Noh, mitäs olette Heikki-sedän jutusteluista mieltä, taitaa olla vaan niin että Macillä ei ole varsinaista kisassa käytettävää systeemiä ja Ferrarilla sitä vastoin on!Kun alkavalla viikolla Barcelonan testeissä kaikki saavat kokeilla vapaasti renkaiden sutimisen estävää systeemiä ja kun kierrosajat Ferrariin nähden tasoittuvat ilmeisesti huomattavasti, voin jo nähdä, miten räikeitä syytösjuttuja italialaistallia vastaan lähtee liikkeelle.
McLaren-väki teki kaikkensa ollakseen mainitsemasta edes koko luistonesto-sanaa, sillä F1-huipulla osataan käyttäytyä kirvelevän tappionkin jälkeen.
Viime vuodet luistonesto on nostettu F1-urheilussa samanlaiseksi inhottavaksi syöpäpesäkkeeksi kuin doping kestävyyslajien riesana.
Totuus on kuitenkin, että taitavimmat tallit ovat kehittäneet omat systeeminsä, jotka FIA:n puheenjohtaja Max Mosleyn täyttävät sääntöpykälät ja mielletään siten laillisiksi.
Vain vuoden 1993 perua oleva tietokoneen ohjelmointi on kielletty ja siitä narahtamisesta seuraisi ankara rangaistus.
Miksi McLaren ei sitten ole kehittänyt omaa luistoneston hienoteknologiaa? Nimittäin hyvin luotettavat nykytekniikan asiantuntijat ovat vakuuttuneet, että brittitallin autoissa kyseisen systeemin etuja ei saavuteta.
Vastaus tähän on se, että McLarenin pääsuunnittelija Adrian Newey suhtautuu puritaanisen torjuvasti koko traction control -sanaan. Hän on ottanut tarkoituksella etäisyyttä tähän tekniikkaan siitä asti, kun Ayrton Senna kuoli hänen suunnittelemassaan Williams-autossa vuonna 1994.
Silloin epäiltiin Benettonin autoa vauhdittaneen kielletyn systeemin, mikä pakotti Sennan ja Williamsin ottamaan autossaan yhä enemmän riskejä - kohtalokkain seurauksin.
Kun luistonesto tulee vajaan kuuden viikon kuluttua sallituksi, tietysti myös Newey on pakotettu lisäämään se täysin uudistuvaan autoonsa. Joka tapauksessa Ferrarilla on tässä teknisessä kehityksessä valtava etumatka.
Kuala Lumpur/Heikki Kulta
Barcelonan testit oli kuitenkin aika omituiset, miksi Mac testaa vanhalla autolla? Siihen ei mielestäni löydy mitään järkevää syytä! Viimevuoden Mac oli hyvä, lähes yhtä hyvä kuin Ferrari mutta tämän vuoden auto ei ole lähelläkään ja silti ne testaa vanhalla vaikka uusi pitäis saada toimimaan, omituista?