FIA rakentaa rallia.

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Kisan voittaja jarruttelee suurimman osannlauantaita ja koko sunnuntain. Hallitseva maailmanmestari valittelee sunnuntaina ajaneensa liiannkovaa. Kisan voittaja ei saa suurimpia pisteitä ja kaikki ovat ihannkujalla, että misten nämä pisteet nyt kaiken kaikkiaan menivätkään....

Jos joku oikeasti on vielä uudistukseen tyytyväinen, niin sanat ei minulla riitä. Tällä sekoilullako nyt sitten saadaan satunnainen katsoja kiinnostumaan?

Koko kisaan sopii vain ykai sana: pelleilyä!

Ps. Mitennjoku muuten kuvittelee niitä satunnaisia katsojia alkavan kiinnostaa, kun satunnaisille katsojille ei näy mitään?

...niinpä, yksi oleellisin asia olisi se, että promoottori varmistaisi riittävän näkyvyyden ilmaiskanavilla kaikissa maissa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Noh......minä olen yllättävän vähän häiriintynyt tästä pojosysteemistä. Koska entisaikojen kestävyysralleihin ei enää ole menemistä, tämä uusi savolaisen kiero p-järjestelmä laittaa taktikoimisjengaa kisaviikonloppuihin. Jo kahden kisan jälkeen pistetaulukko näyttää vähän erikoiselta, mikä voipi osoittautua kauden kuluessa suurestikin mielenkiintoa herättäväksi seurattavaksi. Voin hyvinkin olla väärässä, sillä useimmiten nerokkaat oivallukset ovat luonteeltaan yksinkertaisia, ja tämähän ei ole sellainen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9724
Sijainti
Helsinki
...niinpä, yksi oleellisin asia olisi se, että promoottori varmistaisi riittävän näkyvyyden ilmaiskanavilla kaikissa maissa.
Tv-yhtiöille on annettu oikeuksien osalta vapaat kädet, mitä tulee näkvyyyteen. MTV:llä on suomen oikeudet, mutta mikään pakko ei ole näyttää edes poweria ilmaiseksi.

Yhdysvaltojen isot palloilusarjat ovat sopineet tietyt pelipäivät, jolloin pelit näytetään kaikille. Nascar on kieltänyt cup-sarjan kilpailujen näyttämisen maksu-tv:ssä.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Tv-yhtiöille on annettu oikeuksien osalta vapaat kädet, mitä tulee näkvyyyteen. MTV:llä on suomen oikeudet, mutta mikään pakko ei ole näyttää edes poweria ilmaiseksi.

Yhdysvaltojen isot palloilusarjat ovat sopineet tietyt pelipäivät, jolloin pelit näytetään kaikille. Nascar on kieltänyt cup-sarjan kilpailujen näyttämisen maksu-tv:ssä.
Juu. Tämä on se, mitä olisi promoottori on tehnyt väärin.

Itse elin lapsuuteni sm-liigannkukoistuksennaikaan, tai silloin tuntui, että suomen ainoa ykkösläji oli jääkiekko. Hockey night oli iso asia. Sitten meni pelit maksukanaville ja kiinnostus hiipui. Vaikka tänä päivänä ilmeisesti saisi pelejä katseltua sieltä täältä, niin paljon kertoo se, että en rehellisesti sanoen tiedä mistä ja milloin, tai olenko kokonaan ymmärtänyt väärin. Ei kiinnosta enää niin pätkän vertaa. Elinikäiset seuraukset siis omalta osaltani.

Ja tuskinpa olisin täällä foorumilla koskaan kirjoittanut, jos ei yleltä olisi oman elämäntiöanteeni kannalta oleelliseen aikaan ollut sopivasti rallilähetyksiä tarjolla.

Viime vuonna jopa itse maksoin ekaa kertaa sitten. Olen varmaan oikein mainio esimerkki tällaisestai ei-ikäni rallia hengittäneestä satunnaisesta katsojadta. Siinä mielessä minun näkemyksellä saattaa olla jopa jotain arvoa, vaikkei ne ainantäsmää palstan tosifanien kanssa.

Pelleilyä ja kaiken lisäksi satunnaiselta katsojalta varsin piilotettua pelleilyä. Taitaapi hiljalleen hiipua itseltä tämä orastanut laji-innostus.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1032
Kisan voittaja jarruttelee suurimman osannlauantaita ja koko sunnuntain. Hallitseva maailmanmestari valittelee sunnuntaina ajaneensa liiannkovaa. Kisan voittaja ei saa suurimpia pisteitä ja kaikki ovat ihannkujalla, että misten nämä pisteet nyt kaiken kaikkiaan menivätkään....

Jos joku oikeasti on vielä uudistukseen tyytyväinen, niin sanat ei minulla riitä. Tällä sekoilullako nyt sitten saadaan satunnainen katsoja kiinnostumaan?

Koko kisaan sopii vain ykai sana: pelleilyä!

Ps. Mitennjoku muuten kuvittelee niitä satunnaisia katsojia alkavan kiinnostaa, kun satunnaisille katsojille ei näy mitään?

...niinpä, yksi oleellisin asia olisi se, että promoottori varmistaisi riittävän näkyvyyden ilmaiskanavilla kaikissa maissa.
Samaa mieltä. Uusi pistesysteemi tulee heittää romukoppaan ja palata vanhaan. Joko niin että powerille saa uudet renkaat tai sitten kaikki sunnuntain pätkät on poweria ja sieltä annetaan pisteet samalla lailla kuin powerilta. Yleiskilpailun pisteet ihan normaalisti sen mukaan miten ollaan maalissa viimeisen pätkän jälkeen.

Tuo on totta että rallin voittaja ajoi pappia kirkkoon la aamusta eteenpäin, mutta toisaalta hän oli ajamalla päässyt tilanteeseen, jossa pahimmat kilpailijat mokasivat ja ajoivat ulos ja muut jäivät sen verran kauas, että mikään järki ei enää ollut riuhtoa menemään.
 
Viimeksi muokattu:

toini

Member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
12
Merkkimestaruuspisteiden osalta säännöt on vielä säälittävämmät. Esimerkiksi Monte Carlossa M-Sport tienasi lauantain tulosten perusteella Munsterista 6. parhaat merkkipisteet, vaikka kaveri ajoi kaiteeseen ek:lla 12, eikä tullut lauantain osalta edes maaliin?? Tallien 3. autot ei vaikuta pisteisiin millään tavalla, eli vaikka Mikkelsen ja Katsuta oli ilman keskeytystä lauantain tuloksissa sijoilla 6. ja 7., he eivät kartuttaneet merkipisteitä ollenkaan mutta lauantain keskeytyksestä huolimatta Munster oli siis Super-ralli säännön turvin tuloksissa mukana ja sai yleiskilpailun sijalta 23. M-Sportille 6 merkkimestaruuspistettä!
Ja tietysti vielä sunnuntain 7. sijoituksen perusteella kuudenneksi korkeimmat super-sunnuntai pisteet.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
En tiedä, onko tätä ääneen sanottu täällä, mutta otanpa riskin ja sanon vaikkapa uudestaan ääneen:
Isossa kuvassa rallin MM-sarjan suurin ongelma on mielestäni se, että siellä ajetaan polttomoottoreilla. Miksi autonvalmistaja tulisi 2020-luvulla markkinoimaan tuotteitaan sarjaan, jossa ajetaan vanhentuneella teknologialla?

Ja kyllä, pitkän linjan bensalenkkarina ja itsekin aikoinaan autourheilua ratin ja penkin välissä 10 vuotta harrastaneena tiedän nämä perinteiset vastalauseet:

1) Akkujen kesto verrattuna rallin reittiin, uli uli uli.
2) Autojen äänet ja bensan käry, uli uli uli.
3) Rallin DNA, uli uli uli.

Rohkenen väittää, että ainakin nuo kaikki kolme haastetta ovat täysin ratkaistavissa olevia asioita. Jos täyssähköön ei siirrytä, voidaan sitten tyytyä harrastelemaan jatkossa vaikka Rally2+
-tasoisella kalustolla. Sillä todennäköisesti saadaan enemmän ykköskategorian autoja viivalle, mutta se on sitten eri asia, kuinka monta uutta tehdastallia tulee mukaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
kops, mikki putosi lavalle.

Heitän tähän paholaisen asianajajana vielä pari lisäargumenttia miksi sähköautot ei toimi rallissa:
- koska ei ole ääntä, ihmiset ei osaa varoa lähestyvää autoa
- hallitsemattoman pitkät tulipalot, näistä esimerkkejä siviililiikenteessä ja rallicrossissa
- autovalmistajat ei itsekään tiedä mitä energiamuotoa suosivat, tuleeko vety vielä paremmin ralliin sopivana vaihtoehtona? Entä tämä nyt jo käytössä oleva fossiiliton bensa?

Ja asiaa on käsitelty ainakin näissä viestiketjuissa:
https://f1-forum.fi/threads/rallia-saehkoeautoilla.23312/
https://f1-forum.fi/threads/rallin-mm-sarjan-paeaeluokka-2025-eteenpaein.24166/
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Sähkö ei koskaan tule olemaan mikään ratkaisu mihinkään. Ei rallissa eikä liikenteessä ylipäätään. Vety sitä voi olla, mutta ei vielä.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
kops, mikki putosi lavalle.

Heitän tähän paholaisen asianajajana vielä pari lisäargumenttia miksi sähköautot ei toimi rallissa:
- koska ei ole ääntä, ihmiset ei osaa varoa lähestyvää autoa
- hallitsemattoman pitkät tulipalot, näistä esimerkkejä siviililiikenteessä ja rallicrossissa
- autovalmistajat ei itsekään tiedä mitä energiamuotoa suosivat, tuleeko vety vielä paremmin ralliin sopivana vaihtoehtona? Entä tämä nyt jo käytössä oleva fossiiliton bensa?

Ja asiaa on käsitelty ainakin näissä viestiketjuissa:
https://f1-forum.fi/threads/rallia-saehkoeautoilla.23312/
https://f1-forum.fi/threads/rallin-mm-sarjan-paeaeluokka-2025-eteenpaein.24166/
- Pidän erityisesti tuosta ääni -argumentista. Sitähän ei mitenkään voi ratkaista, eihän?
- Tulipalot ja ylipäätään turvallisuus - varmasti isoin haaste. Toki Portugalin MM-rallissa 2016 paloi myös kaksi ykköskategorian polttomoottoriautoa ja muutama aari metsää. Ja vakavasti otettuna, se vaatii vielä paljon työtä myös siviililiikenteessä. Mutta eikös rallin yksi idea ole olla edelläkävijä.
- Fossiiliton bensa - ihan kiva, mutta siitä ei vaan muistettu kertoa kenellekään, kun se otettiin käyttöön. Ja edelleen, kuinka paljon polttisten kehittämiseen enää satsataan tai kuinka paljon niitä tuodaan esiin markkinoinnissa.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
- koska ei ole ääntä, ihmiset ei osaa varoa lähestyvää autoa
Tästä on jo nyt nähty hälyttävän monta pelottavaa esimerkkiä, kun joissain ralleissa turva-autoista ei kuulu pihaustakaan eivätkä pidä pillejä päällä koko erikoiskokeen aikaa.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
Mun mielestä tästä ei kannata jatkaa enempää. Sähköautot eivät ole mikään ratkaisu mihinkään. Kukaan ei aja niillä kilpaa saati siviilissä. Vaarallisia perhana, kaikki jäävät niiden alle ja sit ne syttyvät vielä ikuisella liekillä palamaan.

Ajellaan polttiksilla ja odotetaan vetyä. Tai sitä kuka sammuttaa valot. Siinä odotellessa voidaan vielä kehitellä vähän pistelaskua.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Tuo on totta että rallin voittaja ajoi pappia kirkkoon la aamusta eteenpäin, mutta toisaalta hän oli ajamalla päässyt tilanteeseen, jossa pahimmat kilpailijat mokasivat ja ajoivat ulos ja muut jäivät sen verran kauas, että mikään järki ei enää ollut riuhtoa menemään.
Tämä. Se oli Lapin hyvyyttä, että sai ajaa noin. Mitäs vetivät muut penkkoihin.
Ja, tuota himmailua, tallimääräykset (Kalle & EP sunnuntsina) on ollut aina. Mikä ihmeen ulina nyr siitä tuli.
 
Viimeksi muokattu:

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Väittäisin, että tuolla liikenteessä kulkee tällä hetkellä aika paljon sähköautoja, bussejakin.
Eikai tästä ollut kyse? Tarkoitin ettei tule koskaan korvaamaan polttomoottoriautoa Suomen henkilöliikenteessä valta-autona. Ennemminkin sähköautojen valtavat ongelmat alkavat näkyä tässä muutamien vuosien päästä, kun omistajat eivät halua maksaa 10k akunvaihtoa, käytettyjä autoja ei kukaan osta eikä niitä saada mihinkään.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Vaikka alkuperäisen topicin aiheen ohi mennään niin että pistelaskukin sekoaa, mietin että eikös Formula E:nkin puolella olla ihan onnistuneesti lopulta kilpaa ajettu ilman isompia tulipaloja tai räjähdyksiä? Suunnittelukysymyksiä kai kaikki nämä lopulta on?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikai tästä ollut kyse? Tarkoitin ettei tule koskaan korvaamaan polttomoottoriautoa Suomen henkilöliikenteessä valta-autona.
Ei kai kimmikään tarkoittanut, että sähköautoilla ajettaisiin rallissa muuta kuin valmistajien sponsoroimaa pääluokkaa? Välikoppaescortit ja jopa Rally2-Fabiat saa pöristä kuten ennenkin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Pari lisähuomiota vielä. Mites sähköralliautojen paino? Onko ratkaistavissa oleva ongelma? Nykyiset r1 autotkin on jo liian painavia. Ja toinen kysymys, miksi VAG satsaa voimakkaasti formula ykkösiin, vaikka julisti jo vuosia sitten, että ei osallistu enään polttisurheiluun. En itse bensalenkkarina pitäisi tuota äänen puutetta ongelmana, yllättävän vähän häiritsi kun olen katsonut satunnaisia sähkis crossikisoja youtubesta. Esim F1ssä mielestäni v8 koneiden ääni oli niin kirkuvan ruma, että nykyiset äänettömät kutoskoneet on askel parempaan.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
Ei kai kimmikään tarkoittanut, että sähköautoilla ajettaisiin rallissa muuta kuin valmistajien sponsoroimaa pääluokkaa? Välikoppaescortit ja jopa Rally2-Fabiat saa pöristä kuten ennenkin.
Itse välikopalla kilpaa ajaneena pitäisin sen sähköistämistä pyhäinhäväistyksenä. Minun sähköautopohdintani koskee vain pääluokkaa ja sen nimenomaisena ajatuksena on se, että mukaan saataisiin lisää tehdastalleja markkinoimaan tuotteitaan. Ja kyllä, tiedän että se ei ole yksinkertainen yhtälö, mutta haluaisin nähdä, uskalletaanko lajin sisällä kerrankin piirtää isompaa kuvaa. IMHO siirtyminen vaikkapa Rally2+ -kalustoon on askel taaksepäin.

Ja sähköautoja voi puolestani dissata aivan vapaasti, mutta en tunne ketään, joka sähköautoon vaihdettuaan olisi palannut polttomoottoriin ainakaan kovin mielellään. Ja kuluttajillehan näitä autoja rallin MM-sarjassa markkinoidaan.
 
Ylös