Ferrarin sutimisenesto

  • Viestiketjun aloittaja abc
  • Aloituspäivämäärä

star

Well-known member
Liittynyt
6.3.2000
Viestit
443
Kuten Schumi sanoi, heillä oli välikelin renkaat ja muilla sadekelin renkaat. Siitä johtui ero.

Jos Ferrarilla on luistonesto, niin on Williamsilla ja Arrowsillakin, koska Häkkinen ei päässyt niistäkään ohi. Onko McLaren ainoa talli, jolla ei ole TC:tä?

Vai onko tässä sittenkin kyse ajotaidoista :D
 

Mokkis

Well-known member
Liittynyt
19.8.1999
Viestit
589
Sijainti
Onkamo, Tohmajärvi
Olin juuri itsekin tekemässä topiccia tästä aiheesta.

Kyllä, EI EPÄILYSTÄKÄÄN! Ferrari käyttää luiston estoa!

Ensin töppäily varikolla jossa kummatkin ferrarit menettävät yli minuutin ja jäävät sijoille 10 ja 11. Sitten kuivuvalla radalla sadekelin renkailla muista ohi. Ensin luulin että Fia Ferrari politiikka puree kun kuskit päästävät suosiolla ohi, kunnes näin myös Mäckien tapauksen. HEITTÄMÄLLÄ OHI.

Ja tämä kaikki tpahtui about 10 kierroksen aikana. Itse en keksi mitään muuta selitystä kuin luistoneston. Muiden tallien autojen perät näet kun pyörivät kuin väkkärät mutkista ulostultaessa. Ferrarit sitä vastoin täysin vakaasti.

Palan halusta nähdä mitä tapahtuu sen jälkeen kun luistonesto viimein sallitaan. Vittu eivät muuten ferrarit enää hypi silmille
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Originally posted by mullpig:
TeroT...et kai sina nyt ihan tosissasi uskalla vaittaa etta Ferrarit ajelevat painavalla lastilla sateessa 6 sekuntia kovempia kierros aikoja kuin muut kevyella autolla????!?!?!?!?!?!?!?!?!?!
Mieti vahan, minakin ehdin epailla Frentzenin puheita katkeruuden tuottamiksi, mutta nyt on kylla AIVAN selvaa, aniakin minulle henk.koht. mista Ferrain ylivoima johtuu...kiitos sade! Ja aivan sama se minulle on jolleivat FIA loyda mitaan...eivathan he loytanyt mitaan Melbournessa kaan????? Eikos tama ole sita "laillista" saantojen kanssa pelleilya????

[ 18-03-2001: Message edited by: mullpig ]
Mclaren ja Ferrari ajelivat eri renkailla.Lämmitelyajossa Taavetti ajo välikelin rengailla ja oli 6s. Mikaa nopeampi.

Kisassa Ferrari ajeli myös välikelin rengailla ja Mclaren sadekelikumeilla.Ja tätä taustaa vasten "yllättäen" Ferrari oli 6s.nopeamapi itse kisassa kuin Mclaren.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Ihmettelen sitä miksei Ferrari käskenyt kuskeja hillitsemään kaasujalkaa mutkista lähtiessä, koska ennen malesiaa ilmassa oli epäilyjä Ferrarin sutimisenestosta. Olisihan niille riittänyt pienempikin ylivoima
 

Hënkka

Guest
Originally posted by star:


Vai onko tässä sittenkin kyse ajotaidoista :D

Kyllä tässä on kyse ajotaidoista. Häkkinen on varmasti maailman huonoin kuljettaja.
 

TeroT

Well-known member
Liittynyt
17.3.2001
Viestit
160
mullpig: Tietääkseni en sentään NOIN huvittavaa väitettä ole esittänyt, ettei Ferrareissa sutimisenestoa olisi. Pidän sitä erittäinkin todennäköisenä. Pidän myös todennäköisenä, että McLarenissakin on jonkinmoinen estohärpäkkä. Formula ykkösissä huipputallejen väliset erot nyt vaan ovat kautta sarjan historian syntyneet siitä, mitkä tallit parhaiten onnistuvat kiertämään sääntöjä ja etsimään niistä porsaanreikiä. Jos, ja siis JOS Ferrarit selviävät jälkitarkastuksista ongelmitta, on aika paha mennä syyttelemään mistään.

Huomautan vielä, että vuonna 98, kun McLaren murskasi muut ylivoimallaan alkukaudesta, itkivät Tifosit McLarenin laittomuuksista täsmälleen samalla lailla, kuin täällä nyt.

Tälläisestä lajista on kysymys. Deal with it.
 

Mokkis

Well-known member
Liittynyt
19.8.1999
Viestit
589
Sijainti
Onkamo, Tohmajärvi
Originally posted by star:
Kuten Schumi sanoi, heillä oli välikelin renkaat ja muilla sadekelin renkaat. Siitä johtui ero.

Jos Ferrarilla on luistonesto, niin on Williamsilla ja Arrowsillakin, koska Häkkinen ei päässyt niistäkään ohi. Onko McLaren ainoa talli, jolla ei ole TC:tä?

Vai onko tässä sittenkin kyse ajotaidoista :D
McLareilla oli suuria ongelmia. Myös Williamsien ja Arrowsien perät heiluivat mutkista ulos lähdettäessä, mutta EI FERRARIEN. Ja juuri sateellahan ne Ferrarit vastaa kovaa menivätkin.
 

Hënkka

Guest
Originally posted by abc:
Ferrari ei käyttänyt kuulemma missään vaiheessa sadekelin renkaita vaan välikelin renkaita. Todennäköisesti Ferrari käski Fian pitää Safety caria jonkun aikaa, kunnes rata kuivuu sen verran, että välikelin kumit ovat parhaat.
Tuo Lontoon kirjeenvaihtaja puhuu aivan samaa, että Ferrari olisi painostanut Safetycaria pysymään kauemmin radalla.
 

mullpig

Well-known member
Liittynyt
21.12.2000
Viestit
49
Sijainti
Chicago
Originally posted by holvius:
Mclaren ja Ferrari ajelivat eri renkailla.Lämmitelyajossa Taavetti ajo välikelin rengailla ja oli 6s. Mikaa nopeampi.

Kisassa Ferrari ajeli myös välikelin rengailla ja Mclaren sadekelikumeilla.Ja tätä taustaa vasten "yllättäen" Ferrari oli 6s.nopeamapi itse kisassa kuin Mclaren.
Niin tietysti, mutta muistathan etta kovat ajat ajettiin lammittelyn LOPPU VAIHEESSA kun rata alkoi kuivua??????? Jo on ihme jengia taalla kun eivat silmiansakaan usko????????????
Ja kaikki muutkin top kuskit jotka ajoivat Intermediate renkailla jaivat paalle 6 sekuntia kierros myos>>????!?!?!?! Usko pois, paljon tulee eri tiimit viittoilemaan sormellaan ferrariin pain...ja tassa viela semmoinen lisays etta en ole MIKA/McLaren FANI!!!! Itse asiassa Trulli on suosikki kuskini...Raka kovana kakkosena.
 

webster

Well-known member
Liittynyt
23.12.2000
Viestit
117
Sehän on kaikkien tiedossa että Häkkinen on täysi nolla intermediate-kelillä. Ferrarin ero Williamsiin, Jordaniin ja Arrowsiin oli juuri se minkä sen pitikin olla. Täysin turha syyttää Schumia siitä ettei Häkkinen pääse Verstappenista ohi!
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
mullpig:
Käyttivätkö ne KOKO lämmittelyajon välikelin tai sadekelin renkaita ? Minulta jäi lämmittelyt näkemättä, mutta tuntuisi kummalliselta, jos kelit kerran vaihtuivat ?
 

Jappis

New member
Liittynyt
1.3.2001
Viestit
4
Sijainti
Helsinki
Molemmat ferrarit ajoi renkaidenvaihdon jälkeen raskaalla autolla (RB oli alunperin samalla taktiikalla kuin MS) sateella parissa kierroksessa ohi 10 autosta. Milloinkohan vastaavaa on nähty edellisen kerran?
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Originally posted by mullpig:
Niin tietysti, mutta muistathan etta kovat ajat ajettiin lammittelyn LOPPU VAIHEESSA kun rata alkoi kuivua??????? Jo on ihme jengia taalla kun eivat silmiansakaan usko????????????
Ja kaikki muutkin top kuskit jotka ajoivat Intermediate renkailla jaivat paalle 6 sekuntia kierros myos>>????!?!?!?! Usko pois, paljon tulee eri tiimit viittoilemaan sormellaan ferrariin pain...ja tassa viela semmoinen lisays etta en ole MIKA/McLaren FANI!!!! Itse asiassa Trulli on suosikki kuskini...Raka kovana kakkosena.
En katsonut koko lämmitelyjä.Häkkinen sanoi ennen kisaa haastattelussa,että Taavetti ajoi välikelinrenkailla.

Ilmeisesti olen aika hakoteilla, jos se rata kuivui loppua kohden.No ei olisi ensimmäinen kerta.
 

Hënkka

Guest
Warm-upin loppuhetkillä rata oli kuiva. Nopeimmat kierrokset ajettiin slickseillä.
 

Mokkis

Well-known member
Liittynyt
19.8.1999
Viestit
589
Sijainti
Onkamo, Tohmajärvi
Originally posted by abc:
Turha FIAn on edes tutkia Ferraria, sillä ei sieltä mitään laitonta löydy. Uusilla miljoonien markkojen arvoisilla huipputietokoneilla näet pystyy tiettävästi myös poistamaan tallennettua tietoa. Ei saatana tarvi ku painaa deleteä niin auto on taas sääntöjenmukainen ja Schumi sutii.

Oletteko muuten huomanneet, että toisin kuin muut kuljettajat Schumi ja Rubinjo eivät spinnaa koskaan, vaan heidän ajovirheet ovat poikkeuksetta sellaisia, että tullaan mutkaan liian lujaa ja mennään suoraksi. Ainoa Ferrarin spinnaus minkä muistan viimeisen kolmen vuoden ajalta tapahtui Barrichellolle viime vuoden Melbournen aika-ajoissa. Silloinkin luultavasti sutimisenesto otettiin pois käytöstä koska näytti että Barrichello pesee Schumin.

[ 18-03-2001: Message edited by: abc ]
Hyvä pointti! Erittäin mielenkiintoinen perustelu.
 

mullpig

Well-known member
Liittynyt
21.12.2000
Viestit
49
Sijainti
Chicago
Intermediate renkaat+ Taysi tankki ei varmasti tuo 6 sekuntin eroa muihin???
Muistakaa nyt miettia monta kertaa Schumi kavi hakemassa lisaa lopoa???? En jaksa tapella asiasta sen enempaa, eli ei muuta kuin odotellaan Barcelonaa!
 

Caminman

Well-known member
Liittynyt
26.1.2001
Viestit
125
Star: "Arrowsillakin sutimisen esto"

Kun kun kaksi autoa joissa ei ole sutimisen estoa ajaa sateella, niin voi sanoa että autoissa on yhtä paljon tehoja, ja sen vuoksi suorilla ja Malaysian kaltaisissa mutkissa ei niin helposti ohitella (Jos ei ole luistonestoa jotta saataisiin etu).

Kuivalla on sitten vaikea ajaa ohi autoista jotka ovat säädetty niin että suorilla mennään kovaa.

Häkkinenhän ajoi nopeimman kierroksen kuivalla (jolloin luistonestolla ei ole yhtä paljon merkitystä).

/Caminman
 

Mokkis

Well-known member
Liittynyt
19.8.1999
Viestit
589
Sijainti
Onkamo, Tohmajärvi
Originally posted by Jappis:
Molemmat ferrarit ajoi renkaidenvaihdon jälkeen raskaalla autolla (RB oli alunperin samalla taktiikalla kuin MS) sateella parissa kierroksessa ohi 10 autosta. Milloinkohan vastaavaa on nähty edellisen kerran?
Pääsee varmaan FIAn PUNAISEEN kirjaan yhtenä F-ykkösten hiennoimmista teoista. vieläpä luistoneston avulla
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Originally posted by star:
Kuten Schumi sanoi, heillä oli välikelin renkaat ja muilla sadekelin renkaat. Siitä johtui ero.
niinpä niin. ferrarin luistonesto toimii niin hyvin että sadekelilläkin pystytään pistämään välikelin kumit alle eikä auto sudi vaan lähtee pahimmissakin mutkissa kuin tykinsuusta.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Nojuu..

Ferrari dominoi ihan miten halusi kisaa. Ja sutimisenoestohan siellä taustalla porskuttaa sehän on tiedetty jo pidemmän aikaa.

Homman nimi onkin se että joko McLarenin vastaava sutimisenesto ei toimi niinkuin sen pitäisi tai sitten uusi Mäcci on vaan Susi.

Häkän ajama kisannopein kierros ei kerro mitään koska ferrarit ajeli pintakaasulla kisan lopun.

BMW Williams saattaa nousta loppukaudesta kovaksikin luuksi soppaan.

Eiköhän mäcci ala kulkea viimeistään Barceloonassa totuttuun tahtiin.
 
Ylös