FIA rakentaa rallia.

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8764
Sijainti
Helsinki
Ei pidä paikkansa. Kisan kärjessä ajava saa sunnuntaina useimmiten enemmän ruutuaikaa kun viimeisinä ajavat
Viittasin koko kisaviikonloppuun. Häjän vuosina näytettiin isäntämaan kuskia, nykyään kärkikuskin ruutuaika on pienentyny, kun kuviin poimitaaan kaksintaisteluja. Tähän vaikuttanut Fomon ohjaama kisalähetys
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1403
Viittasin koko kisaviikonloppuun. Häjän vuosina näytettiin isäntämaan kuskia, nykyään kärkikuskin ruutuaika on pienentyny, kun kuviin poimitaaan kaksintaisteluja. Tähän vaikuttanut Fomon ohjaama kisalähetys
Toki nykyään pusketaan liikkuvaa kuvaa monelta alustalta, mutta väitän silti, että Max V saa saa enemmän ruutuaikaa per vk loppu kun pisteissä viimeisenä oleva.

En kiellä etteikö tv yhtiöllä olisi pyrkimys tasapuolistaa ruutuaikoja, mutta tasan se ei mene. Mutta joo kyllä Häkän ajoista on asiat varmaan muuttunut ja nyt näytetään muitakin kun pelkkää johtoautoa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1403
Ne jotka ovat valmiita heittämään Serderiksen bussin alle syystä, että hän on varakas setämies, niin Entä sitten tapaus Gus Greensmith. Olisiko moraalisesti hyväksyttävämpää, että häntä ei näytettäisi lähetyksissä ollenkaan, koska hänellä on varakas perhe, eikä hän välttämättä tarvi ruutuaikaa ollenkaan (kuten ei tarvi Serderiskään), vaan näytettäis Gussin tilallaan jotain sellaista junnua joka oikeasti tarvitsisi ruutuaikaa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1403
F1 ssä on tai ainakin oli, että jos haluaa aika ajoista mukaan kisaan, niin täytyy olla tietyn prosenttiyksikön sisällä paaluajasta. Eikö tätäkin voisi soveltaa shakedownin jälkeen samassa luokassa ajaviin kuskeihin. Toki kilpailuun osallistumista ei evättäisi, mutta se olisi peruste ajattaa heitä ns harrasteluokassa muiden jälkeen
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
100
https://www.rallit.fi/irlannin-mm-rallihanke-myotatuulessa-tahtaimessa-on-kolmen-vuoden-sopimus/

2025 pyrkii. Mikäköhän on sitten vaarassa pudota? CER? Vai Croatia? Jännä nähdä mihin Espanjakin tulee kun sitäkin on huhuttu takasin.
https://www.autosport.com/wrc/news/wrc-2023-everything-you-need-to-know/10421994/

Lainaus jutusta:
The Central Europe Rally will host the penultimate round from 26-29 October and will see crews tackle stages in Germany, Austria and the Czech Republic. The rally based in Passau, in south east Germany, has signed a three-year deal with the WRC.
Eli tuon perusteella CER voisi olla vielä 2024 ja 2025 kalentereissa mukana.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15148
Sijainti
Tampereen lenkki
Aiemmin viikolla kehittelin tämmöstä sääntöuudistusta millä saatais nuoria kuskeja tehdastallipaikoille:
  • Jos tehdastalli haluaa ajattaa kolmatta autoa, siinä on oltava ns. junnukuski.
  • Junnukuski määritellään siten, että ensimmäisestä pääluokan kisasta on kulunut alle 2 vuotta
  • Jos on voittanut WRC2-mestaruuden viimeisen 3 vuoden sisällä, saa ajaa junnukuskina vielä 3 vuoden sisällä ensimmäisestä pääluokan kisasta (tällä saadaan motivaatiota pärjätä WRC2:ssa)
  • Junnukuskin statusta saa myös pidentää kolmanneksi vuodeksi, jos sama talli palkkaa saman junnukuskin joka ollut heillä edelliset 2 vuotta (tällä saadaan kannustettua jatkuvuuteen ja kuskien kehittämiseen)
  • Jos ajattaa neljättä autoa, junnukuskin ei tarvitse ajaa tallipisteistä (tällä motivoidaan ajattamaan neljää autoa)
Kääntöpuolenahan tässä on, että kokeneempien kuskien paikkoja on vähemmän, mutta ehkä se olisi sitten myös hyvä kannustin "alentaa eläkeikää"?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3595
Tuolla tyylillä sitten väliinputoajat kokonaan ulos. Aivan kuten Mcrae 2004, Suninen tänä vuonna jne. Totuushan luultavasti olisi että nämä Kallet, Ogierit blokkaisi kaikki paikat huikean pitkäksi aikaa. En pidä tuosta ehdotuksesta.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
771
Tuohan todennäköisesti vähentäisi autojen määrää entisestään eivätkä tiimit ajattaisi enää edes kolmea autoa. Ei missään nimessä mitään junnupakkoja kolmanteen autoon.
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
126
Nyt kun jotkut tallit suunnittelevat jopa neljännen auton ajattamista, niin eikös tuollainen "junnukuskin" paikka ollut Hyundailla siihen suunnitteilla. Täyttääkö sitten Suninen junnukriteerit, tai Lindholm, mutta joka tapauksessa neljänteen autoon tuollainen sopisi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15148
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuolla tyylillä sitten väliinputoajat kokonaan ulos. Aivan kuten Mcrae 2004, Suninen tänä vuonna jne. Totuushan luultavasti olisi että nämä Kallet, Ogierit blokkaisi kaikki paikat huikean pitkäksi aikaa. En pidä tuosta ehdotuksesta.
Tavallaan totta. Mutta kumpi on parempi, että tallipaikkoja saa junnut vai sellaiset jotka ei ole vaikka pystyneet koskaan voittamaan rallia?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15148
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuohan todennäköisesti vähentäisi autojen määrää entisestään eivätkä tiimit ajattaisi enää edes kolmea autoa. Ei missään nimessä mitään junnupakkoja kolmanteen autoon.
Miksei ajattaisi kolmea? Edelleen se kolmaskin auto voisi tuoda MM-pisteitä maaliin ajamalla.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3595
Tavallaan totta. Mutta kumpi on parempi, että tallipaikkoja saa junnut vai sellaiset jotka ei ole vaikka pystyneet koskaan voittamaan rallia?
Ehtisikö tuossa parissa vuodessa junnu kehittymään valmiiksi voittamaan ennenkuin laitettaisiin syrjään? Ellei nyt Loeb tai Ogier tason lupaus ole ja voita nopeasti.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1403
Vuodelle 04 tällainen junnukuskisääntö oli tulossa että kolmosauton kuljettajan piti olla alle 25v muistaakseni, jolloin Pösö potki pois Rovanperän ja tilalle tuli Loix. Se sääntö sitten kai kumottiin, mutta Loix tuurasi Rovanperää tästä sekoilusta johtuen Monacossa ja kyllä, Ruotsissa!!!!!!!!!. Kyllä Loix ajoi Ruottin kun Rovis oli himassa..... Joten tästä junnusäännöstä on hyviä kokemuksia jo olemassa.

Ei kuulosta oikein urheilulliselta asettaa ikärajoja.

Kierrettäisiinkö sääntöä siten, että kolmosauton junnu keskeyttää kisan heti lähtörampin jälkeen ja tallin nelosautolla seniori ajaa sitten koko kisan
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3595
Vuodelle 04 tällainen junnukuskisääntö oli tulossa että kolmosauton kuljettajan piti olla alle 25v muistaakseni, jolloin Pösö potki pois Rovanperän ja tilalle tuli Loix. Se sääntö sitten kai kumottiin, mutta Loix tuurasi Rovanperää tästä sekoilusta johtuen Monacossa ja kyllä, Ruotsissa!!!!!!!!!. Kyllä Loix ajoi Ruottin kun Rovis oli himassa..... Joten tästä junnusäännöstä on hyviä kokemuksia jo olemassa.

Ei kuulosta oikein urheilulliselta asettaa ikärajoja.

Kierrettäisiinkö sääntöä siten, että kolmosauton junnu keskeyttää kisan heti lähtörampin jälkeen ja tallin nelosautolla seniori ajaa sitten koko kisan
Ei se ihan noin mennyt. Se oli menestykseen sidottu muistaakseni. 2 tai 3 vuotta ilman podiumeja oli se sääntö.

Lisäksi Loix oli siinä vaiheessa niin kehno että ei olisi vaikuttanut tuohon kun ei ollut paljoa podiumia nähnyt.

Freddy Loix:han oli muuten lähes samanikäinen kuin Harri (66 vs 70 syntynyt ulkomuistista) joten ei tämäkään ollut kohdallaan.

Jossain oli puhetta että Loix pääsi tiimiin Malboron toiveesta, mutta tästä en ole varma kun ainahan huhuja riittää.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15148
Sijainti
Tampereen lenkki
Kierrettäisiinkö sääntöä siten, että kolmosauton junnu keskeyttää kisan heti lähtörampin jälkeen ja tallin nelosautolla seniori ajaa sitten koko kisan
No ei kai kun Adamo ei enää ole tallipäällikkönä. Olis sen verran härskiä toimintaa että siitä ei hyvä heiluisi.
 
Ylös