FIA rakentaa rallia.

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
No ei siis voittaa tarvitse, mutta varmaan parissa vuodessa näkee onko kuskilla tulevaisuutta vai ei.
Toki, mutta jos otetaan vaikka esimerkkinä että tiimissä olisi valmiina (teoreettinen esimerkki) Kalle ja Neuville. Pitäisi olla aika kova lupaus että olisivat valmiina ottamaan toisen näistä tilalle -> jäisi väliinputoajaksi. Tuo sääntö toki toimisi jos olisi enemmän talleja, silloinhan he nappaisivat tyytyväisenä tämän lupauksen. Mutta mitä tuolle kaverille muuten kävisi? Wrc2 takaisin ajelemaan ?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Tavallaan totta. Mutta kumpi on parempi, että tallipaikkoja saa junnut vai sellaiset jotka ei ole vaikka pystyneet koskaan voittamaan rallia?
Kumpikaan ei ole parempi. Parempi olisi, että taitavampi kuski saisi ajopaikan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
No ei kai kun Adamo ei enää ole tallipäällikkönä. Olis sen verran härskiä toimintaa että siitä ei hyvä heiluisi.
Ei toki ehkä parasta mahdollista mainosta autotehtaalle, mutta jos tällätavalla toiminen toisi esim mestaruuden tallille, olisi idioottimaista jättää tämä keino käyttämättä
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Tällä junnusäännöllä ainakin Gus Greensmith olis ehkä kohta se kaikkien tallien haluama junnukuski.

Esim Toyotan kannattais ajattaa häntä kolmosautossa niin, että Kruunuöljy maksaa koko lystin ja joka mutteri ja ajattaa sitten nelosautossa vaikka Ogieria jonka tehtävä olis oikeasti ajaa voitosta.

Entä kannattaisko esim Toyotan laittaa Katsita pariksi vuodeksi R2 iin, että hänelle saataisiin junnustatus seuraavaksi kolmeksi vuodeksi.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Tällä junnusäännöllä ainakin Gus Greensmith olis ehkä kohta se kaikkien tallien haluama junnukuski.

Esim Toyotan kannattais ajattaa häntä kolmosautossa niin, että Kruunuöljy maksaa koko lystin ja joka mutteri ja ajattaa sitten nelosautossa vaikka Ogieria jonka tehtävä olis oikeasti ajaa voitosta.

Entä kannattaisko esim Toyotan laittaa Katsita pariksi vuodeksi R2 iin, että hänelle saataisiin junnustatus seuraavaksi kolmeksi vuodeksi.
Niin, vai laskettaisiinko että Gussin ja Takan eka pääluokan startti oli 2019 eli eivät voi enää saada junnustatusta?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Kumpikaan ei ole parempi. Parempi olisi, että taitavampi kuski saisi ajopaikan.
Nyt ollaan jo vähän siinä tilanteessa että on vain eläkeläisiä ja junnuja jotka ei ole yhtään valmiita pääluokan rattiin (ja Kalle siinä välissä poikkeuksena (tai sekin varmaan lopettaa ennen Sordoa))
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Nyt ollaan jo vähän siinä tilanteessa että on vain eläkeläisiä ja junnuja jotka ei ole yhtään valmiita pääluokan rattiin (ja Kalle siinä välissä poikkeuksena (tai sekin varmaan lopettaa ennen Sordoa))
kieltämättä nykyinen tilanne ei ole mairitteleva, samaa mieltä siitä. Lisää junnuja tarvittais pääluokkaan tai olikeastaan pääluokkaan tarvittais tuplasti lisää tallipaikkoja, kyllä luonto luultavammin hoitaisi niille paikoille sitten niitä lupaavia junnuja. Tuntuu, että nykyinen pääluokan autojen vähyys suosii näitä Sordo tyylisiä hitaasti kiiruhtajia, kun useimmiten hyvän sijoituksen saa sillä, että ajaa vain maaliin ja odottaa, että muut keskeyttävät edestä pois.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuntuu, että nykyinen pääluokan autojen vähyys suosii näitä Sordo tyylisiä hitaasti kiiruhtajia, kun useimmiten hyvän sijoituksen saa sillä, että ajaa vain maaliin ja odottaa, että muut keskeyttävät edestä pois.
No onhan tämä nyt aina ollut olennainen aspekti rallissa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
No onhan tämä nyt aina ollut olennainen aspekti rallissa.
se on oleellinen asia, mutta Aina välillä on ollut aikakausia ja yksittäisiä kisoja, esim usein jyskälässä jolloin tällä hitaasti kiiruhtamalla taktiikalla sijoitukseksi on tullut 8-11. Nyt hitaasti kiiruhtamalla pääsee usein podiumille ja r2 llakin sijalle 5-7.

Eli miksi kukaan talli ottaisi esim Oliver Sohlbergiä talliinsa joka yrittää antaa näyttöjä ja ajaa lähellä riskirajaa, että pääsee podiumille, kun Dani sordo pystyis nykyään ajamaan jopa jyskälassä neljän joukkon vaan köröttelemällä ja odottamalla että muut keskeyttää edestä pois.

Kun sen varman top nelos-vitossijan saa se seniorikuski niin helpolla nykyään, miksi otat isom riskin jonkun junnun kanssa, koska parhaimmillaan sijoitus on sija 3 tai täystuho
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Eli miksi kukaan talli ottaisi esim Oliver Sohlbergiä talliinsa joka yrittää antaa näyttöjä ja ajaa lähellä riskirajaa, että pääsee podiumille, kun Dani sordo pystyis nykyään ajamaan jopa jyskälassä neljän joukkon vaan köröttelemällä ja odottamalla että muut keskeyttää edestä pois.
Tänä vuonna kyllä, mutta se oli poikkeus
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
se on oleellinen asia, mutta Aina välillä on ollut aikakausia ja yksittäisiä kisoja, esim usein jyskälässä jolloin tällä hitaasti kiiruhtamalla taktiikalla sijoitukseksi on tullut 8-11. Nyt hitaasti kiiruhtamalla pääsee usein podiumille ja r2 llakin sijalle 5-7.

Eli miksi kukaan talli ottaisi esim Oliver Sohlbergiä talliinsa joka yrittää antaa näyttöjä ja ajaa lähellä riskirajaa, että pääsee podiumille, kun Dani sordo pystyis nykyään ajamaan jopa jyskälassä neljän joukkon vaan köröttelemällä ja odottamalla että muut keskeyttää edestä pois.

Kun sen varman top nelos-vitossijan saa se seniorikuski niin helpolla nykyään, miksi otat isom riskin jonkun junnun kanssa, koska parhaimmillaan sijoitus on sija 3 tai täystuho
Se miksi näihin nuoriin panostetaan johtuu juurikin siitä, että heissä nähdään tulevaisuus. Rahan laittamista pankkiin, joka yleensä sopimusteknisillä tavoilla varmistetaan, että tuottaa joskus myös jotain, jos kuski lyö läpi.

Sordoa kukaan ei palkkaa ajamaan kuljettajien mestaruudesta. Toki, tallimestaruuden osalta hänellä on isokin rooli aina. Toinen syy, miksi Sordo siellä edelleen pyörii on se, että parempaakaan ei ole ollut palkata tilalle. Sordo on roolissaan nostanut vuosien saatossa rimat suhteellisen korkealle. Niin korkealle, että näillä muilla siipimiehillä, johon esim. Lapin lasken, on vielä tovin matkaa.

Tämä kausi on mielestäni ensimmäinen kausi, kun Sordo ei ole enää kyennyt vastaamaan roolinsa tavoitteita. Seinä on tullut vastaan ja nyt olisikin aika siirtyä sivuun. ;
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Se miksi näihin nuoriin panostetaan johtuu juurikin siitä, että heissä nähdään tulevaisuus. Rahan laittamista pankkiin, joka yleensä sopimusteknisillä tavoilla varmistetaan, että tuottaa joskus myös jotain, jos kuski lyö läpi.

Kyllä, mutta se junnu pistetään nykyään ajamaan r2 lla ja keräämään kokemusta.

Huyndai tätä kokeili Solbergin kohdalla ja kauaa ei kärsivällisyys riittänyt

näinhän se ideaalissa maailmassa menis, että talli kasvattaa junnusta itselleen kuskin. Muttakun nykysäännöillä se on liian kallista puuhaa. Rovis on tietty ultimate poikkeuksen poikkeus. . Msport tätä yrittää toteuttaa, mutta vain niillä junnuilla joilla on RB tai ranskan liitto taustalla. Toyota tekee myös näin, jos junnu on Japsi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://dirtfish.com/rally/wrc/wrc-event-format-change-to-be-discussed/

"One of the key points of debate will be the future of central service parks and a return to the concept of remote services by allowing the teams to take a limited number of spare parts to tire fitting zones."

Mikä jottei. Samoin vapaammat kädet yksittäisten kisojen formaattiin olisi oikein tervetullut muutos omasta mielestäni.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
https://dirtfish.com/rally/wrc/wrc-event-format-change-to-be-discussed/

"One of the key points of debate will be the future of central service parks and a return to the concept of remote services by allowing the teams to take a limited number of spare parts to tire fitting zones."

Mikä jottei. Samoin vapaammat kädet yksittäisten kisojen formaattiin olisi oikein tervetullut muutos omasta mielestäni.
Mahdollistaisi myös kivemmin reittisuunnittelua kun ei tartte jäätäviä reissuja huoltoon esim. Päijälästä.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
332
Jos Saudit on woke-poliittisista syistä no no niin miten Kiina sopii palettiin yhtään sen psremmin? Kas kun ei Pohjois-Korea.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Ylös