Ferrari rakentaa uutta kilpuria

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Tuo Misukan renkaista itkeminen on aika turhaa, kun kakkoseksi tulleella Räikkösellä oli alla "turborenkaat" kahdessa kisassa ja niillä saatiin kahdeksan pointsia. Eli Kimi sai niillä renkailla 4 pointsia per kisa, mikä on vähemmän kuin niillä tavallisilla renkailla. Mitenkähän olisi Ferrarin käynyt, jos olisi koko kauden joutunt käyttämään samaa kumiseosta kaikissa renkaissa. doubtful
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
PKurki:
Melkein hävisi, mutta voitti kuitenkin. Ferrarilla voitettiin kauden kisoista muistaakseni 8, eli puolet. Vastaava luku on Williamsilla 4, McLarenilla 2. Eli Ferrari oli kaksi kertaa parempi kuin Williams ja neljä kertaa parempi kuin McLaren. Eli siis täysin ylivoimainen.

Vain uusi pistelaskusysteemi,Ferrarin/kuskien mokat ja turborenkaista johtuva hetkellinen turboautojen ylivoimaisuus tasoitti loppupisteet noinkin tasaisiksi.
Tai sitten asia oli vaan niin että sillon kuin Bridgestone oli paras vain Ferrari voitti. Mutta silloinkun Michelin oli paras voittoja jaeltiin useamman tiimin kesken doubtful

<small>[ 04-11-2003, 21:17: Message edited by: J.Heldenview ]</small>
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Jones:
Kuitenkin pääpointti lienee pitkälti moottoripuolessa. Pitäisi kestää 700 kilsaa ja vielä saada siitä puristettua tehoja ulos reilut 800 kaakkia. Mahdoton yhtälö???
Ei mitenkään mahdoton. Kiihdytysautoista revitään moninkertaiset tehot ja ne kestävät usein jopa varttimailin matkan.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
AJ:
Jones:
Kuitenkin pääpointti lienee pitkälti moottoripuolessa. Pitäisi kestää 700 kilsaa ja vielä saada siitä puristettua tehoja ulos reilut 800 kaakkia. Mahdoton yhtälö???
Ei mitenkään mahdoton. Kiihdytysautoista revitään moninkertaiset tehot ja ne kestävät usein jopa varttimailin matkan.
Kuuraketista revitään vielä enemmän, ja ne kestävät useamman minuutin wink
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
BATTERY:
eek! eek!

No niin. Kaikki koko ajan puhuu kuinka hyvä ja nopea uudesta Macista tulee ja Williamsin auto yhdessä Bemun moottorin kanssa on varmaan Top Fueliakin nopeampi.

Ferrarilla varmaan katellaan videoita ja pelaillaan autopelejä vai??
Ei pelata, mutta F1:ssä kaikki menee sykleissä, kun joku talli tarpeeksi kauan hallitsee ratoja, niin eteen tulee "pakollinen" pudotus... tämä on nähty Ferrari 70-80luvun taitteessa, Williams 80 luvun lopulla, McLaren 90-luvun alussa, Williams -98, McLaren 00-01 jälkeen ... Ferrarikin tulee taantumaan nykyiseltä tasoltaan, kuinka paljon ja koska, onkin toinen juttu, itse tosin veikkaisin ensi vuoden olevan se vuosi... (MM sarjan 2 sija, kuskien sijoitus ehkä 3s ja 5s) villejä veikkauksia wink
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
holvius
Ferrarin etumatka on kieltämättä pienentynyt koko ajan. Myöskään suuri saatana ei ole enää niin vakuuttava kuin menneinä vuosina. Tiukkaa tulee ja voi olla että Williams tai McLaren menevät jo edelle. Ei sekään minusta mikään yllätys olisi. Ferrari on menestynyt jo niin kauan, että pientä herpaantumista on jo havaittavissa.
Hienoa, että edes joku Ferrari/Schumacher -fani (käsittääkseni olet?) pystyy myöntämään nuo selvät fakta-asiat!
 

BATTERY

Member
Liittynyt
17.10.2003
Viestit
21
Kiihdytys autot kestävät lähes aina varttimailin matkan Mäcci ei välillä edes sitä!!1
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Kyllä se on edelleen niin, että Ferrari tulee olemaan ensi kaudellakin tiiviisti kärkitaistelussa mukana, halusittepa tai ette. Vahva auto sieltä Maranellon autotallista lähtee ens kaudellakin liikkeelle, ei välttämättä kauden avaukseen, eikä välttämättä täysin uusi, mutta ainakin samaan tyyliin kuin mäkillä tänä vuonna modifioitu auto vanhasta.

Mä kyllä uskon ja luulen aika vakaasti siihen, että modifioidunkin GA:n vauhti riittää ihan hyvästi voittoihin ens kaudella, jos joku toinen talli haluaa voittaa mestaruuden niin kovasti pitää töitä tehdä, että Ferrari kukistuisi.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
oltzu:
Vahva auto sieltä Maranellon autotallista lähtee ens kaudellakin liikkeelle, ei välttämättä kauden avaukseen, eikä välttämättä täysin uusi, mutta ainakin samaan tyyliin kuin mäkillä tänä vuonna modifioitu auto vanhasta.
Justhan tässä sanottiin että Ferrari tuo ensi vuonna uuden auton jo Melbourneen.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Ilmari:
AJ:
Jones:
Kuitenkin pääpointti lienee pitkälti moottoripuolessa. Pitäisi kestää 700 kilsaa ja vielä saada siitä puristettua tehoja ulos reilut 800 kaakkia. Mahdoton yhtälö???
Ei mitenkään mahdoton. Kiihdytysautoista revitään moninkertaiset tehot ja ne kestävät usein jopa varttimailin matkan.
Kuuraketista revitään vielä enemmän, ja ne kestävät useamman minuutin wink
Entäs jos lähtö uusitaan?
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
MaranelloRed:
No ei tuo GA niin puuteellinen ollut kuin edellä annetaan ymmärtää. Voitettiinhan sillä useampi kisa menneellä kaudella vaikka vastustajalla oli alla "turbo" renkaat. Kun turbo kumit kiellettiin niin voittaminen loppui kuin seinään.

Ja tota vidussa siellä rakennetan uutta autoa. Onhan sitä McLarenillakin rakennettu jo toista vuotta eikä rakkinetta tositoimissa ole vielä nähty. Liekö siellä (m)nokan suoristamis operaatio käynnissä. Voisihan ilkikurisesti todeta että McLarenhan tuo vanhentuneen paketin radalle kun Ferrari laittaa taas F1 auton raamit uusiksi ja karkaa mestaruuksiin.
Aika punaisilla laseilla taas katsoit loppukauden tilannetta. Karu tosiasia on se, että Michelin jyräsi aika tavalla loppukaudestakin vaikka "turbo"renkaat kiellettiin. Monza oli poikkeus, koska hitaat mutkat puuttuvat radalta. Siellä renkaat eivät pahemmin ratkaise. Karkuun ei Schumi Montya kuitenkaan päässyt. Siitä taas saatiin kiittää BMW:n supertehokasta moottoria ja Williams pysyi Ferrarin peräkontissa kiinni. Toisaalta taas Williamsin traktorimainen aerodynamikka piti huolen siitä, ettei ohitusyrityksiin Monty pystynyt ekan kierroksen yrityksen jälkeen.

Kimi olisi voittanut, ei ehkä ylivoimaisesti, mutta selvästi ilman vesisadetta Indyssä. Kaikkihan näkivät, että puolijumala Schumin Ferrari oli kuin Minardi alun pienessä tihkusateessa Michelin-tallien autoja vastaan. Ohi tultiin joka puolelta. Heittämällä. Vasta kun sade yltyi ja kuivankelin kumit otettiin pois, sekä pistettiin sadekelin kumit alle, tilanne kääntyi päälaelleen. Bridgestone jyräsi surkeat sade-Michelinit totaalisesti.

Japanissa oli taas Ferrarimaista onnea, kun Montoyan BMW pamahti. Sitä ennen Monty oli kuitenkin jälleen todistanut Michelinin ylivertaisuuden kuvankelin kumeilla kosteahkossa kelissä. Barrichellosta mentiin ohi tavalla ja paikassa, joka ei antanut selittelyille sijaa, moottori savutenkin. Alonsokin oli ennen keskeytystään aivan Rubensin takakontissa kiinni. Kun McNish poistui Kimin edestä, ajoi Kimi sekunnin nopeampia kierrosaikoja kuin Rubens, kunnes sai maanantai-kumit alleen.

Mikään ei ole siis muuttunut "turbo"renkaiden kieltämisen jälkeen. Michelin jyrää ja hyvä niin.

Tuo, että Ferrari rakentaa täysin uutta autoa, on mielenkiintoinen uutinen. Veikkaanpa, että kauden alkaessa Melbournessa näemme lauman MP4-18 kopioita lähtöruudukossa. Joku talli näyttää aina suuntaa tulevaisuuteen auton kehittelyssä. Vuonna 1995 se oli Williams, ehkä nyt se on McLaren. Nähtäväksi jää...

Toivottavasti Ferrarin konseptit sekoisivat heiman ja nähtäisiin pari teknisestä viasta johtuvaa keskeytystä Schuminkin osalta, jotta puntteja saataisiin hieman tasoihin siltä osalta. Viimmeisin teknisen vian aiheuttama keskeytys Schumille tuli Saksan GP:ssä kaudella 2001... On siinä hurja putki auton luotettavuudella.

Eiköhän Ferrarin juhlat ole nyt juhlittu, vihdoin ja viimmein, mestaruuksien osalta. Kisoja talli voittaa jatkossakin varmasti, mutta uskon ja todellakin toivon, että nyt olisi muiden vuoro taas välillä. Alkaa tämä sarja maistumaan puulta, kun yksi ja sama talli, sekä ennen kaikkea kuski, kahmii mestaruudet vuodesta toiseen. Olisi lehdillä jotain uutta kirjoitettavaakin kauden päätteeksi, kun saataisiin uusi mestari. wink

<small>[ 06-11-2003, 00:43: Message edited by: Karpow ]</small>
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Viimeisin suuntaus autojen puolella on F2002 tyyliset menopelit. McLarenissa ei ole muuta poikkeavaa kuin keula joka sekin suoristunee piakkoin. Vastaavaa uutuutta kuin 2002 ei aivan heti ykkösissä nähdä. Ei muotoilultaan eikä tuloksiltaan. Se oli ainutkertaista ja oli tuhota koko lajin. Se oli samalla F1 historian loistelian ja pitkästyttävin periodi. Siihen pystyy vain ja ainoastaan Ferrari. Se oli täydellistä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
MaranelloRed:
Viimeisin suuntaus autojen puolella on F2002 tyyliset menopelit. McLarenissa ei ole muuta poikkeavaa kuin keula joka sekin suoristunee piakkoin. Vastaavaa uutuutta kuin 2002 ei aivan heti ykkösissä nähdä. Ei muotoilultaan eikä tuloksiltaan. Se oli ainutkertaista ja oli tuhota koko lajin. Se oli samalla F1 historian loistelian ja pitkästyttävin periodi. Siihen pystyy vain ja ainoastaan Ferrari. Se oli täydellistä.
Hmm... Montako tallia F2002:sta kopioi? Mielestäni ei muut kuin Toyota. Ja kirjaimellisesti. :D

McLaren ja Williams eivät F2002:sta ainakaan menneet kopioimaan, vaan tekivät omat ratkaisunsa ja hyvä niin. Murskaava etumatka kurottiin umpeen.

<small>[ 06-11-2003, 00:42: Message edited by: Karpow ]</small>
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Se oli samalla F1 historian loistelian ja pitkästyttävin periodi. Siihen pystyy vain ja ainoastaan Ferrari. Se oli täydellistä.

Samaan loistoon pystyi Mclaren kaudella -88, pitkästyttävyydessä tosin ei, koska Senna-Prost ajoivat kilpaa keskenään, asia mikä on Ferrarilla mahdotonta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei se kausi 1988 oikeasti mitenkään valtavan jännittävä ollut. Kyllä silloinkin f1:tä seuraava väki oli välillä erittäin turhautunut, kun voittaja-tiimistä ei ollut epäselvyyttä ennen viikonloppua. Loppujen lopuksi nuo tuolla kaudellä käydyt Senna vs. Prost kisat rajoittuivat 2-3 kisaan. Taisi olla ekan kerran Unkarissa, kun miehet ottivat kunnolla yhteen. Sitten vielä Portugalissa ja Suzukassa oli jotain keskinäistä kilpailua. Muuten keskinäiset nopeuserot kisoissa oli niin selviä, että mitään jännitettävää ei ollut. Muillahan ei ollut sitten mitään mahdollisuuksia.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Tallikaverien väliset kisat:

Kaudella 1988: 2-3

Kaudella 2002: 0

EDIT: Ja sitä asiaa ei tämäkään ei muuta mihinkään sitä tosiasiaa että kaudella 1988 ei ollut Sennan ja Prostin välillä koko homman tuhoavaa tiimipeliä kuten kaudella 2002. Ongelmahan ei ollut niinkään Ferrarin ylivoimaisuus vaan se että tallikavereiden kilvanajo oli kielletty Todtin ja Schumacherin toimesta.

<small>[ 06-11-2003, 11:57: Message edited by: Observer ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No ei tuo rehellisen demokraattinen kilvanajo toteutunut siellä McLarenillakaan kausina 88-89, vaikka tällaista illuusiota halutaan pitää yllä. Honda määritteli tasan tarkkaan kuka on tallin ykköskuski. Tietenkään mitään ei kerrottu Prostille, joka joutui tyytymään täysin Sennan ehdoilla rakennettuun koneeseen. Prost sai vain Ranskan kisoihin itselleen sopivan koneen ja kykeni sitten suht helpostikin lyömään Sennan. Vasta vuosia myöhemmin Hondan päällikkönä ollut Osamu Goto myönsi Porstille että Honda suosi Sennaa.
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Matxi
Renkaiden testikiellosta:
Misukalla on lupa käyttää omaa testirataansa VAIN sadekelin kumien testaukseen. Jos kuivankelin kumeja on siellä testattu, on rikottu FIA:n lupaa.

FO110K
Tallien hallinta-sykleistä:
Olen eri mieltä. Yleensä hallinnan päättymiseen on SYY. Esim. aktiivijousituksen kielto 93/94 tiputti williamssia, moottoritoimittaja vaihtui samalla tallilla 97/98, samoin kuin 87/88, henkilökunta vaihtui Benettonilla 95/96, etc. Nää on kyllä aika uusia, mutta saman tapaista löytyy vanhemmillekin, yleensä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Koska topikin aihepiiri on enemmän tai vähemmän häilyvä, kärsin ilmeisesti kysellä enemmänkin tuosta kaudesta 88.

pmv: Muistakko mitä Senna teki kauden ensimmäisessä GP:ssä (tais olla Rio), kun tuli hylätyksi tai ainakin rangaistuksi. Käsittääkseni mies ajoi siihen asti kuin raivohärkä. VM:ssä muistaakseni vain puhuttiin "elokuvatyyliin" tehdystä ohituksesta.

Senna-Honda skenario on kyllä tullut ilmi Prostin suusta useammankin kerran. Joskus miestä ei ole uskottu, joskus on. Itse kyllä uskon moisen ja onhan tuo varsin selviö näin jälkikäteen. Senna kuitenkin toi Hondan koneet "mukanaan" McLarenille. Hondalla on muutenkin ollut tapana suosia määrättyjä kuskeja, Ferrarin tapaan wink , ja tämän vuoksi en ole merkkiä koskaan arvostanut siinä määrin kuin ehkä kuuluisi. Ei ollut mikään yllätys, että Eddie Jordan otti Saton aikoinaan toiseksi kuskiksi (vaikka kuinka muuta väitti) ja ei sekään, että Sato ajaa ensi kaudella toista BARia. Muistaen Satoru Nakajiman seikkailut, tämä on ollut enemmän kuin tuttua toimintaa nousevan auringon ihmeeltä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
oskari:
FO110K
Tallien hallinta-sykleistä:
Olen eri mieltä. Yleensä hallinnan päättymiseen on SYY. Esim. aktiivijousituksen kielto 93/94 tiputti williamssia, moottoritoimittaja vaihtui samalla tallilla 97/98, samoin kuin 87/88, henkilökunta vaihtui Benettonilla 95/96, etc. Nää on kyllä aika uusia, mutta saman tapaista löytyy vanhemmillekin, yleensä.
tietty tiputti, mut 94/95/96 asiantuntijat yleisesti ottaen pitivät Williamsia parhaana autona... mm. Hillin mokat/kädettömyys ja MSc:n parempi ajaminen esti Williamsia saamasta mestaruuksia 94/95... 96 ja 97 ne sitten tulikin...
(itse uskon että jos esmes häkä olis mennyt Williamsille -93, niin 94-95 olis ollut huom. tiukempaa kamppailua, koska Williamsin autolla noina vuosina pärjäsi suht hyvin myös keltanokka DC ja Hill jota moni tallikaveri veti päihin... muistelkaapa -94 alkuvuotta kun Brasiliassa Senna paino Hillistä kisan puolivaiheilla kierroksella ohi, ja silti loppukaudesta Damon oli MM taistelussa mukana... kertonee auton kehityksestä/suorituskyvystä jo)
1995 taas Hill teki mokia aivan julmetusti... osa kisoista meni hyvin, osassa ihan lapsellisia ajovirheitä (toisin kuin MSc:llä) mä ainakin lasken 92->97 vuodet kyllä williamsin vuosiksi (tallina), poikkeuksena ehkä v. 1995...
 
Ylös