Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Ei tällä autolla kyllä mestaruutta voiteta, ainakaan kuljettajien. Vahva tunne että mersulla ja mäkillä tulee olemaan tätä paremmat autot.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eikös tupakanmainonnan pitänyt olla kiellettyä kaudesta 2006 alkaen. Aina vaan nuo Mallun viivakoodit tuossa kyljessä komeilevat. Muistaaksenihan Ferrarilla oli sopimus valmistajan kanssa 2011 asti. :alppu:
Joko silloin olisi päästy tuosta Formuloiden pahennusta pitkään aiheuttaneesta ilmiöstä täydellisesti?:doubtful:
Taitaahan se olla... Viivakoodihan ei suoranaisesti taida olla Mallun logo, noin virallisesti siis...mutta kaikki sen varmaan osaa siihen yhdistää. F10 auton virallisissa esittelykuvissa ei Malboroa näkynyt sponsoreiden joukossa, eli sikäli sitä ei mainosteta.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kovin oli kohmon näköinen auto, ei lainkaan sitä linjakkuutta mikä esim. Brawnissa oli viime kaudella. Mutulla tuntuu, ettei tolla aeropaketilla olla kärkitaisteluissa mukana.

F1-Forumiksi siis: Näyttää hitaalta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kovin oli kohmon näköinen auto, ei lainkaan sitä linjakkuutta mikä esim. Brawnissa oli viime kaudella. Mutulla tuntuu, ettei tolla aeropaketilla olla kärkitaisteluissa mukana.

F1-Forumiksi siis: Näyttää hitaalta.
Näyttää aerodynaamisesti menevän samalle tasolle Williamsin kanssa. Ei näytä mitenkään maatamullistavan nerokkaalta edelläkävijäänsä verrattuna. yllätyksetön peruskonstruktio. Keula näyttää yhtä huonolta kuin edellisessä, auton yläpintaa on vähän viilailtu nopeampia autoja vastaaviksi, ja luultavasti perää alhaalta myös.

Paremman budjettinsa ja kuskiensa turvin uskoisin yltävän yleensä Williamsin edelle. Top-kymppiin pitäisi aika-ajossa päästä helposti nyt kun BMW ja Toyota ovat vetäytyneet ykkösistä!
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Uudella Ferrarilla iso tavoitteet vähin lupauksin

Turun Sanomat 28.1 2010 22:46:06


Kaudet 2005 ja 2009 ovat viime vuosien Ferrarin F1-menestyksen mahalaskut. Kummallakin kerralla punainen miehistö onnistui voittamaan vain yhden kisan. Viimeksi 2006 Ferrari iski väkevästi takaisin heti seuraavalla kaudella, vaikka ei ihan mestaruutta voittanutkaan.

Nyt on panostettu vieläkin enemmän, että tänä vuonna Ferrari palaa huipulle vieläkin vahvemmin kuin edellisen heikon kautensa jälkeen.

Uusi F10 -auto esiteltiin Maranellossa torstaiaamuna. Felipe Massalle kaavailtu sisäänajo jouduttiin kuitenkin perumaan, kun Fioranon radalla oli lunta. Uusi yritys tehdään perjantaina, mutta sää ei oleellisesti ole paranemassa.

Uusi Ferrari on siisti paketti, mutta ei mikään järisyttävä uutuus, vaikka poikkeaakin merkittävästi viime vuoden F60:stä.

Pääsuunnittelija Nick Tombazis on erinomainen aerodynamisti, mutta kokonaisuus on kuitenkin teknisen päämiehen Aldo Costan vastuulla. Pääjohtaja Luca di Montezemolo selvitti esittelytilaisuudessa, että haluaa teknikkojen toki puhuvan uudesta autosta, mutta mahdollisimman matalalla profiililla.

Näin Costa kertoi itsestään selvyyydet, että eturenkaat ovat kapeammat ja tankkauskiellon myötä tankki on nyt kaksi kertaa isompi kuin ennen.

Toyotalta kotiin palannut moottorisuunnittelija Luca Marmorini kertoi tehneensä pakojärjestelmän aivan uusiksi, mutta kun kehitystyö on jäädytetty, mitään suuria muutoksia ei yksinkertaisesti voi tehdä. Se sopii Marmorinille, sillä hän ei ole työintoilija.

Etusiipi kuin
Red Bullilta
Tallipäällikkö Stefano Domenicali muistuttaa, että Bahrainin avauskisaan lähetettävä F10 -auto eroaa melkoisesti nyt esitellystä, koska helmikuun testijaksoilla on jo luvassa rajua kehitystyötä.
– Emme kilpaile yksin. Ei riitä, että meillä on varmuus oman automme nopeudesta. Ensin pitää nähdä, miten kovaa muut menevät ja vertailla sitten autoamme sen mukaan, Domenicali summaili.

Ferrari esitteli autonsa viime vuoden takasiivillä. Etusiivestä – kuinka paljon se nyt sitten onkaan uusi – näkee heti ns. Red Bull -efektin. Pitkä ja korkea etuosa on pitkälti samanlainen, minkä Adrian Newey toi viime vuonna RB5-autoon. Siiven lusikkamainen keskiosa on Ferrarilla nyt samalla lailla muuta tasoa alempana.

Selvä pyrkimys suunnittelussa on saada mahdollisimman paljon ilmaa johdetuksi edestä auton alle ja siten myös diffuusoriin.

Tuo kiinnostava perän ilmanohjain – tupladiffuusori – nähdään varsinaisesti sitten vasta Valencian testissä.

Alonso kiitteli
insinööriporrasta
F1-uransa yhdeksättä kilpavuotta nyt Ferrarin kuljettajana käynnistävä Fernando Alonso ylisti vuolaasti Maranellon insinöörien osaamista.
– Suhtaudun hyvin luottavaisesti ja rauhallisesti kaikkien Ferrarin teknikkojen tekemään työhön. He ovat maailman parhaita omalla alallaan. Me olemme tiimi, joka pystyy löytämään parhaat mahdolliset säädöt autoomme hyvin lyhyessä ajassa. Luottamusta kasvattaa tuulitunnelista saatu datatietous. Voi olla jopa niin, että radalta saamme vieläkin paremmat tulokset, Alonso korosti.

Uudet säännöt vaativat Alonson mukaan myös säätötyötä itse kunkin ajotyyliin.

– Eniten omaksuttavaa on kilpailujen ensimmäisillä kierroksilla. Kun lämmittelyä ei sunnuntaina tehdä, meillä on hitaammat autot ensimmäisissä jarrutuksissa. Onneksi testeissä pystymme kokeilemaan näitä uusia haasteita ennen kuin kausi alkaa.

Turun Sanomat, HEIKKI KULTA
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ei millään pahalla, mutta en ymmärrä että millä perustein täällä arvioidaan autojen aerodynamiikkaa kuvien perusteella. Mä en ainakaan osaa sanoa juuta enkä jaata autojen nopeuksista ennenkuin saadaan aikoja pöytään.

Se nyt on fakta, että Ferrarin resursseilla ja kuskeilla pitäisi autolla päästä hätyyttelemään kärkeä. Eri asia miten homma todellisuudessa onnistuu.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Mielestäni tämä kausi näyttää oliko viimevuosi vain poikkeus vai onko Ferrarin organisaatio menossa todenteolla alaspäin.

2006 lähti Brawn&Schumacher
2007 Todt voitti vielä Kimin kanssa mestaruuden
2008 säännöt eivät radikaalisti muuttuneet, mutta taktikoinnin ja johtoportaan puolelta alkoi tulla jo huolestuttavia signaaleja.
2009 auton suunnittelu floppasi ja teamin puolelta melkoisia emämunauksia, Kimi kuitenkin ajoi muutamia valonpilkahduksia muuten synkkään kauteen
2010 johtoporras on tehnyt radikaaleja muutoksia ja autoa on suunniteltu huolella, joten nyt enää uupuu ne tulokset.

Jättikö Kimi uppoavan laivan tyylillä(span voitto ja podiumit) vai nouseeko Ferrari jälleen mestaruustaistoon.

Vastassa on kuitenkin McLaren, joka viimekaudella pääsi vauhtiin hankalan alun jälkeen. Mestariauton evoluutio 2 eli Mercedes ja Neweyn uusin luomus Redbull.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
2009 auton suunnittelu floppasi ja teamin puolelta melkoisia emämunauksia, Kimi kuitenkin ajoi muutamia valonpilkahduksia muuten synkkään kauteen
Tähän kannattaa myös lisätä Massan hyvät esitykset ennen Unkaria. Kaikenkaikkiaan jos kehitystyötä oltaisiin jatkettu niin varmasti olisi vauhti ollut loppukaudesta hyvää.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ei millään pahalla, mutta en ymmärrä että millä perustein täällä arvioidaan autojen aerodynamiikkaa kuvien perusteella. Mä en ainakaan osaa sanoa juuta enkä jaata autojen nopeuksista ennenkuin saadaan aikoja pöytään.

Se nyt on fakta, että Ferrarin resursseilla ja kuskeilla pitäisi autolla päästä hätyyttelemään kärkeä. Eri asia miten homma todellisuudessa onnistuu.
small talkia - sehän on myös foorumin tarkoitus. Siis ihan vain höpötellään tietäen, että arvailuksi menee. Mutta jokainen tietää parhaiten miltä heistä mikäkin tuntuu.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Enemmän tuosta tuleepi Titanic mieleen. :thumbup:
Fioranon radalla olikin jo jäätä havaittu...

Räikköseltäkin kysyttiin Ferrarin uutuudesta:
Joo no kato eihän Kimi mitään ymmärrä. Alonso puolestaan suunnittelee autoja alusta lähtien. Yllättävän vähän uutta on muuten Alonso saanut aikaan, meneekö maine?
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
HK sekoittaa etusiiven ja nokkapalan?
Etusiipi kuin
Red Bullilta

Ferrari esitteli autonsa viime vuoden takasiivillä. Etusiivestä – kuinka paljon se nyt sitten onkaan uusi – näkee heti ns. Red Bull -efektin. Pitkä ja korkea etuosa on pitkälti samanlainen, minkä Adrian Newey toi viime vuonna RB5-autoon. Siiven lusikkamainen keskiosa on Ferrarilla nyt samalla lailla muuta tasoa alempana.
Siivessä tuskin on "pitkää ja korkea etuosaa", eikä "muuta tasoa alempana olevaa lusikkamaista keskiosaakaan" voi nykysäännöillä oikein toteuttaa.

Tässä viitataan ilmeisesti Red Bullilta mukailtuun korkeaan nokkaan, jonka yläpinnassa on ura (jota kai voi lusikkamaiseksikin kuvailla).

Jostain syystä tuo kohta tekstistä vaikuttaa siltä, kuin Heikki-kulta olisi kirjoittanut sen jonkun muun kommenttien perusteella näkemättä koko autoa – ja vieläpä ymmärtänyt väärin. Ihmetyttää kyllä, ettei lajia ilmeisen aktiivisesti seuraavalla toimittajalla ole mikään kello kilkattanut päässä varoituksia moista tekstiä suoltaessa. Ilmeisesti itsekritiikki on säädetty lusikkamaisesti muuta aivotoimintaa alemmalle tasolle.



Linkkikin
olis varmaan piisannut...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
HK sekoittaa etusiiven ja nokkapalan?

Siivessä tuskin on "pitkää ja korkea etuosaa", eikä "muuta tasoa alempana olevaa lusikkamaista keskiosaakaan" voi nykysäännöillä oikein toteuttaa.

Tässä viitataan ilmeisesti Red Bullilta mukailtuun korkeaan nokkaan, jonka yläpinnassa on ura (jota kai voi lusikkamaiseksikin kuvailla).

Jostain syystä tuo kohta tekstistä vaikuttaa siltä, kuin Heikki-kulta olisi kirjoittanut sen jonkun muun kommenttien perusteella näkemättä koko autoa – ja vieläpä ymmärtänyt väärin. Ihmetyttää kyllä, ettei lajia ilmeisen aktiivisesti seuraavalla toimittajalla ole mikään kello kilkattanut päässä varoituksia moista tekstiä suoltaessa. Ilmeisesti itsekritiikki on säädetty lusikkamaisesti muuta aivotoimintaa alemmalle tasolle.



Linkkikin
olis varmaan piisannut...
Eipä ole ensimmäinen kerta kun HK:lla menee vellit väärään kurkkuun. :eek:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Olisi linkkikin piisannut, mutta eihän tuostakaan ole haittaa kun HK kumminkin niitä ainoita kunnon kotimaisia on. Aina voi hypätä yli vain miten tuo sitten häiritsee?

Ja mitä tulee nokkapalaan - niin HK:lla ei taida olla ketään oikolukemassa juttujaan - niin paljon niissä on kirjoitus tai ajatusvirheitä. En usko että tuo olisi copy/paste/käännösvirhe vaan huolimattomuutta jota HK kovin viljelee muuten hyvissä jutuissaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Näyttää aerodynaamisesti menevän samalle tasolle Williamsin kanssa. Ei näytä mitenkään maatamullistavan nerokkaalta edelläkävijäänsä verrattuna. yllätyksetön peruskonstruktio. Keula näyttää yhtä huonolta kuin edellisessä, auton yläpintaa on vähän viilailtu nopeampia autoja vastaaviksi, ja luultavasti perää alhaalta myös.

Paremman budjettinsa ja kuskiensa turvin uskoisin yltävän yleensä Williamsin edelle. Top-kymppiin pitäisi aika-ajossa päästä helposti nyt kun BMW ja Toyota ovat vetäytyneet ykkösistä!
Sehän tässä onkin kun yleinen taso on nyt laskenut tiimien osalta. Niinpä Ferrarilla on aika helppo homma parantaa viime vuodesta vaikka tekisivät melkein kaiken väärinkin.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Ei millään pahalla, mutta en ymmärrä että millä perustein täällä arvioidaan autojen aerodynamiikkaa kuvien perusteella. Mä en ainakaan osaa sanoa juuta enkä jaata autojen nopeuksista ennenkuin saadaan aikoja pöytään.
Nykyään autojen ripustukset ja mekaaniset osat ovat kaikilla hyvin lähellä huippua, myös moottorit ovat lähellä toisiaan. Jokaisella tiimillä on varaa hioa siipiä tuulitunnelissa, joten niistäkään ei suuria eroja synny. Siksi auton rungon muodostamat virtaukset ovat todella tärkeitä ja niitä on helpoin foorumistin arvioida.

Pari kuvaa ferrarista.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niin, miksi niitä virtauksia ei saisi miettiä ja arvioida? Kyllähän lapsikin jo näkee, että minne niitä virtauksia pyritään ohjailemaan.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Niin, miksi niitä virtauksia ei saisi miettiä ja arvioida? Kyllähän lapsikin jo näkee, että minne niitä virtauksia pyritään ohjailemaan.
No lapsia täällä tuntuu kaikesta päätellen olevankin. Mikä tekee toisesta autosta aerodynamiikaltaan paremman kuin toisen? Voit vaikka vertailla ferraria ja williamsia. Jos asia selviäisi kuvia tuijottamalla, niin tuulitunnelit ja tietokonesimulaatiot olisivat suhteellisen turhia.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös