Ferrarin ominaisuuksista ja renkaista.

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ajattelin, että toisaalle tekemäni kirjoitus voisi olla hyvä alustus kokonaisella aiheelle:


Kyllä se on 1. sektori joka on "teho"-sektori. Katso vain miten mitkäkin autot pärjäsivät sillä. Yllättäen Hondat, Ferrarit, ja Williams, vaan ei McLaren ja Renault. Johtuu pääosin siitä että kolmella ensimmäisellä on paljon tehoja ja kahdella jälkimmäisellä ei. Siipien määrällä on tietty oma osuutensa myös, mutta kelvannee nyrkkisääntönä.
Enemmänkin se on aerodynamiikkasektori kuin tehosektori. Sektoriajoista näkee, että se oli Ferrarien sektori. Bar ja etenkään Williams eivät olleet siinä juuri sen kummempia kuin Renault ja Mclaren. Jos se olisi ensisijaisesti tehosta kiinni, niin Williamsin ja Barrin pitäisi erottua muista yhdessä Ferrarin kanssa. Tuntuisi siltä, että Ferrarin autossa on jotain, mikä tekee eroa muihin nopeissa mutkayhdistelmissä. Ekalla sektorilla on juuri tuo Bekettsin nopea S-tyyppinen mutkayhdistelmä, jossa Ferrari jyrää.

Muulla osaa rataa merkitsee enemmän mekaaninen pito ja renkaat sen mukaisesti. Ferrarin hitaus radan muilla osilla kertoneekin Bridgen aika-ajorenkaiden heikosta vauhdista (kisassa Bridget taas ovat erinomaisia). Tämä nyt on muutenkin ollut ilmeistä. Ferrarin osalta sama ilmiö on ollut nähtävissä pitkin kautta: nopeilla ja erityisesti nopeamutkaisilla radoilla auto on parhaimmillaan. Sen sijaan joku Monaco edustaa toista ääripäätä ja siellä Ferrari ei ollutkaan tyypillisellä tasollaan.


Tuossa ne sektoriajat ykköseltä:

1 2 Rubens Barrichello 24.611

2 1 Michael Schumacher 24.888

3 9 Jenson Button 24.944

4 8 Fernando Alonso 24.991

5 6 Kimi Räikkönen 25.050

6 7 Jarno Trulli 25.141

7 5 David Coulthard 25.203

8 3 Juan Pablo Montoya 25.264

9 14 Mark Webber 25.279

10 10 Takuma Sato 25.368
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Se mitä Maikkarin ääliöselostajat jauhavat Michelinin ylivoimasta jatkuvasti, ei todellakaan pidä enää paikkaansa. Bridgestone on nykyään parempi rengas ja aika selvästi.

Ainoastaan kun hitii hieman vettä ja ajetaan edelleen kuivankelin renkailla, Michelin pesee Bridgestonen.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Karpow sanoi:
Se mitä Maikkarin ääliöselostajat jauhavat Michelinin ylivoimasta jatkuvasti, ei todellakaan pidä enää paikkaansa. Bridgestone on nykyään parempi rengas ja aika selvästi.
Huoh.. :nope: Mikä viiltävä analyysi. :D

Niin kauan kuin julistat ylhäältä saatua totuutta, ei kai ole järkeä vastata mitään. Juupas-eipäs tyylinen keskustelu ei erityisemmin kiehdo.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Valde sanoi:
Niin kauan kuin julistat ylhäältä saatua totuutta, ei kai ole järkeä vastata mitään. Juupas-eipäs tyylinen keskustelu ei erityisemmin kiehdo.
No eikö tuo sinun pohjustus sitten ollut muka ihan samanlainen paitsi toiseen suuntaan?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
henkkohasesti luulen että Bridgestonen kummi on about samaa tasoa Michelinin kanssa... mutta tämä pätee vain Ferrariin...
tuntuu kuin kellään muulla teamilla ei toimisi tuo Bstonen rengas ollenkaan, Mut Ferrarin alla se on aivan Michelinin veroinen...
(loput Ferrrin vauhdista tulevat tod. näk. hyvästä autosta)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Observer sanoi:
No eikö tuo sinun pohjustus sitten ollut muka ihan samanlainen paitsi toiseen suuntaan?
Kirjoitukseni oleellinen piirre oli yritys ankkuroida väite tosiseikkoihin. Tällaista "ankkurointia", ts. tosiasioista tehtyä tulkintaa ei Karpowin kirjoituksesta löydy. Kumma, että et huomannut näin syvällistä eroavaisuutta. Kun itse päädyin tiettyyn - mielestäni luontevaan - tulkintaan aika-ajojen materiaalin perusteella, niin halusin luonnollisesti esittää sen muillekin. Tämän takia odotin, että mahdolliset vastaväitteet jotenkin liittyisivät esittämäni tulkinnan mahdollisiin aukkotekijöihin tai ongelmiin.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
FO110K sanoi:
henkkohasesti luulen että Bridgestonen kummi on about samaa tasoa Michelinin kanssa... mutta tämä pätee vain Ferrariin...
tuntuu kuin kellään muulla teamilla ei toimisi tuo Bstonen rengas ollenkaan, Mut Ferrarin alla se on aivan Michelinin veroinen...
(loput Ferrrin vauhdista tulevat tod. näk. hyvästä autosta)
Pidän tätä täysin mahdollisena näkemyksenä. Lisäisin kuitenkin sen, että jos Brisut kokonaisuudessaan ovat yhtä hyvät Michelinien kanssa, niin se tarkoittaa sitä, että aika-ajoissa ne häviävät ja kisassa voittavat.
-------------

Muuten aiheesta:

Monilla on foorumilaisilla on mielessään "selvä" käsitys renkaiden voimasuhteista, mutta tokkopa monikaan heistä osaa selittää minkälaisiin havaintoihin ja niistä tehtyihin päätelmiin heidän käsityksensä perustuu.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Valde sanoi:
Monilla on foorumilaisilla on mielessään "selvä" käsitys renkaiden voimasuhteista, mutta tokkopa monikaan heistä osaa selittää minkälaisiin havaintoihin ja niistä tehtyihin päätelmiin heidän käsityksensä perustuu.
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mutta silti oma mielipide on yritettävä jyrätä vaikka läpi...:jaska:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Valde sanoi:
Enemmänkin se on aerodynamiikkasektori kuin tehosektori. Sektoriajoista näkee, että se oli Ferrarien sektori. Bar ja etenkään Williams eivät olleet siinä juuri sen kummempia kuin Renault ja Mclaren. Jos se olisi ensisijaisesti tehosta kiinni, niin Williamsin ja Barrin pitäisi erottua muista yhdessä Ferrarin kanssa. Tuntuisi siltä, että Ferrarin autossa on jotain, mikä tekee eroa muihin nopeissa mutkayhdistelmissä. Ekalla sektorilla on juuri tuo Bekettsin nopea S-tyyppinen mutkayhdistelmä, jossa Ferrari jyrää.
Sanoisin että Bridgestonen renkaat ovat loistavat nopeissa mutkissa. Ainakin Ferrariin istutettuna :thumbup:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Valde sanoi:
Monilla on foorumilaisilla on mielessään "selvä" käsitys renkaiden voimasuhteista, mutta tokkopa monikaan heistä osaa selittää minkälaisiin havaintoihin ja niistä tehtyihin päätelmiin heidän käsityksensä perustuu.
Perustan oman mielipiteeni kahden punaisen auton murskaavaan ylivoimaan. :frank:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Karpow sanoi:
Perustan oman mielipiteeni kahden punaisen auton murskaavaan ylivoimaan. :frank:
Näin minä arvelinkin. :rolleyes: Tätänykyä punaisten murskaava ylivoima aika-ajojen osalta näyttää olevan jo historiaa. Kirjoitukseni pointti taisi olla, että Ferrarin aerodynamiikka tai joku muus nopeiden mutkayhdistelmien ominaisuus näyttäisi olevan muita askeleen edellä.
----------------

Heldenviewille:

Kuulostaa oikealta: "Sanoisin että Bridgestonen renkaat ovat loistavat nopeissa mutkissa. Ainakin Ferrariin istutettuna."

Jos oikein luin, niin jälkimmäinen lause on kädenojennus. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Turun sanomissa kirjoittavan Paolo Filisetin näkemys rengaseduista:

"Michelin oli aika-ajossa hieman vahvempi, mutta kisassa rengasvalmistajat ovat tasoissa. Jos sataa kovaa, Bridgestone on kova, jos taas tihkuu, Michelinin välikelin rengas pääsee iskemään."
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Paha maallikon noista renkaista on sanoa juuta tai jaata mutta olen melko lailla samaa mieltä Filisettin kanssa.
 

hjuw

Well-known member
Liittynyt
29.3.2004
Viestit
66
Sijainti
Tammerfors
Valde sanoi:
Tuntuisi siltä, että Ferrarin autossa on jotain, mikä tekee eroa muihin nopeissa mutkayhdistelmissä. Ekalla sektorilla on juuri tuo Bekettsin nopea S-tyyppinen mutkayhdistelmä, jossa Ferrari jyrää.
Muistaakseni jo ennen kauden alkua uudesta ferrarista kerrottiin sen olevan erityisen hyvä nopeissa kaarteissa, ja kauden aikana se on ollut myös nähtävissä. Sitä en osaa edes arvata mitä siellä on erilaista muihin verrattuna, mutta en eroa kyllä pelkän rengasmerkin piikkiin laittaisi.

Jossain vaiheessa kai oli huhua kaarteissa muuttuvista ohjauskulmista, mutta tähän kai ei mitään vahvistusta koskaan ole saatu.

Renkaiden paremmuudesta toisiinsa on mielestäni erittäin hankala vetää johtopäätöksiä, mutta jotenkin on sellainen kutina, että muut tallit saavat olla tyytyväisiä, ettei ferrarilla ole michelinejä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
En kyennyt seuraamaan aika-ajoja järin tarkasti. Itse panin merkille, että Kimillä oli autossaan runsaasti siipeä. Ferrarit taisivat tehdä pohjat myös huippunopeuspisteisiin. Silverstonen alkuosahan on aika nopeaa pätkää. On siinä mutkiakin, mutta ne ovat niin kovavauhtisia että pienemmät siivet riittää painamaan auton radan pintaan riittävän voimakkaasti. Sitten suorilla tehdään ratkaiseva ero. Kaksi viimeistä sektoriahan vaativat sitten runsaasti siipeä kun siellä ei ole edes pitkiä suoria.

Varmaan tässä on kyse monen eri tekijän summasta ja varmaan renkaatkin näyttelevät tässä jotain roolia.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
No McLarenissa lienee sitten sarjan tehokkain moottori koska nopeusmittauspisteissä Kimi oli aika-ajossa 5-4-5-?

Ferrari teki pohjan yhdessä mittauspisteessä.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Sauber ei
viihdy
Schumin
renkailla


F1-sähkeet 9.7.
Peter Sauber ei hehkuta tallinsa asemaa Ferrarin pikkuveljenä.
- Meidän ongelmamme tulee renkaista. Nykyisellään meidän on täysin mahdotonta olla nopeita yhdellä kierroksella.
- On väärin väittää, että Bridgestone tekee renkaat vain Ferrarille. Bridgestone tekee renkaat pelkästään Michael Schumacherille. Schumacher testaa ja kehittää rengasta vain itseään varten, Sauber tuumii.
Silverstone/Heikki Kulta


Heh, no tuohan tiedetty kyllä jo ajat sitten mutta tulipa se nyt julki. On tuo vaan niin säälittävää tapa voittaa, no mutta minkäs Shumi sille mahtaa että ei riittäis ajotaidot muita vastaan (Niin täytyy kolaroida jos ei pärjää :mad_old: ).
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Observer sanoi:
No McLarenissa lienee sitten sarjan tehokkain moottori koska nopeusmittauspisteissä Kimi oli aika-ajossa 5-4-5-?

Ferrari teki pohjan yhdessä mittauspisteessä.
Eihän McLarenilla kulkenut siihen yhteen suoraan kuin 265 kun Ferrarilla jotain päälle 270. Eli aikas paljon siipeä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Musta Pekka sanoi:
Eihän McLarenilla kulkenut siihen yhteen suoraan kuin 265 kun Ferrarilla jotain päälle 270. Eli aikas paljon siipeä.
Kyllä 40 hv:n tehoerokin kuljettaa autoja suoralla eri tahtiin.
 
Ylös