FIA rakentaa rallia.

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
876
Sinänsä tämä on hauska foorumi, että täältä voidaan 10 vuoden päästä tulla katsomaan vanhoja sepustuksia ja todeta se lausahduksesta legendaarisin, ”mitäs minä sanoin.” Se on sitten eri asia, kuka pääsee sen sanomaan. 😉
Sähkö on siinä vaiheessa jo unohdettu ja täysin vanhentunutta tekniikkaa. Lähinnä ihmetellään kuinka idiootteja ihmiset olivat ja mihin se kaikki ongelmajäte saadaan piilotettua.
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
97
Se asia mikä sähköautoissa mietityttää tällä hetkellä. Mitä niillä sitten tekee kun akut on esim. plus 10 v vanhat? Paljonko niille on suositeltu vaihtoväli? Eikös ainakin ne akkujen vaihdot maksa aivan helvetisti? Uskaltaako kukaan ostaa esim. käytettyä pikkuautoa sähkömoottorilla?

Itse en ole vielä täysin vakuuttunut että sähkö tulee olemaan se massan valinta isossa skaalassa. Jossain Norjassahan se on lyönyt kyllä täysin läpi joo, mutta katsoo millaisiin autoihin täällä nyt on varaa ihmisillä niin mistä helvetistä tänne kaikille jotkut sähköautot saadaan? Ja mihin ihmeeseen nämä kaikki nykyiset autot työnnettäisiin? Eiköhän se olisi paras ratkaisu että olisi erilaisilla ratkaisulla toteutettja vaihtoehtoja niin ei olisi kaikki yhden kortin varassa, eipä siitä mitään varmuutta ole mikä se noista on.

Itse toivoisin että olisi esim. "sähköbensa" millä saataisiin suuri osa vanhoja autoja lähes päästöttöminä ajoon ja toki myös uudet autot.
Mitä bensa- tai dieselautoille sitten tekee, kun moottori/turbo/kytkin/vaihdelaatikko/jakohihna/-ketju on loppuun ajettu plus 10 vuotta vanha? Paljonko niille on suositeltu vaihtoväli? (Joo riippuu autosta ja osasta) Eikös ainakin ne moottorin vaihdot maksa aivan helvetisti? Uskaaltaako kukaan ostaa esim. käytettyä pikkuautoa bensamoottorilla?

Huomioikaa sarkasmi. Huomiokaa myös se, että tässä listattuja komponentteja ei sähköautoissa (yleensä) ole, joten niistä eivät nämä osat pysty hajoamaan.

Edit. muokattu tekstiä, boldattuna tärkein
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3544
Mitä bensa- tai dieselautoille sitten tekee, kun moottori/turbo/kytkin/vaihdelaatikko/jakohihna/-ketju on loppuun ajettu plus 10 vuotta vanha? Paljonko niille on suositeltu vaihtoväli? (Joo riippuu autosta ja osasta) Eikös ainakin ne moottorin vaihdot maksa aivan helvetisti? Uskaaltaako kukaan ostaa esim. käytettyä pikkuautoa bensamoottorilla?

Huomioikaa sarkasmi. Huomiokaa myös se, että tässä listattuja komponentteja ei sähköautoissa (yleensä) ole, joten niistä eivät nämä osat pysty hajoamaan.
Oletko katsonut paljonko on keski-ikä suomalaisilla teillä liikkuvilla autoilla? Olen siis itsekin ajanut sähköautolla ja oli se Mersu hieno kokemus, mutta on näissä minun mielestä silti vielä aika paljon kysymysmerkkejäkin.

Ja voihan mistä tahansa autosta hajota kallis osa toki. Mutta onhan nyt osunut näitä uutisia kuten: https://www.ess.fi/teemat/5876025
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/porsche-taycanin-akun-korjaus-maksoi-yli-80-000-euroa-teslassakin-jopa-yli-15-000-euron-korjauskustannukset/

Kyllähän noi saadaan (oletan ainakin) kuntoon että ei tule uuden auton hankintahintaan verrattuna järkyttäviä kuluja, mutta saa nähä kauanko siinä kestää. Ja onko "sähköauto" sitten se sen päivän trendi.
 
Viimeksi muokattu:

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
511
Sijainti
Peraehikiae
No, turha kai tästä on vääntää sen pidempään, kukaan ei tiedä varmaksi kuinka käy. Uskoisin että autonvalmistajat vaativat sarjaan sellaista tekniikkaa jota aikovat myydä myös suurille massoille tulevina vuosina ja vuosikymmeninä. Olkoon sitten vaikka häkäpönttö tuottamassa voimaa
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
97
Sijainti
35400/41310
No, turha kai tästä on vääntää sen pidempään, kukaan ei tiedä varmaksi kuinka käy. Uskoisin että autonvalmistajat vaativat sarjaan sellaista tekniikkaa jota aikovat myydä myös suurille massoille tulevina vuosina ja vuosikymmeninä. Olkoon sitten vaikka häkäpönttö tuottamassa voimaa
Juuri näin. Se on nyt nähty, että nykyisillä säännöillä ei ruuhkaa sarjassa näytä olevan. Toivottavasti uusilla säännöillä on enemmän kiinnostuneita autotehtaita. Tai sitten tyydytään pienempään hiekkalaatikkoon, jossa leikitään leluillla, joihin muillakin kuin tehdastalleilla on rahulia.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
876
Se on nyt nähty, että nykyisillä säännöillä ei ruuhkaa sarjassa näytä olevan.
Ei se ole pelkästään säännöistä kiinni, ei siellä ole ruuhkaa ollut 20 vuoteen, vaikka säännöt ovat muuttuneet ties kuinka monta kertaa.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
97
Sijainti
35400/41310
Säännöistähän se nimenomaan on kiinni. Säännöt määrittävät oikeastaan täysin sen, minkälainen sarja on. Ja kun sarja on tarpeeksi kiinnostava, voi sitä ruuhkaakin olla, jos se koetaan tarpeeksi houkuttelevaksi markkinointikanavaksi autotehtaille.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1406
Sijainti
Porvoo
Säännöistähän se nimenomaan on kiinni. Säännöt määrittävät oikeastaan täysin sen, minkälainen sarja on. Ja kun sarja on tarpeeksi kiinnostava, voi sitä ruuhkaakin olla, jos se koetaan tarpeeksi houkuttelevaksi markkinointikanavaksi autotehtaille.
Ei voi. Sehän se, ei valmistajia ole koskaan ruuhkaksi asti. Eikä se ole säännöistä kiinni. Vaikka sarja ajettaisiin perusautoilla jonka jokainen valmistaja voisi ilmoittaa mukaan, kaksi asiaa rajaa valmistajien määrää:
- Mukana on aina maksimissaan 4-5 valmistajaa. Ei vaan kannata tulla ajamaan sijoista 15+. Ei ole markkinoinnillisesti viisasta ajaa noilla sijoilla.
- Absoluuttisia huippukuskeja on rajattu määrä. Myös tämä rajaa valmistajia. Kaikille ei vaan riitä huippuja. Tämä vaikuttaa myös ylläolevaan kohtaan.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
97
Sijainti
35400/41310
Tulisi edes se 4-5 tehdastallia. Kai se on liityttävä siihen ”ennen oli paremmin” -kerhoon ja oltava kiitollinen siitä, että on nähnyt nekin ajat, kun tehdastiimejä oli nykyistä enemmän.

Rallin MM-sarjalle on tapahtunut paljon hyviäkin juttuja tässä viime vuosina, kuten TV-tuotteen kehittyminen, mutta huippu-urheilun statuksen säilyttämiseen ja suuren yleisön mielenkiinnon herättämiseen vaaditaan kiinnostavampi tuote kuin mitä sarja tällä hetkellä on.

Sekin oli hieno juttu, että herrat Loeb ja Ogier nostivat sarjan terävimmän kärjen vaatimustason nykyiselle tasolle. Maailmanmestaruuden voittaakseen sarjassa pitää nykyään olla täysipainoinen huippu-urheilija. Kaiken tekemisen ja taustojen pitää olla tip top niin henkisellä kuin fyysiselläkin puolella.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1291
Ihan mielenkiinnosta, onko jotain faktaa että juurikin näin on?
Esimerkiksi melko uudessa TM:ssä oli tuosta juttua.
Eihän siellä suoraan sanottu "10 vuotta", mutta lukemalka koko jutun pääsee jyvälle.
Autojen akut eivät ole tyystin eri tekniikkaa kuin muut.
Nuka yllättyi: vajaa 10 vuotiaitten Nissaneiden hinnat romahtivat juuri. Kohta tuollaisen saa tonnilla = jos akku posahtaa, ei ole iso tappio, kun vie romikselle.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
166
Esimerkiksi melko uudessa TM:ssä oli tuosta juttua.
Eihän siellä suoraan sanottu "10 vuotta", mutta lukemalka koko jutun pääsee jyvälle.
Autojen akut eivät ole tyystin eri tekniikkaa kuin muut.
Nuka yllättyi: vajaa 10 vuotiaitten Nissaneiden hinnat romahtivat juuri. Kohta tuollaisen saa tonnilla = jos akku posahtaa, ei ole iso tappio, kun vie romikselle.
Jos. Tutkimustuloksia on suuntaan jos toiseen olemassa. Shellin baarissa kyhättyjä mielipiteitä miljoona lisää. Nissania en silti ostaisi.

Henkilökohtaisesti en tiedä ketään, kenen sähköautosta olisi akku vielä jouduttu vaihtamaan. Oma henkilökohtainen otanta myös kertoo, että akun kapasiteetti ei ole näiden vuosien aikana, kun olen auton omistanut, muuttunut mihinkään. Samaa kertoo myös mittauksen tulokset, joita on tehty säännöllisesti. Ja jos jotain olen akku teknologiasta ymmärtänyt, niin kapasiteetin lasku ei ole lineaarinen. Ensimmäisten kymmenien tuhansien aikana kapasiteetin osalta laskun pitäisi olla suurinta, jonka jälkeen se tasoittuu.

Olen kaikille suositellut, joita sähköautoilun kiinnostaa, ja joita akun kesto mietityttää, keskustelemaan esimerkiksi sähkökäyttöisen taxikuskin kanssa. Siellä on hyvin suurella todennäköisyydellä Teslassa jo se +150 000 km mittarissa. Mitä itse olen kysellyt, niin alkuperäisillä akuilla hekin vielä menee ja harva on huomannut mitään muutosta akun kapasiteetissa.

Ja mitä auton ikävuosiin tulee, niin toisinaan vähän hymyilyttää se, että pidetään jonkunlaisena ehdottomana ongelmana ja stopparina sitä, että ajaako sillä autolla sitten kukaan enää 20 vuoden kuluttua. Ajaa tai ei, niin ei ainakaan auton valmistaja enää haluaisi, että sillä kukaan silloin enää ajaa.

Enemmän sitä mielestäni kannattaisi laskea niin, että mitä se autoilu maksaa kun ajan vaikka 200 000 km:
a) bensavehkeellä
b) dieselillä
c) sähkärillä

Siitä kun alat ynnäilemään polttoaineen hintoja, jakopääremppoja yms., niin äkkiseltään se 10 000 euron akun uusiminen onkin kaikki kustannukset huomioon ottaen pieni raha. Ja kyllä, melkein hatusta heitin tuon akun uusimisen hinnan. Veikkaisin kuitenkin, että kun omasta autosta pitää akku vaihtaa, niin teknologia on jo niin kehittynyt, että akun pystyy vaihdattamaan jo reilusti alle 10keur.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
97
Sijainti
35400/41310
Yli 10 vuotta vanhan Nissanin akulla ei ole kovinkaan suurta merkitystä siihen, millä käyttövoimalla ajetaan tulevaisuudessa lajin kovatasoisinta sarjaa. Ei mikään maailman seksikkäin laite ole vanha Mummo Ankan autoa muotoilultaan muistuttava Nissan Leaf, vaikka siinä olisi suihkumoottori. Rallin MM-sarjan lippulaivaluokan kaluston sen sijaan pitäisi olla creme de la creme ja siinä pitäisi olla mukana jonkinlainen visio autoilun tulevaisuudesta.
 

toini

Member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
12
Ei kiinnosta ei mutta sitten kun polttoaineen hinta alkaa olla 4 euroa litralta ja hallitusten asettamia päästökurjuuksia lyödään siihen vielä päälle niin motivaatio sähköautoiluun onkin ihmeen kova. Ainakin siis jos kilpailevia polttoaineita ei ole ja vaikuttaa siltä että ei ole eikä tule. Päivä päivältä esim. vetyinfran rakentaminen, ja siten myös autojen kysyntä, menee vain vaikeammaksi kun sähköinfra alkaa jo olla vastaavasti valmis ja autokanta vaihtuu sähköön myös. Vetyinfran ym. pitäisi jo olla valmis&kattava ja autotkin markkinoilla laajasti jos meinaisi ehtiä mukaan kilpaan.

Itse olen sähköautoilija enkä vaihtaisi takaisin "krematorioon" mistään hinnasta ja syyt ovat mukavuus, helppous, teho jne. eli on myös syitä vaihtaa sähköautoon välittämättä edes polttoaineen edullisuudesta. Makuasioita, sanoi musti kun...

Sähköautomurros (isossa kuvassa) on jo täydessä vauhdissa ja valtaa länsimaiset automarkkinat, halutaan me sitä tai ei. Se vain tapahtuu, uskokaa pois. Suomen 2023 uusien autojen ensirekisteröinneistä 33,8% oli täyssähköjä. Tuo osuus on siis jo aika suuri ja kasvaa vauhdilla. Tällä tahdilla 5-10 vuoden kuluttua lähes kaikki eli yli 90% ensirekisteröinneistä on täyssähköjä. Kannattaako tuolloin markkinoida polttomoottoriautoja vaikkapa rallin avulla, esim. 10% markkinalle koko show? Tuskin.

Mitä fiilistä siitä sähköralliautosta puuttuu, muuta kuin se ääni? Jos se on vain se ääni, voiko ÄÄNI olla kehityksen jarru tai suorastaan este? Siis pelkkä ääni?
En ota sen enempää kantaa sähköutoilun puolesta enkä vastaan, mutta pieni eriävä mielipide tuohon sun lauseeseen "Suomen 2023 uusien autojen ensirekisteröinneistä 33,8% oli täyssähköjä. Tuo osuus on siis jo aika suuri ja kasvaa vauhdilla. Tällä tahdilla 5-10 vuoden kuluttua lähes kaikki eli yli 90% ensirekisteröinneistä on täyssähköjä." Jos olen oikein ymmärtänyt, niin viime vuoden isot ensirekisteröini luvut on johtunut osittain siitä, että komponenttipulan takia edellisen vuoden viivästyneet toimitukset purkautui viime vuoden aikana.
Kun lukee uutisointeja, niin markkinaosuuden kasvu ei taida olla enää tällä hetkellä kovinkaan suurta. Se miten sähköautojen markkinat kehittyy, riippuu varmaankin paljolti siitä kuinka rajusti fossiilisten polttoaineiden hinnan korotuksilla ja sähköautoilun tuilla tuota siistymää pakotetaan. Huolestuttavinta siinä varmaan on se, että jos isossa kuvassa sähköautomarkkinat valtaa länsi-euoopan, se on itse asiassa Kiina joka ne valtaa.

Mitä ralliin tulee, en usko se kuolee sähköauton myötä. Ihminen kilpailee aina ja ihan millä tahansa. Jos vaihtoehtona ei ole muuta kuin sähköautot, aina löytyy joku joka haluaa ajaa kilpaa toista vastaan, vaikka sillä sähköautolla. Ja aina löytyy niitä jotka haluaa sitä kilpailua katsoa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Ketjun innoittamana osui silmään tällainen uutinen:

https://www.ksml.fi/teemat/6580880

IMG_20240223_152549.jpg

Mercedes-Benzin pääjohtaja Ola Källenius nojaili konsernin tiedotustilaisuudessa tulevaan täyssähköiseen G-sarjalaiseen. Ja kertoi uutisen, joka on yksinkertaisuudessaan pakon sanelema.

– Haluamme kuluttajien ja sijoittajien tietävän, että aiomme jatkaa polttomoottoristen autojen valmistamista melko pitkään myös 2030-luvulla. Uusi tavoitteemme on, että ladattavat autot muodostavat puolet myynnistämme vuonna 2030, sanoi Källenius.

Jarrutus on raju, sillä vuonna 2021 Mercedes asetti samanlaisen sähköistymisen asteen tavoitteekseen jo vuodelle 2025. Nelisen vuotta sitten Mercedes myös vihjasi valmistavansa viimeisen polttomoottorilla varustetun henkilöautonsa vuonna 2030.



– Jatkamme polttomoottoristen autojen tuotekehitystä, sillä markkinat ovat puhuneet. Olemme liikeyritys, ja jos asiakkaat haluavat polttomoottoreita vuoden 2030 jälkeen, me valmistamme niitä heille. Täyssähköisten autojen kysyntä on viime aikoina ollut suuri pettymys, myönsi Källenius.

Källeniuksen mukaan Mercedeksen vuoden 2023 myynnistä 19,7 prosenttia oli ladattavia autoja. Yllättäen tuon osuuden ei ennusteta suuremmin kasvavan tänä vuonna.

– Tänä vuonna täyssähköisten ja ladattavien hybridien osuus kokonaismyynnistä on arviolta 19–21 prosenttia, myönsi Källenius.



Vaisu sähköisten autojen kasvuennuste perustuu niiden myynnin rajuun hidastumiseen vuoden 2023 loppupuolella ja tämän vuoden alussa.

Mercedes-Benz Group AG:n vertailukelpoinen liikevoitto vuonna 2023 oli 19,7 miljardia euroa. Se oli konsernille lievä pettymys, sillä vuotta aiemmin vastaava luku oli 20,5 miljardia euroa.


Ilmoitus sähköistymisen jarruttamisesta oli sijoittajien mieleen. Yhtiön osakekurssi on ilmoituksen jälkeen ollut noin neljän prosentin nousussa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3232
Sijainti
JKL
Tuosta sähköautoilun hinnasta kun tässäkin ollut puhetta, niin tilannehan mielestäni tulee muuttumaan tulevaisuudessa siten että myös sähköautoiluun tulee kohdistumaan jonkinlaisia käyttöveroja. Syy on ihan matematiikka, eli nykyiset polttomoottoriautot tuottavat valtiolle erinomaisen suuret verotuotot. Sähköautoilla on toistaiseksi kevennyksiä veroissa, mutta päivän selvää on että tuo liikenteen verokertymä täytyy kerätä jostain myös tulevaisuudessa. Joten kun sähköautot yleistyvät merkittävästi, on luultavasti seurauksena tietulleja tai muita käyttöön kohdistuvia veroja, joilla tuo vaje korjataan. Liikenteen pyhän lehmän rooli valtion kassan paikkaajana siis tulee pysymään jatkossakin riippumatta käyttövoimasta. Tämä nyt ei liity ralliin, mutta ylempänä oli maalailtu kuvia 4€/l bensan hinnasta niin kyllä sitä kustannuspainetta tulevaisuudessa tulee myös sähköautoiluun ja sen verotukseen...
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Mutta siis ajatuksena että ralliauton vaihdettavan akun energiasisällöksi riittänee noin puolet tieliikenteessä olevien autojen akkukoosta (ja painosta). Samalla jää toki pois polttomoottorin, vaihteiston, kardaanin, syylärin ym. paino eli kokonaispainon ei varmaan tarvitse paljoa muuttua suuntaan tai toiseen.
Ei nyt varmaan kokonaiskuvaa paljon muuta, mutta kun polttomoottorin jättää pois, niin tuolla nykyisellä 100 kW:n sähkiksellä ei kyllä pärjää ja nelivetoa varten täytyy jotain kardaanintapaista olla, tai sitten 2 tai 4 sähkömoottoria. Toi nykyinen sähkömoottori tuottaa tehoa vain taka-akselille.

Kevythän tuo nykyinen paketti näyttäisi olevan, 100 kW:n moottori, invertteri ja 3,9 kWh:n akku painaa Hyundain mukaan 84 kg tyhjänä ja 100 kg nesteiden kera, eli suht samoilla tonteilla polttiksen kanssa. Jos noita esim. toisen tarttee - molemmille akseleille omansa - niin siinä on varmaan suunnilleen polttiksen painon verran uutta kamaa. Tietysti alennusvaihteita pitää myös olla yhtä paljon kuin moottoreita, ellei mennä moniportaiseen ratkaisuun.

Ainakin muutamissa sähköautoissakin on jo moniportaisia vaihteita, esim. Porschen Taycanissa on kaksiportainen taka-akselilla. En sitten tiedä, olisiko tuosta riittävästi iloa rallissa kun ei ajeta autobahn-nopeuksia, mutta kustannuksia se tietysti toisi selvästi lisää. Taycanissa on molemmille akseleille omat moottorinsa ja toi kaksiportainen loota tosiaan vain taka-akselilla, edessä on kiinteä alennusvaihde.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
511
Sijainti
Peraehikiae
Ei nyt varmaan kokonaiskuvaa paljon muuta, mutta kun polttomoottorin jättää pois, niin tuolla nykyisellä 100 kW:n sähkiksellä ei kyllä pärjää ja nelivetoa varten täytyy jotain kardaanintapaista olla, tai sitten 2 tai 4 sähkömoottoria. Toi nykyinen sähkömoottori tuottaa tehoa vain taka-akselille.

Kevythän tuo nykyinen paketti näyttäisi olevan, 100 kW:n moottori, invertteri ja 3,9 kWh:n akku painaa Hyundain mukaan 84 kg tyhjänä ja 100 kg nesteiden kera, eli suht samoilla tonteilla polttiksen kanssa. Jos noita esim. toisen tarttee - molemmille akseleille omansa - niin siinä on varmaan suunnilleen polttiksen painon verran uutta kamaa. Tietysti alennusvaihteita pitää myös olla yhtä paljon kuin moottoreita, ellei mennä moniportaiseen ratkaisuun.

Ainakin muutamissa sähköautoissakin on jo moniportaisia vaihteita, esim. Porschen Taycanissa on kaksiportainen taka-akselilla. En sitten tiedä, olisiko tuosta riittävästi iloa rallissa kun ei ajeta autobahn-nopeuksia, mutta kustannuksia se tietysti toisi selvästi lisää. Taycanissa on molemmille akseleille omat moottorinsa ja toi kaksiportainen loota tosiaan vain taka-akselilla, edessä on kiinteä alennusvaihde.
Joo, en tosiaankaan kuvitellut että nykyisen hybridin sähkövoimalinjalla pärjättäisiin (100kw hetkellinen teho ja takaveto...). Tarvitaan kokonaan uusi voimalinja jossa on 2-3 sähkömoottoria ja siten 0-1 tasauspyörästöä sekä tietysti 4 vetoakselia noin niinku vähintään. Tehoa voidaan laittaa ihan niin paljon kuin halutaan, se on ohjattava regulaatiolla tai yhdellä moottorivalmistajalla, muutoin kaikilla on heti alkuunsa 1000kw tehot.

Tarkoitin myös että akuston paino voisi olla noin puolet tieliikenneautojen akustoista (isoakkuisten autojen akkukokoon verrattuna) jotta riittäisi yhden pätkän ajoon kerralla energiasisältö.

Ja autovero-asiasta pitää muistaa että vain Suomessa autoilu on valtion lypsylehmä, ei juuri missään muussa maassa maailmassa eikä ainakaan samassa mittakaavassa. Suomi on huono vertailukohta ja mitätön markkina-alue.

Harmi muuten että verot ja veroluonteiset maksut pitää kaikki kerätä autoilijoilta, voisi kai sitä vain nostaa tuloverotusta tai yleistä alvia vaikka.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Harmi muuten että verot ja veroluonteiset maksut pitää kaikki kerätä autoilijoilta, voisi kai sitä vain nostaa tuloverotusta tai yleistä alvia vaikka.
Häh. Ai että tuloverotusta olis varaa nostaa, Suomihan jo nyt maailman rankinmmin tuloja verottava maa.
 
Ylös