Aiwinar sanoi:
Meitelle ei oo vielä selvinny, että miten jarrutusmatkan pituus vaikuttaisi ohituksiin. Kaikki kuitenki jarruttaa viimesellä hetkellä.
Jos jarrutus kestäisi pitemmän aikaa olisi kuljettajalla paremmat mahdollisuudet hakea ohituspaikkaa. Kun jarrutus kestää sekunnin ja jarrutusmatka on 25 metriä, on selvää että on hyvin hankala tehdä 5 metrin eroa jolla päästäisiin jarrutuksessa toisen edelle. Jos jarrutusmatka ed. kohdassa olisikin 50 metriä, on sama 5 metrin ero suhteellisesti paljon pienempi. Lisäksi tuplaantunut aika toisi kuljettajalle enmmän aikaa tehdä päätöksiä jarrutuksen aikana.
Sääntömuutoksia ehdotettaessa kannattaa muistaa, että jos kuljettajien hengestä ollaan kiinnostuneita, niin teknistä kehitystä pitää jollain tapaa rajoittaa.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että renkaita, konetta ja aerodynamiikkaa pitää rajoittaa jotenkin. Renkaiden rajoitus toimii lähinnä keston ja pitoalan sekä ilmanvastuksen kautta.
Koneen tehoa rajoitetaan tietysti tilavuudella, mutta lisäksi bensan määrä voisi olla ihan hyvä - taloudellisuuteen liittyvät ratkaisut voisivat edetä myös yksityisautopuolelle.
Oma listani:
-Koneen koko vuosittain 5-10% pienemmäksi (ts. teho pysyisi aika vakiona). Vaihtoehtoisesti täysin vapaa moottori polttoaineeen määrärajoituksella.
-Kisan kestävät renkaat ja urien kokoa kasvatettaisiin vuosittain (ts. pito vakioksi)
-Tarkemmat aerodynamiikkasäännöt joihinkin kohtiin (kielletään lisähärpäkkeitä). Tarkennukset siipien taipumisiin jne.
-Autoon määrätään minimimitat keskelle (ponttoonien kohdalle) sekä taakse taka-akselin kohdalle. Tarkoituksena on saada kasvatettua auton taakse syntyvää alipainetta -> takana tuleva saisi ohitusedun.
-Auton painopiste rajoitetaan johonkin tasoon -> enää joka mutteria ei tarvitsisi viilata kevyimmäksi.