Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minusta kyllä ennen ensimmäistä turva-autoa Button oli aika lailla horisontissa, jos Vettel toisella sijalla oli jäänyt noin 30s molemmat oli käynyt varikolla.
Vaan ei ollut. Button syöksyi varikolle heti Nakajiman kolarin jälkeen, ennen kuin turva-auto tuli radalle. Todellinen ero ennen Vettelin varikollemenoa oli 4,1 sekuntia.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niinpä.

Testausrajoitus on mielestäni omiaan vähentämään sijoitusten vaihtelua, koska entiseen tapaan auton kehittämiseen ei ole mahdollisuuksia.

Samaten pistelaskujärjestelyn pysyminen ennallaan pitää karkuun päässeen tallin kiinniottamisen entisenlaisen hankalana.

Rengasasia tuo sattuman kautta eli lievästi karrikoiden arvotut edut eri talleille - niin epätasalaatuisia japsikumit ovat ja jopa ajamiseen kelpaamattomat ( kukapa tilaisi 5 kierroksen renkaita )

Kahdet sallitut säännöt ( Kers ja ilman ) on omiaan tekemään keinotekoiset kahdet sarjat sarjan sisälle.

Samaa kahtiajakoa tekee diffuuserisääntöjen tulkinnanvaraisuus. Joka edelleen puolittaa edellä mainitut kaksi sarjaa.

Etusiipien normit tekivät kuten ulkoinen kuva antoi olettaa - autoista ohitustilanteissa erittäin haavoittuvia. Ohitysyritys - hieman huonompi sellainen ja keulan vaihto.

Summa summarun sanoisin, että kortteja jaettiin FIAn tapaan hieman niin pakan alta kuin päältäkin. Ja vaihtamiseen ei paljoakaan ole mahdolisuuksia. Samalla pelitaitojen merkitys vähentyi mutta kolikkoautomaatin arpomat sattumat nousivat yhä suurempaan merkitykseen. Kyllä minun mielestäni mentiin arvokkaan pokeriturnauksen sijasta marketin aulaan näppäilemaan automaatista arvottuja digitaalisia kortteja. Jotenkin siis se maku, että kuskien ajotaidot tai moottorin tehot ja auton ajettavuus jäi taka-alle ja tivolitouhut nostettiiin päällimmäiseksi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13798
Vaan ei ollut. Button syöksyi varikolle heti Nakajiman kolarin jälkeen, ennen kuin turva-auto tuli radalle. Todellinen ero ennen Vettelin varikollemenoa oli 4,1 sekuntia.
Samaa mieltä, Vettel oli koko ajan näköetäisyydellä. Newey on suunnitellut erittäin hyvän auton ilman kiisteltyä diffuusoria.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Vaan ei ollut. Button syöksyi varikolle heti Nakajiman kolarin jälkeen, ennen kuin turva-auto tuli radalle. Todellinen ero ennen Vettelin varikollemenoa oli 4,1 sekuntia.
Vettel mokas varikkokäynnillä tankkauslaite ei menny kunnolla paikalleen.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Oonko mä väärässä topicissa kun heitän tänne ferrari juttua:dunno:?

Niin tuossa tosiaan ferrari meinas että kerssi ois tuhonnu renkaat, verraten esim kubican kierroksiin..taitaa olla niin että kers tuhoaa verrarin alkukauden..niin ja menee ainakin epsanjaan asti että saavat diffun kuntoon. ei tää nyt hyvältä näytä pojat.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Niin tuossa tosiaan ferrari meinas että kerssi ois tuhonnu renkaat, verraten esim kubican kierroksiin..taitaa olla niin että kers tuhoaa verrarin alkukauden..niin ja menee ainakin epsanjaan asti että saavat diffun kuntoon. ei tää nyt hyvältä näytä pojat.
Ei mitään hätää, jos ei jätetä ottamatta niitä otettavissa olevia pisteitä kuten räkän 2. sija melbournessa. Jos ferrari pystyy vaan minimoimaan tappiot epsanjaan mennessä niin mitä tahansa voi sattua kesällä ja loppukaudesta :thumbup:
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Toi on kyllä totta. Nyt ei onneksi ole aika-ajolla enää niin paljon merkitystä koska niitä ohituksia pystyy suorittamaan JOPA radalla:wink:

Saa nähdä mitä ne on nyt viikonlopuksi keksineet, tai voihan se olla että lehdet on hieman värittän juttua. Heh, Filippo olllu hiilenä, kai se on tajun että on kimiä hitaampi ja ajatteli että jos päihittäis sen ekassa kisassa..no Filipolla palaa hihat ennen espanjaa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Minä uskon, että nyt ollaan tekemässä hieman turhan radikaaleja johtopäätöksiä avauskisan jälkeen. Testeissä Ferrari oli aivan BMW:n tasolla- joka siis oli kisassa välillä nopein - ja Red Bull ei ollut pitkissä vedoissa kummankaan, Bemarin tai Ferrarin tasolla.

Eiköhän tässä palauduta suhteellisen nopeasti testien voimasuhteisiin, ja kun kunnon diffuusorit saadaan kaikille, niin hyvältä näyttää pojat. :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vettel mokas varikkokäynnillä tankkauslaite ei menny kunnolla paikalleen.
Saattaa olla, en muista, mutta silti Vettelin varikkokäynti oli 2 sekuntia Buttonin vastaavaa nopeampi (Buttonhan tankattiin piripintaan). ;)
ice sanoi:
Niin tuossa tosiaan ferrari meinas että kerssi ois tuhonnu renkaat,
Jos noin on, niin huonosti ovat testanneet, vaikka ovat testanneet KERSin kanssa aika paljon.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minä uskon, että nyt ollaan tekemässä hieman turhan radikaaleja johtopäätöksiä avauskisan jälkeen. Testeissä Ferrari oli aivan BMW:n tasolla- joka siis oli kisassa välillä nopein - ja Red Bull ei ollut pitkissä vedoissa kummankaan, Bemarin tai Ferrarin tasolla.

Eiköhän tässä palauduta suhteellisen nopeasti testien voimasuhteisiin, ja kun kunnon diffuusorit saadaan kaikille, niin hyvältä näyttää pojat. :thumbup:
Olihan Ferrari australiassakin ollut aikalailla Sauberin tasolla... ihan samoista sijoista ajavat. Red Bullin ja Williamsin vauhti oli itselleni yllätys. Williamsi tyypillisesti pärjää katuradoilla, vähän epäilyttää riittääkö vauhti ihan niin hyvin malesiassa. Toyotaakaan ei sovi unohtaa. Ahdasta tulee olemaan top kympissä Brawnin takana. Pakka on niin tiivis että aika-ajon merkitys korostuu.

Brawniin onkin jo matkaa. Brawn pääsee äkkiä karkuun kun muut joutuvat jakamaan loput pistesijat keskenään kisasta toiseen.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jos noin on, niin huonosti ovat testanneet, vaikka ovat testanneet KERSin kanssa aika paljon.
Testeissähän tuollaista kulumista ei tapahtunut. Kyseessä lienee - kuten Ferrariltakin on kuulunut - Melbournen radan erikoinen luonne sekä renkaita eri tavoin(kuin moottoriradat) kuluttava tarmac-pinnoite.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Olihan Ferrari australiassakin ollut aikalailla Sauberin tasolla... ihan samoista sijoista ajavat. Red Bullin ja Williamsin vauhti oli itselleni yllätys. Williamsi tyypillisesti pärjää katuradoilla, vähän epäilyttää riittääkö vauhti ihan niin hyvin malesiassa. Toyotaakaan ei sovi unohtaa. Ahdasta tulee olemaan top kympissä Brawnin takana. Pakka on niin tiivis että aika-ajon merkitys korostuu.

Brawniin onkin jo matkaa. Brawn pääsee äkkiä karkuun kun muut joutuvat jakamaan loput pistesijat keskenään kisasta toiseen.
Minusta on varsin selvää, ettei Williamsin ominaisuudet riitä Malesiaan ja vastaaviin siinä missä Melbourneen ja vastaaviin. Tähän täytyy kyllä laittaa pienoinen diffuusorivaraus. Nimittäin kauhuskenaariona on, että superdiffuusoreiden todellinen potentiaali tulee vasta nopeilla radoilla esiin...:eek:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Testeissähän tuollaista kulumista ei tapahtunut. Kyseessä lienee - kuten Ferrariltakin on kuulunut - Melbournen radan erikoinen luonne sekä renkaita eri tavoin(kuin moottoriradat) kuluttava tarmac-pinnoite.
Se tarmac-pinnoite on suomeksi asvaltti.:eek:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Testeissähän tuollaista kulumista ei tapahtunut. Kyseessä lienee - kuten Ferrariltakin on kuulunut - Melbournen radan erikoinen luonne sekä renkaita eri tavoin(kuin moottoriradat) kuluttava tarmac-pinnoite.
Enämpi kyse on siitä, että nyt tuodut renkaat eivät sovi lainkaan tuolle radalle. Pehmeä olisi ollut se optimirengas tuonne, ja sinne tuotiin superpehmeä ja keskikova.

Testeissähän ei näin ole tehty. Eli ainakin yks seos on niissä toiminut hyvin. Siitä voidaankin jo kyseenalaistaa koko testisession ja -kauden, kun kisat ajetaan sitten joko liian kovilla ja/tai pehmeillä renkailla. Ja testiaikoja on turha fundeerata kun renkaiden välinen ero on yhdellä kierroksella lähes 2 sekuntia. Eli huonollakin autolla on ajettu hyviä aikoja, jos vaan on ollut oikeat renkaat alla. Ja hyvällä autolla ei päästä 'mihkään' jos on ollut 'väärät' renkaat alla.

Eli ratkaisevaksi asiaksi nouseekin se, mikä noista autoista toimii kahdella renkaalla hyvin tai edes kelvollisesti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eli ratkaisevaksi asiaksi nouseekin se, mikä noista autoista toimii kahdella renkaalla hyvin tai edes kelvollisesti.
Pakko nyt lisätä sekin, ettei tuokaan ole pelkästään autoista kiinni. Kuskin kyky mukauttaa ajotyyliään renkaiden mukaan samoin kuin toiminta insinöörien kanssa on aiempaa merkittävämmässä osassa.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Toimiko kenelläkään muulla kuin brawnilla/buttonilla siedettävästi nuo pehmeät kumit?
Tuntuu ettei esim. ferrarilla kannata yrittää muuta taktiikkaa kuin pehmeät-kovat-kovat, heti kun räkä sai kovat alle niin ihan ok kierroksia pidemmän aikaa, mutta enhän mä mistään tiedä mitään, sellainen kutina vain :D
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Minusta on varsin selvää, ettei Williamsin ominaisuudet riitä Malesiaan ja vastaaviin siinä missä Melbourneen ja vastaaviin. Tähän täytyy kyllä laittaa pienoinen diffuusorivaraus. Nimittäin kauhuskenaariona on, että superdiffuusoreiden todellinen potentiaali tulee vasta nopeilla radoilla esiin...:eek:
Malesiassa juuri on erittäin paljon hyvää aerodynamiikkaa vaativia nopeita mutkia, joten minä epäilen myös tuota.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Pakko nyt lisätä sekin, ettei tuokaan ole pelkästään autoista kiinni. Kuskin kyky mukauttaa ajotyyliään renkaiden mukaan samoin kuin toiminta insinöörien kanssa on aiempaa merkittävämmässä osassa.
Meinaat että Kubica on rattimiehiä?:doubtful:

Lähinnä tarkoitin, että se optimirenkailla nopein auto, ei välttämättä ole nopein auto enää kun alla on liian pehmeät tai kovat renkaat.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Taitaa tuo KERS syödä nimenomaan ne superpehmeät renkaan ajokelvottomiksi jo muutamassa kierroksessa. Muuten kyllä tykkään tuosta bridgestonen rengaspolitiikasta, jossa annetaan talleille ja kuskeille päänvaivaa taktiikan, säätöjen ja ajotyylin suhteen. Keinotekoista tai ei, niin kisoista tulee mielenkiintoisempia ja monivaiheisempia kun seoksilla on niin suuri ero. Melbourne tosiaan on ratana sen verran erikoinen, ettei vielä kannata vetää sen suurempia johtopäätöksia suuntaan tai toiseen. Malesiassa nähdään todennäköisesti selvemmin eri tallien voimasuhteet ja tuo rengastilanne.
 

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Ferrarin vauhti ei toistaiseksi aiheuta suurempaa huolta. Kimi ainakin pystyi ajamaan nopeita kierroksia ja viimeinen kiri pehmeillä ajavia kärkikuskeja vastaan jäi näkemättä. Massalla taas oli menossa jokin erikoinen taktinen kuvio, tai sitten vain pilasi itse renkaansa. Ei vaikuta kovinkaan optimaaliselta ajaa kahta lyhyttä stinttiä kolmannen ollessa lähes puolet kisapituudesta. Tai ehkä hänelle suunniteltiin vielä kolmatta pysähdystä...

Luotettavuus ja kisataktiikat ovatkin sitten toinen asia. Erojen ollessa pieniä riskitaktiikat ja väärät arviot maksavat aivan liian paljon sijoituksia. Turhaa kritisoida kuljettajan motivaatiota, kun sijoitus putoaa väärän taktiikan seurauksena kymmenen huonommalle puolelle ja ero kärkeen kasvaa. Parina viime vuotena Ferrarilla on ollut vielä varaa huonoihin valintoihin, kun vastassa on ollut enimmäkseen vain McLaren sekä BMW ja palkintosijoitus on sekoiluista huolimatta ollut mahdollinen. Viime kisaankin molemmat Ferrarit lähtivät liian painavina valittuihin renkaisiin nähden. Ehkä tankissa oli mukana hieman pelivaraa mahdollisen turva-auton takia, mutta kovin moneen kisaan ei ole varaa lähteä samalla tavalla. Toivottavasti hapuilu johtui juuri Australian radan ennalta-arvaamattomasta renkaiden kulutuksesta. Muuten saa kauhulla odotella tulevia sekoiluja.

Kimin suhteen luottoa löytyy, oli ulosajo sitten itse aiheutettu tai tekninen vika. Omasta mielestäni Ferrarit pystyvät hyvinkin ajamaan sijoista 1-4 tälläkin hetkellä, kunhan vain taktiikat toimivat ja autot kestävät. Eivät ne Brawnin kaksoisvoitot mitään itsestäänselvyyksiä ole. Jos Barrichello jatkaa samanlaisia otteita, niin hän ei tule kovin usein palkintosijoilla olemaan. Buttoninkin pehmeiden renkaiden kestävyys ja mahdollinen vauhdin putoaminen jäi näkemättä. Brawnin luotettavuudesta ja sopivuudesta kaikille radoille ei vielä osaa sanoa juuri mitään.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös