Juu, gnz:ltä ihan oikeaan osuvia laskelmia, ainakin tietyiltä osin.
Tietystikkin nyky-ykkösen ilmanvastus-kerroin ja sitä kautta hidastuvuus eivä tarkasti ole tiedossa. Oma-paino nyt ainakin on se 600 kiloa, sillä onhan siellä kuski kyydissä ja vähän bensaakin!
Se, että onko hidastuvuus todellakin tuossa vauhdissa 1 g on mielestäni hieman epävarma. Tuo 1 g tieto perustuu ainakin minusta vanhaan aikaan, jolloin autot eivät olleet lähellekään niin aerodynaamisia kuin nyt, vaan olivat enempi "ladonovi" tyylisiä. Ja on myös hyvä huomoida tuo, että moottorijarrutuskaan ei ole voimasssa vaihdettaessa, vaan vain silloin kun jalka nostetaan kaasulta.
Sinänsä kyllä Jones on oikeassa, että siviiliautossa ilmanvastukset ovat niin pieniä ja massa suurta, että vauhti ei juuri kerkeä hidastua vaihdon aikana. Paljonko on auton hidastuvuus vaikka 100 vauhdissa rullatessa. Joku havillinen voisi käydä testaamassa. Eli 100 mittariin, sitten vaihde vapaalle, kello käyntiin ja vaikka 90 kello kiinni. Siitä sitten ero ja jaetaan ajalla. Mitähän siinä voisi tulla. Jotain 0,2 m/s^2 tasolla ehkä?