Ferrarin sutimisenesto

  • Viestiketjun aloittaja abc
  • Aloituspäivämäärä

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kun alkavalla viikolla Barcelonan testeissä kaikki saavat kokeilla vapaasti renkaiden sutimisen estävää systeemiä ja kun kierrosajat Ferrariin nähden tasoittuvat ilmeisesti huomattavasti, voin jo nähdä, miten räikeitä syytösjuttuja italialaistallia vastaan lähtee liikkeelle.
McLaren-väki teki kaikkensa ollakseen mainitsemasta edes koko luistonesto-sanaa, sillä F1-huipulla osataan käyttäytyä kirvelevän tappionkin jälkeen.
Viime vuodet luistonesto on nostettu F1-urheilussa samanlaiseksi inhottavaksi syöpäpesäkkeeksi kuin doping kestävyyslajien riesana.
Totuus on kuitenkin, että taitavimmat tallit ovat kehittäneet omat systeeminsä, jotka FIA:n puheenjohtaja Max Mosleyn täyttävät sääntöpykälät ja mielletään siten laillisiksi.
Vain vuoden 1993 perua oleva tietokoneen ohjelmointi on kielletty ja siitä narahtamisesta seuraisi ankara rangaistus.
Miksi McLaren ei sitten ole kehittänyt omaa luistoneston hienoteknologiaa? Nimittäin hyvin luotettavat nykytekniikan asiantuntijat ovat vakuuttuneet, että brittitallin autoissa kyseisen systeemin etuja ei saavuteta.
Vastaus tähän on se, että McLarenin pääsuunnittelija Adrian Newey suhtautuu puritaanisen torjuvasti koko traction control -sanaan. Hän on ottanut tarkoituksella etäisyyttä tähän tekniikkaan siitä asti, kun Ayrton Senna kuoli hänen suunnittelemassaan Williams-autossa vuonna 1994.
Silloin epäiltiin Benettonin autoa vauhdittaneen kielletyn systeemin, mikä pakotti Sennan ja Williamsin ottamaan autossaan yhä enemmän riskejä - kohtalokkain seurauksin.
Kun luistonesto tulee vajaan kuuden viikon kuluttua sallituksi, tietysti myös Newey on pakotettu lisäämään se täysin uudistuvaan autoonsa. Joka tapauksessa Ferrarilla on tässä teknisessä kehityksessä valtava etumatka.
Kuala Lumpur/Heikki Kulta
Noh, mitäs olette Heikki-sedän jutusteluista mieltä, taitaa olla vaan niin että Macillä ei ole varsinaista kisassa käytettävää systeemiä ja Ferrarilla sitä vastoin on! :D

Barcelonan testit oli kuitenkin aika omituiset, miksi Mac testaa vanhalla autolla? Siihen ei mielestäni löydy mitään järkevää syytä! Viimevuoden Mac oli hyvä, lähes yhtä hyvä kuin Ferrari mutta tämän vuoden auto ei ole lähelläkään ja silti ne testaa vanhalla vaikka uusi pitäis saada toimimaan, omituista?
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Tämmönen puolestaan löytyy maikkarin f1 sivuilta

Ferrarilla on ollut ongelmia luistonestotesteissään.

Ferrarin moottorit ovat poksahdelleet testeissä eikä talli saanut kaikkia aikomiaan testejä läpiviedyksi. Ongelma koskee nimenomaan tämän vuoden autoa, jossa luistonesto ei vielä toimi tyydyttävästi.

Ferrarilla on jäljellä vielä kaksi testiä ennen kuin luistonesto tulee käyttöön Espanjan GP:ssä ensi kuun lopulla.

McLaren sen sijaan kommentoi luistonestotestejään positiivisemmin kuvailemalla niitä rohkaiseviksi. Toki McLarenkin myöntää tallilla riittävän vielä töitä tällä saralla.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tuohon Ferrarin vihjaamiin ongelmiin voidaan kuvitella kaksi syytä:

1) Talli haluaa antaa julkisuuteen kuvan, että heillä ei tällä hetkellä voi olla luistonestoa, koska testeissäkään se ei toimi odotetusti

2) Ferrarilla on tällä hetkellä käytössään hyvä luistonesto, eikä tämä sallitulla formaatilla oleva systeemi toimi paremmin.

Kumpikin arvioni viittaa samaan asiaan: lisänopeutta ei ole juurikaan luvassa laillisesta luistonestosta :)
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Lisää löylyä heittää brittilehdistö...

Brittilehdiostö on esittänyt myös arveluita, että luistoneston hyväksyminen ylipäätään formuloissa oli Ferrarin aikaansaannosta. Lisäksi sen lykkääminen kauden alusta huhtikuulle oli myöskin Ferrarin ansiota. Kun tiimi ei saanut kuitenkaan järjestelmäänsä toimimaan, lykättiin sen käyttöönottoa. MTV3
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Nostetaanpa tämä spekulaatio-otsikko ylös.

Ferrarin yhtäkkiä kadonnut nopeus Interlagosissa aiheutti spekulaatiot siitä, että Ferrari pakotettiin luopumaan sutimisenestosta. Viikon päästä nähdään, kenen komennossa loppu kausi tullaan ajamaan. Ja myöhemmin kun tulee ensimmäinen sadekisa, saadaan varmistus sille onko "joku" talli käyttänyt tc:tä jo ennen sen sallimista (esim malesian GP:ssä)
 
Ylös