Ferrarin sutimisenesto

  • Viestiketjun aloittaja abc
  • Aloituspäivämäärä

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Originally posted by txk:
Eli asia on sitten ilmeisesti niin, että jos ei Häkkinen voita jokaista kisaa, niin silloin Ferrari huiputtaa. Voitti se kisan tai ei.
Onneksi olkoon! Onnistuit tekemään täydellisen epäloogisen päätelmän mm. Mikaelin antamista esimerkeistä liittyen FIAn Ferrarin suosimiseen.


Melbourne '98: McLaren käskee Davidin päästää Mika edelle(tai eihän se 100% varmasti ollut tallimääräys). Seuraus: Jumalaton kritiikki ja tallimääräykset kielletään säännöissä. Puoli vuotta myöhemmin Irvine päästää Schumin edelleen ilmeisellä tallimääräyksellä. Seuraus: Mosley sanoo, että tottakai talli saa päättää kumpi ajaa edellä kun taistellaan mestaruudesta. Puoli vuotta aiemmin tehty sääntö kumotaan.

Malesia '99: Ferrari käyttää laittomia ilmanohjaimia(tai jotain en muista enää onneksi), mutta FIA päättä soveltaa pohjalevyn kulumiseen liittyvää toleranssisääntöä, eikä Ferrareita hylätä. Puoli vuotta myöhemmin Interlagosissa: muunmuassa Coulthardin ja M. Schumacherin pohjalevyt olivat kuluneet kisan aikana liikaa (sääntöjen mukaan hylkäys). Seuraus: Jostain syystä ainoastaan Coulthard hylätään, koska tämän etusiipi oli murtunut kisan aikana ja siten se oli toiselta sivulta liian matalalla. Davidin hylkääminen oli mielestäni täysin järjetön ratkaisu FIA:lta, joka oli juuri puoli vuotta aiemmin päättänyt, että pohjalevyn kulumiseen liittyvä toleranssisääntö koskee myös auton aerodynaamisia osia.
 

LWe

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
48
Sijainti
Suomi, Finland
Originally posted by mikæl:
Herkullinen aihe:

Ferrari näytti ensimmäisenä että urarenkaat saa ajaa slikseiksi.

2001 alkuvuoden elektroniikkayksiköiden vähentäminen oli Ferrarilla tiedossa kuukauden ennen muita.

Berylliumin poistuminen oli Ferrarin hanke - kunhan ensin itsekin otti sen käyttöönsä.

McLaren kehitteillä oleva kytkinkonstruktio teilattiin Ferrarin toimesta viime kesänä

Nyt luistoneston sallimisen lykkääminen oli Ferrarilta viimevuotisen elektroniikkayksiköiden jatkoa

Tässä vain vuoden sisältä, +-5mm toleransseja ei viitsi edes muistella. Saati varikonpuolella maaliviivan ylittäminen ymv....
Pari kunnon faktaa Mikaelilta (sekä abc:llä pari faktaa lisää). Mitäs Davidian näihin sanot? Missä maailmassa sä oikein elät, nimittäin tässä maailmassa FIA suosii selvästi Ferraria!
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Jos rajoitetaan listaa vähän...

Venäläiset ovat käyneet avaruudessa eikä mersu saa muka moottoriaan toimimaan ilman yhtä alkuainetta. Ainakaan vielä en ole nähnyt samanlaista ilotulitusta
kuin viime vuonna.

F1 -auton moottorinohjauselektroniikka mahtuu yhteen boxiin, eikä laatikkojen lukumäärän vähentäminen vie auton vauhtia. Jos boxien tarkoitus oli ohjata tasauspyörästöä tai jarrupainetta tms. ne olivat laittomia.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Originally posted by txk:
Eli asia on sitten ilmeisesti niin, että jos ei Häkkinen voita jokaista kisaa, niin silloin Ferrari huiputtaa. Voitti se kisan tai ei.

Näinkö?

Ihan samanlaista tarinaa kirjoitellaan käsittääkseni Ruotsalaisissa lehdissä. Nimet ja lajit on vaan eri. Asiasisältö täsmääkin sitten justiin.

...salaliittoja salaliittoja...

Entäs sitten, kun ja jos Räikkönen ajelee Ferrarilla itsensä mestariksi? Eihän semmonen mestaruus rehdeille ja suoraselkäisille Suomalaisille kelpaa! Ei sitten millään! Liput vedetään puolitankoon ja ollaan murhemielellä viikko, kun meidän Kimi meni tuommoisen teon tekemään.

Alkaa tämä taso olemaan kohta kuin Sirkuksen Formula forumilla.
Tätä Ferrari (sydän) FIA asiaa on puittu vaikka kuinka monta kertaa täällä forumilla. Ja yleinen ja selkeä kanta on se että pitää olla aika sokea jos sitä yhteyttä ei näe. Se on siellä aina ollut ja tulee aina olemaan.

Jopa Mosleyn lausuntoja Ferrarin 2000 MM:n jälkeen voidaan pitää todisteina FIA:n ja Ferrarin liitoksista.

Ja siis tapauksia on aivan hirveä määrä kummallista että kaikki nämä vähänkään kummaliset "sattumat" tapahtuvat aina Ferrarin kohdalla ja Ferrarin hyväksi.

Itse yritän vain unohtaa kys. tapahtumat ja toivoa parasta Mikalle tälle kaudelle.

Eiköhän tämäkin vaahtoaminen vois loppua kun kaikki sen tietää mitä siellä taustalla todellisuudessa tapahtuu.
 

Hënkka

Guest
Dominic on aivan oikeilla jäljillä. Avatkaa nyt jo ne silmänne.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Joo - sokeita ollaan ja kuurojakin. :(
Faktoista tai asioista, joita pidetään faktoina (tai enemmistö pitää) on turha keskustella.

Ehkei nämä asiat ole kuitenkaan niin yksiselitteisiä. Edellisellä sivulla oleva Daytonan kommentti on asiaa, jota kannattaisi pohtia eli miten paljon päätöksistä on ns. lehmänkauppoja ?
 

mie

Well-known member
Liittynyt
11.12.2000
Viestit
69
pvm:

Kuinka moni Nuvolarin, Ascarin, Fangion aikakauden autoista sisälsi edes taskulaskimen tehon verran tietotekniikkaa.
Ja tais olla softa-tietämys vielä Sennan ja Mansellin aikakaudellakin sen verran pientä että ei paljon moottorinohjausyksikköön ylimääräisiä softia piiloteltu!
 

Nurminen H J

Well-known member
Liittynyt
20.3.2001
Viestit
91
Sijainti
Lahti ja Möysä
SUTIMISENESTO !

En tunne FIA:n säännöksiä,antureiden määrästä ja siotuksista,mutta kyllä niitä sääntöjensallimissa puitteissa kokojoukko on pakko olla ( Salolla testi Tojotassa n. 100 ).
Näitten vastapuoli on koneenohjaus,kuinka moneenpaikkaan vaikutetaan "läpsää" painamalla ohjauksen-opastamana.
Onko koneen halinta/tietojenkeräys hajautettu ? jolloin hajautetuilla yksiköillä on niiden toiminta alueella oma tietojenkeräys antureilta ja oma paikallinen äly. Nämä yksiköt ovat väylässä jota hallitsee keskustietokone jossa on kokojärjestelmää hallitseva softa. Jokatapauksessa kysymys on koneen osalta puhtaasta robotiikasta,eli kone on robotti joka tottelee softaa kaasupedaalin painalluksella ?!
Tässä valossa "sutimiseneston" teko on puhdasta softanikkarointia ,saatujen ja annettavien tietojen haluttua yhteensovittamista,se voi olla ns.virtuaali "sutimisenesto" joka voidaan valita mukaan tarvittaessa ja sen ominaisuuksia voidaan muuttaa,renkaiden,ratojen ym. mukaan.
Ongelma on siinä että, kun kone vetää sitä samalla hillitään ja että se ei saa sekoilla,kaikki olisi helpompaa jos oikea luistonesto salittaisiin,silloin olisi molempiin pyöriin erilliseti vaikuttava järjestelmä voimansiirrossa.
Nykyisen kaltainen robottokone onlähes jokaisen tallin hankittavissa sempävuoksi FIA on kaiketi sallimasssa koneenohjaus manipulatioon pohjautuvan "sutimiseneston" F1-autoihin.
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Originally posted by Dominic:

Eiköhän tämäkin vaahtoaminen vois loppua kun kaikki sen tietää mitä siellä taustalla todellisuudessa tapahtuu.
Pointti on siinä, että kukaan meistä ei tiedä, mitä siellä todellisuudessa tapahtuu. Voihan esim. Mclaren olla se talli joka jäi kiinni laittomasta sutimisenestojärjestelmästä, mutta FIA ei julkaise eikä rankaise heitä koska he suosivat Mclarenia. Kuten Formulanomi sanoi, kun enemmistö hyväksyy jonkin faktan, tulee sitä kaikkien pitää faktana. Menkää lukemaan tifosien kirjoituksia, niin kumpaahan tiimiä he kuvittelisivat FIAn suosivan?

Mikælin esimerkit olivat juuri niitä vainoharhoja, jota en olisi halunnut lukea. Ferrari aiheuttaa kaikki pahat jutut Mclarenille, ja Mclarenilla vaon tyydytään osaansa, sillä eihän FIAn lellikkitallille mitään parjaa. Just joo...

Noh, vastaillaanpa näihin Ferrarin suosimisehdotuksiin, aloitetaan Mikælin jutuista:

"Ferrari näytti ensimmäisenä että urarenkaat saa ajaa slikseiksi.
"
Mitenhän tässä tapauksessa FIA suosi Ferraria? Säännöissä oli selvä aukko, jonka Ferrari vain keksi ensimmäisenä. Newey keksi ensimmäisenä verjolevyt kiertämään sääntöjä, oliko Mclaren ja Williams silloin FIAn suosimia talleja kun ei hylätty heti?


"2001 alkuvuoden elektroniikkayksiköiden vähentäminen oli Ferrarilla tiedossa kuukauden ennen muita.
"

Hmmm..mitähän elektroniikkayksiköitä tänä vuonna on poisteltu? Tarkoitat varmaan 2000. Sulla täytyy olla kyllä jotkut omat lähteet tähän, koska ainut jonka olen kuullut tuosta asiasta riehuvan, olet sinä, Mikæl. Kerro lähteesi, niin keskustellaan lisää.

"Berylliumin poistuminen oli Ferrarin hanke - kunhan ensin itsekin otti sen käyttöönsä."

Mitä järkeä ottaa ensin itse aine käyttöön, ja sitten hoitaa se sääntöjen vastaiseksi? Berylliumin käyttö kiellettiin sen takia, koska se altistaa syöpäriskille valmistajat, ja jotta ei isot tiimit saisi siitä niin järjetöntä etua sen älyttömän hinnan takia. Pienet tiimit eivät kato ois voineet käyttää sitä.

"McLaren kehitteillä oleva kytkinkonstruktio teilattiin Ferrarin toimesta viime kesänä"

Korjaus, se teilattiin FIAn toimsita. Ferrarilla ei ollut osaa eikä arpaa koko prosessissa. FIA kielsi myös jäähdytetyllä bensalla ajamisen, jonka hyödyntämisessä Ferrari oli muita edellä. Suosiko FIA silloin Mclarenia?

"Nyt luistoneston sallimisen lykkääminen oli Ferrarilta viimevuotisen elektroniikkayksiköiden jatkoa"

Tähän sopii hyvin lainaus DailyF1seltä löytyvästä Nick Ramanin artikkelista :
Luistonesto = huonompi show?
F1-komission taannoisessa kokouksessa Monacossa päätettiin myös, että luistonesto sallittaisiin sillä ehdolla, että autojen mustaa laatikkoa on käytettävä myös lisäämään turvallisuutta, kuten rajoittamaan nopeutta keltaisten lippujen aikana. Tallien on lisäksi pystyttävä osoittamaan, ettei elektroniikkaa käytetä peittämään muita ajoapuja, kuten täysautomaattisen vaihteiston käynnistysohjelmistoa. Tämä vaatimus saattaa hidastaa luistonestojärjestelmän käyttöönottoa, mutta joidenkin tahojen mukaan siihen oltaisiin valmiit kauden 2001 neljännessä tai viidennessä osakilpailussa.

Viivytyksen syy ei ollut siis Ferrari, vaan yksinkertaisesti se, etteivät tallit saa FIAn vaatimia systeemeitä ajoissa valmiiksi.

Lukekaa artikkeli kokonaisuutenaan täältä: http://www.dailyf1.com/fi/features/2001/january/luistonesto.shtml

Ja mustakaaren ehdotus, berylliumin käsittelin jo:

-Mäcin edistyksellisen kahden jarrupolikimen järjestelmän kieltäminen.

Jos tuo oli Ferrarin suosimista, voidaan sanoa, että FIA suosii kaikkia muita paitsi Mclarenia, koska päätöksestä hyötyi kaikki muutkin tallit. Jos tuolle linjalle lähdetään, niin voidaan käydä puhumaan jokaisen tallin suosimisesta, sillä yhelta tallilta jos määrätään joku osa poistettavaksi, hyödyttäise se aina kaikkia muita talleja.

ja abc...

Melbourne '98:
Tallimääräykset kieltävä 'sääntö' poistettiin sen takia, koska sitä oli mahdoton valvoa. Sitä Itävalla 'tallimääräystä' ei voitu mitenkään todistaa tallimääräykseksi, joten sääntö jota ei voitu valvoa oli täysin turha.

Malesia '99: No tost malesiast kirjotin jo ylempänä, mutta interlagosista: Jos 5 ensimmäisellä olisi kaikilla ollut tuo etusiipi paskana, olisi siihenkin voitu soveltaa erikoistapaus 'sääntöä', jota tässä pohjalevy tapauksessa sovellettiin. Mutta kun Coulthard oli ainoa etusiipi liian alhaalla ajellut ei sitä voitu todistaa rakenneviasta johtuvaksi, eikä näin ollen jäänyt muuta mahdollisuutta kuin hylkääminen sääntöjen mukaisesti. Coulthardin autossa oli 2 sääntörikettä: Liian kulunut pohjalevy ja etusiipi liian alhaalla.

Huh..eiköhän tossa ollut kaikki tarpeellinen tähän viestiin...
 

Hënkka

Guest
Tosiaan se Coulthardin siipirike meni ihan oikein. Se oli 7 cm liian alhaalla eli 2 cm yli toleranssirajan. Siksi hylkäys oli ihan aiheellinen.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Originally posted by Davidian:
Huh..eiköhän tossa ollut kaikki tarpeellinen tähän viestiin...
Miten te jaksatte ? Ferrari ei tule koskaan jäämään kiinni luistonestosta yksinkertaisesti siksi, koska Fia suos... eiku ei sillä sitä olekaan

;)
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Originally posted by RK-62:
Miten te jaksatte ? ;)
Jaa-a, hyvä kysymys. Yks vastausvaihtoehto on että kun näitä Häkkis ja Mäkkisläisiä on 100 yhtä Ferraria puolustelijaa vastaan, on tämän yhden saatava yhteen viestiin saman verran asiaa kuin 100 mäkkiläistä on saanut 100 eri viestiin :)

..Ja kait se on jonkinlaista hulluuttakin... :D
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Aina asian voi lukea niin kuin sen haluaa. Muutta edellä mainittuihin vastaväitteisiin:

"Ferrari ja urarenkaat:
Mitenhän tässä tapauksessa FIA suosi Ferraria? Säännöissä oli selvä aukko, jonka Ferrari vain keksi ensimmäisenä."
- Säännöt edellyttivät urien erottumista, niin ei ollut laita Ferrarin tapauksessa mutta sanktioita ei langetettu Dennisin pyrkimyksistä huolimatta. Lopputulos - sääntö menetti merkityksensä.

2001 alkuvuoden elektroniikkayksiköiden vähentäminen.
Hmmm..mitähän elektroniikkayksiköitä tänä vuonna on poisteltu? Tarkoitat varmaan 2000. Sulla täytyy olla kyllä jotkut omat lähteet tähän...plaaplaaplaa
- Fian päätöksestä vuosi Ferrarille tieto jo kuukauden aiemmin kuin se saatiin muillekin. Ferrari ehti valmistua asiaan. Tämä oli viime alkukaudesta aivan yleinen tieto, useat mediat ymv.

"Berylliumin poistuminen oli Ferrarin hanke - kunhan ensin itsekin otti sen käyttöönsä." Mitä järkeä ottaa ensin itse aine käyttöön, ja sitten hoitaa se sääntöjen vastaiseksi? Berylliumin käyttö kiellettiin sen takia, koska se altistaa syöpäriskille valmistajat, ja jotta ei isot tiimit saisi siitä niin järjetöntä etua sen älyttömän hinnan takia.
- Ferrari protestoi berylliumin käytöstä sen syöpäriskin vuoksi, mutta Fia antoi asialle siirtymä-ajan. Tämä koska se olisi merkinnyt aivan uusia moottoreita. Niinpä Ferrari päätyi itsekin ottamaan siirtymä-ajaksi syöpää valmistusvaiheessaan altistavan metallin moottoriinsa.

"McLaren kehitteillä oleva kytkinkonstruktio teilattiin Ferrarin toimesta viime kesänä" Korjaus, se teilattiin FIAn toimsita. Ferrarilla ei ollut osaa eikä arpaa koko prosessissa....
- Ferrari lähetti Fialle kyselyn kytkimen sääntöjenmukaisuudesta koska oli saanut tietoonsa McLarenin suunnitelmat.

"Nyt luistoneston sallimisen lykkääminen oli Ferrarilta viimevuotisen elektroniikkayksiköiden jatkoa"
- Näin voidaan nähdä nyt kun Ferrari ja Fia on tarpeeksi vaikeuttanut Mclarenin kehitystyötä tämä asetelma halutaan säilyttää myös tämän kauden alkuosan aina luistonestoon asti.
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Edellisten vastaväitteiden vastaväitteiden vastaväitteitä:

"- Säännöt edellyttivät urien erottumista, niin ei ollut laita Ferrarin tapauksessa mutta sanktioita ei langetettu Dennisin pyrkimyksistä huolimatta. Lopputulos - sääntö menetti merkityksensä."

En tunne sääntöjä tuolta osalta, mutta olettaisin FIAn poistaneen tuon säännön, koska kaikilla oli samat mahdollisuudet, koska oli vain yksi rengasvalmistaja. Jos säännöissä sanotaan, että urat pitää näkyä, niin tarkoittaako se esim. sitä, että jos urissa on sulanutta kumia, on se laiton koska uria ei näy? Niin tulkinnanvarainen juttu, ja oli ihme, ettei kukaan muu keksinyt sitä aikaisemmin. 5 kertaisen F4 ja F5 maailmanmestarin Sami Pennasen isä Raimo sanoi mulle kerran kisapaikalla kun veljeni oli hylätty varsin osuvasti: "koko moottoriurheilu on arvostelulaji."

"- Fian päätöksestä vuosi Ferrarille tieto jo kuukauden aiemmin kuin se saatiin muillekin. Ferrari ehti valmistua asiaan. Tämä oli viime alkukaudesta aivan yleinen tieto, useat mediat ymv."

Noh, oli miten oli ja oli missä oli, mutta minun silmiin sellaista uutista ei ole osunut. On muuten täytynyt olla tosi tärkeä uutinen...

"- Ferrari protestoi berylliumin käytöstä sen syöpäriskin vuoksi, mutta Fia antoi asialle siirtymä-ajan. Tämä koska se olisi merkinnyt aivan uusia moottoreita. Niinpä Ferrari päätyi itsekin ottamaan siirtymä-ajaksi syöpää valmistusvaiheessaan altistavan metallin moottoriinsa. "

Aijoo, olisi mieluummin kannattanut antaa valmistajien altistua syöpäriskille kuin että se vain yksinkertaisesti kiellettäisiin? Jos Berylliumin kieltäminen olisi merkinnyt uusia moottoreita, olisi se merkinnyt sitä vain Mclarenille, koska, kuten teksteistäsi käy ilmi, Ferrarilla ei ainetta ollut koneissaan ennen siirtymä ajan alkua. Näin ollen voidaan sanoa FIAn suosineen Mclarenia, joka sai näinollen vuoden lisäaikaa rakentaa uuden moottorin ilman Berylliumia.

"- Ferrari lähetti Fialle kyselyn kytkimen sääntöjenmukaisuudesta koska oli saanut tietoonsa McLarenin suunnitelmat."

Kysely ei ole sama kuin kieltäminen. Jos Ferrari lähetti FIAlle kyselyn kytkinkonstruktion sääntöjenmukaisuudesta, heidän tavoitteenaan on varmasti ollut saada tieto siitä onko se sääntöjenmukainen ja voivatko he itse sitä näinollen käyttää.

"- Näin voidaan nähdä nyt kun Ferrari ja Fia on tarpeeksi vaikeuttanut Mclarenin kehitystyötä tämä asetelma halutaan säilyttää myös tämän kauden alkuosan aina luistonestoon asti."

Täytyy kyllä sanoa, että sä saat kaiken kääntymään mielessäsi salaliitoksi Mclarenia vastaan.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Originally posted by Davidian:
"Aijoo, olisi mieluummin kannattanut antaa valmistajien altistua syöpäriskille kuin että se vain yksinkertaisesti kiellettäisiin.
Salaliitto tai ei, tuo berylliumista valmistettujen osien käytön kieltäminen syöpäriskiin vedoten oli kyllä härskimmänpuoleista kaksinaismoralismia FIA:n taholta. Jos terveysriskejä käytetään perusteluina, F1:sistä pitäisi ennen muuta kieltää myös tupakkamainonta, fossiilisten polttoaineiden käyttö ja esim. teräksestä valmistettujen osien käyttö sen valmistusprosessin saastuttavuuden takia.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
"- Säännöt edellyttivät urien erottumista... Jos säännöissä sanotaan, että urat pitää näkyä, niin tarkoittaako...
Säännöt sanoivat nimenomaan että urat on oltava silminhavaittavat. Jos niissä on hajonnutta kumia ne ovat siis vielä uria. Japanissa Schumin kumeissa ei ollut havaittavissa kuvien perusteella mitään uraa. Tänä vuonna Fialta haettiin täsmennystä tähän kulleeseen pykälään. En ole kuullut mitä talleille vastattiin.

"- Fian päätöksestä vuosi Ferrarille tieto... No näin vain oli ja sen jälkeen Häkkisen säädöt katosivat kuin tuhka tuuleen. Ferrari tiesi McLarenin nojaavan moottoriohjaustaan näihin boxeihin.

"- Ferrari protestoi berylliumin käytöstä.... Näin ollen voidaan sanoa FIAn suosineen Mclarenia, joka sai näin ollen vuoden lisäaikaa rakentaa uuden moottorin ilman Berylliumia....
Ei Fia suosinut McLarenia koska säännöt eivät kieltäneet ko ainetta. Se siis oli sääntöjen mukainen. Fia kielsi sen silti, koska Mercedes oli asiassa niin paljon Ferraia edellä.

"- Ferrari lähetti Fialle kyselyn kytkimen sääntöjenmukaisuudesta koska oli saanut tietoonsa McLarenin suunnitelmat." ...Kysely ei ole sama kuin kieltäminen. Jos Ferrari lähetti FIAlle kyselyn....
Totta toinen puoli - Fia vain oli jo sen hyväksynyt McLarenin sitä siltä etukäteen kyselleenä. Fia pyörsi päätöksensä.

"- Näin voidaan nähdä nyt kun Ferrari ja Fia on tarpeeksi vaikeuttanut Mclarenin kehitystyötä tämä asetelma halutaan säilyttää myös tämän
kauden alkuosan aina luistonestoon asti."....Täytyy kyllä sanoa, että sä saat kaiken kääntymään mielessäsi salaliitoksi Mclarenia vastaan.

Ei nyt aivan. McLaren on vetänyt mattoja Ferrain alta aina kun on voinut. Mm Nürrellä Ferrari rämpi Dennisin uhattua etukäteen sitä jonkin teknisen vippakonstin paljastamisesta. Asioissa on vain se ero, että FIA on niin siekailematta aina Ferrarin kannalla - jopa julkisuudessa saati tuomioistuimissa. Nyt voisi olla hyvä syy pelätä, että FIA saa tätä menoa haluamansa. Ja tähän ei ole otettu mukaan ollenkaan sitä miten järjestö suosii Schumacheria Ferrain ratissa - kuten maaliviivan ylitys varikolla tmv...
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Tuntuu siltä, että salaliitolaiset Ferrari ja Fia on melko kädetöntä porukkaa.Jos pois lasketaan 3 viime vuoden hyvä menestys, niin saldo on todella heikko.

Luulisi Fialla olleen aikaa järjestää Ferrarille paljon enemmänkin menestystä.

Lisäksi kummastuttaa todella paljon minkä takia ei esimerkiksi kolme tai neljä vuotta sitten Fiaa syytetty Ferrarin selvästä suosimisesta.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
kuka sanoi viime kaudella toivovansa ferrarin voittoa? tais olla yksi merkittävässä asemassa oleva bööni, vaikkei sillä olekaan suoranaisesti fian kanssa tekemistä, välillisesti kylläkin. :eek:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Minua risoo eniten Malesian toleranssit sekä Bernien julkisesti kommentointi kesken kauden: Toivon että Schumi ja Ferrari voittavat mestaruuden.
TUO OLI TÖRKEÄÄ!
 
Ylös