Ferraristako johtotähti

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Kuinka moni uskoo, että Ferrari tulee ausseihin autolla jossa takarenkaiden ilmanohjain on vain pieni varren päässä oleva lippa eikä kiinteä osa ponttoonia. Ja että sivuilmanohjainta ei eturenkaiden takana ( ns toleranssiohjainta ) ole lainkaan. Tuo pakoputkiratkaisuhan on mahdollinen silti. Ja mitä mieltä siitä, että tämä vallankumouksellinen muotoilu levitetään Ferrarilta kera kierrosennätysten aivan esteettömästi muiden tallien pohdittavaksi.

Sillä jos tuo toteutuu. Se on - paitsi kaunista - myös suuri puheenaihe ja muidenkin testauksen seuraava suunta. Toimiessaan ja näin julkistettuna on useammassakin tuulitunnelissa kohta ”riisuttu” formula. Mukava seurata mitä vm-sivuilla tämä aerodynamiikkaa tutkiva italialaistoimittaja palstallaan kirjoittaa jo ennen ensimmäistä kisaa. Silloin kun asiassa on vielä jos- sana.

Itse luulin autoa keskeneräiseksi. Moni muukin. Toisaalta niin nättiä tuo on kun kaikenmaailman lipat ja ohjaimet vähenevät. Että voisiahan tuon toivoa totta olevankin.

<small>[ 13-02-2002, 10:54: Message edited by: mikæl ]</small>
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Yhden selityksen keksin. Jos Ferrarin lyhyempi moottori sallii pakosarjojen uudelleen suunnittelun siten, että tuo poistokaasujen suuntaus on vain siten mahdollinen. Ja jos tuo on tälle toteutukselle niin keskeinen tekijä niin silloinhan muut eivät pysty asiaa lyhyellä varoitusajalla toteuttamaan.

Peikkona on vielä erilaisille radoille räätälöinti. Siivillähän sitä toleranssia haetaan - mutta ainahan Ferrari voi ilmanohjaimiaan laittaa ns takaisin tai suurentaa. Noihin sivuilmanohjaimiin saattaa liittyä ne jarrujen siivet ja koteloitu rakenne - jotka FIA hyväksyi. Hmm...

Mielenkiintoista.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Jotenkin minun on vaikea uskoa, että näin radikaalisti lähdettäisiin riisumaan aiemmin hyviksi havaittuja lisäsiivekkeitä. Toisaalta tuo on kauniin näköinen ja uusia tuulia kaivataan. Nythän autot ovat liikaa toistensa näköisiä (osin sääntöjen, toleranssienkin mukaisesti, liian tiukkojen rajoitusten myötä).

Tässä kun on inhoiteltu FIA:aa, niin toivon, että heidän lempilapsensa ei taistele mestaruuksista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tämä nyt vain on veikkaus, mutta uskon että Ferrarissa on "toleranssiohjaimet" auton sivussa Australiassa.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Yksi keskeinen ero ilmeisesti Ferrarilla on nuo jarrujen jäähdytyslaikat. Kun muut eivät pelkän jarrukonstruktion takia niitä ole kopioineet on saattanut jäädä huomioimatta ja nyt liittyä nähtyihin muotoihin se, että ferrari pystyy hallitsemaan vanteista tulevia pyörteitä ja sulkemaan tuon haitan. Siis myös takarenkaissa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Nuo toleranssiohjaimethan on siinä kyljessä jotta jäähdyttäjiin saadaan "suoraa" ilmaa. Yleensä autojen eturipustukset rikkovat tuon ilman ja ohjaimet ohjaavat "puhtaan" ilman kyylareihin ja toisaalta taas pyörteinen ilma pyritään ohjaamaan rungon ja takarenkaitten ohitse.

Sikäli tuntuu ihmeelliseltä jos Ferrarilla ei ole auton takaosassa ohjaimia eikä toleranssi ohjaimia ja kuitenkin talli kehuu parantuneella jäähdytyksellä. Jokin näistä asioista ei nyt kuuly yhtälöön. Tai sitten auton keulan ja etusiiven suunnittelu sallii näikin innovatiiviset ratkaisut mitä Ferrari on tehnyt koskien takapään ja rungon ohjaimia.

Onko nämä "jarrusiivet" joista on kohistu, kaiken takana?
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Nuo keveät takapyörien ilmanohjaimet vielä ymmärtää. ( nyt hiljalleen ) Esim Sauberilla on jo ollut samansuuntaista kehitystä. Heillä vain ei ole mahdollisuutta yhtä kapeaan auton takaosaan. Kuitenkin itse siivet ovat olleet melko hennot ja vain pieni askel olisi Ferrarin kaltaiseen riisuttuun ulkonäköön itse katteen kaventuessa.

Mutta nuo sivuilmanohjaimet. Niitä en käsitä. Ja jos Ferrari julkistaisi vain hämätäkseen kuvia ilman ohjaimia niin miksi? Samaan aikaan Newey maksimoi hyödyn ns Ferrarin toleranssista ja peräti kaksiosaista sivuilmanohjainta on jatkettu aivan tukivarsiin asti. Keulan alla oleva ventura ja ohjainten pohjan sivulippojen maaefekti korostuu. Ja hehän ovat ohjausta jo ehtineet kehua. ( Tosin suhteessa ehkä viimevuotiseen suteen ). Miten Ferrari olisi parempi ilman sivuohjaimia vaikka vanteen pyörteet olisikin suljettu. Tukivarsien virtaukset, pyörän jättöilma, moottorin ilmanoton tarve, maaefekti Malesian tapaan - kaikki olisi vielä jäljellä - eikö?

Ferrarilla on kaiketi keulassaan melkoinen sola venturassa - voiko sieltä sitten suunnata riittävää jäähdystysilmaa haittaamatta d.forcea. Äh - ei mene kaaliin.
 

JK2002

Well-known member
Liittynyt
1.4.2001
Viestit
60
Sijainti
- SF -
Minä kyllä uskoisin,että kyllä se Ferrari ja Michael Schumacher on se kuka taas tulevalla kaudella hallitsee kisoja,mutta uskon myös,että kaudesta tulee huomattavasti jännempi kuin viime vuonna.Esim.Jordan,Williams ja McLaren varmasti haastaa Ferrarin aikamoiseen taistoon nyt kaudella 2002.
Mutta mitä tässä turhaan "paskaa" jauhamaan,katsotaan muutaman kisan jälkeen miten kausi on lähtenyt käyntiin. :)
 

ittobor

Well-known member
Liittynyt
6.2.2001
Viestit
83
Sijainti
HKI
holvius:
Ilmeisesti tänään näemme ainakin jotakin muutoksia Ferrarissa.

he’ll move to Mugello for more interesting tests. Michael should have the complete F2002/217, with new wings, bargeboards and new pair of winglets on the very end of the sidepods.

http://www.tifosi-club.com/news/2002/launch/f2002mistery.htm
Tuolla tifosi-clubilla kerrotaan, että F2002:n ilmaohjeimet eivät olisi vielä valmiit, siksi ne puuttuvat. Byrne niitä vielä viilaa tuuli-tunnelissa.

Entäpä jos tuo on totta? Vieläkö ne parantaa auton nopeutta, kun tuolla autolla näyttää pärjäävän ilmankin.

...kohta lirisee...
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
kiitos tifosolinkistä. Pistetäänpä tännekin niin säästytte framelta. kriittistä, eikö totta:

"Bargeboards, missing chassis, old wings...

Where are the chassis 215 and 216?

The first model of F2002 is the chassis 217. Being the 214 the last F2001 ever built many of the experts asked why Ferrari didn’t count the 215 and the 216. Missing numbers only or something more? According to our reliable sources the 215 and 216 are existing cars (that never run so far) ready to fly in Australia: they are the famous F2001B that T-C anticipated months ago to be used to race in the first three Gp of the 2002 season.

The F2001B will look substantially similar to the old car but will be totally new as material structure (the same as the F2002) and the engine will be an exclusive enhanched version of the 050 with a lot of parts belonging to the 051.

Where are the bargeboards?

Why Ferrari didn’t show the bargeboards presented at the launch? Easy: our sources inform us that those bargeboards were the F2001’s ones and the F2002’s are not ready yet: Rory is still working on them. During the launch we saw them only for sponsor purposes. Michael can’t run with them because, belonging to another car, it may have messed up the results coming from telemetry.

Rory is still developing the new ones in the wind gallery and their missing it may have caused a loss of aerodynamic performance of the 4 per cent! In this way the 58’’378 of Fiorano seems a laptime more than beatable.

Where is the double kell?

The nosecone. During the months ago T-C spoke about the double kell and the seagull wingspan. To spare time on testing Ferrari has opted for a “plan-B” solution, the easiest. The new nosecone is ready but it may require more time on finding the set-up and the correct development. And time is not by the Ferrari’s side: that’s why Rory opted on a easier nosecone very similar to the old one, with the traditional mono keel. Advanced solutions may appear after Imola.

Does the front wing look a bit... old?

The wings: the F2002 ran in Fiorano with the ‘ancient’ Montecarlo spec wings of the F2001! Yes, it is. Our sources confirm what a good photo of Montecarlo 2001 Gp may hint: Michael shattered the Fiorano track records with a 9 months old wing! The new one is still in the wind tunnel but in Mugello it may appear for the first time and, according to sources, it may be surprising.

One more news will come from the rear: Rory has ready to new winglets, the traditional winglets before the rear wheels: about their shape, it is still a mystery. About the F2002, anyway, no mystery at all: it is a rocket."
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Vielä on epäselvää, onko ennätyksiä ajettu millä siivillä ja onko valokuvaus ollut sallittua ja rata avoin vain "esittely" kierroksilla. Näistä Ferrarin omista radoista itseasiassa epäselvää on koko ennätysajat, mutta...
 

kronk

Well-known member
Liittynyt
28.9.2000
Viestit
131
Sijainti
kuopio,FINLAND
mikæl:
Yhden selityksen keksin. Jos Ferrarin lyhyempi moottori sallii pakosarjojen uudelleen suunnittelun siten, että tuo poistokaasujen suuntaus on vain siten mahdollinen. Ja jos tuo on tälle toteutukselle niin keskeinen tekijä niin silloinhan muut eivät pysty asiaa lyhyellä varoitusajalla toteuttamaan.

Mielenkiintoista.
Suosittelen lämpimästi välitöntä kirjoittamisen lopettamista tälle palstalle, kirjoituksessasi paistaa läpi aivan järjetön tekniikan tuntemuksen puute.
niinkuin joku täällä allekirjoituksena käyttää, on viisaampaa olla hiljaa jos ei tiedä asiasta yhtään mitään :mad:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Minulle F2002:n ensitestit ollut aika paljon näytösluontoisia. Ei voi titetää, mitä siellä todellisiuudessa tapahtuu. Ilmeistä on, että ovat ajaneet tyhjillä tankeilla, ja nopeudet tippuu, kun valmiilla autolla aletaan ajaa tosissaan testejä.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
No joo kronk, joskus olen erittäin samaa mieltä, kuten ko. asiasta, mutta nyt on sanottava, että mikael voi olla asian ytimessä tossa aerodynamiikkaa koskevassa jutussa.
Siis voisihan se olla niin, että etupyörän läpi johdetun ilman takia pyörteitä olisi saatu vähennettyä, jolloin jäähdyttäjät saavat "puhdasta" ilmaa ilman ylimääräisiä ohjaimia. Sama toiminee takana. Itse renkaiden ilmanvastus johtuu suurimmaksi osaksi jättöpuolen pyörteistä. Tuntuu uskomattomalta, että ne olisi saatu edes osaksi eliminoitua, mutta periaatteessa siis. Fiatin henkilöautopuolella on havaittu ajat sitten takapyöristä korin alle imetyn ilman vähentävän vastusta. Käytännön sovellusta ei taida vielä kuitenkaan olla (valmistuskustannukset?).

Mitä noihin aikoihin tulee niin en usko, että Ferrari olisi paljastanut tahallaan nopeutensa joutuen ennakkosuosikiksi, tai ajanut alipainoista autoa päästäkseen suosikisi. (Ellei vastustajia haluta pelotella). Näin lyhyellä testiajalla otetaan todennäköisesti kaikki informaatio irti kisakuntoisesta autosta. Vauhti on ollut ilman sivuilmanohjaimia hurja, mitä se tulee olemaan niiden kanssa, vai voiko niistä enää olla hyötyä? Outoa olisi ajattaa autoa ilman siihen kuuluvia osia, onhan kyse sentään jäähdytyksen toiminnasta ja testitulosten paikkansapitävyyden arvioiminen menee vaikeaksi. ( No nythän on tosin vielä kylmä). Puheet toisesta keulasta sitten: Miksei muka tämä ensimmäinen keula ole jo valmiina kaikkine osineen, jos jo toinen on laudalla?
 

Bradley

Well-known member
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
219
Sijainti
Racingcity
Jou, jos puheet pitävät paikkansa, että Ferrari ajoi viime vuoden Monacon etusiivellä ja ilman tulevia sivuilmanohjaimia, voidaan vain ihmetellä, miten kovaa se auto sitten lopulta tulee kulkemaan.

Kronkin kanssa harvinaisen paljon samaa mieltä.

Vermula, samaa voidaan sanoa Mclarenin ja vaikkapa Minardinkin testeistä, koska mehän emme tiedä, mitä ne siellä oikeasti ´testaavat´. Alipainoista autoa jne...
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Minä jo odottelin, kuka näistä chatin omista kaunopuheisista häiriköistä ensimmäisenä ilmoittautuu, koska kirjoitukseni olikin Ferrarille nyt myönteisen sävyinen. Kronkin k#€`pää kiljaisi ensimäisenä - ja pää punaisena.

Jos Ferrari johtaa entistä lähempänä perää moottorin jäähdytysilman jäähdyttimille ja sijoittaa vielä siihen moottorin poistoilman keskelle niin kyllä se vaatii hyvin paljon kaiken tämän tekniikan sijoittelulta. Ei sillä, että se takarenkaiden ilmanohjaimiin vaikuttaisi - mutta perän muotoihin kylläkin suhteessa vanhaan Ferrariin.

Mutta nythän minun pitäisi harkita kirjoittelun lopettamista jotta tämän tekniikan auktoriteetin ei tarvitsisi tulla perustamaani otsikkoon jakamaan järjensä valoa ja ohjata meitä poloisia pois laatutekstien joukosta asiantuntemusta pilaamasta.

HerranJumala mitä....
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Olenko käsittänyt väärin, vai onko Fiorano unkarin (ja Monacon) tapainen syherö
 
Ylös