Ferrarin sutimisenesto

  • Viestiketjun aloittaja abc
  • Aloituspäivämäärä

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Se ihmetytti koska kuivan kelin säädöissä (oli mm. Häkkisellä?) käytetään huomattavasti vähemmän siipeä kuin sateella. Tälle kaudelle
siipielementtien määrää rajoitettu kolmeen, joten saatavan downforcen määrä on pienempi ja säädöt siltä osin lähempänä toisiaan. En myöskään ymmärrä miten etupään pidon puutteeseen lisättäisiin takasiipeä.

Onko vika sitten rungossa vai moottorissa niin siinä on jo vähintään kolmas tekijä vaatimattomalle vauhdille.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
eilen tulosruudussa kerrottiin että dennis olisi syytellyt ferraria luistonestosta, Miksiköhän tällaista uutista ei löydy netistä mistään ?
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
On suorastaan huvittavaa lueskella näitä toinen toistaan naurettavampia syytöksiä luistonestoista. Schumacher on tehnyt samanlaisia ihmesuorituksia sateella monta kertaa aiemminkin, muistettavimpia on varmaan Barcelona -96, jossa Schumi tiputtuaan lähdössä kymmenenneksi nousi nopeasti kärkeen ja voitti kisan minuutilla ilman 3 pytyn tuomaa lisätehoa. Spa -97 on kanssa merkittävä, sillä siellä Schumi ajoi parhaimmillaan jopa 10 sekunttia nopeampia kierroksia kuin muut. Eikä Barrichellokaan ole koskaan ollut huono sateella, mm. rubenssin paalupaikat on tullut sateella. Ferrari oli parempi ja piste. Kannattaa aina välillä miettiä mitä kirjoittaa. Teillä ei ole minkäänlaisia todisteita sääntörikkeestä, eikä FIAllakaan ole mitään syytä hylätä laillista autoa. Sääntörikkeeksi ei lueta sitä, jos Häkkisen voittaa. Läppää saa heittää ja muuta, mutta tämä on alkanut menemään jo naurettavaksi.
 

Masa

Well-known member
Liittynyt
8.5.1999
Viestit
479
Naurettavaa tässä on se, että Ferrari saa tehdä nykyään mitä haluaa. Ei näemmä FIAlle riittänyt viimevuoden mestaruus.
Formulat on enää pelkkä vitsi.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Tee se itse - laillinen traction control:

Take the first derivative of the rate of rotation of the crankshaft, camshaft, water pump, whatever

Measure that with no load (rev up the engine in neutral) - upper limit
Measure that with a "normal" load (accel in 1st , 2nd, 3rd) - lower limits

Monitor that measurement while running- as you approach the upper limit, change to a more favorable "mapping" to move toward the lower limit again

This is completely open-loop and not against any rules in f1 as far as i know. but very complicated in reality- and some are obviously much better than others at

That is exactly what Ferrari is playing with on the rules issue, the gray area that exists as to exactly what constitutes "traction control". The strict terminology for it is in fact the FIA's definition of "tractino control". Which states that "traction control" is a system which senses wheelspin and REACTS to eliminate it by adjusting the drive output. The "REACTS" being the key point. Since the system that it is suspected that Ferrari is using attempts to prevent wheelspin by anticipating it and not reacting to sensed wheelspin, it does not constitute "tractino control" by the FIA's definition. Yet it cannot be denied that it is in fact a system to control traction.

(www.dailyf1.com)
 

txk

Well-known member
Liittynyt
27.3.2000
Viestit
280
Originally posted by Masa:
Naurettavaa tässä on se, että Ferrari saa tehdä nykyään mitä haluaa. Ei näemmä FIAlle riittänyt viimevuoden mestaruus.
Formulat on enää pelkkä vitsi.
Alkaa vähitellen näyttämään siltä, että tämän palstan Häkkisfanit on pelkkä vitsi!
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Originally posted by txk:
Alkaa vähitellen näyttämään siltä, että tämän palstan Häkkisfanit on pelkkä vitsi!

Siltähän se vähän vaikuttaa.Tällä samalla logiikalla voi epäillä 3 vuoden takaista Mclarenia.
 

Masa

Well-known member
Liittynyt
8.5.1999
Viestit
479
Ei tarvita kovinkaan kummoista logiikkaa huomatakseen kuinka FIA on päätöksissään ollut aina suosiollinen Ferraria kohtaan.
Sinänsä ymmärrettävää, sillä onhan Ferrarin menestys elintärkeää F1-bisneksen kannalta.
Tietäen nämä pollittis-taloudelliset intressit, niin tuskin on kovinkaan vainoharhaista uskoa, että Ferrarin annetaan käyttää laittomia keinoja menestyksen tavoittelussaan. Tai ei välttämättä laittomia, sillä sääntöjähän voidaan Ferrarin kohdalla tulkita aina vapaammin.
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Originally posted by Masa:
Ei tarvita kovinkaan kummoista logiikkaa huomatakseen kuinka FIA on päätöksissään ollut aina suosiollinen Ferraria kohtaan.
No mitähän Ferrarille suotuisia päätöksiä se FIA sitten on aina tehnyt? Eikä mitään vainoharhoja sitten!
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Originally posted by Davidian:
No mitähän Ferrarille suotuisia päätöksiä se FIA sitten on aina tehnyt? Eikä mitään vainoharhoja sitten!
Taas tämä keskustelu ajautuu tällä "FIA on suosinut aina ferraria"-linjalle.

No mieleen tulee ainaskin Malesian toleranssisiivet kaudelta 99.
 

Impotemp

Well-known member
Liittynyt
12.2.2001
Viestit
214
Sijainti
vaasa,finland
kyllä f1:ä on kehitetty ferrarin ehdoilla ja siitä ei pääse mihinkään!se,joka muuta väittää luulee varmaan paskaakin kuseksi!!!=(
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Originally posted by Davidian:
No mitähän Ferrarille suotuisia päätöksiä se FIA sitten on aina tehnyt? Eikä mitään vainoharhoja sitten!
Nämä ei ole suoria, mutta enemmän tai vähemmän "mene ja tiedä"-harhoja

-Mäcin edistyksellisen kahden jarrupolikimen järjestelmän kieltäminen

-Berylliumin kieltäminen
 

Mokkis

Well-known member
Liittynyt
19.8.1999
Viestit
589
Sijainti
Onkamo, Tohmajärvi
Originally posted by mustakaari:
Nämä ei ole suoria, mutta enemmän tai vähemmän "mene ja tiedä"-harhoja

-Mäcin edistyksellisen kahden jarrupolikimen järjestelmän kieltäminen

-Berylliumin kieltäminen
Ja kuka PRKL unohti Malesian!!!!???

Entäs viime kauden Brasilia. HUHUJEN mukaan 5 viidellä kärkiautolla oli pohjalevy kulunut sääntöjen vastaiseksi ja Coulthardilta oli etusiipi vaurioitunut. Tehtiin niin että Coulthard hylättiin koska näköjään rikkinäisellä autolla ei saa ajaa maaliin. Muut saivat pitää pisteensä. Muistelen että Ferrari otti kaksoivoiton tuolloin.
 

michelin

Active member
Liittynyt
19.3.2001
Viestit
37
Säälittävää uikutusta Ferrarin ylivoimasta. Jos joku kirjoittajista olisi ajanut edes karting autolla niin ymmärtäisi jotain renkaista (etenkin sadekelin), auton "balanssista" ja ajotaidon merkityksestä. Mitä tulee luistonestoon niin kyllä se löytyy myös Mersun moottorielektroniikasta. Ei muuta kuin pari Vaisalan kiihtyvyysanturia autoon niin johan saadaan takapäähän mutkissa pitoa (vertaillaan etu ja takapään sivuttaiskiihtyvyyttä). Muutuisikohan kirjoittelu jos Häkkinen ajaisi Ferrarilla?
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
uiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiui uiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiui uiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiui uiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiui uiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiui uiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiui uiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiui uiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiui uiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiui uiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiui uiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiui uiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiuiui
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Herkullinen aihe:

Ferrari näytti ensimmäisenä että urarenkaat saa ajaa slikseiksi.

2001 alkuvuoden elektroniikkayksiköiden vähentäminen oli Ferrarilla tiedossa kuukauden ennen muita.

Berylliumin poistuminen oli Ferrarin hanke - kunhan ensin itsekin otti sen käyttöönsä.

McLaren kehitteillä oleva kytkinkonstruktio teilattiin Ferrarin toimesta viime kesänä

Nyt luistoneston sallimisen lykkääminen oli Ferrarilta viimevuotisen elektroniikkayksiköiden jatkoa

Tässä vain vuoden sisältä, +-5mm toleransseja ei viitsi edes muistella. Saati varikonpuolella maaliviivan ylittäminen ymv....
 

txk

Well-known member
Liittynyt
27.3.2000
Viestit
280
Eli asia on sitten ilmeisesti niin, että jos ei Häkkinen voita jokaista kisaa, niin silloin Ferrari huiputtaa. Voitti se kisan tai ei.

Näinkö?

Ihan samanlaista tarinaa kirjoitellaan käsittääkseni Ruotsalaisissa lehdissä. Nimet ja lajit on vaan eri. Asiasisältö täsmääkin sitten justiin.

...salaliittoja salaliittoja...

Entäs sitten, kun ja jos Räikkönen ajelee Ferrarilla itsensä mestariksi? Eihän semmonen mestaruus rehdeille ja suoraselkäisille Suomalaisille kelpaa! Ei sitten millään! Liput vedetään puolitankoon ja ollaan murhemielellä viikko, kun meidän Kimi meni tuommoisen teon tekemään.

Alkaa tämä taso olemaan kohta kuin Sirkuksen Formula forumilla.
 

Sohvaperuna

Well-known member
Liittynyt
3.3.2001
Viestit
80
No eipä siinä Räikkösen tulevassa MM:ssa ole paljoa jännittämistä tai juhlimista, jos se tulee noin ylivoimaisella autolla. Olisi se vaan pirun tylsä kausi.
 

mullpig

Well-known member
Liittynyt
21.12.2000
Viestit
49
Sijainti
Chicago
Miksi aina nailla palstoilla ferrarin kritisoiminen tarkoittaa etta pitaa olla katkera Mika fani??? Kun itsekkin olen asunut ulkomailla viimeiset 5 vuotta, ja talla hetkella Chicago'ssa...Niin jopa ulkoimalla sentaan julkisesti myonnetaan silloin talloin etta Ferrari on historiansa takia vahan FIA'n lellikeppi?!
Ei tarvitse neroa huomatakseen miten paljon useammin Ferrari on paassyt kuin koira verajasta kuin mikaan muu talli, ei siis McLaren ainoastaan. Ja topicciin mitas jos Raka ajelisi ferraria, niin ainakin mina olen silla kannalla etta ihan yhta paljon kritisimia niista asioista mista kuuluukin kritisoida "pitaisi" kuulua...Jos nyt kyseessa olisi McLaren niin ainakin mina olisin ihan yhta vokaalinen aiheesta.

" Try to understand that blue and white glasses dont mean that you are blind folded. Patriotism is a good thing, to a certain extent. But this doesnt mean that you should be regarded as someone with no creditibility because of who you support! Get a life you fucking loosers! " :cool:
 
Ylös