Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Höpöhöpö. Ensimmäiset kolme kisaa tuskailtiin, kun ei löytynyt etupäähän pitoa ja saatu autoa sopivaan balanssiin.

Neljänteen kisaan muutettiin muistaakseni eturipustukset tai jotai, jolloin lähti kulkemaan.
Muutoksia tehtiin, näin itsekin muistan, mutta olihan tuo täysin eri juttu joka tapauksessa verrattuna nykyiseen Ferrarin menoon. Australiassa molemmat (Kimi ja Montoya) sähelsivät urakalla sekä aika-ajoissa että kisassa ja Malesiassa Kimiltä petti rengas kärkivauhdista. Nopein kierros tuli kuitenkin.
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Pohdin tässä iltasella Ferrarin tämän kauden auton kehitystyötä ja sen suuntaa... Eikös viime kaudella ollut tilanne, että kun autoa kehitettiin, se oli Ferrarilla helpompaa kehittää Massan kuin Kimin ajotyylille?.
Eli Toistuuko sama kenties tällä kaudella?. Että Massalle Ferrari sopiikin aika hyvin käteen esim. Barcelonasta lähtien, ja Kimi rupee valittamaan kun renkaat ei lämpene aika-ajoissa... :doubtful:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Pohdin tässä iltasella Ferrarin tämän kauden auton kehitystyötä ja sen suuntaa... Eikös viime kaudella ollut tilanne, että kun autoa kehitettiin, se oli Ferrarilla helpompaa kehittää Massan kuin Kimin ajotyylille?.
Eli Toistuuko sama kenties tällä kaudella?. Että Massalle Ferrari sopiikin aika hyvin käteen esim. Barcelonasta lähtien, ja Kimi rupee valittamaan kun renkaat ei lämpene aika-ajoissa... :doubtful:
Enpä tiedä onko tuo "helpompi" se oikea sana. Saattoi olla että Ferrarin ykkösprioriteetti oli merkkimestaruus (ja kuljettajien mestaruuden oletettiin tulevan sivutuotteena). Viime kauden alussa Massalla oli auton käyttäytymisen kanssa enemmän ongelmia kuin Kimillä, joten kehityksessä mentiin joko tietoisesti tai tiedostamatta enemmän Massan toiveiden suuntaan. Tai sitten pyrittiin kuuntelemaan kumpaakin kuskia mutta kehitystyön tulokset eivät vaan toimineet odotetusti Kimillä, Massalla ne sen sijaan toimivat varsin hyvin.


KERS pienentää Ferrarin bensatankkia

MTV3.fi sanoi:
KERS pienentää Ferrarin bensatankkia
06.04.2009 19:11

Ferrari on joutunut pienentämään tämänvuotisen F1-autonsa bensatankkia jarrutusenergiaa kierrättävän KERS-laitteen takia. Asiasta kerrotaan F1-sarjan virallisilla nettisivuilla.

- KERS-järjestelmän suuret akut on pakattu hiilikuitulaatikkoon, joka sijaitsee F60-auton rungon alapuolisessa ontelossa. Sen sijainti tarkoittaa merkittävästi pienempää bensatankkia kuin mitä olisi muuten mahdollista, F1:n viralliset nettisivut kertoivat Ferrari-autosta.

Kun KERS-laatikko sijaitsee rungon alla, on bensatankki pitänyt sijoittaa korkeammalle.

- Polttoaine sijaitsee korkeammalla rungon sisällä, nostaen näin painopistettä, F1.comissa kerrotaan.

Kimi Räikkösen autossa riitti KERS-ongelmia Malesiassa sekä perjantain harjoituksissa että sunnuntain kisassa.

(MTV3)
Tuon mukaan ne KERS:n akut eivät olisi siellä kuljettajien jalkojen alla vaan nimenomaan kuljettajan takana. Malesian harjoitusten tulipalossa siis ilmeisesti vain laukesi se ohjaamon sammutusjärjestelmä, mutta mikä sen sitten laukaisi ja miksi?

Mitenköhän lienee tuon painopisteen kanssa. :doubtful: Painoa on auton rungon suhteen enemmän ylempänä, mutta mahtaakohan litium-akku painaa kuitenkin enemmän kuin saman tilavuuden vievä kisabensamäärä? Silloinhan painopiste pysyy alempana vaikka polttoaineen tuomaa painoa olisi myös ylempänä?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
KERS pienentää Ferrarin bensatankkia

Tuon mukaan ne KERS:n akut eivät olisi siellä kuljettajien jalkojen alla vaan nimenomaan kuljettajan takana. Malesian harjoitusten tulipalossa siis ilmeisesti vain laukesi se ohjaamon sammutusjärjestelmä, mutta mikä sen sitten laukaisi ja miksi?
Kyllä ne akut siitä laukesi ja katsi myös mitä leiaili auton takana...

Vertaa siihen vaahtoon mitä ruiskutettiin ohjaamoon tilanteen jälkeen...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Enpä tiedä onko tuo "helpompi" se oikea sana. Saattoi olla että Ferrarin ykkösprioriteetti oli merkkimestaruus (ja kuljettajien mestaruuden oletettiin tulevan sivutuotteena). Viime kauden alussa Massalla oli auton käyttäytymisen kanssa enemmän ongelmia kuin Kimillä, joten kehityksessä mentiin joko tietoisesti tai tiedostamatta enemmän Massan toiveiden suuntaan. Tai sitten pyrittiin kuuntelemaan kumpaakin kuskia mutta kehitystyön tulokset eivät vaan toimineet odotetusti Kimillä, Massalla ne sen sijaan toimivat varsin hyvin.
Jos auto on Kimille sopiva, Massa pyörähtelee ja on hidas. Jos auto on Massalle sopiva, Kimikin pystyy ajamaan sillä suht lujaa. Merkkimestaruus tuli tuolla linjalla. Toisaalta jos Kimi yrittää ajaa isoa kovaa tuolla autolla, auto karkaa seinään. Jurnuttele siinä sitten tylsästi kun et muuta voi.
 

dzeidzei

Well-known member
Liittynyt
3.8.1999
Viestit
1574
Pohdin tässä iltasella Ferrarin tämän kauden auton kehitystyötä ja sen suuntaa... Eikös viime kaudella ollut tilanne, että kun autoa kehitettiin, se oli Ferrarilla helpompaa kehittää Massan kuin Kimin ajotyylille?.
Eli Toistuuko sama kenties tällä kaudella?. Että Massalle Ferrari sopiikin aika hyvin käteen esim. Barcelonasta lähtien, ja Kimi rupee valittamaan kun renkaat ei lämpene aika-ajoissa... :doubtful:
Sama todennäköisesti toistuu tällä kaudella. Osaltaan jo siksi, että lähes kaikki Ferrari-tallin työntekijät ovat Massan kannattajia. Myös Schumacher on huhujen mukaan varsinainen Massa-Fani: Hän yöpyy Felipe Massa-aiheisessa pussilakanasetissä. Myös Malesian kilpailun rengastaktiikat tukevat ajatusta, että Kimille ei haluta piste-etumatkaa Massaan nähden.

Ah, huomasin harmikseni, että ihqboxissasi ei ole enää Hamiltonin nimeä! Ethän nyt hylkää häntä, F1-maailma tarvitsee hänen kaltaisiaan miehiä. Onko uusi suosikki sitten Button vai kenties kuitenkin Massa, sen kai näyttää tallien voimasuhteiden kehitys kauden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Ja mihin onkaan hävinnyt valehtelija-Hamilton sun allekirjoituksesta? Laita nyt se Button siihen tilalle! Helppo olla aina voittajan puolella? Tosifani kannattaa kyllä suosikkiaan, vaikka sillä menisi huonostikin.
Savu nousee korvista :eek:
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Kyllä ne akut siitä laukesi ja katsi myös mitä leiaili auton takana...

Vertaa siihen vaahtoon mitä ruiskutettiin ohjaamoon tilanteen jälkeen...
No ei sitä kannata kyllä mihinkään vaahtoon verrata :confused:

Ei niissä autojen sammutusjärjestelmissä käytetä vaahtoa, vaan kaasua (luultavasti Halonia), joka juurikin näyttää tuolta päästessään vapaaksi. Niillä jotka tuli "sammuttamaan" varikolla taisi olla hiilidioksidisammuttimet käsissä.. eikä niissäkään ole vaahtoa. Se että koko autosta näytti tulevan sitä savua voi johtua juurikin tuosta sammutusjärjestelmästä joka varmaankin on myös tarkoitettu sammuttamaan moottoritila.

Mahdotonta siis sanoa laukesko akut vai pelkästään sammutusjärjestelmä vai laukesko eka akut ja sitten kuten kuuluukin se sammutusjärjestelmä. Yllättäen ferraria ei kiinnostanut kertoa suurelle yleisölle taas koko stooria. :p
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
No ei sitä kannata kyllä mihinkään vaahtoon verrata :confused:

Ei niissä autojen sammutusjärjestelmissä käytetä vaahtoa, vaan kaasua (luultavasti Halonia), joka juurikin näyttää tuolta päästessään vapaaksi. Niillä jotka tuli "sammuttamaan" varikolla taisi olla hiilidioksidisammuttimet käsissä.. eikä niissäkään ole vaahtoa. Se että koko autosta näytti tulevan sitä savua voi johtua juurikin tuosta sammutusjärjestelmästä joka varmaankin on myös tarkoitettu sammuttamaan moottoritila.

Mahdotonta siis sanoa laukesko akut vai pelkästään sammutusjärjestelmä vai laukesko eka akut ja sitten kuten kuuluukin se sammutusjärjestelmä. Yllättäen ferraria ei kiinnostanut kertoa suurelle yleisölle taas koko stooria. :p
Ihan saa uskoa mihin itse haluaa mutta Kimin haalarista olisi pitänyt näkyä jos sammutusjärjestelmä olisi lauennut ohjaamoon... KERS laukesi siinä autossa vain kolmesti viikonlopun aikana...

Halon on ollut kiellettynä vuosikaudet pahimpana ilmakehän tuhoajana ja noisa käytetäänkin useita erilaisia FIA:n hyväksymiä seoksia riippuen valmistajasta.

Siinä tulipalo... käsillä huidottavat savut ei auta...
Kuskilla on tuollaisessa tilanteessa ilman apua muutama kymmenen sekuntia elinaikaa vaikka happea syytettäisiin kypärään.

http://www.youtube.com/watch?v=eNPPaM1jhMY
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ihan saa uskoa mihin itse haluaa mutta Kimin haalarista olisi pitänyt näkyä jos sammutusjärjestelmä olisi lauennut ohjaamoon... KERS laukesi siinä autossa vain kolmesti viikonlopun aikana...

Halon on ollut kiellettynä vuosikaudet pahimpana ilmakehän tuhoajana ja noisa käytetäänkin useita erilaisia FIA:n hyväksymiä seoksia riippuen valmistajasta.

Siinä tulipalo... käsillä huidottavat savut ei auta...
Kuskilla on tuollaisessa tilanteessa ilman apua muutama kymmenen sekuntia elinaikaa vaikka happea syytettäisiin kypärään.

http://www.youtube.com/watch?v=eNPPaM1jhMY
Miten se olisi näkynyt Kimin haalarista? Ja mikä siellä ohjaamossa sitten savutti, jos ei sammutusjärjestelmä? Luulisi että KERS:n akkujen palamisesta syntyvä savu tulee ulos jostain moottorikatteen aukoista eikä kuljettajan etupuolelta, kun akut on sijoitettu sinne polttoainetankin läheisyyteen.

Miten tuo bensapalo tähän liittyy? :doubtful:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ihan saa uskoa mihin itse haluaa mutta Kimin haalarista olisi pitänyt näkyä jos sammutusjärjestelmä olisi lauennut ohjaamoon... KERS laukesi siinä autossa vain kolmesti viikonlopun aikana...

Halon on ollut kiellettynä vuosikaudet pahimpana ilmakehän tuhoajana ja noisa käytetäänkin useita erilaisia FIA:n hyväksymiä seoksia riippuen valmistajasta.

Siinä tulipalo... käsillä huidottavat savut ei auta...
Kuskilla on tuollaisessa tilanteessa ilman apua muutama kymmenen sekuntia elinaikaa vaikka happea syytettäisiin kypärään.

http://www.youtube.com/watch?v=eNPPaM1jhMY
Ainakin FEV:llä on FIA:n hyväksymiä sammuttimia jotka toimivat kaasulla eivätkä jätä jälkiä. FEV ainakin itse sanoo että F1 kärkitallit käyttävät heidän tuotteitaan.

Vaahtohan on aika huono vaihtoehto, koska se sotkee joka paikan ja voi vahingoittaa elektroniikkaa. Toisaalta muistelen että Sauberissa ja Toyotassa on tainut joskus vaahtosammutin laueta ohjaamoon. Ilmeisesti toi FEV:n kaasujärjestelmä on jopa paljon tehokkaampi kuin vaahto.

Kyllähän Niki Laudakin selvisi vaikka oli aika pitkään ohjaamossa ja silloin ainakin turvavarusteet olivat paljon heikommat.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mikä tässä on pointti? Ferrarilla ei ole KERS ongelmaa vai Ferrarilla on sammutinongelma....

KERS akku meni harjoitusten lopussa. Samoin laite hajosi kisassa.

Nuo sammuttimet eivät edes moiseen reagoi ellei manuaalisesti kuski tai ulkopuolinen kytke päälle.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mikä tässä on pointti? Ferrarilla ei ole KERS ongelmaa vai Ferrarilla on sammutinongelma....

KERS akku meni harjoitusten lopussa. Samoin laite hajosi kisassa.

Nuo sammuttimet eivät edes moiseen reagoi ellei manuaalisesti kuski tai ulkopuolinen kytke päälle.
Pointti oli vaan se että ei välttämättä näy kimin haalareista jos sammutin laukeaa ja että ei se kuljettaja ihan kymmenessä sekunnissa sinne autoonsa kuole. Kantaa en ottanut siihen että hajosiko autosta kers vai laukesiko sammutin...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Pointti oli vaan se että ei välttämättä näy kimin haalareista jos sammutin laukeaa ja että ei se kuljettaja ihan kymmenessä sekunnissa sinne autoonsa kuole. Kantaa en ottanut siihen että hajosiko autosta kers vai laukesiko sammutin...
Kyllä sen näkee jos se sammutin laukee oli kaasut tai AFFF Foumit.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Onko muuten kenelläkään linkkiä videoon, missä Kimin Kers käryää vapaissa harjoituksissa?
Tuli juuri siksi hetkeksi nukahdettua. :)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tiistaina tulee 'kers-päätös'.

Jos se on hyväksyvä, niin tuoko Ferrari jonkun hätäratkaisun jo Kiinan? Näin olin ymmärtänyt McLarenin tekevän. Toki heillä on ollut paniikkinappi jo pohjassa heti ensitesteistä lähtien. Ferrarillehan läsähti märkä rätti naamalle vasta Albert Parkissa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Miltä haalari olisi näyttänyt sammutuskaasukosketuksen jälkeen? Miltä kaasusammuttimen laukeaminen olisi näyttänyt?
Niinpä varsinkin kun valmistajat sanovat ettei niistä jää mitään.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tiistaina tulee 'kers-päätös'.

Jos se on hyväksyvä, niin tuoko Ferrari jonkun hätäratkaisun jo Kiinan? Näin olin ymmärtänyt McLarenin tekevän. Toki heillä on ollut paniikkinappi jo pohjassa heti ensitesteistä lähtien. Ferrarillehan läsähti märkä rätti naamalle vasta Albert Parkissa.
Kyllä sielläkin on "säästöohjelma" päällä ja kehitetään uutta runkoa. Ferrarin ongelma on se että jos haluavat hyödyn tosta diffusta koko auto pitää muuttaa...

Mäkillä tosiaan sanoivat julkisesti ennen kauden alkua että kehittävät uuden auton koska pitävät näitä diffuusereita laillisina.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös