Ferrari ja luistonesto

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Näinhän se oli, paitsi vaan just toisin päin. Eli -99 auto karkasi kisassa seinään ja 2000 aika-ajoissa auto heittelehti pääsuoralle tulessa. Kyllönenkin tokaisi, että tulee oikein pahat muistot mieleen edelliseltä kaudelta. :D
Juu näin se saattoi olla, edelleenkin on kyllä mielikuva että olis ollut toisinpäin mutta eipä sillä niin väliä. :cool:
Jospa se Mäkki karkasi lapasesta kun sutimisenesto ei toiminut oikein Mikan vedettyä kanttarin päältä? Ken tietää...
Se Barrichellon juttu oli selvä, mutta henkilökohtasesti en usko McLarenin luistoneston petettyä San Marinossa. Ja tottahan se on sekin että ilman luistonestoa saa nopeamman ajan aikaiseksi, mutta virheeseen ei ole siinä tilanteessa pitkä matka.

Ja itse kyllä muistan monet harjoitukset tai jotkut kisa tilanteetkin joissa mm. Schumilla oli tapana pyörähtää (harjoitukset) kiihytyksessä, Ainakin A1-ringillä ja Malesiassa, tuskimpa näissä tilanteissa luistonesto petti. En tiiä sitte kisasta...
Mutta en usko että ennen 2000 ois McLarenilla ollut luistonesto käytössä.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
[Jos vaihtoja on 20 menetetään jo yli 3s per kierros. Joku vois laskee paljon niitä on, mut veikkaisin että toi 20 on aika lähellä.

Onks missään muualla, kun TS:n sivuilla ollu noista vaihtamisajoista? [/B][/QUOTE]

Aikani Googlettamalla selvisi että Monacossa on n.20 vaihtoa per. kierros. Nyt saattaa olla Renaultti sitten vahvoilla 6-lovisella lootallaan... Pikaisella laskutoimituksella etu olis luokkaa 0,5-0,6 per kierros... (lyhyellä matikalla) ;)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Spam sanoi:
Jos toi 0,2s:n vaihtoaika on tosiaan olemassa kaudella 2005 (Kullan Heken mukaan), niin miks sen hidastavasta vaikutuksesta ei puhuta mitään missään. Sehän hidastaa vauhtia enemmän kuin arvellut aerodynamiikkamuutokset. McLarenin sivustojen mukaan vaihteenvaihto tapahtuu alle 50ms:ssa (ja tuo lienee aika varovaisesti sanottu, uskoisin että se tapahtuu vieläkin nopeammin). 200ms - 50ms = 150ms. Siis 0,15s per vaihteenvaihto ylöspäin. Tämän lisäksi aikaa menetetään jonkin verran siinä Kullan mainitsemassa 0,3s:n vaihtoajassa alaspäin vaihdettaessa, mut sitä menetystä en nyt lähe arvioimaan.

Todellisuudessa ylöspäin vaihdettaessa kiihdytyksen aikana menetetään vieläpä enemmän kuin tuo 0,15 (koska auton nopeus hidastuu enemmän, ja joudutaan jonkin aikaa enemmän taas kiihdyttämään, jotta saadaan se sama nopeus joka oli vaihdettaessa), joka on nyt oletettu aikaero kauden 2004 ja 2005 vaihteenvaihtoajassa. 10 vaihtoa ylöspäin per kierros tarkoittaisi siis yli 1,5 menetettyä sekuntia per kierros. Jos vaihtoja on 20 menetetään jo yli 3s per kierros. Joku vois laskee paljon niitä on, mut veikkaisin että toi 20 on aika lähellä.

Onks missään muualla, kun TS:n sivuilla ollu noista vaihtamisajoista?
Täydellisen väärin päätelty. Auton vauhti ei laske tippaakaan siinä vaiheessa kun sillä kiihdytetään ja vaihdetaan. Kiihtyvyys toki hidastuu hieman, mutta ei se nyt toki hidastu. Sä voit kokeilla DXlläsi esimerkiksi kakkosella täysillä kiihdyttäessä ja heität kolmoselle. Se mittari kiipee koko ajan ylöspäin, vaikka sun vaihtamiseen menee aikaa ainakin sekunti.

Ja alaspäin vaihtaessa asialla ei ole suurtakaan merkitystä, koska yleensä alaspäin vaihtaessa autoa pyritään muutenkin hidastamaan.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Jones sanoi:
Täydellisen väärin päätelty. Auton vauhti ei laske tippaakaan siinä vaiheessa kun sillä kiihdytetään ja vaihdetaan. Kiihtyvyys toki hidastuu hieman, mutta ei se nyt toki hidastu. Sä voit kokeilla DXlläsi esimerkiksi kakkosella täysillä kiihdyttäessä ja heität kolmoselle. Se mittari kiipee koko ajan ylöspäin, vaikka sun vaihtamiseen menee aikaa ainakin sekunti.

Ja alaspäin vaihtaessa asialla ei ole suurtakaan merkitystä, koska yleensä alaspäin vaihtaessa autoa pyritään muutenkin hidastamaan.
Aijaa. No se on varmaan sitte just noin.

Mikäs ihme sen auton vauhdin pitää yllä, kun sulla on hetken aikaa kytkin pohjassa? Kyllä se vauhti tippuu, tämän saattaa jopa huomata TM:n tai vastaavan autojen testausten yhteydessä tehdyistä kiihdytyskokeista.

Jos ei vauhti kerran tipu, niin mikset sammuta sitä korollaas, ja aja kytkin pohjassa perille? Säästäisit kato polttoainekustannuksissa niin paljon, että voisit ostaa uuden subbbbbarin tai vaikkapa titaaninvärisen vaihdekepin nupin.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638


Aikani Googlettamalla selvisi että Monacossa on n.20 vaihtoa per. kierros. Nyt saattaa olla Renaultti sitten vahvoilla 6-lovisella lootallaan... Pikaisella laskutoimituksella etu olis luokkaa 0,5-0,6 per kierros... (lyhyellä matikalla) ;)
Joo ite tossa äsken laskin Sumin Monzan 2003 paalukierroksen onboard videosta, että vaihtu ylöspäin noin 20 kertaa kierroksen sisällä. Eli siis yli 3s häviötä tulisi tällä 0,15s hitaammalla vaihdolla.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Spam sanoi:
Aijaa. No se on varmaan sitte just noin.

Mikäs ihme sen auton vauhdin pitää yllä, kun sulla on hetken aikaa kytkin pohjassa? Kyllä se vauhti tippuu, tämän saattaa jopa huomata TM:n tai vastaavan autojen testausten yhteydessä tehdyistä kiihdytyskokeista.

Jos ei vauhti kerran tipu, niin mikset sammuta sitä korollaas, ja aja kytkin pohjassa perille? Säästäisit kato polttoainekustannuksissa niin paljon, että voisit ostaa uuden subbbbbarin tai vaikkapa titaaninvärisen vaihdekepin nupin.
Vielä kun saataisiin se kytkinpoljin noihin formuloihin:D

Kai se nyt tavallisella talipallolla kestää sotkea vaihteita ja kytkimiä, mutta toi aika mikä formulassa menee on aikasen lyhyt. Ferrarin ultranopea-loota ei ollut sen 'nopeampi' autolle mutta soi aikaa renkaanpyörimisen kontrolointiin joka oli sutimisenestonbannin aikana sallittua.

Itsellä on kokemuksia Lancer EVO 7sta ja tietenkin tuolta moottoripyörä puolelta missä vaihdettiin ylöspäin ilman kykää. Lähtökiidytyksessä ei kuulunut kuin pauketta, kierrokset ei rossissa muutu juur yhtään.

Että antaa, Spam, vaan sen Tekniikan Maailman ostaa ne subbarit ja titaaninupit. Mulla oli mun kisavehkeessä vähän muita osia titaanista;)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Spam sanoi:
Joo ite tossa äsken laskin Sumin Monzan 2003 paalukierroksen onboard videosta, että vaihtu ylöspäin noin 20 kertaa kierroksen sisällä. Eli siis yli 3s häviötä tulisi tällä 0,15s hitaammalla vaihdolla.
:D

Vinkki: kirjoita vaikka e-mail Sauberille (ne yleensä vastaa kysymyksiin) ja kysy tota asiaa:ahem:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Jones sanoi:
Vielä kun saataisiin se kytkinpoljin noihin formuloihin:D

Kai se nyt tavallisella talipallolla kestää sotkea vaihteita ja kytkimiä, mutta toi aika mikä formulassa menee on aikasen lyhyt. Ferrarin ultranopea-loota ei ollut sen 'nopeampi' autolle mutta soi aikaa renkaanpyörimisen kontrolointiin joka oli sutimisenestonbannin aikana sallittua.

Itsellä on kokemuksia Lancer EVO 7sta ja tietenkin tuolta moottoripyörä puolelta missä vaihdettiin ylöspäin ilman kykää. Lähtökiidytyksessä ei kuulunut kuin pauketta, kierrokset ei rossissa muutu juur yhtään.

Että antaa, Spam, vaan sen Tekniikan Maailman ostaa ne subbarit ja titaaninupit. Mulla oli mun kisavehkeessä vähän muita osia titaanista;)
Niin, että vieläkin väität, että oli se vaikka mikrosekunnin veto pois päältä niin vauhti ei putoa yhtään. Se putoaa just sen mikrosekunnin ajan oli sulla vaikka mikä MotoGP-pyörä tai formula ykkönen käytössäs. Ja mitä suuremmat vastustavat voimat sitä suurempi on vauhdin putoaminen (F = m*a). Sä et vaan ehkä huomaa sitä.

Sä ehkä ajelet noita vehkeitä, mutta mä oon sitä porukkaa joka suunnittelee niitä koneita ja niiden osia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Spam sanoi:
Niin, että vieläkin väität, että oli se vaikka mikrosekunnin veto pois päältä niin vauhti ei putoa yhtään. Se putoaa just sen mikrosekunnin ajan oli sulla vaikka mikä MotoGP-pyörä tai formula ykkönen käytössäs. Ja mitä suuremmat vastustavat voimat sitä suurempi on vauhdin putoaminen (F = m*a). Sä et vaan ehkä huomaa sitä.
Eikös Mclaren kehitellyt suurella kohulla ns: kaksoiskytkintä olisiko vuonna 2002, vaan ei tainnut saada toimimaan.... Ideahan oli siinä että, veto pysyisi koko ajan päällä. Kuulemman etua kierrosta kohti olisi ollut n. sekunnin luokkaa....

Edit:

Nythän tuo Kullan Heke, ilmoittaa kovaan ääneen että Bar:rilla sellainen olis ollut käytössä... Ja että, Fia(t) olis sen kieltänyt...
"Lie täältä käynyt lukemassa ja arponut tallin"
 
Viimeksi muokattu:

Pekkeli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2004
Viestit
330
Sijainti
Oulu
Niin, että vieläkin väität, että oli se vaikka mikrosekunnin veto pois päältä niin vauhti ei putoa yhtään. Se putoaa just sen mikrosekunnin ajan oli sulla vaikka mikä MotoGP-pyörä tai formula ykkönen käytössäs. Ja mitä suuremmat vastustavat voimat sitä suurempi on vauhdin putoaminen (F = m*a). Sä et vaan ehkä huomaa sitä.
Aivan, kun veto on pois päältä, kiihtyvyys muuttuu auton kulkusuuntaa nähden negatiiviseksi ja auto hidastuu.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Spam sanoi:
Niin, että vieläkin väität, että oli se vaikka mikrosekunnin veto pois päältä niin vauhti ei putoa yhtään. Se putoaa just sen mikrosekunnin ajan oli sulla vaikka mikä MotoGP-pyörä tai formula ykkönen käytössäs. Ja mitä suuremmat vastustavat voimat sitä suurempi on vauhdin putoaminen (F = m*a). Sä et vaan ehkä huomaa sitä.

Sä ehkä ajelet noita vehkeitä, mutta mä oon sitä porukkaa joka suunnittelee niitä koneita ja niiden osia.
Oikeassa olet.. Jones on väärässä.

Jos yhdessä kierroksessa on 20 ylöspäin vaihtoa ja vaihtoaika on 150ms pidempi, niin se tarkottaa että 60 kierroksen kisassa autossa on kolme minuuttia vähemmän aikaa kaasu pohjassa ja veto renkaissa. Se on jo erittäin paljon.
 
Viimeksi muokattu:

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Mossi Superstar sanoi:
Eikös Mclaren kehitellyt suurella kohulla ns: kaksoiskytkintä olisiko vuonna 2002, vaan ei tainnut saada toimimaan.... Ideahan oli siinä että, veto pysyisi koko ajan päällä. Kuulemman etua kierrosta kohti olisi ollut n. sekunnin luokkaa....
Sekunnin etu kierrosta kohden kuulostaa kyllä todella paljon liian suurelta. Nykyisellään vaihtoon kuluva aika on niin pieni, ettei vedon jatkuvuus kyllä millään ehdi kierroksen aikana tuottamaan tuollaista etua. Jokusen sadasosasekunnin etu kuulostaisi vielä jossain määrin järkevältä näin asiaanperehtymättömään korvaan.

EDIT: Ilmeisesti tuossa on tarkoitettu (ja ehkä sinäkin tarkoitit, en vain osannut tulkita sitä niin) sitä, että vedon päälläoloaikaa saadaan sekunti lisää kierrosta kohti.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
PekPoy sanoi:
Sekunnin etu kierrosta kohden kuulostaa kyllä todella paljon liian suurelta. Nykyisellään vaihtoon kuluva aika on niin pieni, ettei vedon jatkuvuus kyllä millään ehdi kierroksen aikana tuottamaan tuollaista etua. Jokusen sadasosasekunnin etu kuulostaisi vielä jossain määrin järkevältä näin asiaanperehtymättömään korvaan.

EDIT: Ilmeisesti tuossa on tarkoitettu (ja ehkä sinäkin tarkoitit, en vain osannut tulkita sitä niin) sitä, että vedon päälläoloaikaa saadaan sekunti lisää kierrosta kohti.
Joo eiku mä sekoilin sitä, että ei siitä niin paljoa aikaa lisää tuu kierrokseen kun vaihtoaikaa pidennetään. Sekunnin pidempi vaihtoaika ei tuo sekuntia lisää kierrosaikaan, vaan jonkun nopeudesta ja kiihtyvyyksistä riippuvan ajan. Yhteensä noi kaikki ylösvaihdot tuo joitain kymmenyksiä tai jotain. Nopeusmuutokset meni ny "vähä" päin peetä.
 
Viimeksi muokattu:

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Spam sanoi:
Joo eiku mä sekoilin sitä, että ei siitä niin paljoa aikaa lisää tuu kierrokseen kun vaihtoaikaa pidennetään. Sekunnin pidempi vaihtoaika ei tuo sekuntia lisää kierrosaikaan, vaan jonkun nopeudesta ja kiihtyvyyksistä riippuvan ajan. Yhteensä noi kaikki ylösvaihdot tuo joitain kymmenyksiä tai jotain. Nopeusmuutokset meni ny "vähä" päin peetä.
Jeh.

Tosin siinä mielessä olet asiaa puhunut, että kyllähän se vauhti kaiken järjen mukaan vissiin hidastuu jonkin verran siinä kohdin kun veto katkeaa. Ykkösissä tuo hidastuminen ei varmasti ole millään tapaa merkittävää, vaan hyvin huomaamatonta. Mutta ainakin minun fysiikantajuni mukaan siinä vaiheessa, kun _ainoa_ autoon kiihtyvyyden aiheuttava voima "katkeaa" hetkeksi, menee kiihtyvyys tuon katkoksen ajaksi miinuksen puolelle.

Voipi olla että tässä jäi nyt jotain oleellista huomaamatta kyllä, mutta tuollainen malli nyt ensinnä päähän tulisi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mossi Superstar sanoi:
Eikös Mclaren kehitellyt suurella kohulla ns: kaksoiskytkintä olisiko vuonna 2002, vaan ei tainnut saada toimimaan.... Ideahan oli siinä että, veto pysyisi koko ajan päällä. Kuulemman etua kierrosta kohti olisi ollut n. sekunnin luokkaa....
no ei tuosta noin kauaa ole, muistaakseni yrittivät sitä kuluneen kauden MP4-19 malliin alunperin, sitten sitä yritettiin 19B:hen mutta ilm. ei saatu luotettavaksi...
tai ainakaan en oo kuullut että olisivat ottaneet sen käyttöön...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mossi Superstar sanoi:
Eikös Mclaren kehitellyt suurella kohulla ns: kaksoiskytkintä olisiko vuonna 2002, vaan ei tainnut saada toimimaan.... Ideahan oli siinä että, veto pysyisi koko ajan päällä. Kuulemman etua kierrosta kohti olisi ollut n. sekunnin luokkaa....
Eli melkein kun ennen viime kauden alkua mainostettu McLarenin uusi 'laillinen' takasiipi joka olisi puoli sekuntia nopeampi kuin 2003 mallin takasiipi.

Ei se kyllä ihan sitten niin ollut, vaikka moni täällä niin väitti.;)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Spam sanoi:
Niin, että vieläkin väität, että oli se vaikka mikrosekunnin veto pois päältä niin vauhti ei putoa yhtään. Se putoaa just sen mikrosekunnin ajan oli sulla vaikka mikä MotoGP-pyörä tai formula ykkönen käytössäs. Ja mitä suuremmat vastustavat voimat sitä suurempi on vauhdin putoaminen (F = m*a). Sä et vaan ehkä huomaa sitä.

Sä ehkä ajelet noita vehkeitä, mutta mä oon sitä porukkaa joka suunnittelee niitä koneita ja niiden osia.
Ei se vauhti putoa, vaan kiihtyvyys hidastuu tuoksi ajaksi.

Ihan niinkuin avaruusraketissa jossa on esim. 3 vaiheinen rakettimoottori. Tulee vaan uusi potku kun seuraava vaihe käynnistyy.

Toki, itsestään selvänä, on niin että jos vedon saa jatkuvaksi ilman mitään taukoa, kierrosaika lyhenee. Ei kuitenkaan tuolla kaavalla jota te olette rohkeasti laskeneet.

Ja ihan käytännön asiana, turha pilkkaaminen ja subbareitten yms. titaaninuppien kanssa herjaaminen kannattaa jättää täällä asiapuolella. Tulkaa tonne Vapaaseen keskusteluun jos olette sitä vailla, jooko?

Siellä mäkin riehun:D
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Voi herranen aika sentään. Tämä vaihtamiseen käytetty aika on ollut ykkösissä ajankohtainen aikaisemminkin. 80-90 lukujen taitteessa oli ykkösissä käytössä yhtä aikaa niin semiautomaattisia nappivaihteita kuin perinteisiä keppivaihteita. Tuolloin vaihteistoijen tarvitsemat vaihtamisajat erosivat satakertaisesti. Silti keppivaihteisilla autoilla pystyttiin pärjäämään nopeuden puolesta semiautomaattivaihteistoisille. Otetaan provokatoorisesti esimerkiksi vaikka Espanjan GP vuodelta 1992, jolloin Michael Schumacher ajoi keppivaihteisen Benettoninsa kakkosruutuun.

Vaikka vaihtamishetkellä voimaa ei välitykkään tiehen, niin silti auto liikkuu melkoisen vinhalla vauhdilla radalla. Eli jos vaihto kestää 0.2 sekuntia pitempään, niin menetetty aika ei ole vaihtojen määrä kierroksella kertaa 0.2 sekuntia. Ero tulee vain siitä, kuinka paljon menetetään kiihtyvyyden kautta tullutta nopeuden nousua.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Jones sanoi:
Täydellisen väärin päätelty. Auton vauhti ei laske tippaakaan siinä vaiheessa kun sillä kiihdytetään ja vaihdetaan. Kiihtyvyys toki hidastuu hieman, mutta ei se nyt toki hidastu.

Ja alaspäin vaihtaessa asialla ei ole suurtakaan merkitystä, koska yleensä alaspäin vaihtaessa autoa pyritään muutenkin hidastamaan.
Et tainnut Jones paljoa miettiä tuota vastaustasi?

Keskikoulun fysiikan lukenutkin kyllä ymmärtää, että vedon loppuessa vauhti alkaa hidastua kitkan ja ilmanvastuksen vuoksi.

No, tekevälle sattuu... ;)
 
Ylös