FIA kysyy fanien mielipidettä sääntömuutoksiin

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Bobakki sanoi:
Lisäksi törsäämiseen voisi olla hyvä saada jotkut rajat, tosin sen rajoittaminen on varsin hankala taiteenlaji.
Tätä mieltä miekii oon, mutta jotenkin toisaalta taas F1 on laji, johon kuuluu se, että käytetään ylettömiä rahamääriä auton kilpailukyvyn parantamiseksi. Esimerkiksi juuri testirajoitus on kaksiteräinen miekka. Toisaalta se on vastoin lajin henkeä, mutta toisaalta taas välttämätön lajin hengissäpysymisen kannalta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jone sanoi:
Tätä mieltä miekii oon, mutta jotenkin toisaalta taas F1 on laji, johon kuuluu se, että käytetään ylettömiä rahamääriä auton kilpailukyvyn parantamiseksi. Esimerkiksi juuri testirajoitus on kaksiteräinen miekka. Toisaalta se on vastoin lajin henkeä, mutta toisaalta taas välttämätön lajin hengissäpysymisen kannalta.
Mun mielestä se ei kyllä kuulu lajiin millään muotoa, vaan on pikemmin autonvalmistajien mukanaan tuoma välttämätön paha.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Muistaakseni:

Flamboyance = "lesoaminen", "leijuminen", "elvistely"
Intrigue = Kiehtoa

Ehdotuksia:
-teräsjarrut
-slicksit takaisin
-renkaanvaihdot takaisin
-vaikka sallittaisiin joku sopivan kokoinen ilokaasupullo mukaan, mistä vois vääntää boostia kisan aikana, vrt. turboruuvi
-edit: niin ja vanhanmallinen aika-ajo takaisin
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Meitelle ei oo vielä selvinny, että miten jarrutusmatkan pituus vaikuttaisi ohituksiin. Kaikki kuitenki jarruttaa viimesellä hetkellä.
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
  1. 2,4-litrainen bensiinikäyttöinen V- tai rivimoottori, sylinterimäärä vapaa, 2-tai 4-tahtinen, vapaasti hengittävä
  2. Slicksit, takana yhtä leveät kuin 90-luvun alussa
  3. Renkaanvaihdot sallittu
  4. Välitankkaus kielletty
  5. Tunnin aika-ajo, 12 kierrosta
  6. Auton perän pitää olla tylppä, pinta-ala vähintään 0,4 neliömetriä
  7. 2 metriä leveät autot
  8. Takasiiveke max. 95 cm korkea
  9. Etusiiveke saa olla miten matalalla tahansa
    [/list=1]

    Kun välitankkaus on kielletty, varikkohenkilökunnan ei tarvitse pukeutua tulenkestäviin vaatteisiin, ja autoon on tehtävä isompi tankki jolloin autosta tulee paksumpi --> enemmän ilmanvastusta. Ja suuri perän koko sekä suuret takarenkaat myös saavat aikaan voimakkaan imun jolloin ohittaminen helpottuu.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Aiwinar sanoi:
Meitelle ei oo vielä selvinny, että miten jarrutusmatkan pituus vaikuttaisi ohituksiin. Kaikki kuitenki jarruttaa viimesellä hetkellä.
Ei muuten jarruta. Hieman yleistäen kannattaa jarruttaa pikkusen ennen sitä "viime hetkeä", koska silloin pystyy ajamaan mutkan puhtaammin. Tässäkin on toki eroa ajotyyleittäin, Berger nyt esimerkiksi tunnettiin siitä, että jarrutti tosi myöhään. Pitempi jarrutusmatka antaisi kuitenkin aavistuksen verran enemmän pelivaraa noihin juttuihin, nyt se ero on todella pieni, ellei olematon.
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
FIA.com :
"Due to the overwhelming popularity of the FIA/AMD Survey it has temporarily been suspended and will be re-instated very shortly. Thank you for your patience.
Please visit us again soon. "
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Bobakki sanoi:
Lisäksi alkaa olemaan varsin toissijaista, onko renkaissa urat vai ei, urarenkaat on nykyisellään suorastaan käsittämättömän pitävät rengaskilpailun vaikutuksesta.

Itse luulen että näillä urilla on ainakin renkaiden luisukulmaan vaikutusta. Sliksirengas pystynee olemaan pienessä luisussa ilman että pito dramaattisesti putoaa, urarenkailla ei varmaan ollenkaan. Rengasvalmistajilla lienee aika tarkat käyrät tästäkin ominaisuudesta.
Omaa mutua tämä siis :)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Aiwinar sanoi:
Meitelle ei oo vielä selvinny, että miten jarrutusmatkan pituus vaikuttaisi ohituksiin. Kaikki kuitenki jarruttaa viimesellä hetkellä.
Jos jarrutus kestäisi pitemmän aikaa olisi kuljettajalla paremmat mahdollisuudet hakea ohituspaikkaa. Kun jarrutus kestää sekunnin ja jarrutusmatka on 25 metriä, on selvää että on hyvin hankala tehdä 5 metrin eroa jolla päästäisiin jarrutuksessa toisen edelle. Jos jarrutusmatka ed. kohdassa olisikin 50 metriä, on sama 5 metrin ero suhteellisesti paljon pienempi. Lisäksi tuplaantunut aika toisi kuljettajalle enmmän aikaa tehdä päätöksiä jarrutuksen aikana.

Sääntömuutoksia ehdotettaessa kannattaa muistaa, että jos kuljettajien hengestä ollaan kiinnostuneita, niin teknistä kehitystä pitää jollain tapaa rajoittaa.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että renkaita, konetta ja aerodynamiikkaa pitää rajoittaa jotenkin. Renkaiden rajoitus toimii lähinnä keston ja pitoalan sekä ilmanvastuksen kautta.

Koneen tehoa rajoitetaan tietysti tilavuudella, mutta lisäksi bensan määrä voisi olla ihan hyvä - taloudellisuuteen liittyvät ratkaisut voisivat edetä myös yksityisautopuolelle.

Oma listani:
-Koneen koko vuosittain 5-10% pienemmäksi (ts. teho pysyisi aika vakiona). Vaihtoehtoisesti täysin vapaa moottori polttoaineeen määrärajoituksella.
-Kisan kestävät renkaat ja urien kokoa kasvatettaisiin vuosittain (ts. pito vakioksi)
-Tarkemmat aerodynamiikkasäännöt joihinkin kohtiin (kielletään lisähärpäkkeitä). Tarkennukset siipien taipumisiin jne.
-Autoon määrätään minimimitat keskelle (ponttoonien kohdalle) sekä taakse taka-akselin kohdalle. Tarkoituksena on saada kasvatettua auton taakse syntyvää alipainetta -> takana tuleva saisi ohitusedun.
-Auton painopiste rajoitetaan johonkin tasoon -> enää joka mutteria ei tarvitsisi viilata kevyimmäksi.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Toni_V sanoi:


Oma listani:
-Koneen koko vuosittain 5-10% pienemmäksi (ts. teho pysyisi aika vakiona). Vaihtoehtoisesti täysin vapaa moottori polttoaineeen määrärajoituksella.
-Kisan kestävät renkaat ja urien kokoa kasvatettaisiin vuosittain (ts. pito vakioksi)
Minusta sliksit kannattaisi tuoda takaisin. Jos uria kasvatetaan, se vie viimeisetkin mahdollisuudet päästä pois nykyisestä kiskoilla ajelusta. Hidastuskeinoja löytyy varmasti muualtakin.
Kannatan kaikkia muita kohtia mitä listasit.

Niin, semmoinenkin tuli mieleen että auton painoa voisi kasvattaa, se veisi vaikutusvaltaa pahalta aerodynamiikalta :)
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
hannu^ sanoi:
Minusta sliksit kannattaisi tuoda takaisin. Jos uria kasvatetaan, se vie viimeisetkin mahdollisuudet päästä pois nykyisestä kiskoilla
Slikseissä on vain samaan leveyteen paljon enemmän pitopintaa, nykyrenkaiden levyiset sliksit olisivat aivan liian pitävät, renkaiden käyttöikääkään ei oikein pysty lisäämään. Renkaiden kavennus tekisi niistä taas aika naurettavan näköiset ja pudottaisi ilmanvastusta. Tietysti jos pystyttäisiin tiputtamaan aerodynaaminen pito alle puoleen, joka vaatisi koko autokonseptin uudistamista. Suuri mekaaninen pito mahdollistaisi kyllä ohitukset.

Siksi urarenkaat ovat mielestäni välttämätön paha. Ja toisaalta en tiedä onko urarenkaan käyttäytymisessä kuitenkaan mitään suurta ero vastaavaan sliksiin. Näin oli joskus kun urarenkaat tulivat, mutta nykytilanteessa?
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Häähähää, edes FIA ja AMD ei saa tehtyä webbisivua joka ei heti kaatuis!

No onks se kysely edes mikään hyvä?
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Toni_V sanoi:
Slikseissä on vain samaan leveyteen paljon enemmän pitopintaa, nykyrenkaiden levyiset sliksit olisivat aivan liian pitävät, renkaiden käyttöikääkään ei oikein pysty lisäämään.
Onkos tästä mitään takeita että ne olisivat liian pitävät? Tilanne tietysti vähän eri tuossa rellun jutussa mutta urien kanssa ainakin nykyisin pito on parempi kuin ilman, toki varmasti renkaan suunnittelu vaikuttaa tähän ja sliksit pitäisivät paremmin jos niihin siirryttäisiin.

Yksi mahdollisuus olisi hyväksyä vain yksi rengasvalmistaja ykkösiin ja heille sitten annettaisiin ohjeet minkälaiset sliksit tarvitaan, varmaan aika kovaa seosta tarivttaisiin että pito ei kasvaisi liikaa. Mutta tässäkin olisi pointtina vain mekaanisen pidon lisääminen.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Bobakki sanoi:
Aika-ajojen muuttamisen entisenlaiseksi lisäksi poistaisin itse välitankkaukset ja tekisin ehkä jarruille jotain, kenties vähentäisin myös siipiä.
Meinasitko että luovuttaisiin välitankkauksista ja ei myöskään vaihdettaisi renkaita vai otettaisiinko renkaanvaihto takaisin kuvioon? Omasta mielestäni tuo välitankkauksista luopuminen nykyisen kaltaisilla formuloilla joilla on vaikea jo muutenkin ohittaa poistaisi taas yhden mielenkiintoisen aspektin kisasta. Monacossa esimerkiksi ajettaisiin käytännössä lähdöstä maaliin samassa järjestyksessä ellei virheitä edellä ajavalle sattuisi. Nyt ainakin strategian avulla on olemassa mahdollisuus parannella sijoituksiaan. Tietysti ilman varikkostoppeja nopeammat kuskit joutuisivat ottamaan enemmän riskejä hitaampia ohitellessaan mutta toisaalta taas jos aika-ajot ajettaisiin vanhaan malliin nopeimmat autot olisivat useimmiten jo valmiiksi nopeusjärjestyksessä lähtöruudukossa. Tankkauksista voitaisiin siis ehkä luopua mutta silloin autoja täytyisi samalla muuttaa että ohittaminen olisi helpompaa.

B]
Minä en ainakaan Imolan tai Hungaroringin perään itkisi. Lisäksi törsäämiseen voisi olla hyvä saada jotkut rajat, tosin sen rajoittaminen on varsin hankala taiteenlaji. [/B]
Näistä asioista samaa mieltä.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
hannu^ sanoi:
Onkos tästä mitään takeita että ne olisivat liian pitävät?
...
Yksi mahdollisuus olisi hyväksyä vain yksi rengasvalmistaja ykkösiin ja heille sitten annettaisiin ohjeet minkälaiset sliksit tarvitaan, varmaan aika kovaa seosta tarivttaisiin että pito ei kasvaisi liikaa.
...
Lisää pintaa -> lisää pitoa.

Yksi rengasvalmistaja, ja muissakin kohdin yksi valmistaja helpottaisi nopeuksien hillintää. F1:sten idea on vain olla paras, ja kilpailun rajoittaminen on siten aika teennäistä.

Sliksit yhtä pitävänä kuin nykyrenkaat eivät lisäisi ohituksia, aerodynaamista pitoa tulisi vähentää.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Toni_V sanoi:
Lisää pintaa -> lisää pitoa.

Yksi rengasvalmistaja, ja muissakin kohdin yksi valmistaja helpottaisi nopeuksien hillintää. F1:sten idea on vain olla paras, ja kilpailun rajoittaminen on siten aika teennäistä.

Sliksit yhtä pitävänä kuin nykyrenkaat eivät lisäisi ohituksia, aerodynaamista pitoa tulisi vähentää.
No kantani olisi sitten semmoinen että slicksit vaan takaisin ja pitävämpinä kuin nykyiset, ja vähennetään sitä aerodynamiikkaa.
Yhden rengasvalmistajan systeemillä ei varmaan syntyisi nykyistä tilannetta että toisilla renkailla on selvä etu toisiin. Reilumpaa kisailua siis.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
mustavihannes sanoi:
Muistaakseni:

Flamboyance = "lesoaminen", "leijuminen", "elvistely"
Intrigue = Kiehtoa
Ei ihan:
Flamboyance = mahtipontisuus, loisteliaisuus
Intrigue = juonittelu, vehkeily, salajuoni, kiehtoa
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
hannu^ sanoi:
No kantani olisi sitten semmoinen että slicksit vaan takaisin ja pitävämpinä kuin nykyiset, ja vähennetään sitä aerodynamiikkaa.
Yhden rengasvalmistajan systeemillä ei varmaan syntyisi nykyistä tilannetta että toisilla renkailla on selvä etu toisiin. Reilumpaa kisailua siis.
Eiköhän sitä aeroa ole jo aivan tarpeeksi vähennetty. Ilmankos eivät saa mitään imua edestäajavasta enää kun siivet on olemattomat.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
J.Heldenview sanoi:
Eiköhän sitä aeroa ole jo aivan tarpeeksi vähennetty. Ilmankos eivät saa mitään imua edestäajavasta enää kun siivet on olemattomat.
Taitaa kyllä olla niin että kohta ollaan aeron puolesta jo samalla tasolla kuin viime- tai toissavuonna.
 
Ylös