Ferrari ja luistonesto

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Jones sanoi:
Eli melkein kun ennen viime kauden alkua mainostettu McLarenin uusi 'laillinen' takasiipi joka olisi puoli sekuntia nopeampi kuin 2003 mallin takasiipi.
Mikä juttu tää on? :confused:
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Jones sanoi:
Ei se vauhti putoa, vaan kiihtyvyys hidastuu tuoksi ajaksi.
Jones jumankekka... kiihtyvyys hidastuu?

No, hidastuuhan se tietenkin...
ja muuttuu heti miinusmerkkiseksi kun kappaleeseen ei enää välitetä liikkumista lisäävää/ylläpitävää energiaa!

Eli vauhti hidastuu vaihtamisen aikana (kun ei ole veto päällä).
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Varmasti kiihtyvyys muuttuu miinusmerkkiseksi silloin kun veto ei ole päällä. Miettikääs millaista jarrua aerodynamiikka antaa autolle, eikös se vastannut parinsadan vauhdissa samaa asiaa kun normiautolla vetäsis lukkojarrutuksen kuivalla asfaltilla?
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
triniemi sanoi:
Varmasti kiihtyvyys muuttuu miinusmerkkiseksi silloin kun veto ei ole päällä. Miettikääs millaista jarrua aerodynamiikka antaa autolle, eikös se vastannut parinsadan vauhdissa samaa asiaa kun normiautolla vetäsis lukkojarrutuksen kuivalla asfaltilla?
Sullahan on kokemusta kiihdytys ajoista?

Kuinka paljon niissä vauhti tippuu vaihto hetkellä tai kuinka suuri merkitys on vaihto nopeudella loppuaikaan?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sikäli mikäli minä tiedän asioista, niin kiihdytysautojen vaihdelaatikko ja voimansiirtojärjestelmä poikkeaa merkittävästi f1:n tai tavallisen auton vastaavasta.
 

hjuw

Well-known member
Liittynyt
29.3.2004
Viestit
66
Sijainti
Tammerfors
Jos veto moottorilta pyöriin katkeaa, mikä ihme voima ylläpitää kiihtyvyyttä?

Jos nopeusmittari näyttää nousevan vielä vedon katkeamisen jälkeen, on kyse ennemmin nopeusmittarin viiveestä.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
pmv sanoi:
Sikäli mikäli minä tiedän asioista, niin kiihdytysautojen vaihdelaatikko ja voimansiirtojärjestelmä poikkeaa merkittävästi f1:n tai tavallisen auton vastaavasta.
Varmasti poikkeeakin,mutta hain vain käytännön kokemuksia ja mittauksia nopeasti kiihtyvien autojen käyttäytymisestä vaihteenvaihdon aikaan.
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Kyllähän mulla jotain tietoa kiihdytyspuolesta on, mutta mitään tollasia tarkkoja faktoja on aika paha heittää. Vielä kun suuri osa laatikoista on planeettavaihteistolla eli automaattisia enemmän tai vähemmän ja niillä ei veto katkea hetkeksikään. Tai sitten TF Dragsterissa jossa ei ole kuin yksi vaihde eteenpäin. Mutta normaali manuaalilla pätee sielläkin kyllä samat fysiikan lait kun formuloissakin.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
PekPoy sanoi:
Mutta ainakin minun fysiikantajuni mukaan siinä vaiheessa, kun _ainoa_ autoon kiihtyvyyden aiheuttava voima "katkeaa" hetkeksi, menee kiihtyvyys tuon katkoksen ajaksi miinuksen puolelle.
Eli tuo lienee oikein. Oleellinen kysymys on juuri tuo hjuwin esittämä: "Jos veto moottorilta pyöriin katkeaa, mikä ihme voima ylläpitää kiihtyvyyttä?"

Kun autossa on veto päällä, plusmerkkistä kiihtyvyyttä aiheuttaa autoon ainoastaan moottorin veto. Miinusmerkkistä kiihtyvyyttä puolestaan aiheuttavat päällimmäisinä renkaiden ja radanpinnan välinen kitka sekä ilmanvastus.

Kun ainoa plusmerkkistä kiihtyvyyttä aiheuttava voima katoaa, niin toki kiihtyvyyden on mentävä miinukselle.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Entä jos kiihtyvyys on vaikka 100m/s^2 ja voima lopetetaan niin tippuuko kiihtyvyys äärimmäisen nopeasti 0m/s^2 tasolle? eli hidastuvuus oli ääretön?
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
bigbear sanoi:
Entä jos kiihtyvyys on vaikka 100m/s^2 ja voima lopetetaan niin tippuuko kiihtyvyys äärimmäisen nopeasti 0m/s^2 tasolle? eli hidastuvuus oli ääretön?
Kiihtyvyyden muutos aikayksikköä kohti ei kato ole sama kuin kiihtyvyys. Kiihtyvyys on nopeuden muutosta aikayksikköä kohti. Muutos kiihtyvyydessä voi tapahtua tosi nopeasti, mutta eihän se tarkoita, että kiihtyvyys olisi ääretön. Kuten omassa esimerkissäsi kiihtyvyys muuttuu todella nopeasti arvosta 100 m/s^2 arvoon 0 m/s^2, nopeushan muuttuu sitten vain todella vähäsen. Sanotaan, että nopeutesi on 100 m/s hetkellä, jolloin tuo 100 m/s^2 kiihtyvyys muuttuu äärettömän nopeasti (siis ei ollenkaan aikaa vievästi) 0 m/s^2 kiihtyvyydeksi. No nopeutesihan ei nyt muuttunut lainkaan, se on edelleen 100 m/s, eli kiihtyvyys meni siis nollaksi kuten jo määriteltiinkin.

Kiihtyvyys on nopeuden derivaatta ajan suhteen (siis nopuden muutos äärimmäisen pienessä ajassa) eli a = dv/dt. Sä kysyit, että mitä on kiihtyvyyden derivaatta ajan suhteen eli mitä on da/dt. Se on sitten jotain, mitä mä en ainakaan tähän hätään keksi. Lienee sitä edes millään termillä nimetty.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Otetaas yks teoreettinen esimerkki:

Seppo Räty lähettää keihään taivaalle 25m/s vauhdilla. Keihään vauhti hidastuu, kunnes saavuttaa lakipisteensä ja alkaa tulemaan alaspäin. Vauhti kiihtyy keihäässä. Jos keihäs lentää sadekuuron läpi, sen kiihtyvyys pienenee mutta siitä huolimatta se kiihtyy alaspäin tullessa.

En osaa sanoa kuinka tarkkoja mittarit yms. formulalähetyksissä on, mutta kun auto vaihtaa vaikka kolmoselta neloselle ja vauhtia on esim. 160 km/h, ei se vauhti putoa alle 160 vaihdettaessa, vaan jatkaa nousuaan uudestaan. Toki, PAINOTAN EDELLEEN KOSKA KUKAAN EI AIKAISEMMASTA TEKSTISTÄ SITÄ EI OLE NÄKÖJÄÄN HUOMANNUT, siinä tulee hetki jolloin kiihtyvyyteen tulee notkahdus, mutta miinusmerkkiseksi se ei mene.

Kaivakaa nyt jostain esille telemetriatietoja jostain formulasta:thumbup:
 

mercury849

2.5 litrainen kuukkeli
Liittynyt
10.5.2004
Viestit
35
Sijainti
Espoo
Jaa-a, kyllä autolla on käsittääkseni vaihteenvaihdon aikana (=eteenpäin työntävä voima katkeaa vaihdettaessa) kiihtyvyys taaksepäin eli tässä tapauksessa miinusmerkkinen kiihtyvyys, jos kerran koordinaatisto on se, että plusmerkkinen on eteenpäin. Tämä miinusmerkkinen kiihtyvyys johtuu kitka yms voimista, jotka vastustavat etenemistä.

Keihäänheitossa keihäällä on heti heittäjän kädestä irtoamisen jälkeen kiihtyvyys ainoastaan suoraan alaspäin (= 9,81 m/s^2 eli maan vetovoimakiihtyvyys).
 

mercury849

2.5 litrainen kuukkeli
Liittynyt
10.5.2004
Viestit
35
Sijainti
Espoo
...ja ennenkuin joku muu ehtii tarkentaa, niin keihääseen vaikuttaa tietysti lennon aikana myös kitka/ilmanvastus, joka aiheuttaa pieniä kiihtyvyyskomponentteja muuallekin kuin alaspäin. Ehkä tämä kuitenkin riittänee keihäänheitosta :wink:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Jones sanoi:
Otetaas yks teoreettinen esimerkki:

Seppo Räty lähettää keihään taivaalle 25m/s vauhdilla. Keihään vauhti hidastuu, kunnes saavuttaa lakipisteensä ja alkaa tulemaan alaspäin. Vauhti kiihtyy keihäässä. Jos keihäs lentää sadekuuron läpi, sen kiihtyvyys pienenee mutta siitä huolimatta se kiihtyy alaspäin tullessa.

En osaa sanoa kuinka tarkkoja mittarit yms. formulalähetyksissä on, mutta kun auto vaihtaa vaikka kolmoselta neloselle ja vauhtia on esim. 160 km/h, ei se vauhti putoa alle 160 vaihdettaessa, vaan jatkaa nousuaan uudestaan. Toki, PAINOTAN EDELLEEN KOSKA KUKAAN EI AIKAISEMMASTA TEKSTISTÄ SITÄ EI OLE NÄKÖJÄÄN HUOMANNUT, siinä tulee hetki jolloin kiihtyvyyteen tulee notkahdus, mutta miinusmerkkiseksi se ei mene.

Kaivakaa nyt jostain esille telemetriatietoja jostain formulasta:thumbup:

Kun keihästä heitetään kiihdytetään sen vauhtia. Heti kun keihäs irtoaa kädestä vaihtaa kiihtyvyysresultantti (kaikkien kiihtyvyyskomponenttien summa, "kokonaiskiihtyvyys") suuntaansa ja nyt siis pudottaa keihään nopeutta. (Vormulassa, kun moottorin (käden) vääntömomentti pyörille (keihäälle) katkeaa, kiihtyy auto (keihäs) nopeusvektorinsa vastakkaiseen suuntaan. Jos näin ei olisi jatkaisi vormula ikuisesti sitä samaa vauhtia, kunhan kuski vain pitäisi kytkimen pohjassa eikä koske jarruun. Eriasia sitten, jos on sellainen vaihteisto, jossa se veto sinne takapyörille ei katkea ollenkaan)

Pystysuunnassa keihäs kiihtyy kiihtyvyydellä 1g alaspäin (gravitaatiolaki) koko lentonsa ajan riippumatta siitä onko keihäs menossa alas vai ylös, jos keihään nostetta / neg. nostetta (nykykeihäässä todella pieniä) ei huomioida. Vaakasuunnassa keihäs kiihtyy nopeutta vastakkaiseen suuntaan ilmanvastuksen takia lähes koko lentonsa ajan. Aivan lopussa tämä kiihtyvyys pienenee, koska keihäs lähestyy pystysuoraa asentoa. [Pystysuoraa lähestyvän asennon aiheuttaa se, että keihäs kiihtyy jatkuvasti pystysuunnassa maata kohti, ja vaakasuunnassa tulosuuntaansa.] Vaakasuuntainen kiihtyvyys siis pienenee sen takia, että se kiihtyvyys on pienentänyt nopeutta sen verran, että kiihtyvyyden aiheuttama voima (ilmanvastus, nopeudesta riippuvainen) on pienentynyt (ilmanvastus aiheuttaa kiihtyvyyden, joka pienentää nopeutta, jonka lasku pienentää ilmanvastusta, jolloin nopeus pienenee hiukan vähemmän, jolloin ilmanvastus on hiukan pienempi, jolloin kiihtyvyys on siis hiukan pienempi, jolloin nopeus laskee hiukan vähemmän...) Tällöin myös sen vaakasuuntainen nopeus on jo selvästi pienentynyt, vaikka sen "kokonaisnopeus" saattaakin olla lähestulkoon yhtäsuuri kuin sen lähtönopeus oli.
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Heheh, menee hankalaksi...

Tosiaan se auton moottori kuljettaa (kiihdyttää) autoa, ei se itsekseen liiku :). Kun veto loppuu niin vauhti hidastuu heti. Ääriesimerkki voisi olla vaikka ammus tykin piipusta, on helppo ajatella että sen vauhti hidastuu heti, eikä kiihtyvyys hidastu. Pikkutykin ammuksella olisi tuollainen 5000000 G:n kiihtyvyys (piipussa keskimäärin, jos satuin laskemaan oikein).

On sanottu että F1-auto suurissa nopeuksissa hidastuu yli 1G jos veto loppuu. Toisin sanoen päihittää nykyautot lukkojarrutuksessa. Tosin downforce tasoa ei ole mainittu (Kuten ei siinäkään faktassa että 80mph F1-auto voisi ajoaa katossa).

Onkohan tuo nyt oikein että ensi kaudella pitää veto olla pois 0,2 sekunnin ajan? On todella pitkä aika jos kuuntelee nykyisiä kiihdytyksiä, pieniä vaihteita käytetään alle sekunti. Jos totta ja oikein ymmärretty niin aletaan palaamaan pienempiin vaihdemääriin. Ennenhän tallit ajelivat joillain radoilla (olikohan Monza?) tarkoituksella 5 vaihteella vaikka muilla radoilla ajettiin 6-vaihteisilla laatikoilla.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mä uskon heti, kun joku lyö eteen printin tai quottauksen jonkun formulatallin telemetriasta että VAUHTI HIDASTUU vaihteenvaihdon aikana.:ahem:

(Tietenkin sillä edellytyksellä että autossa on kaasu pohjassa, eikä mikään puolenkaasun kaarre. Esim. lähtökiihdytys)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Toni_V sanoi:
Jos totta ja oikein ymmärretty niin aletaan palaamaan pienempiin vaihdemääriin. Ennenhän tallit ajelivat joillain radoilla (olikohan Monza?) tarkoituksella 5 vaihteella vaikka muilla radoilla ajettiin 6-vaihteisilla laatikoilla.
Onhan tässä eräillä talleilla 7-lovisia askejakin käytössä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Observer sanoi:
Mikä juttu tää on? :confused:
Etkö sää muista miten mä skeptisesti uskoin McLarenin viimevuotisen auton vauhtiin?:doubtful:

Sitten jotku täällä oli ihan innoissaan kun talli kertoi (ajettuaan huippuaikoja 2003 siivellä) että uusi siipi on vielä 0,5 sek. nopeampi kierroksella, vaikka siinä oli sääntöjen puitteissa tehty aerodynaamisia heikennyksiä.

Taisin olla taas kerran aika oikeassa MP4-18 auton nopeudesta.;)
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Jones sanoi:
Mä uskon heti, kun joku lyö eteen printin tai quottauksen jonkun formulatallin telemetriasta että VAUHTI HIDASTUU vaihteenvaihdon aikana.:ahem:

(Tietenkin sillä edellytyksellä että autossa on kaasu pohjassa, eikä mikään puolenkaasun kaarre. Esim. lähtökiihdytys)
Ei hidastu merkittävästi, mutta kiihdytykseen tulee sen verran luppo aikaa kuin vaihteenvaihto kestää. Yhden G hidastuvuus downforcen takia on väärin ymmärretty. Vastaava hidastuvuus tulee formuloissa moottorijarrutuksessa.
 
Ylös