FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14765
Sijainti
Tampereen lenkki
2023 säännöt julkaistu (vihreällä päivitykset)

https://www.fia.com/sites/default/files/wrcsr_2023_2022_12_12_green_highlights.pdf
- Renkaita on nyt aina käytössä 28 per ralli. Aiemmin oli monimutkaisempi laskukaava, jossa oli korkeintaan 7 renkaanvaihtotilaisuutta ja jokaista kohden 4 rengasta (eli yhteensä 28) plus ylimääräiset neljä rengasta ja vielä sorakisoissa neljä shakedownrengasta. Ja Montessa jokaista renkaanvaihtoa kohden 5 rengasta, eli 35 + 4.
- On tarkennettu sitä että pätkät ei saa olla päällekkäin käynnissä (All Liven takia) ja edellisen pätkän autojen on arvioitava olevan maalissa ennen seuraavan alkua.
- Torstain aikataulun osalta sanamuoto on muuttunut nyt yksiselitteisestä "Rallies must start on a Thursday with a Ceremonial Start or Super Special Stage" muotoon "Rallies must start on a Thursday with a Ceremonial Start and/ or (Super) Special Stage(s)" eli tuosta voisi vetää johtopäätöksen, että nyt voisi ajaa torstaina metsäpätkiä pyytämättä erikseen lupaa!
- Sorakisoista poistetaan aamuhuollot. Toki rengasvalinnat ei ole yleensä niin aikakriittisiä, ja voihan sitä ajatella että tässäkin säästetään kuluja ja saadaan enemmän aikaa pätkien ajamiseen...
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1405
Sijainti
Porvoo
- On tarkennettu sitä että pätkät ei saa olla päällekkäin käynnissä (All Liven takia) ja edellisen pätkän autojen on arvioitava olevan maalissa ennen seuraavan alkua.
Niin siis WRC autot ei saa olla. Käsittääkseni tuolla ei mainittu mitään WRC2 luokista.

- Torstain aikataulun osalta sanamuoto on muuttunut nyt yksiselitteisestä "Rallies must start on a Thursday with a Ceremonial Start or Super Special Stage" muotoon "Rallies must start on a Thursday with a Ceremonial Start and/ or (Super) Special Stage(s)" eli tuosta voisi vetää johtopäätöksen, että nyt voisi ajaa torstaina metsäpätkiä pyytämättä erikseen lupaa!
- Sorakisoista poistetaan aamuhuollot. Toki rengasvalinnat ei ole yleensä niin aikakriittisiä, ja voihan sitä ajatella että tässäkin säästetään kuluja ja saadaan enemmän aikaa pätkien ajamiseen...
Nämä oli hyviä uutisia kummatkin. Vapautta noihin torstain pätkiin. Esim. Espanjassahan ei olla jostain syystä haluttu ajaa tuo Saloun EK:ta myös torstaisin, niin silloin ei ole ollut sitten mitään muutakaan tarjolla (paitsi ajaa 2h Barceloonaan) kuin Ceremonial start.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14765
Sijainti
Tampereen lenkki
Niin siis WRC autot ei saa olla. Käsittääkseni tuolla ei mainittu mitään WRC2 luokista.


Kyllä se on ihan vaan että 15 ekaa autoa, eli se mitä näytetään All Livessa, kaikki Rally1-autot ja sitten sen verran Rally2-autoja kuin kameroita riittää. Eli 3 minuutin väleillä menee 42 minuuttia että 15 autoa on startannut pätkän, ja sit päälle vielä arvioitu pätkän kesto, eli lyhyellä/nopealla pätkällä voi olla lyhyempi siirtymäaika seuraavalle kuin pitkällä/hitaalla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14765
Sijainti
Tampereen lenkki

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
2023 säännöt julkaistu (vihreällä päivitykset)

https://www.fia.com/sites/default/files/wrcsr_2023_2022_12_12_green_highlights.pdf
- Renkaita on nyt aina käytössä 28 per ralli. Aiemmin oli monimutkaisempi laskukaava, jossa oli korkeintaan 7 renkaanvaihtotilaisuutta ja jokaista kohden 4 rengasta (eli yhteensä 28) plus ylimääräiset neljä rengasta ja vielä sorakisoissa neljä shakedownrengasta. Ja Montessa jokaista renkaanvaihtoa kohden 5 rengasta, eli 35 + 4.
- On tarkennettu sitä että pätkät ei saa olla päällekkäin käynnissä (All Liven takia) ja edellisen pätkän autojen on arvioitava olevan maalissa ennen seuraavan alkua.
- Torstain aikataulun osalta sanamuoto on muuttunut nyt yksiselitteisestä "Rallies must start on a Thursday with a Ceremonial Start or Super Special Stage" muotoon "Rallies must start on a Thursday with a Ceremonial Start and/ or (Super) Special Stage(s)" eli tuosta voisi vetää johtopäätöksen, että nyt voisi ajaa torstaina metsäpätkiä pyytämättä erikseen lupaa!
- Sorakisoista poistetaan aamuhuollot. Toki rengasvalinnat ei ole yleensä niin aikakriittisiä, ja voihan sitä ajatella että tässäkin säästetään kuluja ja saadaan enemmän aikaa pätkien ajamiseen...
Kuinka leveä on tämän vuotinen asfalttirengas? Kovin kapealta näytti renkaat autojen alla.
pirelliltä löysin tämmösen tiedon esitteestä muttei mitään käryä onko ajan tasalla - tuskin.

https://www.soltrade.ch/fileadmin/user_upload/BrochureRally_EN_2016.pdf79553C8C-DD10-4F94-AE1C-2F89AE23FE1F.jpeg
 

icemii

Member
Liittynyt
16.1.2013
Viestit
16
225 leveä jos oikein kuulin C Moren lähetyksestä. Ja näyttää kapealta sen vuoksi koska vanne on 18". Vrt vaikka henkilöauton renkaisiin joissa samankokoisella vanteella on 225 rengas. Ulkonäköä jos ajatellaan niin se renkaan leveys pitäisi suhteuttaa koko pyörän halkaisijaan. 245 rengas näyttäisi jo paljon paremmalle tuolla vanteella.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
225 leveä jos oikein kuulin C Moren lähetyksestä. Ja näyttää kapealta sen vuoksi koska vanne on 18". Vrt vaikka henkilöauton renkaisiin joissa samankokoisella vanteella on 225 rengas. Ulkonäköä jos ajatellaan niin se renkaan leveys pitäisi suhteuttaa koko pyörän halkaisijaan. 245 rengas näyttäisi jo paljon paremmalle tuolla vanteella.
omassa kans 18'' 225 rengas ja kyllä tuo melkeinpä kapeammalta näyttää Rally1-autossa. Pirellin ilmoittamat voi hyvin olla ns. markkinointia.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
951
Sijainti
Piilosa
Voisko vanneleveys tulla säännöistä, ja Pirelli sitten keksii siihen jotain päälle? Mutta kuten tuossa mainitaankin, niin ilmoitettu leveys 235, todellinen leveys 225 ja kulutuspinta sitten 210mm. Tallissa näytti olevan 225/40 18 Contin sportcontact, siinä vastaavat mitat 8,5" vanteella 225, 240 ja 200.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
521
Sijainti
Tallissa
Voisko vanneleveys tulla säännöistä, ja Pirelli sitten keksii siihen jotain päälle? Mutta kuten tuossa mainitaankin, niin ilmoitettu leveys 235, todellinen leveys 225 ja kulutuspinta sitten 210mm. Tallissa näytti olevan 225/40 18 Contin sportcontact, siinä vastaavat mitat 8,5" vanteella 225, 240 ja 200.
Tulee:
"For gravel rallies, only 7'' x 15'' rims are authorised and the
minimum weight of a rim is 8.6 kg.
• For asphalt rallies, only 8" x 18" rims are authorised and the
minimum weight of an rim is 8.9 kg. "
Nämä siis Rally1

"For gravel rallies, only 6.5" x 15" or 7" x 15" rims are authorised, the material of the rims is
free (provided that it is cast) and the minimum weight of a 6.5" x 15" or 7" x 15" rim is 8.6 kg.
• For asphalt rallies, only 8" x 18" rims are authorised, the material of the 8" x 18" rims is free
(provided that it is cast) and the minimum weight of an 8" x 18" rim is 8.9 kg. "
Rally 2

17" sitten 7" vanteille Rally3-4-5 luokissa.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Erikoisia suunnitelmia. Mitenköhän tuo niinkuin käytännössä toimii?

Nyt MM-sarjaan aiotaan perustaa kilpaluokka, jossa ajettaisiin niin sanotusti huomispäivän tekniikan vauhdittamilla ajokeilla. Mainittu kilpaluokka tulisi siis varsinaisen pääluokan rinnalle ja sen voisi nähdä eräänlaisena siirtymävaiheena kohti tulevaisuutta.
https://www.is.fi/ralli/art-2000009360113.html
 

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
140
Vihdoinkin! Muistan joskus MTV3 Maxin aikana esitetyn silloisesta PWRC:stä ja JWRC:stä omia koostelähetyksiään, sittemmin oheisluokkien olemassaoloa on ollut hankalampi koostelähetyksistä huomatakaan.

Katselisin myös WRC3:sta pidempiä koosteita mielelläni, mutta tuskinpa sellaisia on tulossa. Ollaan nyt kuitenkin tähän tyytyväisiä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14765
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.rallit.fi/vahvistus-wrc-rallitallien-toiminnalle-entista-tiukemmat-raamit/
Tätä en muuten itse huomannutkaan että testipäivien määrä laskee miltei kolmanneksella. Aiemmin siis sai kolme päivää per kuski per Euroopan kisa, nyt yksiselitteisesti 21 päivää koko kaudelle, eli käytännössä 7 päivää per kuski. Toki sitten omalla testialueella saa ajaa sen mitä kerkiää.
Saatiin Jarmo Lehtiseltä Krissen twitchissä vahvistus sille, että Katsutan testipäivät menee tästä 21 päivän potista vain niihin kisoihin joissa ajaa valmistajien pisteistä. Nelosautona ajaessa taas on käytössä ylimääräiset 7 testipäivää (max 1 per kisa), ja erikseen anottava FIAlta, kuten Serderidisillä
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
422
Kerrankin ihan looginen lopputulos annetuilla FIAn säännöillä :D
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Latvalalta rohkeaa puhetta. Hänen mukaansa R1 ralliautot on liian kalliita. Näin siitäkin huolimatta, että he operoivat lähes rajattomalla budjetilla. Onneksi muutaman foorumin asiantuntijan mukaan R1 ralliauton hinnalla, joka on 1 milj€, ei ole mitään merkitystä.....

Ja muutenkin jos säästöjä halutaan, niin tuo pikkuralleihin osallistuminen R1: llä pitäis kieltää. Toisaalta aivan yhdentekevää, ralli on nyt niin kallista pääsarjatasolla, ettei sitä saa enään mitenkään halvemmaksi muutakun kieltämällä nykyiset R1 autot kokonaan....nää FIAn säästöyritykset on vain joutavaa näpräilyä...

https://www.rallit.fi/vaarat-konstit-kaytossa-jari-matti-latvalalta-painava-puheenvuoro/
 
Viimeksi muokattu:

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Eiköhän se kustannus tule kokonaisuudesta, eli kilpailujen määrä ja sijainti. Tuo yksittäisen auton kustannus lienee prosentin osia. Toki kulut kertautuu kun ajatettavien autojen määrä kertaa kaikki logistiikka ja hlöstökulut. Vähemmän autoja, vähemmän kisoja, ja logistiikka suoraviivaisemmaksi.
Kaikki on kallista jos budjetti on nolla, ja sama toisin päin..
 
Ylös