Ferrarin ominaisuuksista ja renkaista.

hjuw

Well-known member
Liittynyt
29.3.2004
Viestit
66
Sijainti
Tammerfors
Musta Pekka sanoi:


Heh, no tuohan tiedetty kyllä jo ajat sitten mutta tulipa se nyt julki. On tuo vaan niin säälittävää tapa voittaa, no mutta minkäs Shumi sille mahtaa että ei riittäis ajotaidot muita vastaan (Niin täytyy kolaroida jos ei pärjää :mad_old: ).
Vaikka selkeän trollauksen uhriksi itseni tunnustankin, niin olisi mukava kuulla perusteluja. Miten rakentaa itselleen moinen asema, jos ajotaitoja ei ole? Minkä näytön mukaan niitä taitoja ei ole? Miksi Schumi napattiin väkisin benettonille yhden ajetun kisan jälkeen Jordanilta? Jos mahdollista, kuka ei rakentaisi vastaavaa asemaa itselleen?

Kiinnostaisi oikeasti nuo vastaukset, minullakaan kun ei tuota ajotaitoa ole, mutta Schumacherin ansiotaso silti kiinnostaisi ja homma vaikuttaa muutenkin kiintoisalta...
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Valde sanoi:
Enemmänkin se on aerodynamiikkasektori kuin tehosektori. Sektoriajoista näkee, että se oli Ferrarien sektori. Bar ja etenkään Williams eivät olleet siinä juuri sen kummempia kuin Renault ja Mclaren. Jos se olisi ensisijaisesti tehosta kiinni, niin Williamsin ja Barrin pitäisi erottua muista yhdessä Ferrarin kanssa. Tuntuisi siltä, että Ferrarin autossa on jotain, mikä tekee eroa muihin nopeissa mutkayhdistelmissä. Ekalla sektorilla on juuri tuo Bekettsin nopea S-tyyppinen mutkayhdistelmä, jossa Ferrari jyrää.
Noista sektoriajoista ensin. Katso koko viikonlopun trendiä, älä vain aika-ajoa. Aika-ajoissa nimittäin eri tallien väliset vahvuudet muuttuivat jonkin verran. Esim. Mac jäi Ferrarille enemmän 1. sektorilla aika-ajoissa kuin mitä harjoituksissa. Toisaalta BAR ja Williams olivat olleet Mäkkiä selvästi edellä koko viikonlopun 1. sektorilla, paitsi eivät enää aika-ajoissa. Renault meni Mäkin kanssa melko lailla käsi kädessä 1. sektorilla koko viikonlopun. Pieniä muutoksia siis aika-ajoon. Täytyy muistaa että aika-ajoissa ajetaan vain yksi kierros, eikä se siten kerro kovin paljoa. On paljon parempi katsoa koko viikonlopun suorituksia.

Sitten siitä aerodynamiikasta ja tehoista. No juu, tottahan se 1. sektori on paljon aerodynamiikasta kiinni. Totta myös että Ferrari on siinä muita edellä. Esim. Toyotalla on hyvin tehoja, mutta olivat silti surkeita 1. sektorilla. Mutta huipputallien välillä näyttäisi tehot ratkaisevat eniten 1. sektorilla. Sauber pärjäsi myös erittäin hyvin 1. sektorilla koko viikonlopun, ja vaikka heilläkin on aerodynamiikka parantunut, on silti melko lailla selvää että heillä 1. sektorin hyvyys on eniten moottorista johtuvaa. Tojon ongelmahan on että jos ei laiteta siipeä niin autossa on surkeasti downforcea, mutta heti kun laitetaan siipeä niin ilmanvastus kasvaa roimasti. Siis huono downforce/drag -suhde.

Ferrari on ollut nopeiden mutkien aerodynamiikassa muita edellä ainakin F2003:sta lähtien. Viime vuonna tämä trendi tuli hyvinkin selväksi juuri Silverstonen ja Suzukan tyyppisillä radoilla, sekä muiden ratojen vastaavan tyyppisillä sektoreilla. On huomattavaa että Ferrarin aerodynamiikan ns. punainen lanka on muuttunut melko vähän viime vuosina. Erityisesti auton keula on ollut melkein muuttumaton. Syykin lienee selvä: se vain on niin paljon parempi kuin muiden, ei siis syytä muuttaa.

Edit: vielä niistä tehoista. Luulisi olevan ihan maalaisjärjelläkin selvää että 1. sektorilla on tehoilla paljonkin väliä. Sille sektorille mahtuu kuitenkin lähtösuora sekä se suora johon se sektori päättyy. En voi käsittää miten joku voi kuvitella että tällöin moottori ei olisi avainasemassa, vaikka ei tietenkään ainoana tekijänä.
 
Viimeksi muokattu:

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
hjuw sanoi:
Vaikka selkeän trollauksen uhriksi itseni tunnustankin, niin olisi mukava kuulla perusteluja. Miten rakentaa itselleen moinen asema, jos ajotaitoja ei ole? Minkä näytön mukaan niitä taitoja ei ole? Miksi Schumi napattiin väkisin benettonille yhden ajetun kisan jälkeen Jordanilta? Jos mahdollista, kuka ei rakentaisi vastaavaa asemaa itselleen?
Valheiden, illuusioiden, manipuloinnin ja suurien puheiden kautta.
 

thInk

Palava peikko
Liittynyt
10.6.2002
Viestit
273
Sijainti
Maranello
Ihan noin yleisesti; onko jollain muullakin tullut seuraava mieleen liittyen Ferrarin moottoriin:

Lähtökohtana; mitä korkeammalla kone kiertää, sitä helpommin se hajoaa. (Vastaavasti elektroniikassa tietyissä tapauksissa muutaman asteenlämpötilannousu lyhentää elinikää puolella.)

Koska Ferrarillahan on tunnetusti pomminvarma moottori, lienee heillä mahdollisuus hetkellisesti (esim. kisatilanteissa kun tarvitaan muutama todella nopea kierros) nostaa koneen rajoitinta esim. 500RPM hieman luotettavuudesta tinkien. Muilla talleilla ei vastaavaan ole varaa. Perustuuko tähän kenties se, että Schumi pystyy hetkellisesti heittämään kisoissa aika-ajojen veroisia aikoja?

Samoin, koska Ferrari on niin luotettava, luulisi että heillä on tarvittaessa varaa tinkiä luotettavuudesta ja ottaa moottorista enemmän irti myös koko kisan ajan, jos kilpailijat alkavat päästä liian lähelle. Tosin nykysäännöt suosivat säännöllisiä maaliintulijoita, joten tämä ei liene useinkaan järkevää.

Joka tapauksessa Ferrarin luotettavuus on todella vaikea pala kilpailijoille. Valitettavasti taitaa olla niin, että Ferrari ei ole vielä kovinkaan paljon joutunut ko. turboruuvia kiertämään..
 
Viimeksi muokattu:

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
thInk sanoi:
Ihan noin yleisesti; onko jollain muullakin tullut seuraava mieleen liittyen Ferrarin moottoriin:

Lähtökohtana; mitä korkeammalla kone kiertää, sitä helpommin se hajoaa. (Vastaavasti elektroniikassa tietyissä tapauksissa muutaman asteenlämpötilannousu lyhentää elinikää puolella.)

Koska Ferrarillahan on tunnetusti pomminvarma moottori, lienee heillä mahdollisuus hetkellisesti (esim. kisatilanteissa kun tarvitaan muutama todella nopea kierros) nostaa koneen rajoitinta esim. 500RPM hieman luotettavuudesta tinkien. Muilla talleilla ei vastaavaan ole varaa. Perustuuko tähän kenties se, että Schumi pystyy hetkellisesti heittämään kisoissa aika-ajojen veroisia aikoja?

Samoin, koska Ferrari on niin luotettava, luulisi että heillä on tarvittaessa varaa tinkiä luotettavuudesta ja ottaa moottorista enemmän irti myös koko kisan ajan, jos kilpailijat alkavat päästä liian lähelle. Tosin nykysäännöt suosivat säännöllisiä maaliintulijoita, joten tämä ei liene useinkaan järkevää.

Joka tapauksessa Ferrarin luotettavuus on todella vaikea pala kilpailijoille. Valitettavasti taitaa olla niin, että Ferrari ei ole vielä kovinkaan paljon joutunut ko. turboruuvia kiertämään..
Rajotin on yleensä käsittääkseni tosi ylhäällä, tarkoituksena vaan estää se ylikiertäminen, joka johtaa koneen rikkoutumiseen välittömästi. Tämä siksi, että monesti kierrokset saattavat nousta tosi korkeallekin hetkellisesti, esim. on näkynyt välillä kun mutkasta lähdettäessä Räkälläkin on rundit käyny yli 19000, näin muistaakseni Kanadassa ja vieläpä perjantaina. Jos taas kone tökkäis heti rajottimeen menettäis kuski aikaa tarpeettomasti. Vaihtovalojen kohtaa sitte säädetään.
 

rob-ro

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
93
thInk sanoi:
Koska Ferrarillahan on tunnetusti pomminvarma moottori, lienee heillä mahdollisuus hetkellisesti (esim. kisatilanteissa kun tarvitaan muutama todella nopea kierros) nostaa koneen rajoitinta esim. 500RPM hieman luotettavuudesta tinkien. Muilla talleilla ei vastaavaan ole varaa. Perustuuko tähän kenties se, että Schumi pystyy hetkellisesti heittämään kisoissa aika-ajojen veroisia aikoja?
periaatteessahan jokaisen kuskin pitäisi ksassa pystyä ajamaan aiaka-ajo kierroksia putkeen ILMA MITÄÄN LISÄ SÄÄTÖJÄ.
koska auto kevenee, kumia jää enemmän radanointaan, ajolinja puhtaampi. eikä autoon tule mitään lisä painoa, mikä hidastaisi vauhtia.

tosin harva kuski uskaltaa ajaa aika-ajo kierroksen kisassa.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Clicky

Valitettavasti se vaan on näin :( Pitäis Michelinin nopeasti saada vähän kisakestävyyttä renkaisiinsa :frown:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula sanoi:
Clicky

Valitettavasti se vaan on näin :( Pitäis Michelinin nopeasti saada vähän kisakestävyyttä renkaisiinsa :frown:
Kyllä Michelin varmaan sais kisaan 0.2 sekkaa paremmat renkaat jos uhraisivat aika-ajoista 0.6 sekkaa :(
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Voisko joku kertoa mitä nuo Schumi ja Rubens säätävät aika-ajoissa kojelaudan alta eli ei siis ratista, josta yleensä säädetään esim. jarrubalanssia. Varsinkin Schumi on kova poika sieltä ruuvaamaan jotain... ja monesti pitkän suoran jälkeen säädetään jotain ennen kuin radassa alkaa hitaampi osio.

Voisiko siinä olla jokin xiitti?? Mihin se ruuvaus sitten voi vaikuttaa... esim. maavaraan, painopisteeseen/-jakaumaan, siipiin että ne on jäykemmät radan hitaissa osissa ja löysemmät sitten suorilla jolloin ilmanvastus pienenee ja nopeus kasvaa.

Joo... tiedän.. kännissä.. :D mutta oon tätä ihmetelly parin kaverin kanssa.. niin onko kukaan muu kiinnittäny ks. asiaan huomiota?
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
En usko. Jarrubalanssia ne säätelee samoin kuin muutkin kuskit ratista kun niiden ajoa kattelee perjantain ja lauantain harkoista. :D
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Joo kyllähän kaikki säätelevät yhtä sun toista, mutta herää nyt, painopistettä ja siipien jäykkyyttä.
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Enkä herää. :D Nyt mä keksin, ne säätää sieltä eturenkaiden camberkulmia tai sitten pakoputkien pituutta. :tongue: :rolleyes:
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Spam sanoi:
Rajotin on yleensä käsittääkseni tosi ylhäällä, tarkoituksena vaan estää se ylikiertäminen, joka johtaa koneen rikkoutumiseen välittömästi. Tämä siksi, että monesti kierrokset saattavat nousta tosi korkeallekin hetkellisesti, esim. on näkynyt välillä kun mutkasta lähdettäessä Räkälläkin on rundit käyny yli 19000, näin muistaakseni Kanadassa ja vieläpä perjantaina. Jos taas kone tökkäis heti rajottimeen menettäis kuski aikaa tarpeettomasti. Vaihtovalojen kohtaa sitte säädetään.
Jokainen kuski pystyy säätämään polttoaineen seosta välillä ne ajaa rikkaammalla ja sit laihemmalla jotta pystyvät tekemään niitä nopeita kierroksia
se vaan ei toimi kaikilla yhtä hyvin michelinin renkaat ei kestä hyvin pitkiä vetoja toisin kuin bridgestonet joten kimi ei pysty ajamaan nopeita kierroksia ennen varikolla käyntiä sitten vielä mclaren ei testaa 19a mallilla renkaita siinä ei olisi järkeä koska b malli kuluttaa vähemmän renkaita renkaitten paremmuudesta sen verran et ne on tasavertaset erilaisilla ominaisuuksilla kimi voi ajaa schumin ohi alussa kun michelinit lämpiää nopeemmin mut varikolla schumi pääsee taas edelle
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
JKulmala sanoi:
Jokainen kuski pystyy säätämään polttoaineen seosta välillä ne ajaa rikkaammalla ja sit laihemmalla jotta pystyvät tekemään niitä nopeita kierroksia
se vaan ei toimi kaikilla yhtä hyvin michelinin renkaat ei kestä hyvin pitkiä vetoja toisin kuin bridgestonet joten kimi ei pysty ajamaan nopeita kierroksia ennen varikolla käyntiä sitten vielä mclaren ei testaa 19a mallilla renkaita siinä ei olisi järkeä koska b malli kuluttaa vähemmän renkaita renkaitten paremmuudesta sen verran et ne on tasavertaset erilaisilla ominaisuuksilla kimi voi ajaa schumin ohi alussa kun michelinit lämpiää nopeemmin mut varikolla schumi pääsee taas edelle
Hieman voisit tuohon tekstin ulkoasuun panostaa, lähes 90 sanaa putkeen :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jep, kaunista tekstiä tos ylhäällä:D

Asiaahan en voi sanoa kuinka se on - niin kuin ei kukaan muukaan - mutta vahvasti vaikuttaa mediapeliltä. Karkeaa mediapeliä.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
formulastara sanoi:
Jep, kaunista tekstiä tos ylhäällä:D

Asiaahan en voi sanoa kuinka se on - niin kuin ei kukaan muukaan - mutta vahvasti vaikuttaa mediapeliltä. Karkeaa mediapeliä.
Jep, salaliitto :thumbup:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Kenelle Bridgestonet on suunniteltu vain ja ainoastaan? :D




Rumia, pitää kieltää heti ehdottomasti! Jääkö rataan häiritsevä punainen ajolinja?
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Siis ettekö te vielä tienneet että se schumin säätö vaikuttaa suoraan ajanottojärjestelmään hidastaen sitä. Schumin oma ajotietokone laskee koko ajan kuinka paljon ajanottoa pitää hidastaa,jotta hän ehtisi paremmille paikoille. Tosin tänä vuonna super aivot ovat sen verran kalkkeutuneet ,ettei mestari ole päässyt kovinkaan useasti paalulle :D
 
Ylös