FIA rakentaa rallia.

Ripex

Well-known member
Liittynyt
26.4.2017
Viestit
69
Samaa mieltä, paitsi:
Rally2 ei minusta olisi kovinkaan iso pudotus.
Kaikki hehkuttas niitä iänikuisia B- ryhmäläisiä (joita itsekin olen aikoinaan penkalta fanittanut). Itse pidän nykyisiä Rally1 autoja vielä härskimpinä peleinä. Äänet, nopeus, tekniikka👍
Jos verrataan vuoden 2011 WRC autoja ja tän päivän Rally2 autoja niin kuin lähellä ollaan sen aikaista vauhtia ja tehoja/vääntöä. Tuskin kovin suuri ero on enää
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1434
Sijainti
Porvoo
Mikko Eskelinenhän ajoi 2014 Fiesta WRC:tä 2022 Riihimäki rallissa ja Skoda R5 EVO:lla 2024 Riihimäki rallissa.

Toki kelit ei ole yhteneväiset, pituuksissa 200m heitto ja pätkäkin toiseen suuntaan, mutta tässä pieni vertailu :
Vuosi 2022 : EK6 : 5:36,8 (hämärässä)
Vuosi 2024 : EK9 : 5:18,2 (pimeässä)
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1121
Jos asiaa pyörittelee absoluuttisen nopeuden puolesta, niin alkaa tuo Rally2-autojenkin kaarrenopeus olemaan sellaista, että vähän hirvittää. Asiaksi siis, jos ylipäätään ottaa tuon autojen nopeuden. Kuolemantapaukset ovat vielä onneksi korkeimmalla tasolla itse kisoissa vältetty. Mutta esim. kun katsoi viime kaudella noita joitakin Rally1-autojen haihtumisia (missä esim. Lappi monesti pääosissa :D), niin sehän oli kuin olisi laittanut lottopallot pyörimään, että miten käy, kun niistä nopeuksista leipoi puiden sekaan..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15115
Sijainti
Tampereen lenkki
Mikko Eskelinenhän ajoi 2014 Fiesta WRC:tä 2022 Riihimäki rallissa ja Skoda R5 EVO:lla 2024 Riihimäki rallissa.

Toki kelit ei ole yhteneväiset, pituuksissa 200m heitto ja pätkäkin toiseen suuntaan, mutta tässä pieni vertailu :
Vuosi 2022 : EK6 : 5:36,8 (hämärässä)
Vuosi 2024 : EK9 : 5:18,2 (pimeässä)
Itse tutkin aiemmin toisessa ketjussa, että

Fafen pätkä on ajettu joka vuosi samanlaisena 2015 saakka joten siitä saa hyvää vertailudataa.

2015 Ogierin pohjat Polo WRC:llä 6:43.0, 11,15 km, 99,6 km/h
2023 Solberg Skodalla 6:44.4, 11,18 km, 99,5 km/h

Kuiva keli molemmissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15115
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos asiaa pyörittelee absoluuttisen nopeuden puolesta, niin alkaa tuo Rally2-autojenkin kaarrenopeus olemaan sellaista, että vähän hirvittää. Asiaksi siis, jos ylipäätään ottaa tuon autojen nopeuden. Kuolemantapaukset ovat vielä onneksi korkeimmalla tasolla itse kisoissa vältetty.
Kyllä, mutta alemmilla tasoilla niitä sattui viime vuonnakin useita. Sikäli en pidä ajatuksesta tehdä Rally2:sta pääluokkaa etenkin tehoa nostamalla, jos ei turvallisuuspuoltakin jotenkin paranneta.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1121
Kyllä, mutta alemmilla tasoilla niitä sattui viime vuonnakin useita. Sikäli en pidä ajatuksesta tehdä Rally2:sta pääluokkaa etenkin tehoa nostamalla, jos ei turvallisuuspuoltakin jotenkin paranneta.
Tuo Rally1-autojen putkirunko on helvetin hyvä, mutta asiaa onkin jo täällä sivuttu, niin se toisi taas kovia lisäkustannuksia. Että tietyllä tapaa tuo kustannusten karkaaminen on erittäin mahdollista tuossa Rally2+-luokassa. Siitä olen samaa mieltä, että turvallisuutta pitäisi parantaa noissa Rally2-autoissa erityisesti, jos vielä tehomäärä nousee.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3308
Sijainti
JKL
Oliko Halttunen joka aiheesta jo viime vuonna mainitsikin. Eli Rally1 putkirunkoineen on turvallisempi kun Rally2 ja siksi ei ole kiinnostunut vaihtamaan... Toki hitaammat vauhdit parantaa turvallisuutta mutta jos Rally2 tulisi pääluokaksi, niin vauhdit myös niillä kasvaisi kun testaaminen keskittyisi niihin paljon nykyistä enemmän.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1121
Tuo on muuten yleisesti ihan relevantti ropleema noiden Rally2-autojen kanssa kun asiaa nyt oikein miettii. Ja sitten kun tuota rakennetta lähetään muuttamaan, niin ei tuo mikään Rally2+ auto enää ole, vaan uuden autohan siinä saa rakentaa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
675
Fafen pätkä on ajettu joka vuosi samanlaisena 2015 saakka joten siitä saa hyvää vertailudataa.

2015 Ogierin pohjat Polo WRC:llä 6:43.0, 11,15 km, 99,6 km/h
2023 Solberg Skodalla 6:44.4, 11,18 km, 99,5 km/h

Kuiva keli molemmissa.
Vuoden 2015 Ogier on kuskina kovempi kuin 2023 Solberg, vaikka Solbergilla raakaa nopeutta löytyykin.

Jos noihin Rally2-autoihin laitettaisiin Rally1-luokan parhaat kuljettajat, niin keskinopeudet nousisivat nykyisistä Rally2-tasoista.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15115
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuo Rally1-autojen putkirunko on helvetin hyvä, mutta asiaa onkin jo täällä sivuttu, niin se toisi taas kovia lisäkustannuksia. Että tietyllä tapaa tuo kustannusten karkaaminen on erittäin mahdollista tuossa Rally2+-luokassa. Siitä olen samaa mieltä, että turvallisuutta pitäisi parantaa noissa Rally2-autoissa erityisesti, jos vielä tehomäärä nousee.
Niin tai putkirunko itsessään ei ole hyvä vaan se FIAn kehittämä turvakehikko, joka on kaikkien Rally1-autojen pohjana. Sitä ei toki voida sellaisenaan viedä Rally2-autoon, mutta ehkä jotain WRC-autojen turvallisuusratkaisuja voitaisiin yrittää viedä sinne?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15115
Sijainti
Tampereen lenkki
Vuoden 2015 Ogier on kuskina kovempi kuin 2023 Solberg, vaikka Solbergilla raakaa nopeutta löytyykin.

Jos noihin Rally2-autoihin laitettaisiin Rally1-luokan parhaat kuljettajat, niin keskinopeudet nousisivat nykyisistä Rally2-tasoista.
Joo, ei tää vertailu ole tietysti ihan hermeettinen. Ogierin tuloksen osalta taas tasoitusta tulee siitä, että pätkä ajettiin tuolloin ekaa kertaa sitten 2001 (tai no jotkut oli käyneet ajamassa sitä Fafe Rallysprinttiä).
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3308
Sijainti
JKL
Niin tai putkirunko itsessään ei ole hyvä vaan se FIAn kehittämä turvakehikko, joka on kaikkien Rally1-autojen pohjana. Sitä ei toki voida sellaisenaan viedä Rally2-autoon, mutta ehkä jotain WRC-autojen turvallisuusratkaisuja voitaisiin yrittää viedä sinne?
Onhan niissä kaikki mahdolliset törmäys-suojat ovissa ja penkkien kyljissä, mutta leveys rajoittaa. Rally1 autossa kuljettajat ovat lähempänä toisiaan kun Rally2 autojen korin rakenne rajoittaa siltä osin. Niillä on suuri merkitys kun vakavimmat onnettomuudet ovat olleet juuri sivu/kylki-osumia.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1400
Siksi ihmettelenkin kun monet asiantuntijat spekuloi/ puuhuu mahdollisuudesta tehdä rally 2 sta pääluokka ja samassa yhteydessä puhutaan aeron lisäämisestä. Eli kyseisten autojen mutkanopeuksien lisäämisestä. Mielestäni jos spekuloidaan rally 2 pääluokkana, niin samassa yhteydessä pitäisi puhua ko autojen mutkanopeuksien hidastamista. Eli tarkoittais aero pois, huonommat renkaat, joustovarat kasarin tyyliin ja muita alustan ja voimansiirron heikentämistä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15115
Sijainti
Tampereen lenkki
Ajattelumallia pitää vaan muuttaa, koko viikonlopun voittamisen sijasta pitää voittaa kaksi eri rallia.

Voi myös ajatella, että lauantain jälkeen kuskien väliset aikaerot nollataan ja kymmenyksenkin edelläolevaa kovempaa ajamalla pääsee sijoituksissa ohi korkeammille pisteille.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
987
Jos olisi edes ne kaksi eri rallia. Mutta kun on vain yksi ralli ja yksi voittaja (joka voi teoriassa saada 0 pistettä).
 
Ylös