Nyt tuli ainakin minulle uutta infoa miten R4/Rally2-kit autot saivat alkunsa. FIA laittoi marraskuussa 2015 nettisivuilleen tarjouskilpailun jossa halukkaat voivat osallistua tarjouksellaan R4 kitin kehittämiseen. Luultavasti kiinnostus ei ollut kovin suurta koska minun tietoni mukaan loppujen lopuksi FIA pyysi Orecaa kehittämään kitin. Tämä tieto on peräisin yhdeltä motosportforumin jäseneltä jonka hän postasi. Ehkä yksi syy kiinnostamattomuuteen oli seuraava (ote silloisesta tarjouspyynnöstä)
“All candidates shall pay a non‐refundable fee of €15,000 (fifteen thousand euros) by 30 November 2015 at the latest for their proposal to be taken into consideration within the framework of the
selection process.”
Nyt sain uutta tietoa samalta kaverilta joka kirjoitti artikkelin Maxi Rally ja N5 autoista.
It's a long story about MR cars and the R4 kit. One of the french engineers working on Tango Rally Team sent the idea of the MR to Oreca, then they develop the R4 and sent it to the FIA. The FIA asked argentinian teams to switch to a transversal transmision to match the cars, but the teams didn't wanted (maybe because costs or whatever, I don't know that). Finally the R4 was promoted from the FIA. Now the FIA want to Rally3 cars as the first step into the 4x4 cars, so I don't think we will be see many R4 more. Roberto Mendez from RMC said the other day, that he only build N5 cars now, but he is a bit afraid about the popularity of the Rally3 cars. He hopes that other countries allows N5 cars on their championships to make those cars a tendency instead the Rally3 cars.
RC Competicion build R4 cars here, but they only made two. The car is better than the MR that's for sure, but the cost is too high. Now RC Competicion sent his Toyota Etios to EEUU to run at the ARA championship to try to sell some units (ARA need FIA cars).
There are more than 50 Maxi Rally cars here in Argentina, so it would be difficult to replace them with another model as the R4. There are still cars moving from the old atmospheric engine to the turbo engine, that's why the Pirelli Cup exists, because it allows atmospheric engined cars to run together with turbo cars using a 32mm restrictor. The MR cars will receive an update next year, new gears ratios and some other unknown changes (maybe the front anti-roll bar or new steering rack). Baratec is using PPG gearboxes already instead MODENA.
Ja melkein suomeksi
Se on pitkä tarina MR -autoista ja R4 -sarjasta. Yksi ranskalaisista insinööreistä, jotka työskentelevät Tango Rally Teamissa, lähetti idean MR: stä Orecaan, sitten he kehittävät R4: n ja lähettivät sen FIA: lle. FIA pyysi argentiinalaisia joukkueita siirtymään poikittaiseen voimansiirtoon vastaamaan autoja, mutta joukkueet eivät halunneet (ehkä kustannusten tai muiden takia, en tiedä sitä). Lopulta R4 mainostettiin FIA: sta. Nyt FIA haluaa Rally3 -autoja ensimmäisenä askeleena 4x4 -autoihin, joten en usko, että näemme paljon R4 lisää. Roberto Mendez RMC: stä sanoi eilen rakentavansa vain N5 -autoja, mutta hän on hieman peloissaan Rally3 -autojen suosiosta. Hän toivoo, että muut maat sallivat N5 -autojen mestaruuskilpailuissa tehdä näistä autoista suuntauksen Rally3 -autojen sijaan.
RC Competicion rakentaa täällä R4 -autoja, mutta niitä valmistettiin vain kaksi. Auto on varmasti parempi kuin MR, mutta hinta on liian korkea. Nyt RC Competicion lähetti Toyota Etionsa EEUU: lle ajamaan ARA -mestaruuskilpailussa yrittääkseen myydä joitain yksiköitä (ARA tarvitsee FIA -autoja).
Argentiinassa on yli 50 Maxi Rally -autoa, joten niiden vaihtaminen toiseen R4 -malliin olisi vaikeaa. On edelleen autoja, jotka siirtyvät vanhasta ilmakehän moottorista turbomoottoriin, siksi Pirelli Cup on olemassa, koska sen avulla ilmakehän moottorilla varustetut autot voivat ajaa yhdessä turboautojen kanssa käyttäen 32 mm: n rajoitinta. MR-autot saavat päivityksen ensi vuonna, uudet välityssuhteet ja joitain muita tuntemattomia muutoksia (ehkä etukaarretanko tai uusi ohjausteline). Baratec käyttää jo PPG -vaihteistoja MODENAn sijaan.