Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
formulastara sanoi:
Yritätkö nyt väittää, että poistopään reiän pienentyessä - eli putken kaventuessa - virtausvastus olisi pienempi, ja että samassa ajassa enemmän ilmaa pääsisi onnettoman kokoisesta reiästä virtaamaan. Nyt järki käteen. Tuota Bernolliperiaatetta ei kannata katsoa kuin piru raamattua tässä tapauksessa. Se ilmamäärä mikä sinne putkeen menee, ei tietenkään ole mikään vakio. Se on sen verran kuin se hole antaa periksi, ja se ei todellakaan kasva holen pienentyessä poistopäästään.
Olen varmaan jo tippunut kärryiltä kauan sitten, mutta eikös tässä keskustelussa pyritty tuolla Bernollilla nimenomaan todistamaan että siinä kapeimmassa kohdassa ilmamassan nopeus on korkeimmillaan? Toki pienestä reiästä pääsee virtaamaan vähemmän ilmaa, mutta ilmamassan nopeus on varmasti siinä millin halkaisijaltaan olevassa reiässä silti suurimmillaan. On täysin toissijaista kuinka paljon ko. reiästä ehtii virrata esimerkiksi minuutin aikana. Eli lähtökohtaisesti ilmamassan nopeus kiihtyy tilan pienentyessä ja hidastuu tilan laajentuessa.

Paine on tietysti sitten hieman eri asia, siihen en uskalla ottaa tässä yhteydessä enää kantaa. :D

Tässä spekuloidaan mielestäni jo hieman kyseenalaisilla esimerkeillä ja oletuksilla. Onko meillä edes konkreettisia todisteita siitä että Ferrarin nokan "putken" päiden halkaisijat oikeasti eroavat toisistaan selkeästi?
 

Miksan

Well-known member
Liittynyt
19.4.2008
Viestit
109
CamoN sanoi:
Olen varmaan jo tippunut kärryiltä kauan sitten, mutta eikös tässä keskustelussa pyritty tuolla Bernollilla nimenomaan todistamaan että siinä kapeimmassa kohdassa ilmamassan nopeus on korkeimmillaan? Toki pienestä reiästä pääsee virtaamaan vähemmän ilmaa, mutta ilmamassan nopeus on varmasti siinä millin halkaisijaltaan olevassa reiässä silti suurimmillaan. On täysin toissijaista kuinka paljon ko. reiästä ehtii virrata esimerkiksi minuutin aikana. Eli lähtökohtaisesti ilmamassan nopeus kiihtyy tilan pienentyessä ja hidastuu tilan laajentuessa.

Paine on tietysti sitten hieman eri asia, siihen en uskalla ottaa tässä yhteydessä enää kantaa. :D
Niinkun jo aikasemmin mainitsin on kapenevassa putkessa joka kohdassa tilavuus ja massavirta vakio (benoullin laki). Poikkipinnan kaventuessa virtausnopeus nousaa ja paine laskee.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Mediaprofeetta sanoi:
Seuraavassa kisassa taitaa ainaskin RÄikkösellä olla se neljäs ja viimenen kisa samalla vaihdelootalla. Jänskättää notta kestääkö pelit, kun moottorikin on toista kertaa käytössä :eek:
Meneeköhän liikaa OT jos kysyn tässä että mitähän kaikkea vaihdelaatikkoon saa kilpailujen / sessioiden välillä vaihtaa, jos mitään saa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Miksan sanoi:
Niinkun jo aikasemmin mainitsin on kapenevassa putkessa joka kohdassa tilavuus ja massavirta vakio (benoullin laki). Poikkipinnan kaventuessa virtausnopeus nousaa ja paine laskee.
No älä. Senhän voimme kaikki lukea Bernoullin laista. Kyse nyt tässä on Ferrarin sovelluksen toimimisesta, ja mielestäni olennaista siinä on virtauksen kokonaismäärä, joka siis ei pienene putken kaventuessa.

Joku voisi varmuuden vuoksi vielä apinoida Bernoullin lain tohon alle. :)
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Mediaprofeetta sanoi:
Seuraavassa kisassa taitaa ainaskin RÄikkösellä olla se neljäs ja viimenen kisa samalla vaihdelootalla. Jänskättää notta kestääkö pelit, kun moottorikin on toista kertaa käytössä :eek:
Kyllä ne kestää. Ei ole tarvinnut Ferraarin ainakaan Kimillä joutua rääkätyksi kovinkaan paljon. Kimikin on nyt oppinut Formuloiden säännön, että kovaa ajetaan vain silloin kun se on tarpeen. Autoa säästetään.

Voitto on tärkeämpi kuin ylivopimainen voitto.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
formulastara sanoi:
Originally Posted by Zaikom
Pannaanpa tuo levenevä 10->20cm suppilosi vapaaseen virtaukseen. Suppilon sisällä paine kasvaa suppilon levetessä ja virtauksen hidastuessa. Suppilon ulostulossa on alhainen ulkoilmanpaine, joten tämä kiihdyttää virtausta koko suppilon läpi.
Virtausvastus tällaisessa tilanteessa mitä Ferrarilla on kasvaa tietenkin siellä putkessa, mitä kapeammaksi se menee. Ja se vastus olisi täydet 100%, jos reikä kapenisi niin paljon, että se olisi kokonaan umpinainen poistopäästään. Jos poistopäässä olisi 1mm:n kokoinen aukko, niin vastus olisi edelleen aikamoinen. Yritätkö nyt väittää, että poistopään reiän pienentyessä - eli putken kaventuessa - virtausvastus olisi pienempi, ja että samassa ajassa enemmän ilmaa pääsisi onnettoman kokoisesta reiästä virtaamaan. Nyt järki käteen.
Käsittelin tuossa edellä vapaassa virtauksessa olevan suppilon sisäänmenevän virtauksen nopeutta, ja tulin siihen tulokseen, että levenevään suppiloon menee ilmaa nopeammin sisään, kuin kapenevaan. Olitko jostain eri mieltä?

Mitä tulee suppilon vastukseen, pienin vastus saadaan tasasäteisellä putkella ;)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ilmeisesti tässä ollaan varsin samaa mieltä, joten tästä ei tarvinne enää jatkaa. Näkökulmaeroja tiemmä. :thumbup:
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Formulastara on kyllä oikeassa siinä, ettei tuota bernoullin lakia kannata tuijottaa kuin piru raamattua, sillä siinäkin on omat rajoituksensa. Bernoullin laki nimittäin olettaa virtauksen olevan kitkatonta. Tämän takia tuntuu mahdottomalta että 1 mm paksuisesta reiästä voisi virrata hirveä määrä ilmaa. Todellisuudessa putken reunoille syntyy rajakerros ja aivan putken pinnalla virtauksen nopeus on nolla. Rajakerroksessa nopeusjakauma muuttuu nollasta vapaavirtauksen nopeuteen mentäessä kauemmas putken pinnasta. Tavallaan nopeus ei ikinä saavuta vapaanvirtauksen nopeutta, mutta käytännössä voidaan ajatella rajakerroksen loppuvan kun on saavutettu 99% vapaanvirtauksen nopeudesta. Rajakerrosten paksuuden vaihtelevat tilanteista riippuen, mutta voisin veikata että formulan tapauksessa puhutaan n. 2-4 millistä. Tästä voidaan selvästi päätellä että bernoullin laki ei ehkä enää päde kunnolla tuossa 1mm paksuisen putken tapauksessa.

Toinen asia jonka bernoulli olettaa on että virtaus on puristumatonta. Tämä pätee ilmalla kohtuullisesti noin 0,3 äänennopeuteen (340 m/s * 0,3 = 102 m/s = 367 km/h) saakka.
 
Viimeksi muokattu:

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Vilkku sanoi:
Kyllä ne kestää. Ei ole tarvinnut Ferraarin ainakaan Kimillä joutua rääkätyksi kovinkaan paljon. Kimikin on nyt oppinut Formuloiden säännön, että kovaa ajetaan vain silloin kun se on tarpeen. Autoa säästetään.

Voitto on tärkeämpi kuin ylivopimainen voitto.
:confused: :confused: Jos se oppi sen nyt, niin mites se osas sen jo Espanjassa 3v sitten?? :p
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ground Effect sanoi:
Omituisen näkönen toi siipi ja toi kolo.
Todellakin. Sitä pienessä mielessään kuvittelee että tuo siiven keskikohta olisi alaspäin kupera, mutta se onkin kovera. :eek:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
CamoN sanoi:
Todellakin. Sitä pienessä mielessään kuvittelee että tuo siiven keskikohta olisi alaspäin kupera, mutta se onkin kovera. :eek:
Mää en usko tohon kuvaan. Ei taatusti ole kovera (kuten kuva kyllä väittää).
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Barcelonan testeistä



Hämääkö joku varjo silmää tuossa nokkakartion alareunassa, vai näyttääkö se olevan hieman kapeampi suunnilleen siitä kohtaa jossa on myös se reikä? Tuossa Redneffin kuvassa näkyy sama, mutta siinä se on vaaleampi kuin tuo nokan ylempi osa.

Eipä siinä muuta, mutta kun se tavallaan näyttää vähän siltä että se olisi rakennettu niin, että tuollaisesta alaspäin koverasta etusiiven keskiosasta saataisiin virtaukset mahdollisimman näppärästi ohi nokan kummaltakin sivulta. Ja se reikä sitten vaan tehostaa virtausta sen verran kuin mahdollista.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
CamoN sanoi:
Eipä siinä muuta, mutta kun se tavallaan näyttää vähän siltä että se olisi rakennettu niin, että tuollaisesta alaspäin koverasta etusiiven keskiosasta saataisiin virtaukset mahdollisimman näppärästi ohi nokan kummaltakin sivulta.
Olet oikeassa. Ferrari on tälle kaudelle erityisesti keskittynyt etusiiven ilmavirtausiin. Uskoisin tuon nokan takaosan kavennuksen tuovan hyvinkin lisää downforcea. Muilla talleilla nouseva ilma etusiivestä törmää nokka palaan ja rungon alle. Ferrari on siis jo kaksi siirtoa muita edellä. Ihmettelen miksi sitä ei ole jo kopioitu, kun ovat käyttäneet tuota kavennusta talvesta asti.


Kavennus näkyy varjona selvästi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Veikkaanpa, että moniin autoihin - etenkin Mclareniin - moisten muutosten tekeminen sotkisi koko konseptin. Macin keula on vuodesta 2004 edustanut täysin erilaista filosofiaa virtausten suhteen mitä millään muulla tallilla. Monena vuonna monilla talleilla on muutenkin ollut ideana saada keulan alle ns. venturitunnelia, johon on pyritty kaksois- ja V-köliratkaisuilla.
Ferrarihan on skipannut nämä 'välimallit', ja piti pitkään kiinni yhden kölin ratkaisusta, jossa ilmaa väkisinkin taitettiin enemmän nokkapalan sivuille. Viime vuonna sitten kölitön keula näki Ferrarilla ja monilla muillakin päivänvalon, ja hyvä niin. Tilanteesta ovelan tekee se, että Ferraria moitittiin pitkään konservatiivisesta keulasuunnittelusta -mitä se yksine köleineen periaatteessa edustikin. Mutta sitten se tuli ja näki(2007), ja meni kaikista ohi(2008). Ehkä pitkä kokemus ja tutkimustyö yhden kölin ajoilta on jopa auttanut Ferraria näkemään kölittömän ratkaisun uudenlaiset sovellutusmahdollisuudet, tai sitten ei. Mutta hyvä näin. Ehkä tämä pakottaa myös Mclarenin harkitsemaan hakeutumaan keulapoliittiseen murrostilaan.

Mieltäisin, että Toyotan kannattaisi apinoida nyt Ferraria rankalla kädellä. Se voisi toimiakin. Tyyliin kokeillaan ensin ja tutkitaan sitten. Mutta hankalaahan se on, kun osat pitäisi suunnitella, valmistaa, törmäystestauttaa, ja vielä olla menemättä alkulähteen kautta.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
formulastara sanoi:
Veikkaanpa, että moniin autoihin - etenkin Mclareniin - moisten muutosten tekeminen sotkisi koko konseptin. Macin keula on vuodesta 2004 edustanut täysin erilaista filosofiaa virtausten suhteen mitä millään muulla tallilla. Monena vuonna monilla talleilla on muutenkin ollut ideana saada keulan alle ns. venturitunnelia, johon on pyritty kaksois- ja V-köliratkaisuilla.
Ferrarihan on skipannut nämä 'välimallit', ja piti pitkään kiinni yhden kölin ratkaisusta, jossa ilmaa väkisinkin taitettiin enemmän nokkapalan sivuille. Viime vuonna sitten kölitön keula näki Ferrarilla ja monilla muillakin päivänvalon, ja hyvä niin. Tilanteesta ovelan tekee se, että Ferraria moitittiin pitkään konservatiivisesta keulasuunnittelusta -mitä se yksine köleineen periaatteessa edustikin. Mutta sitten se tuli ja näki(2007), ja meni kaikista ohi(2008). Ehkä pitkä kokemus ja tutkimustyö yhden kölin ajoilta on jopa auttanut Ferraria näkemään kölittömän ratkaisun uudenlaiset sovellutusmahdollisuudet, tai sitten ei. Mutta hyvä näin. Ehkä tämä pakottaa myös Mclarenin harkitsemaan hakeutumaan keulapoliittiseen murrostilaan.
Hitto kun sais jotain visuaalista noiden tueksi. Aihe kiinnostaa, mutta en hahmota tosta sinänsä hyvästä tekstistä mitään. Enkä itsekkään siis tiedä miten on muuttunu ja miten on McLada Vs Scuderia Fiat.

Menee jo noi erilaiset kölitkin sekasin. Kai pitää vaan googlettaa...
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ferrari ei käytä reikää Turkissa:

"Edellisessä osakilpailussa Espanjassa Ferrari käytti keula-aukolla varustettua uutuusnokkaa. Ferrari ajoi kisassa kaksoisvoiton. Ferrari-tallin johtajistoon kuuluva Luca Baldisserri sanoo keula-aukon toimivan vain tietynlaisilla radoilla.

- Uusi keula toimi erittäin hyvin, mutta käytämme sitä vain radoilla, joilla se tuo meille etua perinteiseen ratkaisuun verrattuna. Se on tehokas radoilla, joilla vaaditaan paljon tai melko paljon downforcea (autoa sen liikkuessa rataan painava voima). Turkissa ei tarvita niin paljon downforcea, sanoi Baldisserri.

Keula-aukko palaa Ferrari-autoon Monaco GP:ssä.

(MTV3)"

Toisin sanoen kyseisen konstruktion ilmanvastus kasvaa nopeimmilla radoilla liikaa suhteessa saavutettuun downforcen tasoon, eikö vain?

Olisin kyllä odottanut keulareiän olevan vielä Turkissa, mutta tarkemmin ajatellen, Turkki lienee Monza pois luettuna yksi nopeimmista radoista. Lisäksi Turkin radikaaleimmat hidastavat tekijät vaatinevat pikemminkin mekaanista- kuin aerodynaamista pitoa. Ja eritoten laadukasta kaasujalkaa.
 
Ylös