Ferrari rakentaa uutta kilpuria

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Jos oikein olen ymmärtänyt, piti Ferrarin tehdä ensi vuoden kilpurinsa tämän vuotisen kehitysversiosta. Nyt lehdistöstä saa sen kuvan, että homma laitetaankin uusiksi ja autoa uudistetaan perusteellisemmin ja näin ollen vieläpä kiireellä. Jos näin on - silloin Ferrari on päätellyt ettei nämä eväät riitä haastajien viimeaikaisille kehitykselle. Toisaalta asiassa saattaa olla myös myöntyminen joihinkin GA:n puutteiden perusteellisempaan korjaamiseen lähtökohtana sitä edeltänyt loistava auto ja siten paluu yksi ruuta taakse päin.

Ettei vain olisi samoja piirustuksia pöydällä kuin mitä on Toyotallakin. Olkoonkin, että pari vuotta vanha auto on jo auttamatta kehityksen kyydistä jäänyt mutta tässä tapauksessa varmasti kelpaa suunnittelun uudemmaksikin pohjaksi.

Williams kehittää edelleen jo radalla hyvin menestynyttä autoaan. McLarenillakin projekti on kuukautta vaille valmis radalle kiitos koko viime kauden 18-mallin opiskelun. Näiden aikatauluun on enää kenenkään vaikea päästä saati Ferrarin nyt heidän muuttaessa suunnitelmiaan.

<small>[ 04-11-2003, 08:39: Message edited by: mikæl ]</small>
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Missä lähteessä on esitetty näin hurja huhu, että Ferrari rakentaisi ihan uutta autoa?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kuitenkin pääpointti lienee pitkälti moottoripuolessa. Pitäisi kestää 700 kilsaa ja vielä saada siitä puristettua tehoja ulos reilut 800 kaakkia. Mahdoton yhtälö???

Perjantai ja lauantai ajetaan 1500 kierrosta matalimmalla tehoilla.

Peruskysymys lienee pitkälti se, miten moottori saadaan helposti muokattavaksi tehoalueeltaan viikonlopun aikana. Eli moottori joka antaa huikean huipputehon maksimikierroksilla, voikin olla todella heikko 'perjantai-lauantai-säädöissä' ja sitä kautta renkaitten paineet, kulumiset, alustan säädöt yms. voivat olla vaikeita tehtäviksi kisoihin.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
No ei tuo GA niin puuteellinen ollut kuin edellä annetaan ymmärtää. Voitettiinhan sillä useampi kisa menneellä kaudella vaikka vastustajalla oli alla "turbo" renkaat. Kun turbo kumit kiellettiin niin voittaminen loppui kuin seinään.

Ja tota vidussa siellä rakennetan uutta autoa. Onhan sitä McLarenillakin rakennettu jo toista vuotta eikä rakkinetta tositoimissa ole vielä nähty. Liekö siellä (m)nokan suoristamis operaatio käynnissä. Voisihan ilkikurisesti todeta että McLarenhan tuo vanhentuneen paketin radalle kun Ferrari laittaa taas F1 auton raamit uusiksi ja karkaa mestaruuksiin.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
MaranelloRed:
Kun turbo kumit kiellettiin niin voittaminen loppui kuin seinään.
Hypoteettinen kysymys: Oletko tullut ajatelleeksi miten Ferrarille olisi käynyt jos Bridgestone olisi pakotettu leventämään renkaansa Michelinin levyisiksi? doubtful
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Ja oikea vastaus tuli takapulpetistakuin apteekin hyllyltä. Palkinnoksi tietämyksestä Hirvaskankaan Esso lahjoittaa pussillisen pähkinöitä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed:
Ja tota vidussa siellä rakennetan uutta autoa. Onhan sitä McLarenillakin rakennettu jo toista vuotta eikä rakkinetta tositoimissa ole vielä nähty. Liekö siellä (m)nokan suoristamis operaatio käynnissä. Voisihan ilkikurisesti todeta että McLarenhan tuo vanhentuneen paketin radalle kun Ferrari laittaa taas F1 auton raamit uusiksi ja karkaa mestaruuksiin.
karkaa? :D :D :D tätähän sä höpisit jo viime talvena, vaan kuinkas kävi? ultrahypersuper nopea GA malli melkein hävisi mestaruudet vaikka molempien kannujen osoite piti olla selvää jo ties kuinka aikasin... legendaarista lausetta käyttäen "katsotaan sitä totuutta silmiin sitten taas Australiassa" :D
 

PKurki

Well-known member
Liittynyt
19.2.2001
Viestit
211
Melkein hävisi, mutta voitti kuitenkin. Ferrarilla voitettiin kauden kisoista muistaakseni 8, eli puolet. Vastaava luku on Williamsilla 4, McLarenilla 2. Eli Ferrari oli kaksi kertaa parempi kuin Williams ja neljä kertaa parempi kuin McLaren. Eli siis täysin ylivoimainen.

Vain uusi pistelaskusysteemi,Ferrarin/kuskien mokat ja turborenkaista johtuva hetkellinen turboautojen ylivoimaisuus tasoitti loppupisteet noinkin tasaisiksi.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
PKurki:
Melkein hävisi, mutta voitti kuitenkin. Ferrarilla voitettiin kauden kisoista muistaakseni 8, eli puolet. Vastaava luku on Williamsilla 4, McLarenilla 2. Eli Ferrari oli kaksi kertaa parempi kuin Williams ja neljä kertaa parempi kuin McLaren. Eli siis täysin ylivoimainen.

Vain uusi pistelaskusysteemi,Ferrarin/kuskien mokat ja turborenkaista johtuva hetkellinen turboautojen ylivoimaisuus tasoitti loppupisteet noinkin tasaisiksi.
Vain mm Ferrarin samanaikaisesti käyttämät kahdet rengasseokset, useat punnituskerrat, Schumin saama työntöapu, Barrichellolle sallitut kolaroinnit - jotka taas muilta kuten Montoyalta rankaistiin, säästivät Ferraria menettämästä hallitsevana molempia mestaruuksia.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Älä nyt Mikael hyvä esitä kaikkia huhuja tosiasioina. Enkä ymmärrä miten vielä jaksat jauhaa tuosta työntöavusta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
PKurki:
Melkein hävisi, mutta voitti kuitenkin. Ferrarilla voitettiin kauden kisoista muistaakseni 8, eli puolet. Vastaava luku on Williamsilla 4, McLarenilla 2. Eli Ferrari oli kaksi kertaa parempi kuin Williams ja neljä kertaa parempi kuin McLaren. Eli siis täysin ylivoimainen.

Vain uusi pistelaskusysteemi,Ferrarin/kuskien mokat ja turborenkaista johtuva hetkellinen turboautojen ylivoimaisuus tasoitti loppupisteet noinkin tasaisiksi.
montakos voittoa ed. kaudella tuli? tänä vonna 8... MM ratkesi koska viime vuonna? ja tänä vuonna vasta vikassa GP:ssä... MR:n talvella hehkuttaman mukaan tittelit ois pitäny ratketa vähintään yhtä ajoissa tänä vuonna uunden hypernopean GA:n ansiosta... vaan eipäs käynyt... (ja vaikka ne voittoja enemmän ottikin, meni mm. paaluja sivusuun todella paljon, ja läheskään joka kisassa Ferrari ei ollut läheskään nopein auto...)
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
JOC:
Älä nyt Mikael hyvä esitä kaikkia huhuja tosiasioina. Enkä ymmärrä miten vielä jaksat jauhaa tuosta työntöavusta.
"Nyt lehdistöstä saa sen kuvan" eli näin sen esitin. Mistä tosiasia tai mistä kaikki huhut? Enkä jauhanut vaan mainitsin työntöavun ironisessa vastineessa mm väitteeseen, että Ferrari oli kaksi kertaa Williamsia ja neljä kertaa McLarenia parempi. Pistäpä JOC tähän nyt seikkaperäiset perustelut em väitteillesi tai myönnä puutteellinen lukutaitosi.

Ps = Räikkönen on siis liki neljä kertaa Schumia parempi kun kerran tasoitti tilanteen ja pari kertaa Montoyaakin parempi. No joo - hyväksyn tämän väitteenne.

<small>[ 04-11-2003, 15:59: Message edited by: mikæl ]</small>
 

PKurki

Well-known member
Liittynyt
19.2.2001
Viestit
211
Nyt sulla varmaan mikael repes perse ilosta, kun keksit ton sun Ps:n... Väitteeni mukaan auto Ferrarin auto oli paras. Tähän en laskenut mukaan eroja renkaissa, mahdollisia kuljettajien tekemiä virheitä enkä liioin varman päälle ajemisen hyötyä uudessa pistelaskusysteemissä. Menikö jakeluun? Kukaan ei loppujen lopuksi pysty sitä sanomaan, mikä oli kuljettajan osuus, auton osuus, renkaiden osuus tai whatever osuus. Äläkä nyt taas kerran kirjoita, että renkaat on osa autoa ja Ferrari on itsekkäästi pitänyt Bridgestonea hallussaan estäen näin renkaidensa kehityksen...

Sulla on varmaan aivan varmaa faktatietoa sitten siitä, että GA oli siis epäonnistunut autona? Niinkuin sinulla yleensä on noissa vainoharhaisissa väitteissä totuuden siemen mukana?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Kyllähän Ferrari oli kauden paras auto sehän on ihan selvää. Kuskit vaan teki niin paljon virheitä ja ajeli keskinkertaisesti että mestaruudet varmistui vasta viimeisessä kisassa. Kimi olisi GA:lla varmistanut mestaruuden jo Monzassa.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Ferrarin etumatka on kieltämättä pienentynyt koko ajan. Myöskään suuri saatana ei ole enää niin vakuuttava kuin menneinä vuosina. Tiukkaa tulee ja voi olla että Williams tai McLaren menevät jo edelle. Ei sekään minusta mikään yllätys olisi. Ferrari on menestynyt jo niin kauan, että pientä herpaantumista on jo havaittavissa.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
PKurki:
Nyt sulla varmaan mikael repes perse ilosta, kun keksit ton sun Ps:n... Väitteeni mukaan auto Ferrarin auto oli paras. Tähän en laskenut mukaan eroja renkaissa, mahdollisia kuljettajien tekemiä virheitä enkä liioin varman päälle ajemisen hyötyä uudessa pistelaskusysteemissä. Menikö jakeluun? Kukaan ei loppujen lopuksi pysty sitä sanomaan, mikä oli kuljettajan osuus, auton osuus, renkaiden osuus tai whatever osuus. Äläkä nyt taas kerran kirjoita, että renkaat on osa autoa ja Ferrari on itsekkäästi pitänyt Bridgestonea hallussaan estäen näin renkaidensa kehityksen...

Sulla on varmaan aivan varmaa faktatietoa sitten siitä, että GA oli siis epäonnistunut autona? Niinkuin sinulla yleensä on noissa vainoharhaisissa väitteissä totuuden siemen mukana?
No kieltämättä perse melko haljenneena vastailemaan jotta - GA ei tuonut Ferrarille sellaista askelta eteenpäin kuin edellinen auto. Olkoonkin että toisin asiaa mainostettiin. GA myös kuskien kertomana oli vaikeampi käsiteltävä kuin edeltäjänsä ja eittämättä renkaiden hyödyntäminen ei onnistunut autolta niin kuin edellisvuonna. GA oli toki kokonaiskuvassa kauden paras auto mutta ei niin hyvä, että Schumi olisi päässyt sillä loistamaan. Itse asiassa Schumi joutui oikein ajamaan vaihteeksi kilpaakin ( 2-kuskia kun ei lasketa ) ja niinpä niitä virheitäkin nähtiin sun muuta jupinaa aina Ferrarin sarjasta poistumiseen asti.

GA oli varmasti ainakin kehitysvaiheensa loppupuolella edeltäjäänsä parempi - se ei kuitenkaan vastannut muiden antamiin kehitysharppauksiin ja niinpä auton suoma etu kapeni huomattavasti. Ja siinä mielessä GA oli ainakin liki epäonnistunut ( 2-pistettä ) että Schumi tarvitsisi suuremman edun autostaan kakkoskuskin ja myötämielisen FIAn lisäksi.

<small>[ 04-11-2003, 18:36: Message edited by: mikæl ]</small>
 

BATTERY

Member
Liittynyt
17.10.2003
Viestit
21
eek! eek!

No niin. Kaikki koko ajan puhuu kuinka hyvä ja nopea uudesta Macista tulee ja Williamsin auto yhdessä Bemun moottorin kanssa on varmaan Top Fueliakin nopeampi.

Ferrarilla varmaan katellaan videoita ja pelaillaan autopelejä vai??

Luulempa että tällä hetkellä Maranellossa painetaan töitä entistä kovemmin ja ahkerammin että mestaruudet säilyy Maranelossa. Tuskin Bridgestonekaan laakereillaan lepäilee. Luulenpa että he ottivat opikseen viime kaudesta kuin äkkiä tilanteet muuttuivat.

Vaikka se pieni kaljupäinen mies jota myös Häkkisen lapsen isäksikin kutsutaan eli Ron Dennis, joka aikoinaan eli 1990 luvulla kitisi kuinka muut tallit värväävät häneltä huippuinsinöörit ja kuinka se on laitonta.(juttu on joko 1990 tai 1991 VM:ssä) Itse äijä värvää niin Bemarin moottorigurut kuin Ferrarin aerodynaamikon et vaihdelaatikon suunnittelijan. Mut taitaa äijäl pikkuisen puntti tutista koska Neweytäkin on kosiskeltu vähän Maranellon suuntaan ja hänellä oli jo melkein valmis sopimus Ferrarin kanssa vuonna 1996 jolloin Schumi meni Ferrarille ja silloin komentoi: Mikään ei olisi ihanampaa kuin työskennellä Ferrarin leivissä. Se on kuulemma parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa. Tosin aika taitaa ajaa hänestäkin jo ohi esim. Mäcin auton kanssa pelleilyt.

Vielä rengas asiasta.

Mikä meteli olisi noussut jos Ferrarilla olisi ollut yli leveät renkaat!!
Se on niinkuin Jean Todt sanoi kun oli Peugeotin tallipäälikkö 1986 kankkusen ajaessa: Muiden mukaan Pösön pohjalevy oli laiton, mut ei heidän ja FIA ratsasi auton, ja se oli laillinen. He olisvat hyväksyneet Misukan kumit jos ne olisi olleet laillisia, mutta kas kummaa heti alkoi Misukka tekemään uusia kumeja kiireellä.

Bridgestonen väitettiin kokeilleen uusia kumejan Japanin Nippon Formula sarjassa, voi hyvin olla tottakin. Saman hengen vetoon Misukka oli omalla testiradallaan ja omalla autollaan kokeilleet testikiellon aikana uusia kumejaan, jonka Patrick Head myös myönsi eli ne hommat meni tasan.

Eli eiköhän unohdeta rengas ja muut väittelyt ja katsotaan kirkkaasti kauteen 2004 ja annetaan tulosten puhua puolestaan. :)
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
BATTERY:
Bridgestonen väitettiin kokeilleen uusia kumejan Japanin Nippon Formula sarjassa, voi hyvin olla tottakin. Saman hengen vetoon Misukka oli omalla testiradallaan ja omalla autollaan kokeilleet testikiellon aikana uusia kumejaan, jonka Patrick Head myös myönsi eli ne hommat meni tasan.
Testikielto sarjassa on mutta koskeeko se vain talleja? Että onko rengasvalmistajien omatekemä testaaminen kielletty?

Miten minusta tuntuu että testaaminen koskee vain tiimejä muttei rengasvalmistajaa...
 
Ylös