Ferrarin sutimisenesto

  • Viestiketjun aloittaja abc
  • Aloituspäivämäärä

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Hassusti tohon luistonestokuvioon sopii Häkkisen kisan nopein kierros. Olen pmv:n linjoilla; Ferrarilla on hyvä auto ja osaavat kuskit. McLarenilta puuttuu jompikumpi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ferrarin koko paketti on onnistunut muita selkeästi paremmin!

Kaikilla on varmasti käytössä jonkinlainen "luistonesto" mutta Ferrarilla se toimii muun kokonaisuuden kanssa esim. Macciä paremmin!

Suurin ero taitaa kuitenkin olla tuo keularatkaisu joka tuntuisi Ferrarilla toimivan kun taas Mac miehet, kuin myös monet muut, valittavat etupään pidon puutetta!

Sen etupäänpidon puutteen vuoksi Mac ei pysty tulemaan ja lähtemään yhtä hyvin ja nopeasti mutkista mitä Ferrari!

Myös Williamsilla on ilmeisesti saatu keulapito ja moottorin elektroniikka toimimaan paremmin kuin Macilla!

Mac oli selvästi hitaampi, Jordanin kanssa, suorilla kuin Ferrari, Williams tai Arrows!

Nopeissa mutkissa Mac tuntui kuitenkin kulkevan hyvin! Missä siis vika, ei kuljettajissa vaan autossa!

Jos autoa ei saa kulkemaan muuten mutakisilla osilla muutakuin siipien avulla niin silloin hävitään suorilla!

Ehkä kisaan olisi pitänyt valita kompromissi säädöt jolloin olisi suorilla pystytty ajamaan kovempaa mutta olisi kärsitty mutkaisilla osuuksilla, olisiko siitä ollut lopputuloksen kannalta mitään hyötyä, epäilen!
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Opaa, vaikka sulle vääntäisi asian rautalangasta ei se sun paksun tyhjään kalloosi uppoa, piste.

Soita vaikka Williamsille ja kysy Head:ltä, jos se osais sulle asian selittää, piste.

Joudut tällä kaudella pettymään ilmeisesti vielä monesti, piste.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Turha paljoa hehkuttaa Mikan nopeimpia kierroksia. Kuivuneella radalla siipiä saatettiin vähän vähentää, uusien renkaiden paineita korjata eikä Ferrarit enään ajaneet kuin kyynärpäät ulkona. Michaelilla olisi ollut käyrienkin mukaan rutkasti varaa parantaa kierrosaikojaan - se oli kuitenkin tarpeetonta.
 

FastArnold

Well-known member
Liittynyt
17.3.2001
Viestit
114
Sijainti
Arnoldland
Originally posted by Off-Topic:
Hassusti tohon luistonestokuvioon sopii Häkkisen kisan nopein kierros.
Sopii oikein hyvin.
Mikä tarve ferrareilla olisi ollut, kisan jo ratkettua, näyttää todellinen nopeutensa?

Siellä luultavimmin punaisten tallin johto kiljui suu vaahdossa jotta "HILJENTÄKÄÄ POIJJAAT, muutoin meidät FIA perii".
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
FORMULA ONE - TECHNICAL REGULATIONS:
ARTICLE 5.8 Engine control

Ignition and fuel settings must maintain the same relationship with engine speed and throttle position whilst the car is in motion, with the following specific exceptions :
- compensation for throttle acceleration ;
- driver adjustable fuel mixture control with a maximum of three settings ;
- compensation for changes in engine intake air temperature and pressure, engine pressures or engine
temperatures ;
- open or closed loop detonation and lambda control.
No engine parameter may be altered so as to diminish the degree of control the driver has over the propulsion system.


Voisko joku selvittää tämän poikkeustapauksen "compensation for throttle acceleration"? Muulloin kaasupolkimen ja moottorin kierrosluvun perusteella arvojen on oltava vakiot, mutta tähän moottorin ojaukseen on jätetty tällainen pykälä. Eli onko seuraava arvovaltaisen forumin mukaan laillista:

-kiihdytyksen aikana moottorinohjausjärjestelmä seuraa kierroslukuja kullakin vaihteella
-äkillisten kierroslukumuutosten (äkillinen kasvu=pyörät sutii) aikana sytytystä säädetään/katkotaan "bensan kulutuksen" optimoimiseksi

Jos sääntöjä tutkii tarkemmin, niin kyllä siellä aika tarkasti kaikki luistonestoon liittyvät kielletään. Mene ja tiedä...
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Originally posted by mustakaari:
Jos sääntöjä tutkii tarkemmin, niin kyllä siellä aika tarkasti kaikki luistonestoon liittyvät kielletään. Mene ja tiedä...
onneksi ei enää barcelonassa. Mun mielipide tässä asiassa alkaa muuttua positiiviseksi luistonestolle.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Millä tavalla Häkän nopeimmat kierrokset kuvastavat Macillä olevan luistonesto järjestelmä käytössä?

Ei niin mitenkään, kisan lopussa Ferrarit pysty ajelemaan ilman minkäänlaista uhkaa rauhassa revittelemättä sen kummemmin!

Heti kun David yritti vähän lähestyä Rubenia niin Ruben ajo pari vauhdikasta kierrosta ja johan jäi David ihmettelemään!

Kisan nopeimmaks tais jäädä joku 1.41,xxx aika ja sehän oli kaukana kovasta kierroksesta! Viimevuonna oli vissiin joku 1.38,xxx aika!

Jos Macillä on käytössä jokin järjestelmä niin ei se ainakaan toimi niin hyvin ku Ferrarin vastaava!
 

Kenny

Thö spesölist
Liittynyt
5.4.2000
Viestit
100
Sijainti
tampere, finland
On se nyt sitten katkeraa..


Seuraaviin kysymyksiin odottaisin vastauksia:


- Miten se luistonesto vaikuttaa mutkiin sisään ajettaessa? (näkihän sen takaraivollaankin että Ferrarit otti muita kiinni myös jarrutuksissa)

- Onko Jos Verstappenin autossa luistonesto?
(Otti Häkältä paikkansa takaisin heti seuraavassa mutkassa)

- Oliko Schumacherin autossa ABS-jarrut viime vuoden Nurburgringillä? (heti sateen alettua shikaanin jarrutuksessa MH:sta ohi)

- Oletteko te unohtaneet Barcelonan-96?
(Schumi nousi 6:lta sijalta muutamassa kierroksessa johtoon ja ajoi karkuun 3 sek/kierros)

- Onko joku sitä mieltä ettei Rubinho osaa ajaa sateella? (Viime vuoden Hockenheim)

ABC!

Et tainnut nähdä 00-silverstonen kisaa.

SILLÄ, ETTÄ FERRARILLA AJETAAN TESTIÄ SELVÄSTI ENITEN, EI VOI OLLA MITÄÄN VAIKUTUSTA NOPEUTEEN JA LUOTETTAVUUTEEN, EIHÄN?
 

Hënkka

Guest
Originally posted by Kenny:

On se nyt sitten katkeraa..

Seuraaviin kysymyksiin odottaisin vastauksia:

- Miten se luistonesto vaikuttaa mutkiin sisään ajettaessa? (näkihän sen takaraivollaankin että Ferrarit otti muita kiinni myös jarrutuksissa)


Jaahas, Kenny ei ole vielä ymmärtänyt tätä mitä ei Kyllönenkään. Jarrutuksissa erot aina pienenee.

- Onko Jos Verstappenin autossa luistonesto?
(Otti Häkältä paikkansa takaisin heti seuraavassa mutkassa)


Ei, mutta enemmän suoranopeutta joka mahdollisti ohituksen. Häkkinen oli mutkissa nopeampi, mutta edellä ajava auto tuhoaa aerodynaamisen pidon. Tyhjällä radalla Mika meni menojaan.

- Oliko Schumacherin autossa ABS-jarrut viime vuoden Nurburgringillä? (heti sateen alettua shikaanin jarrutuksessa MH:sta ohi)

Ei ilmeisesti, miten liittyy eiliseen kisaan?

- Oletteko te unohtaneet Barcelonan-96?
(Schumi nousi 6:lta sijalta muutamassa kierroksessa johtoon ja ajoi karkuun 3 sek/kierros)


Ei olla unohdettu. Schumilla oli sadekelin säädöt, muilla kärkinimillä ei.

- Onko joku sitä mieltä ettei Rubinho osaa ajaa sateella? (Viime vuoden Hockenheim)

En ole sitä mieltä. Miksi pitäisi olla? Barrcihello oli yhtä nopea kuin Schumi ilman ulosajossa tullutta pikkuvikaa.

SILLÄ, ETTÄ FERRARILLA AJETAAN TESTIÄ SELVÄSTI ENITEN, EI VOI OLLA MITÄÄN VAIKUTUSTA NOPEUTEEN JA LUOTETTAVUUTEEN, EIHÄN?

Kyllä sillä voi olla.
 

Mokkis

Well-known member
Liittynyt
19.8.1999
Viestit
589
Sijainti
Onkamo, Tohmajärvi
Originally posted by Kenny:
On se nyt sitten katkeraa..


Seuraaviin kysymyksiin odottaisin vastauksia:


- Miten se luistonesto vaikuttaa mutkiin sisään ajettaessa? (näkihän sen takaraivollaankin että Ferrarit otti muita kiinni myös jarrutuksissa)

Luistonestohan estää pyöriä sutimasta, elikkä pyörimästä kovempaa kuin rengas pyörisi vapaasti asfaltin pinnalla. Mutkiin tultaessa tuskin tc SUORAAN auttaa, mutta olennainen osa auton säätöihin sillä on! Näet kun mutkat päästään jo muutenkin niin kovaa niin on varaa nostaa siipiä. Tämä taas nostaa suoranopeudet huimiksi muihin kanssakilpailijoihin nähden.

- Onko Jos Verstappenin autossa luistonesto?
(Otti Häkältä paikkansa takaisin heti seuraavassa mutkassa)

Ei Verstappenilla tarvitse olla mitään luistonestoa jos Mäcit painii pohjamudissa. Ei auto vain kulkenut.

- Oliko Schumacherin autossa ABS-jarrut viime vuoden Nurburgringillä? (heti sateen alettua shikaanin jarrutuksessa MH:sta ohi)

Voi mennä Häkkisen piikkiin toi

- Oletteko te unohtaneet Barcelonan-96?
(Schumi nousi 6:lta sijalta muutamassa kierroksessa johtoon ja ajoi karkuun 3 sek/kierros)

EN TODELLAKAAN! Muistakaamme että Schumi jäi kiinni Benettonilla jos minkälaisista vilpeistä.(laiton polttoaine yms) Benettonin aikainen porukka seurasi leukaa Ferrarille jossa nykyäänkin majailevat.

- Onko joku sitä mieltä ettei Rubinho osaa ajaa sateella? (Viime vuoden Hockenheim)

Osaa, mutta molempien ferrarien ylivoimaisuus kertoo siitä että kyse oli autosta eikä kuskista. Malesian kisaa meinaan siis. Kummatkin autot kulkivat jostain kumman syystä epäluonnollisen kovaa kuihin nähden.

 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Kaikki väittävät ja pitävät varmana tietona sitä, että nyky Ferrari on laiton.Kuitenkin autolla on voitettu kaksi kilpailua peräkkäin ja niitä seuraavissa tutkimuksissa ei ole mitään löydetty.

Eikö ole olemassa myös mahdollisuus, että Ferrari on onnistunut kehittämään täysin laillisen auton.
 

FastArnold

Well-known member
Liittynyt
17.3.2001
Viestit
114
Sijainti
Arnoldland
Originally posted by holvius:
Kaikki väittävät ja pitävät varmana tietona sitä, että nyky Ferrari on laiton.Kuitenkin autolla on voitettu kaksi kilpailua peräkkäin ja niitä seuraavissa tutkimuksissa ei ole mitään löydetty.

Eikö ole olemassa myös mahdollisuus, että Ferrari on onnistunut kehittämään täysin laillisen auton.
Olisi mielenkiintoista tietää mistä löytyy sellainen tarkastaja joka uskaltaa löytää ferrarista laittomuuksia.

Ainahan on _mahdollista_ että ferrari voisi saada aikaan jopa laillisenkin auton... tosin siitäkään ei ole vielä todisteita. Se ettei punasilmäiset tarkastajat laittomuuksia löytäneet ei kelpaa todisteeksi.
 

Daytona

Well-known member
Liittynyt
15.4.1999
Viestit
228
Originally posted by Kenny:
Et tainnut nähdä 00-silverstonen kisaa.
Kyse on varmaan samasta 00-Silverstonen kisasta, jonka harjoituksissa Michael pyörähti märälle nurmikolle; pisti ykkösen silmään ja ylös ponnahti tankkausluukku, joka siis normaalisti aukeaa varikkosuoralla kun nopeusrajoitin tulee päälle, ja hän kiihdytti märältä nurmikolta muina miehinä takaisin radalle ilman pinintäkään sutimista..

Noh, Mosleyn mukaan jotkut tallit käyttävät luistonestoa simuloivaa systeemiä, joka on kuitenkin FIAn kriteerien mukaan laillinen. Olisi hiukan outoa kuvitella, että ainoastaan Ferrari tästä hyötyisi vaan kyllä se muillakin on, mutta ehkä Ferrarin on saanut sen toimimaan parhaiten.

FIA:n sääntökyhäelmä jättää sijaa tulkinnoille, mutta se on tarkoituskin. Sen avulla FIA pidättää itselleen täyden määräämisoikeuden F1:ssä. Tallit liikkuvat jatkuvasti sääntöjen hämärillä rajamailla kehittäessään uusia systeemejä ja riippuen aina tulkinnasta, joskus läpilyönnitkin hyväksytään ja päinvastoin. Kisakohtaisesti päätäntävalta on kuitenkin ko kisan tuomareilla ja se on luonnollisestikin yleensä samalla FIAn kanta, muttei aina. Esim. tässä kuuluisassa McLarenin kehittämässä 'fidle brake' systeemissä, joka sai etukäteen hyväksynnän FIAn tekniseltä asiantuntijalta, mutta kuitenkin hylättiin kisatuomareiden taholta (Ferrarin painostuksen jälkeen).

Mikael mainitsi jossain keskustelussa huhusta, jonka mukaan Mersu olis kieltänyt Ron Dennisiä ottamasta kantaa mahdolliseen Ferrareiden TC systeemiin. Mikä on varsin mahdollista, vaikka kuulostaakin hiukka oudolta. Formuloiden kulissien takana kuitenkin solmitaan mitä ihmeellisimpiä sopimuksia ja vain murto-osa niistä päätyy 'huhuina' yleisön tietoon. Erään tälläisen 'trade-off' tyyppisen huhun mukaan Ferrari suostui viimevuonna tähän uuteen TCS vapauttamis juttuun ainoastaan jos McLaren luopuisi heidän kehittelemästään vaihteisto/tasauspyörästö ratkaisusta jne.
 

Henni

Well-known member
Liittynyt
18.3.2001
Viestit
50
Sijainti
Espoo, Suomi
Miten ihmeessä noi Ferrarit vois ohittaa kaikki muut edellä ajavat kuskit rankkasateella ilman MITÄÄN ongelmia ja vielä kuivankelin renkailla!?! Eikö ne sadekelin renkaat just ole sitä varten et niitä käytettäis sateella... no tietenkään Ferrarit ei tarvi niitä ku heillä on mahtava luistonesto!
 

Palmu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
396
Sijainti
http://www.julkkikset.fi/forum/
Saa nähdä kuinka pitkä etumatka Ferrarilla on ennen sutimiseneston sallimista. Mielestäni olisi ollut vaan reilumpaa sallia se koko kauden, koska nykyresursseilla mahdollisia vilppejä on käytännössä mahdotonta saada selville.

Vilppejä ei saada selville, koska muutama herra Sisiliasta on lyönyt vetoa Ferrarin maailmanmestaruuden puolesta ;)
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Henni pohdiskelee:

"Miten ihmeessä noi Ferrarit vois ohittaa kaikki muut edellä ajavat kuskit rankkasateella ilman MITÄÄN ongelmia ja vielä kuivankelin renkailla!?! Eikö ne sadekelin renkaat just ole sitä varten et niitä käytettäis sateella... "


Mistä kisasta puhut? Koska siinä kisassa jonka itse katsoin Ferrari ajoin välikelin renkailla, ja rankkasadekin, tai oikeastaan kaikenlainen sade loppui jo hyvissä ajoin...

Kuivan kelin renkaista vielä sen verran, että Häkkinen taisi olla yksi ensimmäisistä kuka vaihtoi takaisin kuivankelin kumeihin. Ferrari kaksikon interit toimivat vielä silloinkin reilusti paremmin, ei kai Ron vaan vaarantanut kuskinsa turvallisuutta... ;)
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Joo oli melkoista pohdiskelua, mutta samalla tasolla täällä on valtaosa.
David sentään myönsi että heillä oli väärät renkaat kostealle radalle.

Pito muodostuu mm. seuraavista tekijöistä: aerodynamiikka, alustageometria, painojakauma, säädöt, renkaat.
Häkällä oli kuivan kelin säädöt. Hänen autonsa oli monta sekuntia hitaampi kierroksella kostealla pelkästään siitä syystä, että vakaajat ja jouset olivat liian
jäykät jolloin mekaanista pitoa on vähän. Suoranopeuden puutetta ihmettelen kyllä vieläkin, mutta osaltaan sekin selittyy alustan tarjoaman mekaanisen pidon vähäisyydellä väärillä säädöillä.

Jos McLarenilla oli vähintään kaksi perusasiaa päin h*******ä niin miten voi odottaa menestystä?
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Eikös jo monessa paikassa ole kerrottu, että McLaren ei saanut edes jotenkin siedettäviä ajo-ominaisuuksia kuin suurilla siivillä. Suuret siivet taas tappavat nopeuden suorilla. Tämä näkyi aivan selvästi, kun Mika ohitetti Arrowsin, Arrows pääsi heti suoran alettua taas ohi. Kun aerodynamiikka ei toi niin se ei toimi.
 
Ylös