FIA rakentaa rallia.

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1303
Ti-Ke: Nuotitus. Illalla mediaa.
To: shakedown, mediaa ja yleisöpätkä
Pe-La: täydet rallipäivät
Su: puolikas rallipäivä

Joskus nuotitus alkaa jo maanantaina.

P2-kuskeilla on myös yhteinen testisessio päivä ennen nuotin alkua eli sunnuntaina tai maanantaina
Tämän verran minäkin löysin. Mutta kaipaisin vielä tarkempaa. Kellonaikoja, mistä mihin nuotitusta? Koska tallit saapuvat rallipaikalle? Mitä varikolla tehdään silloin kun kuskin nuotittavat? Koska tallit lähtevät rallin jälkeen pois? Siis tarkka aikataulu vaikka parin eri rallin osalta, niin voisi näin amatöörinä mielenkiinnosta katsoa miten paljon siellä on omasta mielestä mahdollisuus karsia.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
978
Ainakin ruotsin rallyn rally guidesta löytyy nuotitusajat
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
425
Tämän verran minäkin löysin. Mutta kaipaisin vielä tarkempaa. Kellonaikoja, mistä mihin nuotitusta? Koska tallit saapuvat rallipaikalle? Mitä varikolla tehdään silloin kun kuskin nuotittavat? Koska tallit lähtevät rallin jälkeen pois? Siis tarkka aikataulu vaikka parin eri rallin osalta, niin voisi näin amatöörinä mielenkiinnosta katsoa miten paljon siellä on omasta mielestä mahdollisuus karsia.
Valitettavasti menee jossain määrin mutuna, koska esimerkiksi nuotitusjaksot ovat ihan kisakohtaisia riippuen reitin laajuudesta jne:

Tiimit paikalle edeltävällä viikolla (Sectossa aikaisintaan edeltävä maanantai) kasaamaan pilttuuta (Euroopan ulkopuolisissa kisoissa vähemmän kasattavaa, ehkä tullaan myöhemmin(?). Nuotitus ti ja ke yleisesti, maanantaina ilmoittautumiset.
Nuotitus keskimäärin klo 7-8 -> 17-18 molempina päivinä. Nuotituksen aikana tiimissä autojen tsekkaus ennen katsastusta, plus huoltopilttuun ja yleisesti kisaan varten viimeistely.
Keskiviikkona katsastus. Ja yleisesti myös mediavelvoitteita kuskeille.
Torstaina shakedown, mediaa ja illalla mahd yleisöek. Tiimillä jatkuvaa työtä erinemissä määrin kisaa koskien (kenties tässä kohtaa löysempää(?)).
Kuskiparilla ti-to sisältää myös videoiden katselua kaikki ne hetket päivien päätteeksi mitä vaan muilta velvoitteilta ja palaverissa ehtivät.
Pe-su kisaa ja kuskiparilla pe ja la illat katsotaan videoita vielä uudestaan, kuten mahdollisesti huolloissa. Tiimillä isoimmat kulminaatiopisteet huoltotauoissa, muuten vapaa-aika katsotaan että kaikki ready seuraavaan huoltoon.

Riippuen kisan rakenteesta, sunnuntaina aamuhuollon jälkeen samantien huoltoparkkia purkuun ja omin silmin todistettuna sunnuntai-iltana ei ole kuin rekat enää maksimissaan paikalla, jotkut jopa lähteneet jo matkaan. Ja riippuen lennoista yms, joskus lähdetään samantien sunnuntai-iltana pois, joskus jäädään viettää iltaa.

Edit: lisäyksenä, että kaikkia näitä vaiheita ei tee yksi iso henkilömäärä. Eli osa voi saapua paikalle vasta kisaviikolla, ja taas ne jotka kasaa huoltopilttuun, voivat hoitaa seuraavaksi vain purkuhommat tai esim nuottiautojen huollon nuotituksen aikana. Eli siinäkin on pientä tehostamista tehty jo.
 
Viimeksi muokattu:

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1719
Nuotitusajat ovat myös rallin säännöissä (supplementary regulations) ja nämä dokumentit löytää tätä nykyä nopeiten Sportitystä ja Sportity-sisältöön pääsee nopeiten kiinni eWRC:n kautta. Säännöistä löytyy myös koko rallin aikataulu päivämäärineen ja osin kellonaikoineenkin. Ei se nyt tietenkään niin tarkka aikataulu ole, mitä nyt ehkä haetaan.

Tässä tämän vuoden Jyskälän säännöt. Aikataulu alkaa sivulta sivulta 9. Nuottiaikataulu sivulla 44. Huoltoparkki aukeaa tehdastalleille pyynnöstä rallia edeltävän viikon maanantaina eli 1,5 viikkoa ennen rallin alkua. Kaikille muille tiimeille huoltoparkkiin on lupa tulla ralliviikon maanantaista lähtien. Paviljongin sisällä olevat huoltopilttuut pitää olla siivottuina pois sunnuntaina klo 22.00 mennessä. Pihalla tosiaan voi maanantaina olla vielä joku rekka tekemässä lähtöä, mutta varsin nopeasti hommat laitetaan pakettiin.

Vertailun vuoksi Safari-rallissa tallit pääsivät huoltojaan rakentamaan rallia edeltävän viikon perjantaina. Nuotitus oli maanantaina ja tiistaina. Sunnuntaina piti kuitenkin kaikkien kuskien olla jo paikalla briiffissä, miten toimia jos tulee kohtaamisia villieläinten kanssa. Safarin säännöissä ei oltu erikseen mainittu, miten pitää huolto purkaa, mutta sunnuntai-illalle oli varattu aika cocktail-tilaisuudelle.

Monacolaiset tykkäävät tehdä asiat omalla tavallaan, mutta perusmuotoa heidänkin aikataulut mukailevat. Tehdastallit pääsivät huoltoon rallia edeltävän viikon perjantaina, muut tiimit seuraavana päivänä lauantaina. On myös hieman eri asia pitää huoltoa Monacossa kuin vaikkapa jossain muualla. Nuotituspäiviä oli maanantaista keskiviikkoon: maanantaina klo 9-19, tiistaina klo 8-19 ja keskiviikkona klo 8-16. Käytännössä siis maksimoivat valoisen ajan. Monte Carlossa ei myöskään nuotitukselle ole annettu tarkkaa järjestystä tai aikataulua muuta kuin sen osalta, että tiettynä päivänä saa nuotittaa tietyt pätkät. Tiimit laskeskelevat sitten itse itselleen parhaiten sopivan järjestyksen. Myöskään Monten säännöissä ei ole määritelty, koska vieraiden olisi sopiva lähteä, mutta sunnuntai-iltana sopii saapua galaillalliselle.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14838
Sijainti
Tampereen lenkki
Vertailun vuoksi Safari-rallissa tallit pääsivät huoltojaan rakentamaan rallia edeltävän viikon perjantaina. Nuotitus oli maanantaina ja tiistaina. Sunnuntaina piti kuitenkin kaikkien kuskien olla jo paikalla briiffissä, miten toimia jos tulee kohtaamisia villieläinten kanssa. Safarin säännöissä ei oltu erikseen mainittu, miten pitää huolto purkaa, mutta sunnuntai-illalle oli varattu aika cocktail-tilaisuudelle.
Safarissa myös ajetaan shakedown keskiviikkona. En muista mikä tähän on syynä. Yleisöpätkä on myös jo torstaina iltapäivällä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14838
Sijainti
Tampereen lenkki
Montessahan on myös ajettu shake keskiviikkona, kun shakedown on ollut Gapissa mutta ralli on startannut Monacosta. Ja Keski-Euroopassa oli sama juttu vastaavasta syystä.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
880
Koska tallit saapuvat rallipaikalle? Mitä varikolla tehdään silloin kun kuskin nuotittavat? Koska tallit lähtevät rallin jälkeen pois?
Tallien saapuminen paikalle on kyllä todella suhteellinen käsite. Yhden pääluokan tallin osalta Jyväskylän tämän vuoden ralliin saapumisesta voin kertoa, että ensimmäiset saapuivat rallia edeltävän viikon torstaina ja viimeiset ralliviikon ke-to akselilla. Loput tällä välillä ja heistäkin osa suoraan testeistä. Rallissa oli paikalla tallin väkeä yhteensä noin 75 ihmistä, kuskit mukaanlukien.

Poislähtö osalla sunnuntaina iltapäivän/illan aikana joko suoraan kotimaahan tai Helsinkiin yöksi aamulentoa varten ja loput sitten viimeistään maanantaina. Oikeastaan maanantaihin puoleenpäivään mennessä kaikki olivat lähteneet Jyväskylästä.

Saapumisen ja shakedownin välillä aikataulu suurinpiirtein:
- huoltoparkin rakentaminen
- varaosien ja työkalujen valmistelu
- kisa-autojen valmistelu
- jotkut nuotituksessa mukana
- palavereja ja viikonlopun suunnittelua
- katsastus keskiviikkoaamuna
Sitten ei olekaan enää kun hienosäätöä ja mediatapahtumia (joita muuten riittää).
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3207
Sijainti
Lahti
Aihe, joka jaksaa yllättää minut joka vuosi: tehdään pieniä muutoksia. Toki ymmärrän tarpeen siihenkin l. hitaaseen kiiruhtamiseen, mutta voisi sitä välillä kokeilla kunnon mullistustakin. Sellaista B-ryhmän hevoshirviöistä niihin tossukoihin, joissa eivät meinanneet aluksi kehdata laittaa etes vauhtiruukkua päähänsä. Hyvin se meni. Miksi ei nytkin?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14838
Sijainti
Tampereen lenkki
Aihe, joka jaksaa yllättää minut joka vuosi: tehdään pieniä muutoksia. Toki ymmärrän tarpeen siihenkin l. hitaaseen kiiruhtamiseen, mutta voisi sitä välillä kokeilla kunnon mullistustakin. Sellaista B-ryhmän hevoshirviöistä niihin tossukoihin, joissa eivät meinanneet aluksi kehdata laittaa etes vauhtiruukkua päähänsä. Hyvin se meni. Miksi ei nytkin?
A-ryhmässä oli kuitenkin vähän vapaampaa se luokittelu ja sääntöjen raamit verrattuna nykyisiin luokkiin. Autotehtailla oli myös budjettia valmistaa uusia malleja rallitiimien luokiteltavaksi. Jos vaikka Rally3:sta tehtäisiin pääluokka niin ei ne näyttäisi kolmen vuoden päästä yhtä näyttäviltä kuin A-ryhmäläiset vuonna 1990 eikä siellä olisi mitään uusia innovaatioita keksittävänä, ja vaikka olisi, ei niitä saisi käyttää.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3207
Sijainti
Lahti
Millä tavoin siis?
Ukkelit ajaa vajaita kausia, kulkuvesipolitiikka pitkällä(kin) tähtäimellä hakusessa ja siinä sivussa kulkupelin tekniset ratkaisut, laajennetaanko vai supistetaanko kisojen määrää, mikä olisi loppuviimeksi paras kisaformaatti, mistä saataisiin lisää automerkkejä ykkösluokkaan jne jne. Toki niitä vanhoja samoja ongelmia, mutta ei ole juuri nyt oraakkelit hajulla miten mennään. Vaan ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin: WRC2-luokka näyttää elävän paksusti. Sitä paitsi kova pähkinöinti on hyvä merkki itsessään l. porukat välittää ja ovat valmiita lihassa säästämättä ja laadussa tinkimättä uhraamaan aikaansa jalon lajimme edistämiseksi. Nice.
 
Ylös