Olen varmaan jo tippunut kärryiltä kauan sitten, mutta eikös tässä keskustelussa pyritty tuolla Bernollilla nimenomaan todistamaan että siinä kapeimmassa kohdassa ilmamassan nopeus on korkeimmillaan? Toki pienestä reiästä pääsee virtaamaan vähemmän ilmaa, mutta ilmamassan nopeus on varmasti siinä millin halkaisijaltaan olevassa reiässä silti suurimmillaan. On täysin toissijaista kuinka paljon ko. reiästä ehtii virrata esimerkiksi minuutin aikana. Eli lähtökohtaisesti ilmamassan nopeus kiihtyy tilan pienentyessä ja hidastuu tilan laajentuessa.formulastara sanoi:Yritätkö nyt väittää, että poistopään reiän pienentyessä - eli putken kaventuessa - virtausvastus olisi pienempi, ja että samassa ajassa enemmän ilmaa pääsisi onnettoman kokoisesta reiästä virtaamaan. Nyt järki käteen. Tuota Bernolliperiaatetta ei kannata katsoa kuin piru raamattua tässä tapauksessa. Se ilmamäärä mikä sinne putkeen menee, ei tietenkään ole mikään vakio. Se on sen verran kuin se hole antaa periksi, ja se ei todellakaan kasva holen pienentyessä poistopäästään.
Paine on tietysti sitten hieman eri asia, siihen en uskalla ottaa tässä yhteydessä enää kantaa.
Tässä spekuloidaan mielestäni jo hieman kyseenalaisilla esimerkeillä ja oletuksilla. Onko meillä edes konkreettisia todisteita siitä että Ferrarin nokan "putken" päiden halkaisijat oikeasti eroavat toisistaan selkeästi?