Toni_V
Well-known member
- Liittynyt
- 7.12.2004
- Viestit
- 984
F1-auton hidastuvuutta voisi miettiä siltä pohjalta että ääritapauksessa kaikki moottorin teho menee kitkan voittamiseen. Toisin sanoen suoran lopussa vauhti ei enää kiihdy vaan se ~900 hv menee lähes kokonaan ilmanvastuksen voittamiseen ja renkaan vierintävastuksiin (miinus vaihteistohäviö). Kun veto loppuu, niin kyseinen 900 hv alkaa syömään auton liike-energiaa.
Myönnetään että tuossa vauhdissa ei enää vaihdeta isommalle, mutta noin ajatusleikkinä.
Todettakoon vielä että keskustelu lähti liikkeelle siitä että ensi vuonna vaihteiden vaihtamiseen pitäisi kulua 200ms jonkin säännöksen mukaan. Jos kyseinen pykälä tulkitaan niin että veto on pois 0,2 sekunnin ajan, niin kyseessä on melko suuri hidastus. Jotenkin hankala tuota uskoa, ehkäpä aika sittenkin liittyy johonkin vaihteiston kontrollointiin tms.
Myönnetään että tuossa vauhdissa ei enää vaihdeta isommalle, mutta noin ajatusleikkinä.
Todettakoon vielä että keskustelu lähti liikkeelle siitä että ensi vuonna vaihteiden vaihtamiseen pitäisi kulua 200ms jonkin säännöksen mukaan. Jos kyseinen pykälä tulkitaan niin että veto on pois 0,2 sekunnin ajan, niin kyseessä on melko suuri hidastus. Jotenkin hankala tuota uskoa, ehkäpä aika sittenkin liittyy johonkin vaihteiston kontrollointiin tms.