Ferrari ja luistonesto

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
pari huomiota:

- 98 ja 99 Ferrari toimi mikkihiiriradoilla(esim. imola) - joissa luistonesto on tärkeämmässä asemassa kuin aerodynamiikka - suhteellisesti paremmin kuin Mclaren(jolla taas auto toimi usein hyvin radoilla joissa on paljon keskinopeita mutkia esim. barcelona)

- Kun Salo tuli Ferrarille, oli hän käsittämättömissä ongelmissa juuri mikkihiiriradoilla, kun taas nopeampi nopeilla radoilla kuin Irvine.

- Voisiko olla oletettavissa ettei Salolle täysin paljastettu koko luistoneston repertuaaria.... Mieshän sanoi ekassa Ferrarikisassa ett Irvine ajaa ihan eri autolla kuin hän.

- yllättäen kun Sumi tulee kehiin, mies on aivan lyömättömän kova - kovempi kuin koskaan ennen. Rehellisesti, ajotaitoa vai luistoestoa?

- Ja jos se on jonkun mielestä ajotaitoa, niin miksei hän sitten aiemmin ajanut niin uskomattoman hyvin? Oppi kenties muutaman lisäniksin maatessaan sairasvuoteella :D
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, se luistonesto sallittiin taas 2001 Espanjan GP:stä lähtien. Tuota ennen asiantuntijat spekuloivat, että tallit jotka ovat huijanneet tässä asiassa paljastuvat siten, että niitten menestyskäyrä lähtee vääjäämättä laskuun. No Ferrari on voittanut sen jälkeen reilusti yli puolet kisoista.

Se on kyllä totta, että kausina 98-99 Ferrari oli kilpailukykyisempi syheröisillä radoilla tai radoilla joilla oli vain hitaita mutkia. Ferrari oli McLarenia heikompi nopeilla radoilla ja erityisesti sellaisilla joilla oli nopeita, ajettavia mutkia. Tämä kertoo siitä, että McLarenin aerodynamiikka pelasi paremmin kuin Ferrarin. Radoilla, joilla oli hitaita mutkia Ferrari oli paikoin erittäin kilpailukykyinen. Nämä mutkat vaativat autolta hyvää mekaanista pitoa. Siis riippumatta siitä, onko käytössä luistonesto vai ei.

Ja kuten kaikki tiedämme, hyväkään luistonestojärjestelmä ei pysty lisäämään mekaanista pitoa sinänsä. Alusta ei toimi tippaakaan paremmin, vaikka käytössä olisi minkälainen elektroniikka. Toki kuljettajan työ on paljon helpompaa luistoneston kanssa.

Jos vielä palataan juuri tuohon mainittuun Unkarin GP:hen, niin Salon sijoitus aika-ajoissa oli muistaakseni 17. ja kisassa noin 10. Jos oletetaan että Ferrari käyttikin luistonestoa, mutta ei antanut sitä Salon käyttöön, niin kuinka uskottavaa on, että edellä on sitten olleet Prostit, Arrowsit, Stewartit, Sauberit yms. keskikastin tallin autot vain pelkästään siitä syystä että Salolla ei ollut luistonestoa. Jotenkin tuntuisi, että Ferrarilla oltaisiin joka tapauksessa oltu reilusti 10 parhaan joukossa. Oletuksenahan on, että kellään muulla tallilla ei ollut sääntöjenvastaista luistonestoa käytössä. Voitettiinhan Ferrarilla merkkimestaruus ja kuusi GP:tä.

Siihen tarvitaan aika paljon muutakin kuin pelkästään luistonesto.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Voihan tuo ero tulla ihan pelkästään ripustusgeometriastakin. Toinen on hyvä hitaalla, toinen nopeella.

Se että Ferrarissa on aina ollut paljon mekaanista pitoa, voi johtua ihan tästä, lisättynä moottorin ominaisuuksiin, aerodynamiikkaan yms.

Tuosta Unkarin kisasta on jäänyt mieleen Salon toteamus että auton 'rungonohjauselektroniikassa' oli jotain vikaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
formulastara sanoi:
- yllättäen kun Sumi tulee kehiin, mies on aivan lyömättömän kova - kovempi kuin koskaan ennen. Rehellisesti, ajotaitoa vai luistoestoa?
Ferrarilta tuli Malesiaan autoon uusi pohjalevy (jota SALO oli ollut kehittämässä:rolleyes: omin sanoin) ja jota ilman Irvine joutui ajamaan Suzukan.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Kun noita kisoja muistelee niin jonkinlainen luistonesto taisi olla suunnilleen kaikilla käytössä. Ensimmäisissä kisoissa luistoneston tultua kielletyksi menivät formalat selkeissä luistoissa. Kauden mittaan luistot hävisivät, eli jollain tapaa luistot saatiin estettyä. Luistoneston kielto kumotiin juuri sen takia että toteutustapoja oli monia ja suurta osaa näistä ei pystytty mitenkään valvomaan.

Jos itse olisin ollut formula suunnittelija niin olisin vain rajoittanut kierrosten lisääntymisnopeutta joka vaihteelle erikseen. Toinen vaihtoehto olisi ollut vaikka tutkia vaihteiston vääntöä. Onhan noita keinoja...

Itse asiasta vielä, tuskin Salolle kaikkia Ferrarin salaisuuksia vuodettiin, mikään talli ei varmaan hanttihomma-kuskille tärkeimpiä salaisuuksiaan kerro. Ja toisaalta JJ:n aikaan Shumillahan oli kuulemma omat nappulat ratissa mitä hänen autostaan ei löytynyt. Eikä varmaan kukaan voi kieltää shumin tyylin olleen "mestaruus millä tavalla tahansa". Jos kerran on toistuvasti valmis kiilaamaan muita pihalle niin voisihan sitä ajatella että sääntöjäkin voi tulkita vapaammin kuin muut.

Tosin jokainen talli koittaa sääntöjä kiertää (~laillisesti), kilpailu on niin kovaa että jollain tapaa pitää päästä toisten edelle.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Eiköhän Mclarenilla ja Ferrarilla ollut omat "luistonestonsa" jo kaudelta -98 lähtien. Mikan lähdöt olivat välillä uskomattomia ja Schumin lähtö Suzukan takarivistä -98 samoin. Ferrari kiihtyi muita puolta nopeammin ensimmäiset sekunnit.

Muutenkin kuljettajat ovat tramaattisesti parantaneet lähtöjään ajoilta jolloin tekniikka ei antanut mahdollisuuksia minkäänlaiseen luistonestoon. Esim. Keke, Senna ja Piquet olivat ilmeisen amatöörejä jättäessään kumia lähtöviivalle, ilmiö jota ei vuosituhannen vaiheessa ilmennyt edes takarivin lähtijöillä.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No tietysti luistot on hävinneet pitkälti sen takia, että autot on saatu kautta linjan parempaan balanssiin. F1:ssä ei ole koskaan ollut käytössä varsinaista luistonestoa vaan sutimisenesto. Ei yliohjaavuus mutkassa kerro mitään siitä, onko autossa sutimisenestoa vai ei. Perä voi lähteä irti vaikka kuski ei olisi ollenkaan kaasulla, jos auto on säädetty huonosti.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
- Kun Salo tuli Ferrarille, oli hän käsittämättömissä ongelmissa juuri mikkihiiriradoilla, kun taas nopeampi nopeilla radoilla kuin Irvine.

Tai sitten Salo ei osaa ajaa kuin suoraan kovaan....

Tosiasiassa eikös eikös Ferrarin luistonesto toiminut vaihteistossa (muistan lukeneeni jostakin). Vaihteen vaihtamisen ala aikarajaksi oli määrätty joku 300-400 millisekunttia mutta, Ferrarin aski hoiti homman 100 millisekunttiin, tällöin jäi aikaa kontrolloidä pyöriä 200-300 millisekunttia.

Toisin sanoen Salolle ei annnettu mahdollista tutustua optimaalisiin kytkin säätöihin. (tämä on tietty maalikon mielipide)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No tokkopa vaihtamiseen on koskaan mennyt f1-luokassa 300-400 millisekuntia edes käsivaihteilla! Kai ne semi-automaattilootat on aina vaihtaneet reilusti alle 100 millisekunnin vaihdetta.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Felix sanoi:
Eiköhän Mclarenilla ja Ferrarilla ollut omat "luistonestonsa" jo kaudelta -98 lähtien. Mikan lähdöt olivat välillä uskomattomia ja Schumin lähtö Suzukan takarivistä -98 samoin. Ferrari kiihtyi muita puolta nopeammin ensimmäiset sekunnit.
Myös Jerezin kisassa 1997 Schumacher otti aivan uskomattoman lähdön. Villeneuve: "I don't know how we managed to make [such a fast] start because it was very slippery and I had a lot of wheelspin even though I had not made a bad start. When Michael took off like a rocket I was very surprised, so I didn't close the door on him and just let him through." :D
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Montoyasta puhutaan että ei pärjää ekoissa kisoissa Kimille, no Salo tuli kesken kauden suoraan kisaan, joten tuskin hänen oletettiin voittavan Irvinen heti, ja syherömmät radat on tietenkin vaikeempia, Irvinellä tais olla vähän enemmän kokemusta auton toiminnasta.

No tuo on yksi niistä yksinkertaisimmista selityksistä, mutta myös tuo luistonesto kikkailu on mielenkiintoista ja kyllä siinä jotain perääkin on.
 

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
Otettaisko taas matsia luistoneston ja sutimiseneston suomen- ja englannin kielisistä yleisistä eroista? :tongue:

Minun mielipiteeni: Luistonesto tarkoittaa renkaiden luistamisen estämistä mihin tahansa ei haluttuun suuntaan. Sutimisenesto tarkoittaa renkaiden ns. suttaamisen estämistä kaasua painettaessa. Eli luistonesto on myös ABSeissa... :p
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Varsin ikävää, että firmojen työntekijät, jotka tekevät alihankintatyönä elektroniikat esim. Ferrarille, on saatu niin hyvin aisoihin, että näiltä ei saa haastattelua edes nimenttömänä, jossa ne voisivat valaista minkälaista elektroniikkaa/ohjelmistoa eri tiimeille on tarjottu eri vuosina. Toisaalta on täysin mahdollista, että he tarjoavat vain elektroniikan(hardware) ja ohjelmisto tehdään sitten omassa (esim. Ferrari) talossa ja estetään näin tiedon siirtyminen ulos hieman paremmin.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
pmv sanoi:
Niin, se luistonesto sallittiin taas 2001 Espanjan GP:stä lähtien. Tuota ennen asiantuntijat spekuloivat, että tallit jotka ovat huijanneet tässä asiassa paljastuvat siten, että niitten menestyskäyrä lähtee vääjäämättä laskuun. No Ferrari on voittanut sen jälkeen reilusti yli puolet kisoista.
Ei se kyllä ihan noin mene. Päinvastoin, ne joille luistonesto oli UUTTA 2001 voitiin olettaa olevan vaikeuksissa, kuten yleensäkin kun pitää kehittää uutta tekniikkaa. Toisaalta taas ne joilla tuo tekniikka on jo hallussa ovat vahvoilla. Tämähän on aivan normaali ilmiö autourheilussa, jossa uudet autot ja moottorit eivät koskaan yllä vanhojen tasolle aivan heti, vaan vaativat tietyn ajan kehitys- ja hiomistyötä.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Felix sanoi:
Eiköhän Mclarenilla ja Ferrarilla ollut omat "luistonestonsa" jo kaudelta -98 lähtien. Mikan lähdöt olivat välillä uskomattomia ja Schumin lähtö Suzukan takarivistä -98 samoin. Ferrari kiihtyi muita puolta nopeammin ensimmäiset sekunnit.

Muutenkin kuljettajat ovat tramaattisesti parantaneet lähtöjään ajoilta jolloin tekniikka ei antanut mahdollisuuksia minkäänlaiseen luistonestoon. Esim. Keke, Senna ja Piquet olivat ilmeisen amatöörejä jättäessään kumia lähtöviivalle, ilmiö jota ei vuosituhannen vaiheessa ilmennyt edes takarivin lähtijöillä.

98 Mursulla oli luultavasti taikaa kytkimessä, ehkä pinnoite tms. joka mahdollisti yhden loistavan startin. Mursuillahan, molemmilla oli systemaattiseti vaikeuksia jos lähtö jouduttiin uusimaan.
 

Jari T

Well-known member
Liittynyt
4.8.2000
Viestit
66
Sijainti
Vaasa
Paljon mahdollista... Mutta yleensä laatikko vain yksinkertaisesti levisi toisessa startissa. Ei siihen paljoa taikaa tarvita. Erityisesti kun kyseessä on McLaren.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Puhuttiin myös softasta joka tuhosi itse itsensä startin jälkeen:rolleyes:
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Jari T sanoi:
Paljon mahdollista... Mutta yleensä laatikko vain yksinkertaisesti levisi toisessa startissa. Ei siihen paljoa taikaa tarvita. Erityisesti kun kyseessä on McLaren.
Ei Mursuilla mennyt kuin yksi aski startissa, Mikalta Kanadassa, muuten autot eivät vaan irronneet yhtä hyvin kuin ekassa startissa.

- Oho -
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Jones sanoi:
Puhuttiin myös softasta joka tuhosi itse itsensä startin jälkeen:rolleyes:
Niin se oli kyllä vitsien vitsi, siis se, että Mursu insinöörit olivat riittävän fiksuja moisen softan luomiseen mutta kuitenkin niin nuijia etteivät tajunneet asentaa sitä takaisin starttien välillä....

Ehkä niillä oli Billilta one time use only lisenssit....

- Oho -
 
Ylös