Ei lähdetä nyt jarnaamaan tästä enää. Mutta jos ihan faktana uskaltaa sanoa, että 2007 Brasiliassa käytettiin tallimääräystä, niin kai siitä olisi hyvä olla olemassa edes pienen pieni todiste. Massan kierrosajat eivät tippuneet missään vaiheessa ns. yllättävästi tms. Kimin taktiikka oli perinteinen, painavammalla autolla kisaan ja varikkokäynneillä ohi. En minä näe tässä mitään selvää tallimääräystä...Joo mutta mahtoi Massaa ja katsojia riepoa vähän enemmän Alonso-Massa tallimääräys kuin esim. Räikkönen-Massa missä toisella ei enää matemaattista mahdollisuutta mestaruuteen.
En ole koskaan tutkinut Massan kierrosaikoja mutta itselläni oli sellainen mielikuva, että Massa olisi sanonut päästäneensä Kimin ohi. En kyllä löydä tästä mitään faktaa... Voihan toki olla, että hän ei ainakaan laittanut hirveästi vastaan eli että olisi kiristänyt vauhtia kun näytti että varikkopysähdysten aikaan homma menee tiukalle. Muistelen, että Kimin ohi pääsy Massasta oli kuitenkin aika hilkulla eli että mahtuivat samaan kamerakuvaan kun Kimi puikahti ohi. En kyllä ole tästä ihan 100-varma.Mutta jos ihan faktana uskaltaa sanoa, että 2007 Brasiliassa käytettiin tallimääräystä, niin kai siitä olisi hyvä olla olemassa edes pienen pieni todiste. Massan kierrosajat eivät tippuneet missään vaiheessa ns. yllättävästi tms. Kimin taktiikka oli perinteinen, painavammalla autolla kisaan ja varikkokäynneillä ohi. En minä näe tässä mitään selvää tallimääräystä...
Noh, mulla tulee lähinnä mieleen että onkohan Turrini-setä ottanut aamupalakseet oikeat murot ja jos, niin minkävärisiäEi voi kuin ihailla miten Turrini jaksaa aina vaan heittää herjaa Ferrarista ja Alonsosta. Mitenkähän merkittävistä kirjoitelmista on kyse, että palaako Ferrarilla mahdollisesti jossain vaiheessa käpy k.o. herraan? Tai ottanevatko edes näitä vakavasti?
Massa otti toki kunnian tilanteesta, vaikka ihan tosissaan rattia mielestäni puristi, josta myös tuo pieni lipsahdus nurtsillekin johtui. Mielestäni on selvää, että Massa olisi halunnut varikkokäyntien jälkeen vielä ehtiä Kimin eteen -ja tätä kautta näyttää, että hän olisi ollut se nopeampi mies. Ja antaa sitten Kimin mennä varmaankin ohitseen.En ole koskaan tutkinut Massan kierrosaikoja mutta itselläni oli sellainen mielikuva, että Massa olisi sanonut päästäneensä Kimin ohi. En kyllä löydä tästä mitään faktaa... Voihan toki olla, että hän ei ainakaan laittanut hirveästi vastaan eli että olisi kiristänyt vauhtia kun näytti että varikkopysähdysten aikaan homma menee tiukalle. Muistelen, että Kimin ohi pääsy Massasta oli kuitenkin aika hilkulla eli että mahtuivat samaan kamerakuvaan kun Kimi puikahti ohi. En kyllä ole tästä ihan 100-varma.
Tuota 2008 Kiina Räikkönen-Massa tilannetta oikeastaan tarkoitinkin...Ei lähdetä nyt jarnaamaan tästä enää. Mutta jos ihan faktana uskaltaa sanoa, että 2007 Brasiliassa käytettiin tallimääräystä, niin kai siitä olisi hyvä olla olemassa edes pienen pieni todiste. Massan kierrosajat eivät tippuneet missään vaiheessa ns. yllättävästi tms. Kimin taktiikka oli perinteinen, painavammalla autolla kisaan ja varikkokäynneillä ohi. En minä näe tässä mitään selvää tallimääräystä...
Se, että Massa ajoi ulos yhdessä vaiheessa, tuskin oli suunniteltu juttu, siinä kun olisi voinut käydä vähän huonomminkin. Ja vaikka Massaa kuinka itketti kisan jälkeen, se ei käy todisteesta muuhun kuin siihen, että mies kaiketi ajatteli "aikansa olevan ohi".
En väitä, etteikö kyse olisi voinut kuitenkin olla tallimääräyksestä, tarkoitan vain, ettei pelkkä mielipide tee asiasta de factoa. Jotain näyttöäkin kaivattaisiin. Nyt sellaista ei ole. Tätä Brasilian "selvää tallimääräystä" on jauhettu ns antiKimistien toimesta jo niin kauan, että ilmeisesti asiasta on muodostunut yleinen mielipide, vailla mitään muuta pohjaa kuin kova usko siihen. Vähän sama, kuin tämä toinen klassikkohokema, Massa päihitti Kimin, huoh.
Sen sijaan Kiinassa 2008 Kimi hidasti yllättäen kierrosaikojansa radikaalisti, jotta Massa saisi hänet kiinni ja painella ohi. Selvä tallimääräys ja sen toteutus.
Otin tämän asian siksikin esille, kun monet ovat sanoneet, että jos nyt käynnissä oleva tutkinta johtaa rangaistuksiin, niin miksei sitten vuonna 2007 Brasiliassa johtanut? Ehkäpä siksi, kun ei ole minkään valtakunnan todistetta tai edes viitettä, että tallimääräystä olisi ollut. Ja vaikka olisikin ollut, niin että sitä olisi jouduttu jotenkin erityisesti toteuttamaan. Pohjimmiltaan kyse taitaakin olla siitä, että joillekin on henkisesti hyvin härskiä hyväksyä Kimin mestaruutta muutoin kuin "kabinettipelillä" ja "tarjottimella annettuna". Kuten lähes jokaisessa maikkarin F1-uutisen kommentointiosiossa saa alvariinsa lukea..
Meinaatko, että ihan Ferrari myönsi? Ja lähdeviitekin puuttuu? Kukahan tuota Wikipediaa oikein moderoi? :thumbup:Wikipediassa lukee muuten että Ferrari myönsi myöhemmin ottaneensa Massan 3 kierrosta liian aikaisin sisään Brasiliassa. Mutta lähdeviite puuttuu.
Ööh, mitä haet? Kimi jäi Massalle 4 kierrosta?Ekoilla stopeilla Kimi tuli kierroksen Massan perään ja tokilla stopeilla eroa oli kolme kiekkaa. En nyt muista ekan stoppien kestoja, eli pystyikö siitä päättelemään jotain.
Ekoilla stopeilla Kimi tuli kierroksen Massan perään ja tokilla stopeilla eroa oli kolme kiekkaa.
Mielestäni tuossa selvällä suomen kielellä kerrotaan, että Kimi tuli ensimmäiselle varikkopysähdykselle kierros Massan jälkeen, ja toiselle varikkopysähdykselle kolme kierrosta Massan jälkeen. Ei siinä kierroksella jäämisestä puhuta mitään.Ööh, mitä haet? Kimi jäi Massalle 4 kierrosta?
No joojoo, se oli sellaista halppisretoriikkaa vaan. Tietysti voi ihmetellä, että jos Ferrarin mukaan Massa tuli 3 kierrosta liian aikaisin sisään, niin silloinhan Massan olisi kuulunut tulla vasta Kimin jälkeen toisille stopeille. Tällainen taktiikka on hieman epäloogisen kuuloinen, kun Kimin tankkaus kuitenkin kesti hieman Massaa kauemmin ekoilla stopeilla...Mielestäni tuossa selvällä suomen kielellä kerrotaan, että Kimi tuli ensimmäiselle varikkopysähdykselle kierros Massan jälkeen, ja toiselle varikkopysähdykselle kolme kierrosta Massan jälkeen. Ei siinä kierroksella jäämisestä puhuta mitään.
Kannataakohan tuo, kun miettii mitä tuloksia on tällä kaudella saatu aikaan vaikka tehtiin sama liike? Tosin harkinta-asteellahan tuo vielä on, mutta italiaanot on nopeita päätöksissään. Jotain uutta ja ihmeellistä kaivattaisiin Maranellossa...Ferrari valmis luovuttamaan Monzan jälkeen
Ferrarin F1-tallin päällikkö Stefano Domenicali sanoo tulevan viikonlopun Italian GP:n ratkaisevan sen, panostaako Ferrari täysillä loppukauteen.
Ferrari on tällä hetkellä 80 pisteen päässä valmistajien sarjan kärkitallista Red Bullista. Piste-ero voi kasvaa jo keskiviikkona, kun moottoriurheilun maailmanneuvosto pohtii Ferrarille lisärangaistuksia Saksan GP:n tallimääräysjupakasta.
- Mikäli Monza menisi meiltä erityisen huonosti ja piste-ero Red Bulliin kasvaisi, siirtäisimme maanantaina henkilökuntamme ja resurssimme tästä autosta ensi vuoden autoomme, Domenicali vahvistaa Corriere dello Sport -lehdelle.
MTV3