Valde sanoi:
Enemmänkin se on aerodynamiikkasektori kuin tehosektori. Sektoriajoista näkee, että se oli Ferrarien sektori. Bar ja etenkään Williams eivät olleet siinä juuri sen kummempia kuin Renault ja Mclaren. Jos se olisi ensisijaisesti tehosta kiinni, niin Williamsin ja Barrin pitäisi erottua muista yhdessä Ferrarin kanssa. Tuntuisi siltä, että Ferrarin autossa on jotain, mikä tekee eroa muihin nopeissa mutkayhdistelmissä. Ekalla sektorilla on juuri tuo Bekettsin nopea S-tyyppinen mutkayhdistelmä, jossa Ferrari jyrää.
Noista sektoriajoista ensin. Katso koko viikonlopun trendiä, älä vain aika-ajoa. Aika-ajoissa nimittäin eri tallien väliset vahvuudet muuttuivat jonkin verran. Esim. Mac jäi Ferrarille enemmän 1. sektorilla aika-ajoissa kuin mitä harjoituksissa. Toisaalta BAR ja Williams olivat olleet Mäkkiä selvästi edellä koko viikonlopun 1. sektorilla, paitsi eivät enää aika-ajoissa. Renault meni Mäkin kanssa melko lailla käsi kädessä 1. sektorilla koko viikonlopun. Pieniä muutoksia siis aika-ajoon. Täytyy muistaa että aika-ajoissa ajetaan vain yksi kierros, eikä se siten kerro kovin paljoa. On paljon parempi katsoa koko viikonlopun suorituksia.
Sitten siitä aerodynamiikasta ja tehoista. No juu, tottahan se 1. sektori on paljon aerodynamiikasta kiinni. Totta myös että Ferrari on siinä muita edellä. Esim. Toyotalla on hyvin tehoja, mutta olivat silti surkeita 1. sektorilla. Mutta huipputallien välillä näyttäisi tehot ratkaisevat eniten 1. sektorilla. Sauber pärjäsi myös erittäin hyvin 1. sektorilla koko viikonlopun, ja vaikka heilläkin on aerodynamiikka parantunut, on silti melko lailla selvää että heillä 1. sektorin hyvyys on eniten moottorista johtuvaa. Tojon ongelmahan on että jos ei laiteta siipeä niin autossa on surkeasti downforcea, mutta heti kun laitetaan siipeä niin ilmanvastus kasvaa roimasti. Siis huono downforce/drag -suhde.
Ferrari on ollut nopeiden mutkien aerodynamiikassa muita edellä ainakin F2003:sta lähtien. Viime vuonna tämä trendi tuli hyvinkin selväksi juuri Silverstonen ja Suzukan tyyppisillä radoilla, sekä muiden ratojen vastaavan tyyppisillä sektoreilla. On huomattavaa että Ferrarin aerodynamiikan ns. punainen lanka on muuttunut melko vähän viime vuosina. Erityisesti auton keula on ollut melkein muuttumaton. Syykin lienee selvä: se vain on niin paljon parempi kuin muiden, ei siis syytä muuttaa.
Edit: vielä niistä tehoista. Luulisi olevan ihan maalaisjärjelläkin selvää että 1. sektorilla on tehoilla paljonkin väliä. Sille sektorille mahtuu kuitenkin lähtösuora sekä se suora johon se sektori päättyy. En voi käsittää miten joku voi kuvitella että tällöin moottori ei olisi avainasemassa, vaikka ei tietenkään ainoana tekijänä.