FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/radikaaleja-ehdotuksia-rallin-mm-sarjaan-juha-kankkunen-ja-tommi-makinen-laukovat-suorat-sanat-ei-mitaan-tekemista-kilpa-autojen-kanssa/8856592#gs.3n9atn

Hyvä pointti Tommilta, että pitäisi mennä show edellä. Ei tuotekehitys edellä. Eli Tommi sanoi rivien välistä, että hybrid on virhe. Kun muistellaan rallin hyviä vuosia 90-2000 luvun puoliväliin asti, ei MM sarja tarjonnut uusia hightech innovaatioita, silti penkat oli täynnä katsojia ja automerkkejä oli mukana enemmän. Ainut merkittävä hightech oli turbo ja neliveto jotka olivat 20v. vanhoja innovaatioita jollei suorakytkylaatikkoa ja joystickia lasketa mega innovaatioksi joka mullisti autoteollisuuden

Tässä piikki niille muutamalle Tommilta jotka vieläkin väittää että hybridit on pakko olla koska autovalmistajat haluavat niitä myydä. Tommi on teidän kanssa eri mieltä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Tässä piikki niille muutamalle Tommilta jotka vieläkin väittää että hybridit on pakko olla koska autovalmistajat haluavat niitä myydä. Tommi on teidän kanssa eri mieltä.
Tommi ei käsittääkseni edusta mitään autonvalmistajaa, eikä varsinaisesti ole koskaan edustanut, vaan omaa rallitiimiyritystään.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
https://dirtfish.com/rally/wrc/how-likely-is-rally2-to-take-over-the-wrc/

"Sources have confirmed there would be provision made for paddle shifts, more aero and, crucially, a bigger restrictor to give the World Rally Car more power than current Rally2 machinery. WRCs would be limited to 300bhp and cost no more than €300,000.

And fear not, those 1,500 Rally2 car owners out there around the world, you will be able to upgrade your car to a World Rally Car with the purchase or potentially the hire of that kit of parts."


Sinänsä kuulostaa ehkä liian yksinkertaiselta ja hyvältä ollakseen totta. Kyllähän tuossa väkisin muitakin osia joudutaan vaihtamaan. Ajatuksena kuitenkin siis tämä Rally2+ ja karrikoiden nykyiseen Rally2-autoon isompi siipi ja kuristin kiinni.
 

Ripex

Well-known member
Liittynyt
26.4.2017
Viestit
77
Siis tämä viimeisin päivitys? Vai onko siitäkin niin kauan aikaa 😄 muistelin että Suninen ajoi sitä jossain kisassa wrc:n sijaan.
Itse ajattelen milloin se katumalli tuli markkinoille ja Fiestan valmistus on vissiin päättynyt heinäkuussa. Eli M-sport markkinoi autoa mitä ei enää saa
 

Ripex

Well-known member
Liittynyt
26.4.2017
Viestit
77
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/radikaaleja-ehdotuksia-rallin-mm-sarjaan-juha-kankkunen-ja-tommi-makinen-laukovat-suorat-sanat-ei-mitaan-tekemista-kilpa-autojen-kanssa/8856592#gs.3n9atn

Hyvä pointti Tommilta, että pitäisi mennä show edellä. Ei tuotekehitys edellä. Eli Tommi sanoi rivien välistä, että hybrid on virhe. Kun muistellaan rallin hyviä vuosia 90-2000 luvun puoliväliin asti, ei MM sarja tarjonnut uusia hightech innovaatioita, silti penkat oli täynnä katsojia ja automerkkejä oli mukana enemmän. Ainut merkittävä hightech oli turbo ja neliveto jotka olivat 20v. vanhoja innovaatioita jollei suorakytkylaatikkoa ja joystickia lasketa mega innovaatioksi joka mullisti autoteollisuuden

Tässä piikki niille muutamalle Tommilta jotka vieläkin väittää että hybridit on pakko olla koska autovalmistajat haluavat niitä myydä. Tommi on teidän kanssa eri mieltä.
Kun aina puhutaan tuosta tuotekehityksestä niin mitä kehitystä on tullut katuautoihin rallin kautta
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Kyllä mulle käy että ajetaan Rally2:lla. Mutta siihen pitäisi saada kolme tehdastallia sitoutumaan mukaan että saadaan vähintään 6-9 kärkiautoa/kuljettajaa joka ralliin. Nykyiset ovat sitoutuneet Rally1:iin ilman haluja muutokseen, ainakin toistaiseksi. Tuskin saadaan kovin hyvää osallistumista sillä että ilmoitetaan pakolla sääntömuutos tyyliin ota tai jätä. Tai jos ilmoitetaan niin sitten pitää olla katsottuna uudet tallit valmiiksi tilalle jos nykyiset ottaa ritolat...
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Kyllä mulle käy että ajetaan Rally2:lla. Mutta siihen pitäisi saada kolme tehdastallia sitoutumaan mukaan että saadaan vähintään 6-9 kärkiautoa/kuljettajaa joka ralliin.
Eikö tämä tilanne ole jo nyt olemassa? Kyllä tavoite pitäisi asettaa vähintään 12-18 tehdastallin autoon per osakilpailu.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikö tämä tilanne ole jo nyt olemassa?
Mutta huonommaksi ei saisi mennä, jos siis vaikka Hyundaita tai M-Sporttia ei kiinnosta jatkaa kilpailemista Rally2:lla koko sarjaa kiertäen.

Tuolla artikkelissahan oli että tavoitteena saada 25 pääluokan autoa joka ralliin viivalle. Sekin olisi aika kova tavoite ensi vuodelle kun yhtään tällaista kittiä ei ole vielä valmistettu edes testikäyttöön, saati sitten rakennettu ja asennettu asiakkaille.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Kun aina puhutaan tuosta tuotekehityksestä niin mitä kehitystä on tullut katuautoihin rallin kautta
Tuorein ja uusin innovaatio jonka ralli on tuonut siviililiikenteeseen Neliveto 40v sitten, käytännössä ei mitään muuta sen jälkeen. Suorakytky lootia ei näy vieläkään siviiliautoissa.... Mitä F1 on tuonut siviiliautoihin, aktiivijousitus? Luistonesto? Sutimisen esto? Ja nekin ysärillä. Mutta mitä 2000 luvulla ralli/ f1 on tuonut siviililiikenteeseen. Vastaus: ei juuri mitään. Mitä Nascar on tuonut siviililiikenteeseen? Niissä autoissa oli vielä 2000 luvulla h- kaavio loota ja jäykkä taka akseli, silti katsomot oli täynnä ja autoja paljon.
 

Ripex

Well-known member
Liittynyt
26.4.2017
Viestit
77
Tuorein ja uusin innovaatio jonka ralli on tuonut siviililiikenteeseen Neliveto 40v sitten, käytännössä ei mitään muuta sen jälkeen. Suorakytky lootia ei näy vieläkään siviiliautoissa.... Mitä F1 on tuonut siviiliautoihin, aktiivijousitus? Luistonesto? Sutimisen esto? Ja nekin ysärillä. Mutta mitä 2000 luvulla ralli/ f1 on tuonut siviililiikenteeseen. Vastaus: ei juuri mitään. Mitä Nascar on tuonut siviililiikenteeseen? Niissä autoissa oli vielä 2000 luvulla h- kaavio loota ja jäykkä taka akseli, silti katsomot oli täynnä ja autoja paljon.
Niin se taitaa olla että tuotekehitys tapahtuu jossain muualla kuin rallipoluilla tai radoilla.
Eikös näitä abs ,luistonesto ja aktiivijousitusta ole käytetty myös rallissakin eikä vain yksin F1 puolella.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Mun päivitetty ehdotus pääluokaksi. Rally1 autot, mutta niistä otetaan hybrid pois ja myös kaikki siivet pois. Hiilari luukut ja puskurit yms vaihdetaan lasikuituun. Halpuutetaan ne hintaluokkaan 300k. Nyt kaikki on tyytyväisiä kun jatkettaisiin edelleen R1autoilla.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
https://dirtfish.com/rally/wrc/how-likely-is-rally2-to-take-over-the-wrc/

"Sources have confirmed there would be provision made for paddle shifts, more aero and, crucially, a bigger restrictor to give the World Rally Car more power than current Rally2 machinery. WRCs would be limited to 300bhp and cost no more than €300,000.

And fear not, those 1,500 Rally2 car owners out there around the world, you will be able to upgrade your car to a World Rally Car with the purchase or potentially the hire of that kit of parts."


Sinänsä kuulostaa ehkä liian yksinkertaiselta ja hyvältä ollakseen totta. Kyllähän tuossa väkisin muitakin osia joudutaan vaihtamaan. Ajatuksena kuitenkin siis tämä Rally2+ ja karrikoiden nykyiseen Rally2-autoon isompi siipi ja kuristin kiinni.
Ja jälleen tuo kirosana joka toistuu jokaisessa kirjoituksessa "more aero". Kun se pitäis olla "No aero". Ei siipiä. Katsokaa rallia vuosilta 90-96 kuinka McRaet ynnä muut veti sladissa. Onko tääläkin palstalla unohdettu, että rallin viehätys on sivuluisussa ajaminen!!!!! . Ei suoraan ajaminen!!!!! Enemmän aeroa, enemmän suoraan ajamista. Ei se näköjään mee jakeluun edes näillä ns asiantuntijoilla. Ovatko he niin pihalla rallista, että ovat unohtaneet mitä ralli on parhaimmillaan. Sladia!
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Kun aina puhutaan tuosta tuotekehityksestä niin mitä kehitystä on tullut katuautoihin rallin kautta
Vois täysin sanoa, että nykyään asia on täysin päinvastoin, siviililiikenne tuo nykyään kehitystä ralliautoihin. Tosin n.10 vuoden viivellä hybridit ja siinävaiheessa kun se tekniikka väistyy jo uudemman tieltä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Tommi ei käsittääkseni edusta mitään autonvalmistajaa, eikä varsinaisesti ole koskaan edustanut, vaan omaa rallitiimiyritystään.
Se on yhdentekevää edustaako vai eikö edusta autonvalmistajaa. Mielestäni hän edustaa ralliautoilua. Hän esitti vain mielipiteensä joka mielestäni osuu oikeaan. Itse täydensin Tommin näkemystä antamalla edellä konkreettisia esimerkkejä joilla osoitin hänen näkemyksensä oikeansuuntaisuuden. Eli kun kerroin ettei esim F1 ole 2000 luvulla tuonut siviililiikenteeseen mitään innovaatoita, silti automerkkejä on mukana useita.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Se on yhdentekevää edustaako vai eikö edusta autonvalmistajaa. Mielestäni hän edustaa ralliautoilua. Hän esitti vain mielipiteensä joka mielestäni osuu oikeaan. Itse täydensin Tommin näkemystä antamalla edellä konkreettisia esimerkkejä joilla osoitin hänen näkemyksensä oikeansuuntaisuuden. Eli kun kerroin ettei esim F1 ole 2000 luvulla tuonut siviililiikenteeseen mitään innovaatoita, silti automerkkejä on mukana useita.
Me voidaan antaa näkemyksiä, mutta ne piirtää kellä on liitua.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Ja jälleen tuo kirosana joka toistuu jokaisessa kirjoituksessa "more aero". Kun se pitäis olla "No aero". Ei siipiä. Katsokaa rallia vuosilta 90-96 kuinka McRaet ynnä muut veti sladissa. Onko tääläkin palstalla unohdettu, että rallin viehätys on sivuluisussa ajaminen!!!!! . Ei suoraan ajaminen!!!!! Enemmän aeroa, enemmän suoraan ajamista. Ei se näköjään mee jakeluun edes näillä ns asiantuntijoilla. Ovatko he niin pihalla rallista, että ovat unohtaneet mitä ralli on parhaimmillaan. Sladia!
Aeron poistaminen tekisi keula edellä äärirajalla ajamisesta vähän vaikeampaa. Sladissa ajamiseen vaikuttaa kyllä paljolti muukin kuin aero. Voimansiirron lukoilla on siihen suuri vaikutus, samoin alustalla ja renkailla.

Pelkästään mututuntumalla veikkaisin, että vaikka Rally2-autoista otettaisiin kaikki siivet irti, olisi nopein tapa edetä keula edellä. Emme tulisi näkemään paluuta leveisiin luistoihin ja näyttäviin vastaheittoihin. Muutos näyttävyydessä ei olisi suuri, mutta vauhdit putoaisivat kyllä.
 
Ylös