Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Meinaat että Kubica on rattimiehiä?:doubtful:
Onhan se, mutta kävi Kubicalla tuurikin, kun käytti pehmeän seoksen alussa ja sai turva-auton ansiosta menettämänsä ajan takaisin. Sama olisi koskenut Ferrariakin ilman Massan murheita ja Kimin virhettä - Massa muuten ajoi Kubicaa paremmin oman avausstinttinsä.

Lähinnä tarkoitin, että se optimirenkailla nopein auto, ei välttämättä ole nopein auto enää kun alla on liian pehmeät tai kovat renkaat.
Voi toki olla noinkin. Ferraria jos miettii, niin nykyisen rengassäännön voisi kuvitella jopa suosivan sitä - talli saa aika-ajoihin käyttöönsä varsin pehmeän seoksen, mikä auttaa selvästi lämpenemisongelmiin, ja kisassa renkaiden kulutuksen pitäisi olla muita talleja paremmin kontrollissa.
 
Viimeksi muokattu:

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
...
Tuntuu ettei esim. ferrarilla kannata yrittää muuta taktiikkaa kuin pehmeät-kovat-kovat, ...
Ei ole olemassa vain yhtä toimivaa taktiikkaa. Ja jollain radalla ne kovat renkaat saattavat olla liian kovat, eli eivät lämpiä tarpeeksi ja pito puuttuu.
Varmin taktiikka on kai lähteä liikkeelle sillä paremmin toimivalla renkaalla, oli se nyt sitten kumpi hyvänsä. Sen jälkeen voi kisan kulun mukaan valita että missä vaiheessa ja kuinka pitkäksi ajaksi otetaan alle ne huonommat renkaat. Ja koko taktiikkaan pitäisi vaikuttaa myös muiden tekemiset eikä vain oman tallin suunnitelma, eli onko ruuhkia radalla, saako revittyä kaulaa, SC jutut, jne. tietenkään säätä unohtamatta. = Helppo homma :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onhan se, mutta kävi Kubicalla tuurikin, kun käytti pehmeän seoksen alussa ja sai turva-auton ansiosta menettämänsä ajan takaisin. Sama olisi koskenut Ferrariakin ilman Massan murheita ja Kimin virhettä - Massa muuten ajoi Kubicaa paremmin oman avausstinttinsä.
Jos rengaskulutus säilyy samanlaisena, on paras taktiikka ajaa aika-ajo kevyellä ja käyttää pehmeät ekalla stintillä. Turva-auto saattaa vieläpä vaan parantaa taktiikan tehoa.

Ehkä sitten jos auto on ylivoimainen ja pääsee kärjestä starttaamaan, on kuitenkin enemmän halua ottaa kovat aluksi ja vetää eroa taakse? Miinuksena joutuu ajamaan aika-ajon painavammalla ettei vikasta vedosta tule liian pitkä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei ole olemassa vain yhtä toimivaa taktiikkaa. Ja jollain radalla ne kovat renkaat saattavat olla liian kovat, eli eivät lämpiä tarpeeksi ja pito puuttuu.
Varmin taktiikka on kai lähteä liikkeelle sillä paremmin toimivalla renkaalla, oli se nyt sitten kumpi hyvänsä. Sen jälkeen voi kisan kulun mukaan valita että missä vaiheessa ja kuinka pitkäksi ajaksi otetaan alle ne huonommat renkaat. Ja koko taktiikkaan pitäisi vaikuttaa myös muiden tekemiset eikä vain oman tallin suunnitelma, eli onko ruuhkia radalla, saako revittyä kaulaa, SC jutut, jne. tietenkään säätä unohtamatta. = Helppo homma :)
Niin, ja jos lähtee takajoukoista, niin kannattaakin ehkä lähteä pehmeillä ja ohittaa mahdollisimman monta, kun autot ovat vielä kasassa.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Pakostakin tulee mieleen, että diffuusorin lisäksi Ferrari on Brawnia jäljessä esim. etusiiven osalta. Päälevy ratkaisu on hirveän yksinkertainen ja siivessä vain kaksi elementtiä, kuin joillain se on jaettu kolmeen tai neljään osaan.

Niin simppeli se on, että pakostakin herää ajatus, ettei voi olla yhtä optimoitu tai pitkälle viety, kuin joillain, esim. Brawnilla.

No, auto on kokonaisuus ja etusiipi vain yksi osa sitä. Pahoittelen tätä mutuilua. Kiitos ja anteeksi!
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Rengassekoilusta ei puutu muutakuin kaavailtu renkaanlämmittimen kielto.
Kun kylmät (yli)kovat renkaat olisi napsautettu kuskeille niin olisi saatu kunnon sirkusta useamman kierroksen ajan.
Kunnon combo kun pehmeät sulaa alle ja kovilla renkailla menisi sen 5-10 kierrosta että ne saa toimimaan.:p
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kunnon combo kun pehmeät sulaa alle ja kovilla renkailla menisi sen 5-10 kierrosta että ne saa toimimaan.:p
Pehmeät Sutililla ja kovat samaan aikaan vaihdettuina Buttonilla. Sutil vetää 5 kierroksessa sellaisen 30 sekunnin edun. ;)
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
En tiedä meneekö jo OT:ksi, mutta Malesiaan tuleva kovempi seos on "pehmennetty" tallien toiveesta ja talvitestien kokemusten jälkeen. Toivottavasti se nyt lämpiää paremmin.

Bridgestone predicts soft tyre challenges

By Pablo Elizalde Tuesday, March 31st 2009, 09:38 GMT


Formula 1 tyres supplier Bridgestone is expecting teams to face another big challenge with the use of the softer compound at the Malaysian Grand Prix.

Teams struggled with the softer tyres during the Australian Grand Prix last weekend, with graining causing drivers to have serious issues after a few laps.

For the first time, Bridgestone will take a soft compound to Sepang for this weekend's Malaysian Grand Prix, and the company is expecting similar issues.

"The hard compound we have in Malaysia is a development from the hard compound that teams used in pre-season testing," said Hirohide Hamashima, Bridgestone's Director of Motorsport Tyre Development.

"It has been modified to be softer than before, in response to feedback from the teams, however it is not a very big change and I am confident that it will be suitable.

"Management of the soft compound is likely to be the biggest challenge of the weekend, as we have not previously brought a soft tyre to Sepang."
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tiedä meneekö jo OT:ksi, mutta Malesiaan tuleva kovempi seos on "pehmennetty" tallien toiveesta ja talvitestien kokemusten jälkeen. Toivottavasti se nyt lämpiää paremmin.
Pehmennetty talvitesteistä ja aiemmista vuosista siis.

Sinänsä outoa, että Sepangiin piti Australian tapaan tuoda superpehmeä ja keskikova. Mutta tuossa puhutaan pehmeästä ja kovasta.

Lisäksi outoa, että odotetaan pehmeiden renkaiden aiheuttavan ongelmia, ja sitten tuodaan entistä pehmeämmät renkaat. :dunno: Hazardia luvassa, ilmeisesti, tuli sadetta tai ei.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei nyt liity topikkiin Ferrari F60:stä mitenkään, mutta aika helvetin huonoa mainosta tämä on mielestäni BRIDGESTONELLE.:thumbfh:
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Ei nyt liity topikkiin Ferrari F60:stä mitenkään, mutta aika helvetin huonoa mainosta tämä on mielestäni BRIDGESTONELLE.:thumbfh:
no niin on! en tajua miten bridgestonen hemmot voi alistua tommoseen pyyntöön FIA:lta toimittaa "vääriä" renkaita kisoihin.. ei oo yhtiön eikä lajin mukaista toimintaa :nope:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Pehmennetty talvitesteistä ja aiemmista vuosista siis.

Sinänsä outoa, että Sepangiin piti Australian tapaan tuoda superpehmeä ja keskikova. Mutta tuossa puhutaan pehmeästä ja kovasta.

Lisäksi outoa, että odotetaan pehmeiden renkaiden aiheuttavan ongelmia, ja sitten tuodaan entistä pehmeämmät renkaat. :dunno: Hazardia luvassa, ilmeisesti, tuli sadetta tai ei.
Kovat renkaathan eivät ole lämmenneet tarpeeksi. Siksi niiden pehmentäminen. Olenko nähnyt aivan väärin listoja, kun mun mielestä tänne oli alun perinkin tulossa pehmeä ja kova?

Lienee taas pehmeämmän seoksen kanssa ongelmia, jos niitä ole aiemmin täällä käytetty, ja aerot on mitä on... Pehmennetty kova voisi taasen olla varsin optimaalinen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei nyt liity topikkiin Ferrari F60:stä mitenkään, mutta aika helvetin huonoa mainosta tämä on mielestäni BRIDGESTONELLE.:thumbfh:
No mun mielestä se ainakin on hyvä että renkaiden säästely on arvossaan kilpa-ajamisessa, eikä voi vaan tykittää sata lasissa. Australiassa tuo kyllä meni vähän överiksi. Enemmän ärsyttää tuo kun joutuvat ajamaan kahdella aivan erilaisella renkaalla kisassa. Olis parempi että nuo ominaisuus erot olis autojen välilä kisan alusta loppuun, eikä niin että yksi stintti yhdellä toinen toisella :thumbfh:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Lisätään tähän F60:n heikkoudeksi se että takana tulevan on helppo seurata ja ohittaa.

Ainakin Glock väittää näin. (en tiedä sitten miltä kierrokselta väite on sillä ehkä pehmeät renkaat oli Ferkuilla loppu siinävaiheessa?)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
no niin on! en tajua miten bridgestonen hemmot voi alistua tommoseen pyyntöön FIA:lta toimittaa "vääriä" renkaita kisoihin.. ei oo yhtiön eikä lajin mukaista toimintaa :nope:
Kyllä kai katsojien mielikuva tuotteesta heikkenee, jos ne murenevat alle etteivät kestä montaakaan kierrosta tahi sitten ovat liukkaat kuin Jacquesin sisäreidet.:thumbfh:

Olkoonkin että puhutaan täysin eri gummeista siviililiikenteen kanssa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olenko nähnyt aivan väärin listoja, kun mun mielestä tänne oli alun perinkin tulossa pehmeä ja kova?
Et ole, vaan ilmeisesti minä. Muistelin vain aikaisemmin kirjoittaneeni tänne, että kaksi ensimmäistä ajetaan pehmeämmällä seosparilla (ja että se perustui johonkin lähteeseen). Mutta nyt kun tarkistin, niin f1.comista löytyy tällainen:

Bridgestone tyre allocations for 2009’s opening races:
Australia - super soft, medium
Malaysia - soft, hard
China - super soft, medium
Bahrain - super soft, medium
Spain - soft, hard

http://www.formula1.com/news/headlines/2009/2/8961.html
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös