Jeeves sanoi:
Tuo 1G on ilmeisesti jo jokusen vuoden vanha juttu. Sitä tässä ihmettelen, että kun tiimit pyrkivät kaikin keinoin vähentämään ilmanvastusta ja samalla lisäämään downforcea, kuinka hidastuvuus olisi kasvanut noin paljon?
Tuo 1,33 G:tä on hiukka yliampuva koska käyttöön saatava teho ei ole noin suuri (vaihteistohäviöt jne.). Tuo 1 G tai hieman yli vaikuttaa järkevältä.
Tiimit nimenomaan pyrkivät lisäämään downforcen osuutta ilmanvastuksesta. Eli ilmanvastus ei suinkaan laske vaan downforce lisääntyy.
Raapustin tota paperille. Mutta periaate on seuraava:
Suoran päässä täysiä ajavan Formulan vauhti ei enää kasva (kuin hieman). Tällaisessa tilanteessa moottorin koko teho siis kuluu nopeutta jarruttaviin voimiin. Ja silloinhan tiedetään että auton nopeus lähtee putoamaan samalla voimalla kuin moottorin teho on kun veto lakkaa.
Kaavoina E=1/2mv^2 ja v=v0+at
Eli
massa 650kg
nopeus 300 km/h
teho 500kW (667hv)
liike-energiaa alussa:
E=1/2*650*(300/3,6)^2=2256,9 kJ
sekunnin jarrutuksen jälkeen (500kW -> 500kJ/s)
E=2256,9-500=1756,9 kJ
nopeus sekunnin jälkeen:
v=sqrt(2E/m)=sqrt(2*1756900/650)=73,5 m/s (~265 km/h)
kiihtyvyys
a=(v-v0)/t=(83,3-73,5)/1=9,8 m/s2 (~1 G)
Vaikka nykyautot tuottavat enemmän tehoa, 500kW Tehona on kohtuu hyvä arvio, vaihteistoon hukkuu tehoa sekä auto ei saavuta aivan kiihtymätöntä tilaa suoralla.
Eli näin... Energian pohjalta tuota on helppo laskea, ilmasvastuksen pohjalta päästäneen monimutkaisempiin laskuihin ja avoimeksi jää myös renkaiden häviöt. Downforcehan puristaa renkaita enemmin suurissa nopeuksissa joten sekin häviö voi olla aika suuri.