sitä oikeastaan mutkana ollenkaan. Sehän päättyy sitten siihen vauhdikkaaseen vasen-oikea-yhdistelmään, joka on mun mielestä ainoa radan varsinaisesti nopea mutka. Muut on vähän sellaisia kulmikkaita mutkia, joissa ajetaan usein tiukasti apexin päältä. Ehkäpä salaisuus on juuri siinä, että kun radalla on mutka, se on lyhyt ja nopeasti ohi, jolloin kaasun voi lämätä tiskiin hyvissä ajoin. Ja suurin osa ei tosiaan ole mitään hirmu tiukkoja, vaikka rataprofiilista voisi toisin päätelläkin.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
formulastara sanoi:
Muut on vähän sellaisia kulmikkaita mutkia, joissa ajetaan usein tiukasti apexin päältä. Ehkäpä salaisuus on juuri siinä, että kun radalla on mutka, se on lyhyt ja nopeasti ohi, jolloin kaasun voi lämätä tiskiin hyvissä ajoin. Ja suurin osa ei tosiaan ole mitään hirmu tiukkoja, vaikka rataprofiilista voisi toisin päätelläkin.
Nimenomaan. Australia on siinä mielessä perinteinen katurata että siellä mutkat ovat nimenomaan kulmia eivätkä kaarteita. Mutta Australia ei ole perinteinen katurata leveytensä takia, joka mahdollistaa kohtuullisen sulavat ajolinjat. Siinä se korkean keskinopeuden salaisuus varmaan on.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Eli rata mahdollistaa perinteisen mutkat suoriksi menetelmän :alppu:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
formulastara sanoi:
Njoo, jos tarkoitat sitä vasemmalle viettävää takasuoraa, niin minen pidä sitä oikeastaan mutkana ollenkaan. Sehän päättyy sitten siihen vauhdikkaaseen vasen-oikea-yhdistelmään, joka on mun mielestä ainoa radan varsinaisesti nopea mutka. Muut on vähän sellaisia kulmikkaita mutkia, joissa ajetaan usein tiukasti apexin päältä. Ehkäpä salaisuus on juuri siinä, että kun radalla on mutka, se on lyhyt ja nopeasti ohi, jolloin kaasun voi lämätä tiskiin hyvissä ajoin. Ja suurin osa ei tosiaan ole mitään hirmu tiukkoja, vaikka rataprofiilista voisi toisin päätelläkin.
Siellä on useampia liki kaasupohjassa ajettavia mutkia. Esim. ykkössektroilla se jossa Kimi yritti ohittaa Heikkiä ja ajoi ulos, seuraava mutka vasemmalle on jo rajua kiihdytystä, ja seruraava oikealle menee kaasu pohjassa.

Viimesellä sektorillakin sitten on, neulansilmää edeltävä oikea menee kaasu pohjassa, ja viimeinen mutkakin melkein.

Mutkaa on paljon, mutta niissä melkein kaikissa ollaan rajusti kaasulla. Sitten nuo sikaanitkin on sellaisia lyhyitä, joissa on yksi nopea linja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Zaikom sanoi:
Viimesellä sektorillakin sitten on, neulansilmää edeltävä oikea menee kaasu pohjassa, ja viimeinen mutkakin melkein.
Ei se nyt aivan neulansilmä ole, mutta edeltävään mutkaan ei mennä täysillä. Ennen mutkaa vauhti on n. 235 km/h, mutkassa 205 km/h. Ainakin f1.comin mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ei kyllä pysty vetämään gp3:lla kyseisiä viimeisen sektorin mutkia kaasu pohjassa. Tai sitten on säädöt pielessä. :eek:

Sitten on nämä kaksi mutkaa, eli kahden neulansilmän jälkeiset mutkat, niin vaikka niissä ajetaan rajusti kiihdyttäen, ei niitä silti voi pitää nopeina mutkina, koska vauhti on neulansilmän jälkeen valmiiksi pohjalukemissa. Se on eri asia ajaa kaasu pohjassa kakkosella-kolmosella kuin pintakaasulla kuutosella.


Siivet Melbournessa:


Ja Turkissa:


Vähän huonot vertailukuvat, mutta keskipakoputki-ilmiöön vedoten näyttäisi olevan Turkissa vähän pienemmät kulmat. Voihan se ollakin, kun Turkissa vaaditaan vauhtia sille pitkälle kahden suoran pätkälle, jossa on se täysillä vedettävä oikea. Mutta ihan hyviä perusteluja on tullut siihen, miksi Australia on niinkin nopea rata.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
formulastara sanoi:
Ei kyllä pysty vetämään gp3:lla kyseisiä viimeisen sektorin mutkia kaasu pohjassa. Tai sitten on säädöt pielessä. :eek:
Pitäisköhän asentaa Gp3 ja yrittää meneekö? Muistaakseni kun aikanaan sitä tahkosin hiotuilla säädöillä, niin siihen mutkaan mentiin pienellä kääntyvyyttä parantavalla kaasun nostolla, mutta jarruun ei kosketa. Ihan varma en kyllä ole.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
WebSlave sanoi:
Ei se nyt aivan neulansilmä ole
Sikäli hyvä huomio, että se hitainkin mutka on aika lyhy. Melbourne on just tollasta lyhytmutkaista tarkkuusajoa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Zaikom sanoi:
Sikäli hyvä huomio, että se hitainkin mutka on aika lyhy. Melbourne on just tollasta lyhytmutkaista tarkkuusajoa.
Minua ihmetytti sinun hiusneula ja sittemmin myös formulastaran neulansilmä-nimitykset, kun mielestäni sellaisia ei Albert Parkista löydy.Edellinen tulee englannin hairpinistä ja sillä viitataan ihan konkreettiseen hiuspinnin muotoon:

Neulansilmää kiertää suurinpiirtein sama muoto. Perusedellytyksenä siis on, että käännytään takaisin tulosuuntaan (tai vapaammin ainakin melkein). Joku hieman yli ysikymppinen ei ole hiusneula tai neulansilmä.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
Minua ihmetytti sinun hiusneula ja sittemmin myös formulastaran neulansilmä-nimitykset, kun mielestäni sellaisia ei Albert Parkista löydy.Edellinen tulee englannin hairpinistä ja sillä viitataan ihan konkreettiseen hiuspinnin muotoon:

Neulansilmää kiertää suurinpiirtein sama muoto. Perusedellytyksenä siis on, että käännytään takaisin tulosuuntaan (tai vapaammin ainakin melkein). Joku hieman yli ysikymppinen ei ole hiusneula tai neulansilmä.
Rallitermejä hieman muokaten, Melbournen tapauksessa voitaisiin varmaan puhua takapiikeistä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Minua ihmetytti sinun hiusneula ja sittemmin myös formulastaran neulansilmä-nimitykset, kun mielestäni sellaisia ei Albert Parkista löydy.Edellinen tulee englannin hairpinistä ja sillä viitataan ihan konkreettiseen hiuspinnin muotoon:

Neulansilmää kiertää suurinpiirtein sama muoto. Perusedellytyksenä siis on, että käännytään takaisin tulosuuntaan (tai vapaammin ainakin melkein). Joku hieman yli ysikymppinen ei ole hiusneula tai neulansilmä.
Menin sieltä mistä aita on matalin, eli viittasin neulansilmällä mutkiin, joista zaikom puhui. Mietin itse aivan samaa, ettei ne ihan neulansilmän - tai hiusneulan - määritelmää täytä.

Gp3:lla viimeistä tiukkaa mutkaan edeltävä mutka meni muistaakseni joko jarrun hipaisulla tai sitten vähän aiemmin hölläämällä hieman kaasua. Näppiksellä ajaen parhaat ajat oli mulla siinä 1.29-tasolla.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Nyt voidaan unohtaa spekuloinnit keulareiän takaosaan suuntautuvasta downforcelisästä, mistä on käyty vilkasta depattia. Luca Colajanni tms. totesi, että reikää käytetään radoilla, joissa tarvitaan enemmän downforcea, ja että systeemi tuottaa sitä nimenomaan etupäähän.

Myös Vasconcelosin tms. älyvapaat höpinät rakennelman hyödyistä - ettei sillä saa varsinaisesti downforcea - on syytä haudata viimeistään nyt.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Vähän huolettaa nyt misa1:n lanseeraama pointti, että onkohan Kimillä nyt tarpeeksi pitoa etupäässä, kun ei ole reikää käytössä, eikä Kimi oikein pidä aliohjaavasta autosta.:dunno:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niin, vai tuleeko sellainen Kimiä miellyttävä tasapaino sillä erilaisella takasiivellä? En oo nähny harjoituksia, joten kysymys kuuluu minkälainen profiili Kimin takasiivessä oli harjoituksissa?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
formulastara sanoi:
Nyt voidaan unohtaa spekuloinnit keulareiän takaosaan suuntautuvasta downforcelisästä, mistä on käyty vilkasta depattia. Luca Colajanni tms. totesi, että reikää käytetään radoilla, joissa tarvitaan enemmän downforcea, ja että systeemi tuottaa sitä nimenomaan etupäähän.
Eikös tuossa spekulaatioiden pointtina ollut se, että tuolla reiällä voitaisiin eteen tuottaa downforcea puhtaammin, joten etusiiven kulmaa vähentämällä parannetaan auton takaosan virtauksia?

Ilmeisesti näin ei sitten kuitenkaan ole, vaan että tuo reikä sotkee virtauksia ja sitä tullaan käyttämään vain maksimidownforcen radoilla.
 
Ylös