Originally posted by Kenny:
Et tainnut nähdä 00-silverstonen kisaa.
Kyse on varmaan samasta 00-Silverstonen kisasta, jonka harjoituksissa Michael pyörähti
märälle nurmikolle; pisti ykkösen silmään ja ylös ponnahti tankkausluukku, joka siis normaalisti aukeaa varikkosuoralla kun nopeusrajoitin tulee päälle, ja hän kiihdytti
märältä nurmikolta muina miehinä takaisin radalle ilman pinintäkään sutimista..
Noh, Mosleyn mukaan jotkut tallit käyttävät luistonestoa simuloivaa systeemiä, joka on kuitenkin FIAn kriteerien mukaan laillinen. Olisi hiukan outoa kuvitella, että ainoastaan Ferrari tästä hyötyisi vaan kyllä se muillakin on, mutta ehkä Ferrarin on saanut sen toimimaan parhaiten.
FIA:n sääntökyhäelmä jättää sijaa tulkinnoille, mutta se on tarkoituskin. Sen avulla FIA pidättää itselleen täyden määräämisoikeuden F1:ssä. Tallit liikkuvat jatkuvasti sääntöjen hämärillä rajamailla kehittäessään uusia systeemejä ja riippuen aina tulkinnasta, joskus läpilyönnitkin hyväksytään ja päinvastoin. Kisakohtaisesti päätäntävalta on kuitenkin ko kisan tuomareilla ja se on luonnollisestikin yleensä samalla FIAn kanta, muttei aina. Esim. tässä kuuluisassa McLarenin kehittämässä 'fidle brake' systeemissä, joka sai etukäteen hyväksynnän FIAn tekniseltä asiantuntijalta, mutta kuitenkin hylättiin kisatuomareiden taholta (Ferrarin painostuksen jälkeen).
Mikael mainitsi jossain keskustelussa huhusta, jonka mukaan Mersu olis kieltänyt Ron Dennisiä ottamasta kantaa mahdolliseen Ferrareiden TC systeemiin. Mikä on varsin mahdollista, vaikka kuulostaakin hiukka oudolta. Formuloiden kulissien takana kuitenkin solmitaan mitä ihmeellisimpiä sopimuksia ja vain murto-osa niistä päätyy 'huhuina' yleisön tietoon. Erään tälläisen 'trade-off' tyyppisen huhun mukaan Ferrari suostui viimevuonna tähän uuteen TCS vapauttamis juttuun ainoastaan jos McLaren luopuisi heidän kehittelemästään vaihteisto/tasauspyörästö ratkaisusta jne.