Ferrarin huonot taktiikat

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Niin paitsi että ei Kimi aja tuolla enää pelkän rahan takia :rolleyes:

Ihmettelin kyllä itekki miksi Q1:sessä pistettiin vielä ajamaan uudestaan, mielestäni siinä ei ollu enää riskiä tippumisesta.

Q2 oli oikea päätös Ferrarilta vetää kaks kertaa. Herää vaan kysymys miks Ferrari pistää sitten pojat niin aikasin radalle vaikka tietää että rata paranee vaan osion loppua kohti. Oisko ollu mielekkäämpää ajaa vasta stintin lopussa ni ois pärjänny yhellä rengas-setillä... noh, jälkispekulaatio on tämmöstä :eek:

Kimillä on aina paikka auki muihin talleihin.BMW:kin ottaisi mielellään,joten siksi luulen,että kimiä ei paljon kiinnosta nuo huhut.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Uskoisin Williamsin, RedBullin, Bemarin ja Toyotan ainakin ilomielin ottavan Kimin jos hinnasta sopivat. Useimmille talleille se on jo pelkästään mediavoittona merkittävä jos kuski siirtyy Ferrarilta heille ja ajotaidoista nyt ei ole epäselvyyttä.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Uskoisin Williamsin, RedBullin, Bemarin ja Toyotan ainakin ilomielin ottavan Kimin jos hinnasta sopivat. Useimmille talleille se on jo pelkästään mediavoittona merkittävä jos kuski siirtyy Ferrarilta heille ja ajotaidoista nyt ei ole epäselvyyttä.
Kimi on tietysti antanyt ymmärtää että Ferrari jää viimeiseksi talliksi. Tosin se mielipide saattaa vaihtua. Ei sen takia että auto on nyt huono, vaan sen takia että Kimiä ei ilmeisesti kuunnella yhtään kun taktikoidaan ja muutenkin huonon taktikoinnin takia.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No itseasiassa tuskin Kimi nyt vielä näihin tuskastuu, mutta ei toki voi jatkua näin iänkaiken. Muuten Mentezemolo on melkoinen Kimi-fani niin sanoakseni ( puhunut aina Kimin puolesta ) joten siellä on nyt isäntä talossa katsomassa kuinka toikkaroivat. Sikäli voi olla deathline joillekuille tallijohdossa. Tutisee.
 

Rebel

Well-known member
Liittynyt
10.2.2001
Viestit
170
Sijainti
Helsinki
Kimi on yksi harvoista nykykuskeista, jolla varaa ja uskallusta arvostella tallinsa selviä mokia. Lisäksi Kimi ei välitä näistä Alonso ym spekulaatioista. Kimi vankka coolius lisäplussaa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
IL: Ferrari tyri taas!
Lauantai 25.4.2009 klo 16.07 (päivitetty klo 16.35)
Talli tuhosi Bahrainissakin Kimi Räikkösen toiveet hyvästä lähtöruudusta.


kuvateksti: Bahrainin GP:n aika-ajo ei kohottanut Kimi Räikkösen mieltä.

Fiat-konsernin ja samalla Ferrarin ylipäällikkö Luca di Montezemolo saapuu lauantai-iltana Bahrainiin tukemaan piinaavissa vastoinkäymisissä painivaa talliaan, eikä yhtään liian aikaisin. Välitön ryhtiliike on välttämätön tai hallitseva maailmanmestari menettää maineensa lopullisesti.

Maranellon miehistön kaikki palikat ovat tällä hetkellä pahasti sekaisin. Auto on auttamattomasti liian hidas ja epäluotettava ja varikkotiimi tyrii lähes käsittämättömästi kerta toisensa jälkeen.
Viikko sitten Kiinassa se pelkäsi muiden vauhtia sellaisessa paniikissa, ettei uskaltanut säästää Kimi Räikköselle ainuttakaan tuoretta sarjaa pehmeitä renkaita viimeiseen aika-ajojaksoon - ja teki täsmälleen saman virheen Bahrainissa!

- Minun ei olisi tarvinnut, enkä olisi edes halunnut ajaa toisella aika-ajojaksolla toista yritystä, mutta tiimi lähetti minut radalle ja siihen hupenivat viimeiset uudet renkaat, Kimi murehti silminnähden pettyneenä työnantajansa taktisiin ratkaisuihin.

- Sen jälkeen ei ollut enää mitään toivoa hyvästä lähtöruudusta. Suurempi polttoainekuorma söi käytetyistä sen vähäisenkin pidon.

"Auto tuntui yllättävän nopealta"

- Sääli. Varsinkin toisella aika-ajojaksolla auto tuntui hyvältä ja yllättävän nopealta, Räikkönen jatkoi pettyneenä menetetystä mahdollisuudesta.

Siinä Kimi olikin neljäs, mutta romahti viimeisellä ja ratkaisevalla kymmenminuuttisella lähes kahden sekunnin päähän paalupaikan vieneestä Jarno Trullista. Hän starttaa sunnuntain kilpailuun kevään huonoimmasta - kymmenennestä - ruudustaan; Australiassa ja Malesiassa Kimi oli seitsemänneksi ja Kiinassa kahdeksanneksi nopein.

- Edessä on pitkä ja kuuma kisa. Toivottavasti saataisiin edes jotain aikaan, Kimi pohti ja viittasi lähinnä kauden ensimmäisiin MM-pisteisiinsä.

Niitä janoaa epätoivoisesti tallikin. Ferrari ei ole ikinä jäänyt pisteittä MM-kauden neljässä ensimmäisessä GP:ssä.


KARI MELART
kari.melart@iltalehti.fi
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Ai mitä liikkunut päässä? No miten olisi vaikka se, ettei käy niinkuin Massalle taannoin, että luullaan ajan riittävän jatkoon mutta sitten lopussa huomataan, ettei riitäkään ja jäädään keräilyeriin.
Nyt oli pikkaisen eri tilanne kuin Malesiassa. Räikkönen roikkui vielä viimeisilläkin minuuteilla toisena, joten jatkoonpääsy näytti jo varmalta. Ratakaan ei näyttänyt parantuvan kovin paljoa jakson loppua kohti. Siksi pidin päätöstä pöhkönä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
3 minutes with…Kimi Raikkonen

April 25, 2009 by James Allen

It is well documented that Ferrari has suffered its worst start to the season since the 1980s. If they fail to score a point tomorrow it will be their worst start ever.

While both Renault and McLaren have been able to bring a version of the double diffuser to their car already, Ferrari is still waiting for its edition to come out in Spain.

Against the backdrop of a significant step forward for McLaren, all eyes were on Ferrari in qualifying today to see whether they could get both cars into the top ten shoot out. As it turned out Mark Webber being blocked early on made one top ten spot available, but Ferrari were in anyway with a remarkable turn of speed in Q2, on Raikkonen’s car in particular. Massa got through in 9th place from Q2.

But Raikkonen had used a new set of tyres in the first run of Q2 and didn’t want to go out again, but the team was anxious not to miss out as the track improved and sent him out again, so he did not have a new set available for his final and most important qualifying lap. Massa used a scrubbed set for his first run in Q2 so he had a new set left for his final lap. He was also lighter than Kimi, by 10kg. Massa is 8th on the grid, Kimi is 10th

Good pace up until the final run, then?
“Today I was quite happy with the way the car worked. It wasn’t ideal in the final part, but I didn’t have any new tyres left so there wasn’t much I could have done any more.

You were fourth fastest in the low fuel Q2 session
“The car was surprisingly good in the first and second qualifying sessions and I think if we’d had some new tyres in the last part we could have done quite a good job. But with old tyres and high fuel it’s not going to be easy. I didn’t want to go out a second time but the team wanted me to go out again so we wasted a set of tyres. So it was not what I was hoping for.”

Did the circuit change much over the hour?
“I didn’t feel that the circuit improved a lot, sometimes when you go with one new set of tyres after another you can get find a little but of time in different places. In fact I would say that towards the end the circuit got a little more slippery near the end.

How much did KERS help here in Bahrain, it’s one of the two best tracks for it (along with Monza)?
“The car’s performance has improved with KERS. lap time in the second session was surprisingly close to the front runners. Of course you never know what they are doing [with fuel] but it was anyway much closer to previous races. So I think from yesterday to today it definitely helped. We would not have used it if it didn’t.”

What are your prospects for the race?
“In the race it’s a completely different story, it’s going to be quite hot, it’s hard for the tyres. We will try to finish in the points, so we’ll see how we can do against the others, the car is not as strong as the ones in front of us. “

What is the heat like to deal with?
“It doesn’t change much. It’s hotter sitting here than it is driving, it’s a very dry heat and you have the wind to cool you down a bit.”

Ferrari president Luca di Montezemolo is coming to Bahrain tomorrow to be with the team and offer encouragement. However there is also a politcal purpose to his visit. He has a planned meeting with the vice president of Toyota to discuss the current situation in F1, the budget cap and the best way forward for the FOTA teams.

Posted in Race Weekend, Uncategorized | Tagged F1, Ferrari, Raikkonen | No Comments
Että silleen:mad: Laittoi Kimin käyttämään kaikki renkaansa,mutta säästi Massalle parin:frown:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Hei nyt ihan oikeasti ihmiset! Ette te voi ihan tosissanne selittää täällä JÄLKIKÄTEEN, kuinka typerää oli laittaa kuskit uudelle yritykselle uusilla renkailla. Moni asia näyttää päivänselvältä ja loogiselta sitten kun kaikki muuttujat on tiedossa. Miten joku voi kirjoittaa, että Q2:ssa Kimi olisi pahimmillaan ollut sillä ja sillä sijoituksella jos olisi jättänyt tokan yrityksen tekemättä? Mistä hitosta Ferrari sen olisi voinut tietää silloin kun päätös oli tehtävä? Laittakaa itsenne siihen asemaan, jossa pitää tehdä päätös minuuteissa ja lopettakaa se näsäviisastelu. Kuinka typeriltä Ferrarilla oltaisiin näytetty jos taas olisi pudottu alkuerissä vain koska kuviteltiin ajan riittävän? Voin vastata valmiiksi: huomattavasti typerämmiltä kuin mitä nyt näytetään. Siinä leikissä olisi ollut vain hävittävää Ferrarin nykyvauhdilla.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Hei nyt ihan oikeasti ihmiset! Ette te voi ihan tosissanne selittää täällä JÄLKIKÄTEEN, kuinka typerää oli laittaa kuskit uudelle yritykselle uusilla renkailla. Moni asia näyttää päivänselvältä ja loogiselta sitten kun kaikki muuttujat on tiedossa. Miten joku voi kirjoittaa, että Q2:ssa Kimi olisi pahimmillaan ollut sillä ja sillä sijoituksella jos olisi jättänyt tokan yrityksen tekemättä? Mistä hitosta Ferrari sen olisi voinut tietää silloin kun päätös oli tehtävä? Laittakaa itsenne siihen asemaan, jossa pitää tehdä päätös minuuteissa ja lopettakaa se näsäviisastelu. Kuinka typeriltä Ferrarilla oltaisiin näytetty jos taas olisi pudottu alkuerissä vain koska kuviteltiin ajan riittävän? Voin vastata valmiiksi: huomattavasti typerämmiltä kuin mitä nyt näytetään. Siinä leikissä olisi ollut vain hävittävää Ferrarin nykyvauhdilla.

Onko sinun mielestäsi myös reilua se,että Massalle säästettiin tuore pari renkaita ja Kimille ei? Tämä pännii mua enemmän:mad:
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
- Emme voi väittää olevamme tyytyväisiä suorituskykyymme, mutta saimme sentään toista kertaa tällä kaudella molemmat automme aika-ajon 3. osioon. Aika-ajon viimeisessä osiossa Kimillä oli vaikeuksia hieman tallikaveriaan enemmän, koska hänellä ei ollut enää uusia pehmeitä renkaita, mutta ottaen huomioon kaikki asiat, tämä oli parasta, mitä saatoimme tänään odottaa, Dyer vakuutti.
Whoop-De-Doo!!! Ferrari sai molemmat autonsa toista kertaa aika-ajon kolmanteen osioon!
Ja Maranellon kirkonkellot kaikaa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Onko sinun mielestäsi myös reilua se,että Massalle säästettiin tuore pari renkaita ja Kimille ei? Tämä pännii mua enemmän:mad:
Kuvittelisin, että kummankin kuskin tiimit tekevät aika-ajojen strategiapäätökset pitkälti itsenäisesti. Korjatkaa toki, jos on parempaa tietoa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Missäs asemassa massa oli q2:ssa kun häntä ei käsketty käyttään loppuja renkaitaan. JJkin ihmetteli miten ferrari voi toistamiseen tehdä moisen mokan. Tallin kun pitäisi kummallekin kuskille etsiä raot kierroksille ja huolehtia renkaista.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Missäs asemassa massa oli q2:ssa kun häntä ei käsketty käyttään loppuja renkaitaan. JJkin ihmetteli miten ferrari voi toistamiseen tehdä moisen mokan. Tallin kun pitäisi kummallekin kuskille etsiä raot kierroksille ja huolehtia renkaista.
Silloin tehdään jo emämoka, jos Maikkarin tiimi sen huomaa:D Tuonnehan oli hommattu Montezemolokin vahtimaan, jotta homma toimii.. Hyvinhän tuo toimii.:thumbfh:
 

keke-82

Well-known member
Liittynyt
31.3.2009
Viestit
188
Sijainti
Espoo
Hei nyt ihan oikeasti ihmiset! Ette te voi ihan tosissanne selittää täällä JÄLKIKÄTEEN, kuinka typerää oli laittaa kuskit uudelle yritykselle uusilla renkailla. Moni asia näyttää päivänselvältä ja loogiselta sitten kun kaikki muuttujat on tiedossa. Miten joku voi kirjoittaa, että Q2:ssa Kimi olisi pahimmillaan ollut sillä ja sillä sijoituksella jos olisi jättänyt tokan yrityksen tekemättä? Mistä hitosta Ferrari sen olisi voinut tietää silloin kun päätös oli tehtävä? Laittakaa itsenne siihen asemaan, jossa pitää tehdä päätös minuuteissa ja lopettakaa se näsäviisastelu. Kuinka typeriltä Ferrarilla oltaisiin näytetty jos taas olisi pudottu alkuerissä vain koska kuviteltiin ajan riittävän? Voin vastata valmiiksi: huomattavasti typerämmiltä kuin mitä nyt näytetään. Siinä leikissä olisi ollut vain hävittävää Ferrarin nykyvauhdilla.
Näin on
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Silloin tehdään jo emämoka, jos Maikkarin tiimi sen huomaa:D Tuonnehan oli hommattu Montezemolokin vahtimaan, jotta homma toimii.. Hyvinhän tuo toimii.:thumbfh:
No ei maikkarin tiimillä siitä hajua ollut, ennen kuin heille kerrottiin asiasta.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Missäs asemassa massa oli q2:ssa kun häntä ei käsketty käyttään loppuja renkaitaan. JJkin ihmetteli miten ferrari voi toistamiseen tehdä moisen mokan. Tallin kun pitäisi kummallekin kuskille etsiä raot kierroksille ja huolehtia renkaista.
Ettei vaan Kimi olisi itse tehnyt mokaa valtsemalla Q2:n ensimmäisen yritykseen uudet renkaat? Massa teki ensimmäisen vedon vanhoilla ja käytti vasta toisella uuden setin. Rata paranee koko ajan, joten eikö Kimin olisi kannattanut heittää tuo ensimmäinen myös vanhoilla ja vasta toiseen heittää uudet nakit alle, jos ja kun tarvis. No ehkä ajatuksena oli, että vedetään vaan yksi setti uusilla ja hoidetaan homma kotiin. Nyt ei ihan mennyt niin, vaan haluttiin ottaa varman päälle. Tosin jälkiviisaana voi aina kysyä, että mitähän tällä voitettiin? Ottamalla riskin ja jättämällä vedon käyttämättä oltaisiin ehkä oltu riviä taaempana, jos oltaisiin tiputtu. Sitten oltais näytetty helvetin tollolta. Toisaalta nyt näytetään silti, kun tulos oli joka tapauksessa 10. ruutu, eikä päästy edes yrittämään paremmasta ja näytetään kuitenkin tollolta :jaska:

Ei ole helppoa tuo päätöksen teko, kun aikaa on ehkä minuutti, jos edes sitä. Tilanne elää koko ajan. Joka tapauksessa virhe minusta tehtiin siinä, että ensimmäinen veto olisi pitänyt vetää vanhoilla tai sitten pelata upporikasta ja rutiköyhää jättämällä tuo ensimmäinen veto paljon myöhemmäksi, jolloin rataolosohteet olisivat olleet paremmat.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Hei nyt ihan oikeasti ihmiset! Ette te voi ihan tosissanne selittää täällä JÄLKIKÄTEEN, kuinka typerää oli laittaa kuskit uudelle yritykselle uusilla renkailla. Moni asia näyttää päivänselvältä ja loogiselta sitten kun kaikki muuttujat on tiedossa. Miten joku voi kirjoittaa, että Q2:ssa Kimi olisi pahimmillaan ollut sillä ja sillä sijoituksella jos olisi jättänyt tokan yrityksen tekemättä? Mistä hitosta Ferrari sen olisi voinut tietää silloin kun päätös oli tehtävä? Laittakaa itsenne siihen asemaan, jossa pitää tehdä päätös minuuteissa ja lopettakaa se näsäviisastelu. Kuinka typeriltä Ferrarilla oltaisiin näytetty jos taas olisi pudottu alkuerissä vain koska kuviteltiin ajan riittävän? Voin vastata valmiiksi: huomattavasti typerämmiltä kuin mitä nyt näytetään. Siinä leikissä olisi ollut vain hävittävää Ferrarin nykyvauhdilla.
No itse ainakin ymmärsin että on 99% varmaa että Kimin eka Q2 aika riittää jatkoon (kympin sakkiin) kun ensimmäiset kaverit kävivät tekemässä toisia vetoja eivätkä parantaneet juurikaan. Tällöin Kimi ei ollut radalla ja pidin selvänä ettei kannata lähteäkään. Petyin kun kuulin Kimin tulleen radalle, koska ymmärsin heti, että nyt tuhlataan viimeiset uudet kumit turhaan.

Massan kanssa tehtiin oikeampi ratkaisu.

Jo harjoituksissa nähtiin, että ilman uusia kumeja ei ole mitään mahdollisuuksia, joten nyt olisi pitänyt olla erityisen tarkkana tässä asiassa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Sikäli kun ymmärsin - ja se mokasta pahan tekeekin: Kimi oli toista q2 ajoa vastaan. Ts tallin taktikko käveli Kimin yli eikä edes kanna vastuuta saati pahoittele.

Tuohon mustakaaren viittaamaan, että Kimi oli itse valinnut q2 ajoon pehmeät renkaat, niin miksei kuski sitten saanut päättää jättää toista yritystä ajamatta? Ei se noin ole voinut mennä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös