Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jaha, johan on kärry. Jalostettu suoraan edelliskauden mallista, ottamalla lisäksi RB:n keulaa sekä Bemarin ponttooni muotoilua. Joten ei ole enää niin sulavan näköinen. Mutta varmasti toimivampi peli kuin edellinen. Yltääkö sitten RB:n, McLarenin ja Mercedeksen kyytiin on kysymysmerkki. Heillä kuitenkin edelliskauden autosta on toimivammat ratkaisut. Mutta toisaalta myös pidemmälle kehitellyt, ja se kehittely on voinut joltain tulla jo tiensä päähän.

KERS aiheutti osan Ferrarin ongelmista viime kaudella. Sinänsä KERSiä ei enää ole mutta nyt on suurempi tankki. Joten sama ongelma voi edelleen esiintyä. Toki tilaa on varmasti saatu kunnolliselle diffullekin akselivälin ja auton perän uudelleen suunnittelun johdosta.

Luultavaa on, että tuolla autolla joitakin voittoja saatetaan ottaa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Onkos muuten tällä kaudella Kers vielä käytössä? Itseltäni ainakin jäänyt huomioimatta miten tällä kaudella sääntöpykälät tuon härvelin suhteen taittuvat.

edit:
jaaha ja samalla sekunnilla sainkin vastauksen ylemmässä postissa
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Varmasti uudelleen sunnittelemalla ja muotoilemalla on saatu diffu sinne paremmin, mutta en näe tuota akselivälin kasvattamista kovin merkittävänä diffun kannalta.
Jos olen oikein ymmärtänyt, pohjan pitää olla tasainen - skid blockia lukuunottamatta - taka-akseliin (tai tarkemmin sanottuna takarenkaiden keskilinjaan) asti. Taka-akselin siirto ei siis lisää diffuusorille tilaa akselin etupuolelta. Myös skid block jatkuu taka-akselin linjalle asti.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Varmasti uudelleen sunnittelemalla ja muotoilemalla on saatu diffu sinne paremmin, mutta en näe tuota akselivälin kasvattamista kovin merkittävänä diffun kannalta.
Diffun toimintaan vaikuttaa myös perän muu muotoilu(sen virtaukset ja jättövirtaukset), joka mm. tämän pidennetyn akselivälin kanssa on saatu - kuten bobakki sanoi - hoikaksi. Joten kyllä pitäisin akselivälin kasvattamista hyvinkin tärkeässä roolissa Diffun toiminnan kannalta. Lisäksi, mikäli Ghost Gloven toteamus tupladiffun yläosan ilmanottoaukkojen sijainnista vaihdelaatikon edessä pitää paikkansa, niin asiahan on selvä -akselivälillä on varmasti silloin enemmänkin merkitystä -> kuinka virtaukset saadaan "imettyä" tehokkaasti diffuusoriin. Luulisin sen vaativan mahdollisimman suoria taaksepäin suurenevia "putkia", ja pidempi akseliväli oletettavasti helpottaa tässä tavoitteessa. Vaihdelaatikon muoto voi olla pitkulaisempi, kun on tilaa enemmän, lyhyempään tilaan pitäisi oletettavasti suunnitella lyhyempi ja paksumpi loota. Ei akselivälin pienentäminen ainakaan olisi tilannetta helpottanut yhtään.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Jos olen oikein ymmärtänyt, pohjan pitää olla tasainen - skid blockia lukuunottamatta - taka-akseliin (tai tarkemmin sanottuna takarenkaiden keskilinjaan) asti. Taka-akselin siirto ei siis lisää diffuusorille tilaa akselin etupuolelta. Myös skid block jatkuu taka-akselin linjalle asti.
Toki pohja on tasainen, meinasin lähinnä noita auton muita osia, kuten vaihdelaatikkoa, joka vie tilaa diffulta.

Diffun toimintaan vaikuttaa myös perän muu muotoilu(sen virtaukset ja jättövirtaukset), joka mm. tämän pidennetyn akselivälin kanssa on saatu - kuten bobakki sanoi - hoikaksi. Joten kyllä pitäisin akselivälin kasvattamista hyvinkin tärkeässä roolissa Diffun toiminnan kannalta.
Puhe oli tilasta, ei tehokkuudesta...

Lisäksi, mikäli Ghost Gloven toteamus tupladiffun yläosan ilmanottoaukkojen sijainnista vaihdelaatikon edessä pitää paikkansa, niin asiahan on selvä -akselivälillä on varmasti silloin enemmänkin merkitystä -> kuinka virtaukset saadaan "imettyä" tehokkaasti diffuusoriin. Luulisin sen vaativan mahdollisimman suoria taaksepäin suurenevia "putkia", ja pidempi akseliväli oletettavasti helpottaa tässä tavoitteessa. Vaihdelaatikon muoto voi olla pitkulaisempi, kun on tilaa enemmän, lyhyempään tilaan pitäisi oletettavasti suunnitella lyhyempi ja paksumpi loota. Ei akselivälin pienentäminen ainakaan olisi tilannetta helpottanut yhtään.
Jos tankin suurenemisenkin jälkeen on lisää tilaa lootalle ja loota voidaan rakentaa hoikemmaksi, niin sitten siitä akselivälin pitenemisestä varmaan voikin olla hyötyä diffun kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Huomaa tällä foorumilla taas hyvin Kimin lähdön Ferrarilta, alkaa auto näyttää heti ensi kättelyssä rumalta, hitaalta, värit pellehermannilta ja voittojakaan ei ennusteta lain! Jatketaan samaan malliin :alppu:
:alppu:

Aivan totta! Minä itse henkilökohtaisesti omalta taholtani olen kuitenkin sitä mieltä, että auto näyttää ihan kivalta eikä värimaailmakaan yhtään hullummalta. Valkoiset siivet jollain tapaa piristävät auton ulkonäköä!
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Huomaa kyllä heti ivan Ferraria kohtaan kun siellä ei ole Räikköstä. Milllasia mielipiteitä täältä saisikaan lukea jos tuossa istuisi nyt Kimi vieressä?

Melko samalta tuo auto näyttää kun viime vuonna eli yhtä rumalta.
Huomaa tosiaan. Autohan on jossain mielessä melkein samallainen kuin viime kauden auto ja mitä olivatkaan kommentit sille? Kehuvia tyyliin "hienon auton ferrari on kehittänyt" jne. Ja monet piti MM mahdollisuuksia varmana. Kelatkaa itse vaikka vuoden taakse ja lukekaa. Voipi jollain kommentoijalla olla jopa ristiriitasia kommentteja ;)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Huomaa tosiaan. Autohan on jossain mielessä melkein samallainen kuin viime kauden auto ja mitä olivatkaan kommentit sille? Kehuvia tyyliin "hienon auton ferrari on kehittänyt" jne. Ja monet piti MM mahdollisuuksia varmana. Kelatkaa itse vaikka vuoden taakse ja lukekaa. Voipi jollain kommentoijalla olla jopa ristiriitasia kommentteja ;)
Johtuneeko tuo nyt niin paljoa Kimistä..? Kyllähän edellisen kauden tallimestaruusauton seuraajasta on ihan loogista odotella aikamoista menopeliä, vai kuinka?
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Ekana kun luin aamulla että valkosta väritystä tulossa niin tuomitsin vaikka nähnyt kuvan kuvaa. Nyt kun kuvat nähty niin pakko sanoa että helvetin hieno ja toimiva ratkaisu!
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ekana kun luin aamulla että valkosta väritystä tulossa niin tuomitsin vaikka nähnyt kuvan kuvaa. Nyt kun kuvat nähty niin pakko sanoa että helvetin hieno ja toimiva ratkaisu!
Moon kallistumassa samaan. Autossa häiritsee oikeastaan vaan tuo epäsuhta pyöreän perseen ja kulmikkaan keulan suhteen. Jotenkin keula näyttää lisäksi visuaaliselta kannalta nouseva turhan ylös. Tai ainakin se saisi kärjestään laskea enempi alas, jotta balanssi säilyisi.
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Omasta mielestä kans järjettömän hieno auto. Ei tuo puna/valko-yhdistelmä oo ees pahannäkönen, tulee mieleen vaan schumiajat. Mielenkiinnolla ootan minkälaisia siipiratkaisuja sieltä tulee vai onko ihan perushuttua.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Huomaa tosiaan. Autohan on jossain mielessä melkein samallainen kuin viime kauden auto ja mitä olivatkaan kommentit sille? Kehuvia tyyliin "hienon auton ferrari on kehittänyt" jne. Ja monet piti MM mahdollisuuksia varmana. Kelatkaa itse vaikka vuoden taakse ja lukekaa. Voipi jollain kommentoijalla olla jopa ristiriitasia kommentteja ;)
Niin ja sitten kauden alkaessa huomattiin, että auto on susi, vaikka ulkonäköä kehuttiin. Ehkäpä sen takia odotettiin jotain uutta ja mullistavaa tämän kauden autosta.

Mutta, en häpeä myöntää olevani suht anti-Ferrari tätä nykyä ja objektiivisuus on tipotiessään.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Omasta mielestä kans järjettömän hieno auto. Ei tuo puna/valko-yhdistelmä oo ees pahannäkönen, tulee mieleen vaan schumiajat. Mielenkiinnolla ootan minkälaisia siipiratkaisuja sieltä tulee vai onko ihan perushuttua.
Täytyy vaan sanoa, että mustat siivet olisivat vielä hienommat. Punaset siivetkin olivat hienot, mutta tavallaan kuitenkin parempi rajoittaa punainen väri vain runkoon.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kimiä ei olisi sää kiinnostanut vaan olisi silti ajanut.
Ja Flavio ois vaan laittanu tseitsein radalle... :nope:

Moon kallistumassa samaan. Autossa häiritsee oikeastaan vaan tuo epäsuhta pyöreän perseen ja kulmikkaan keulan suhteen. Jotenkin keula näyttää lisäksi visuaaliselta kannalta nouseva turhan ylös. Tai ainakin se saisi kärjestään laskea enempi alas, jotta balanssi säilyisi.
Tätä rupesin itsekin tämän kommentin jälkeen funtsimaan... Oishan sitä voinut tehdä myöskin kantikkaan takapään:

F2001 Ettei tästä nyt tule mitään sanomistaa, niin tiedän, ettei tollaisen pykäämisessä ole mitään järkeä, kun veekasi ei tarvii niin paljoa ilmaa...

Onkohan tuossa sitä puhkottua keulaa. Eikös se tehty juuri näitä "uuden sukupolven" autoja varten?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös