Ferrarin kehumis-/haukkumistoikki

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Ylen Sankia Priha sanoi:

Ferkku on myös ainoa auto jolla on voitettu täysimittainen kisa ylittämättä maaliviivaa.. samalla mitätöiden stop-and-go -penaltti.
Silverstone oli rata ja vuotta en äkkiseltään muista.


Olisko 98? ;)
 

Stig Helmer

Banned
Liittynyt
5.3.2004
Viestit
4457
Ylen Sankia Priha sanoi:
Ferrari on vain auto.. neljä rengasta ja ratti.

Ferkun dissaaminen alkoi 98 kun McLarenin sääntöjen mukainen toinen jarrupoljinhässäkkä (teknisiä yksityiskohtia en muista) kiellettiin Ferkun valituksen mukaisesti. Korostan että systeemi oli sääntökirjan mukainen..

Toinen legendaarisen naurettava farssi sattui Malesiassa 99 kun Ferkku ajatti autoja laittomilla sivuilmanohjaimilla.. FIA suuressa viisaudessaan päätti ottaa käyttöön 5 millin toleranssin, eli ko mittoja sai rauhassa venyttää 5mm.. suuntaansa, eli 5+5mm. :rolleyes: Sääntö otettiin käyttöön takautuvasti, tarkoittaen että Ferkku sai pitää Malesian pisteensä..
Mitään lakimuutosta ei sovelleta takautuvasti, mutta Ferkulla on näköjään oma sovellusosastonsa FIAssa..

Tietääkseni kuskin on ajettava autoa yksin ja kenenkään auttamatta (jotenkin noin se meni sääntökirjassa), silti Ferkun työntäminen takaisin radalle on sallittu..

Ferkku on myös ainoa auto jolla on voitettu täysimittainen kisa ylittämättä maaliviivaa.. samalla mitätöiden stop-and-go -penaltti.
Silverstone oli rata ja vuotta en äkkiseltään muista.

Kaiken kaikkiaan syy on yhtä paljon FIAn munattomuudessa kuin Ferkun häikäilemättömyydessä jolla se käyttää hyväkseen FIAn munattomuutta.
:thumbdown
Juuri näin!

Ja kun muistetaan vielä Schumacherin sallittu ohitus Paniksesta keltaisten lippujen alueella viime vuoden USA:n GP:ssä, ja samoin kuin tänä vuonna ohitus Barrichellosta turva-auton "takana" yritettiin ensin toivoa, ettei kukaan huomaisi, ja tämän jälkeen sivuutettiin olankohautuksella.

Lisäksi ihmettelen kovasti, miksi talli tällä kaudella ajattaa autoja eri taktiikoilla, kun se kuitenkin Schumacherille sattuva pysähdysmäärä on avain voittoon.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
YSP ei muista teknisiä yksityiskohtia eikä oikeastaan mitään muutakaan paitsi, että toiminnan takana oli pakko olla salaliitto. Myös Malesian farssia kutsutaan Ferrarin suosinnaksi vaikka kyseessä oli sääntökirjassa ollut epäselvyys. Muistuuko viime kauden rengasskandaali mieleen?

YSP varmaan muistanee myös tapauksen, jolloin Häkkinen työnnettiin viimeisestä mutkasta liikkeelle ja hän ajoi maaliin.Muistaako YSP myös sen, että Benettonista ja Mclarenista (Häkkisen autosta) löytyi laiton konfiguraatio vuonna 94. Tallit selvisivät nimellisillä varoituksilla, koska FIA ei uskaltanut käynnistää ruljanssia.

Täydellistä puusilmäisyyttä ja yksipuolisuutta väittää Ferraria kieroksi talliksi kun oma kultainen Mclaren on sortunut samoihin synteihin useita kertoja. Vain röyhkeät selviävät F1:sten maailmassa. Kausi on jatkuvaa tasapainottelua ja kabinettipeliä verhojen takana ja yleisö saa vain murusia pöydältä, joista tietyt ihmiset vetävät omia johtopäätöksiään.

Muissa suurissa F1-talleissa ja niiden organisaatioissa ei ole mitään legendaarista tai myyttistä. Konservatiiviset Mersut, Bemarit ja muut mauttomat lahnat, jotka tuottavat autoja liukuhihnalta kauppoihin.

Ferrarissa on eniten tunnelatausta ja intohimoa. Se on legenda, joka on F1:sten Brasilia. Sen näkee matkustamalla mihinkä tahansa kilpailuun kauden aikana. Punainen väri hallitsee tapahtumia radalla JA katsomossa. Sen näkee kun Maranellon väreihin sonnustautuneen ihmisen suutelevan maata, jonka yli Ferrari on ajanut. Sen kuulee kun kirkon kellot kajahtavat voiton jälkeen. Monzan GP on elämys, jonka jokainen F1-fani ansaitsisi kokea.

Son Forza se! :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Ferrari 4ever sanoi:
YSP ei muista teknisiä yksityiskohtia eikä oikeastaan mitään muutakaan paitsi, että toiminnan takana oli pakko olla salaliitto. Myös Malesian farssia kutsutaan Ferrarin suosinnaksi vaikka kyseessä oli sääntökirjassa ollut epäselvyys. Muistuuko viime kauden rengasskandaali mieleen?

YSP varmaan muistanee myös tapauksen, jolloin Häkkinen työnnettiin viimeisestä mutkasta liikkeelle ja hän ajoi maaliin.Muistaako YSP myös sen, että Benettonista ja Mclarenista (Häkkisen autosta) löytyi laiton konfiguraatio vuonna 94. Tallit selvisivät nimellisillä varoituksilla, koska FIA ei uskaltanut käynnistää ruljanssia.
Näinkö se tosiaan meni? :D Hyvä, että Ferrarilla tiedetään sääntökirja paremmin kuin FIAn johtoportaalla ja tiukoissa tilanteessa voidaan kysyä Ferrarin pomojen mielipidettä, miten sääntöjä pitäisi tulkita. Benetton ja McLarenin laittomuuksia '94 ei todellakaan pitäisi vertailla keskenään, koska McLarenin rikkomus ei todellakaan ollut samaa luokkaa. Löytyipä muuten Ferraristakin muistaakseni jotain laitonta Imolassa '94, mutta eipä tainnut FIA siihen juuri reagoida.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Ferrari 4ever sanoi:
YSP ei muista teknisiä yksityiskohtia eikä oikeastaan mitään muutakaan paitsi, että toiminnan takana oli pakko olla salaliitto. Myös Malesian farssia kutsutaan Ferrarin suosinnaksi vaikka kyseessä oli sääntökirjassa ollut epäselvyys. Muistuuko viime kauden rengasskandaali mieleen?

YSP varmaan muistanee myös tapauksen, jolloin Häkkinen työnnettiin viimeisestä mutkasta liikkeelle ja hän ajoi maaliin.Muistaako YSP myös sen, että Benettonista ja Mclarenista (Häkkisen autosta) löytyi laiton konfiguraatio vuonna 94. Tallit selvisivät nimellisillä varoituksilla, koska FIA ei uskaltanut käynnistää ruljanssia.

Täydellistä puusilmäisyyttä ja yksipuolisuutta väittää Ferraria kieroksi talliksi kun oma kultainen Mclaren on sortunut samoihin synteihin useita kertoja. Vain röyhkeät selviävät F1:sten maailmassa. Kausi on jatkuvaa tasapainottelua ja kabinettipeliä verhojen takana ja yleisö saa vain murusia pöydältä, joista tietyt ihmiset vetävät omia johtopäätöksiään.

Muissa suurissa F1-talleissa ja niiden organisaatioissa ei ole mitään legendaarista tai myyttistä. Konservatiiviset Mersut, Bemarit ja muut mauttomat lahnat, jotka tuottavat autoja liukuhihnalta kauppoihin.

Ferrarissa on eniten tunnelatausta ja intohimoa. Se on legenda, joka on F1:sten Brasilia. Sen näkee matkustamalla mihinkä tahansa kilpailuun kauden aikana. Punainen väri hallitsee tapahtumia radalla JA katsomossa. Sen tajuaa kun näkee Maranellon väreihin sonnustautuneen ihmisen suutelevan maata, jonka yli Ferrari on ajanut. Monzan GP on elämys, jonka jokainen F1-fani ansaitsisi kokea.

Son Forza se! :thumbup:
Harvapa täällä varsin hehkuttelee esim. Maclarenin tallin takia, vaan sen takia että siinä tallissa ajaa suomalainen kuski. Yksinkertaista mutta totta. Jos Ferrarilla ajaisi joku suomalainen, tilanne muuttuisi, aivan varmana!
Nyt kun tilanne on sellainen että Ferrari tulee maasta jota hallitsee mafia ja koko kansan luonne, ja näkemys siitä on sellainen että 'onhan niitten jotain vilppiä tehtävä'! Vai olikos se mafia jonkinlainen SPR:n ala järjestö? Sitten kun ferrarin ns. pääpiruna häärii tää MS, joka ikävä kyllä jäi aika monta kertaa vilpistä yms. kiinni viime vuosituhannnen puolella niin ei sellaisia vääryyksien yms. heitetä romukoppaan nyt kun hän ja talli ovat ns. puhtaita!
Mielestäni se että kannustaa nykyään suomalaisena ferraria on aivan sama kuin sellainen mies joka hakee itse 'naisten tansseissa'(eli haluaa tehdä ns. päätöksen itse menemällä vastavirtaan). Taas hän joka kannattaa ferraria ja MS:ää on sellainen mies joka hakee toista miestä naisten tansseissa:ahem: eiks jeh?
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Benettonin ja Mclarenin "laittomuudet" olivat muistaakseni aika identtisiä.

PRESS RELEASE FROM THE FEDERATION INTERNATIONALE DE L'AUTOMOBILE (FIA)

The World Motor Sport Council met today in Paris, under the Presidency
of Max Mosley, to hear and judge the following matters:

……..
C The infringement by Marlboro McLaren Peugeot of Article 1.3 and 9.2 of the FIA Formula One Technical Regulations and Article 45 of the FIA Formula One Sporting Regulations by fitting car No. 7 with a
fully-automatic upchange gear facility at 1994 San Marino Grand Prix (Imola, 1 May).
…….
Case C:
The FIA World Motor Sport Council found that the gearbox control device fitted to car No. 7 (Mika Hakkinen) Marlboro McLaren Peugeot at the 1994 San Marino Grand Prix was in breach of the Formula One Technical Regulations.

McLaren and any other team (Benettonilta löydettiin sama viritys) with such a device will be required to remove the up-change facility prior to the Italian Grand Prix and any similar down-change facility prior to the Portuguese Grand Prix.

The World Motor Sport Council upheld the fine of $100,000 imposed on the McLaren team on 26 July for delay in supplying the source codes. The World Motor Sport Council did not accept as a good enough reason the fact that the team itself had difficulties in acquiring the source codes from the company supplying them. The World Council recognized that the delay was not due to any intention by McLaren deliberately to conceal any feature in its software.
.....
Paris 7 September 1994
 
Viimeksi muokattu:

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Nasu sanoi:
Ferrari on muuten ok, paitsi kun se SS on siellä 'massana'!
Muuten, koiramaailman 'ferrari' on 'Tolleri'(Novascotiannoutaja), eikä 'irkku'!
Koiramaailman Ferrari on irlanninsetteri, koska se on ainut punainen koira:D
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
312T4 sanoi:
Koiramaailman Ferrari on irlanninsetteri, koska se on ainut punainen koira:D
Ei ole ainut punainen! Ja *Koiramme* lehden mielestä 'Tollleri' on koiramaailman ferrari(se oli joku viimevuoden numero), eli en ole asian kanssa yksin!
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Nasu sanoi:
Sitten kun ferrarin ns. pääpiruna häärii tää MS, joka ikävä kyllä jäi aika monta kertaa vilpistä yms. kiinni viime vuosituhannnen puolella niin ei sellaisia vääryyksien yms. heitetä romukoppaan nyt kun hän ja talli ovat ns. puhtaita!
Kyllähän täällä McLarenia aika puhtoisena pidetään, kuskipolitiikaltaan ja muutoinkin.

Muutoinkin aika hassua syyttää kuskia noista Benetton-aikojen vilpityksistä, eiköhän ne ole aikalailla tallin puolelta tehtyjä ratkaisuja, mahdollisesti kuskin tietämättäkin. Ja kukas muukaan siellä Benettonin puikoissa hääri kuin Mafio Briatore itse. Kumma ettei hän kanna painolastia noista ajoista mukanaan.

Hassua lisäksi miten täällä on kovasti hämmästelty paljon parjattujen selostajien huomaamia "vääryyksiä" jotka on monilta tahoilta jälkikäteen aivan rehellisiksi havaittu. Kuten radalle lykkimiset sekä Panisin ohitus.

No juuh, itse muistan miten Ferrari oli ennen kautta 96 ja sen aikanakin varsin hukassa. Mutta kun suosikkikuski hyppäsi 96 punaisen auton puikkoihin, sitä alkoi odottaa ja jännätä menestystä aivan tosissaan. Ja kun Ferrari kasvoi ja kehittyi vuosien myötä voittamaan oikein urakalla, oli talliinkin kiintynyt jo kunnolla.

Nytkin tuli katseltua Span 24 tunnin ajoa ja kannustettua Ferrareita voittoon, vahinko vaan ettei Salon autokunta saanutkaan ykkässijaa.

Ferrari kuitenkin on ykkönen, luokassa kuin luokassa :thumbup:
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Ei 1980-luvun alun Suomessa Ferrariin suhtauduttu niin negatiivisesti kuin nykyään. Silloin Ferrari oli kaikkien arvostama talli, päätä muita pidempi. Enzon vielä eläessä Ferrari oli tosin hieman erilaisempi talli kuin nykyään; ehkä jotenkin inhimillisempi! Sama diktatorinen johtamisjärjestelmä toki silloinkin Ferrarilla oli. Liekkö se yksi Ferrarin menestyksen kulmakiviä? Kun yksi päättää, niin kaikki on helpompaa:D
 

Stig Helmer

Banned
Liittynyt
5.3.2004
Viestit
4457
McLaren-talli menetti Häkkisen voiton tuomat 10 pistettä, kun oli unohtunut joku vaivainen sinetti, jolla ei käytännössä ollut mitään virkaa, koska toinen sinetti oli kuitenkin paikallaan.

:nope:
 

Gilgalad

Haltiakuningas
Liittynyt
18.5.2004
Viestit
50
Sijainti
Keskimaa
Stig Helmer sanoi:
McLaren-talli menetti Häkkisen voiton tuomat 10 pistettä, kun oli unohtunut joku vaivainen sinetti, jolla ei käytännössä ollut mitään virkaa, koska toinen sinetti oli kuitenkin paikallaan.

:nope:
Tapahtuiko tämä 1999 vai 2000?
 
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
839
Sijainti
Oulu, loppuvuoden Alahärmä
älkää ny enää siitä toleranssisiivestä höpöttäkö. iha laillinen hökötys ja mitä väliä ku irvine menetti muutenki mestaruuden häkkisen täysin typerään ohitukseen herbertistä
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
312T4 sanoi:
Ei 1980-luvun alun Suomessa Ferrariin suhtauduttu niin negatiivisesti kuin nykyään. Silloin Ferrari oli kaikkien arvostama talli, päätä muita pidempi. Enzon vielä eläessä Ferrari oli tosin hieman erilaisempi talli kuin nykyään; ehkä jotenkin inhimillisempi! Sama diktatorinen johtamisjärjestelmä toki silloinkin Ferrarilla oli. Liekkö se yksi Ferrarin menestyksen kulmakiviä? Kun yksi päättää, niin kaikki on helpompaa:D
Tuolloin Ferrarin ratissa oli myös legenda nimeltä Gilles Villeneuve :thumbup: :thumbup:

Ja tapaus vuodelta ´99........

Vuonna ´99, 10 mm toleranssi oli voimassa, 2004 ei enää ollutkaan.Eli kyse on Kanadan kilpailusta, Toyotan ja Williamsin hylkäyksistä.... ;)
 
Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Ferrari 4ever sanoi:
YSP ei muista teknisiä yksityiskohtia eikä oikeastaan mitään muutakaan paitsi, että toiminnan takana oli pakko olla salaliitto.
Sen muistan että Mäkin viritys oli laillinen.. ja laillisesta tehtiin laiton.. yllätys yllätys, Ferkun valituksen jälkeen. :rolleyes:

Myös Malesian farssia kutsutaan Ferrarin suosinnaksi vaikka kyseessä oli sääntökirjassa ollut epäselvyys. Muistuuko viime kauden rengasskandaali mieleen?
Ilmanohjainten maksimileveydessä ei ole mitään epäselvää. "Epäselvyys" asiaan ilmaantui vasta kun FIA keksi soveltaa jonkun älykääpiön keksimää toleranssia..
Seuraavalla kaudella Brasiliassa molemmat Sauberit hylättiin kun etusiivet olivat tipahtaneet 7 milliä liian alas. Sauber väitti Interlagosin pomppuisuuden väsyttäneen kiinnityksiä. Ei toleransseja, ei lieventäviä asianhaaroja, ei sääntömuutoksia.. Hylkäys ja moitteet päälle..
Siinä toimittiin oikein, kunpa vain olisi Malesiassakin toimittu näin.

Viime vuoden rengashässäkässä oli selkeä epäselvyys, koska mittausajankohtaa ei kirjassa mainittu. Porsaanreikä löytyi ja se tukittiin, mutta sääntöuudistusta ei sovellettu takautuvasti, kuten Malesian tapauksessa.. se meni aivan oikein.

YSP varmaan muistanee myös tapauksen, jolloin Häkkinen työnnettiin viimeisestä mutkasta liikkeelle ja hän ajoi maaliin.Muistaako YSP myös sen, että Benettonista ja Mclarenista (Häkkisen autosta) löytyi laiton konfiguraatio vuonna 94. Tallit selvisivät nimellisillä varoituksilla, koska FIA ei uskaltanut käynnistää ruljanssia.
Olisi ehdottomasti pitänyt nostaa älämölö, molemmissa tapauksissa.

Täydellistä puusilmäisyyttä ja yksipuolisuutta väittää Ferraria kieroksi talliksi kun oma kultainen Mclaren on sortunut samoihin synteihin useita kertoja. Vain röyhkeät selviävät F1:sten maailmassa. Kausi on jatkuvaa tasapainottelua ja kabinettipeliä verhojen takana ja yleisö saa vain murusia pöydältä, joista tietyt ihmiset vetävät omia johtopäätöksiään.
Hah.. ensin syyttelet vainoharhaisuudesta ja sitten myönnät kulissien takaiset "salaliitot". Mitenkä se nyt sitten on? Päättäisitkö?
Eikä McLaren ole sen kummemmin kultainen. Auto sekin on siinä missä muutkin. Se vain kuulostaa kotoiselta kun suosikkikuskit ovat sillä kurvailleet iän kaiken..
Ehkä sinun on vaikea ymmärtää ettei auto ole kuin kasa pultteja ja muttereita. Mutta älä suotta vaivaa sillä pientä päätäsi..

Muissa suurissa F1-talleissa ja niiden organisaatioissa ei ole mitään legendaarista tai myyttistä. Konservatiiviset Mersut, Bemarit ja muut mauttomat lahnat, jotka tuottavat autoja liukuhihnalta kauppoihin.

Ferrarissa on eniten tunnelatausta ja intohimoa. Se on legenda, joka on F1:sten Brasilia. Sen näkee matkustamalla mihinkä tahansa kilpailuun kauden aikana. Punainen väri hallitsee tapahtumia radalla JA katsomossa. Sen näkee kun Maranellon väreihin sonnustautuneen ihmisen suutelevan maata, jonka yli Ferrari on ajanut. Sen kuulee kun kirkon kellot kajahtavat voiton jälkeen. Monzan GP on elämys, jonka jokainen F1-fani ansaitsisi kokea.

Son Forza se! :thumbup:
Intin munamankelissa on yhtä paljon legendaa ja myyttiä kuin missä tahansa autossa..
Palvotaan samoin tein joustinpatjaa. Sehän on myyttisen mukava nukkua verrattuna halpoihin vaahtomuoviläystäkkeisiin. :rolleyes:
 
Ylös